Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vianočný stres: Vyhnite sa chybe pri parkovaní

Predvianočné obdobie sa nesie v znamení stresu a hektického zháňania darčekov. Preplnené parkoviská pri obchodných centrách sú miestom, kde sa tento stres prejavuje nepozornosťou a „ťukancami“.
2 46 príspevkov 13.12.2017 / Soňa Zverková

Hoci Vianoce sú sviatkom pokoja, obdobie pred nimi je všetko iné, len nie pokojné. Narastá stres pri nákupoch a tento stres sa citeľne podpisuje aj na situáciách na parkoviskách pri veľkých obchodných centrách. Hoci obvykle sú poloprázdne, v predvianočnom období sú zúfalo zahltené a vodiči v snahe nájsť voľné miesto zmätkujú.

1. Prednosť v jazde

Je veľmi dôležité si uvedomiť, že aj na parkoviskách platia rovnaké pravidlá ako v bežnej premávke. To znamená, že hlavná cesta nie je dlhá a priama príjazdová cesta, ale tá, ktorá je označená príslušnou dopravnou značkou. Rovnako platí, že pri výjazde z radov parkovacích miest na takúto príjazdovú cestu musia byť značky „Daj prednosť v jazde“. Pokiaľ sa tieto značky na parkovisku nenachádzajú, platí vždy tzv. pravidlo pravej ruky.

Rovná a dlhá príjazdová cesta nemusí byť automaticky hlavná. Bez príslušnej dopravnej značky platí pravidlo prednosti sprava 2 fotografie v galérii Rovná a dlhá príjazdová cesta nemusí byť automaticky hlavná. Bez príslušnej dopravnej značky platí pravidlo prednosti sprava Zdroj: Google Maps

Pozor, nedanie prednosti v jazde je závažný priestupok, za ktorý hrozia prísne sankcie aj bez zavinenia nehody. „Porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je nedanie prednosti v jazde.“ Akonáhle svojím konaním prinútite vodiča na hlavnej ceste náhle zmeniť rýchlosť alebo smer jazdy, nedali ste prednosť v jazde. Bodka. Hrozí za to bloková pokuta do 150 eur a v správnom konaní 60 až 300 eur plus zákaz činnosti do dvoch rokov. A to aj na parkovisku.

Základný úkon, ktorý vodičom robí problémy

Na cestách často možno stretnúť vodičov, ktorí zo záhadného dôvodu nedávajú prednosť v jazde, hoci by ich to stálo len pár sekúnd času. Pre svoju pohodlnosť riskujú vodičský preukaz aj nehodu.

2. Divoké parkovanie

Ďalším častým neduhom je spôsob parkovania. Mnohí vodiči sa v snahe ušetriť čas snažia zaparkovať jazdou vpred. Pravdepodobne pre presvedčenie, že tento spôsob je rýchlejší než cúvanie. Pri sledovaní „maturity“, keď sa vodič dostáva do parkovacieho miesta na x-krát a aj tak zaparkuje šikmo, je jasné, že jazda vpred čas neušetrí. Cúvanie je možno naoko pomalší spôsob, no oveľa istejší a často sa podarí hneď na prvý pokus.

Zadná náprava má stabilný polomer otáčania, ktorý možno vykompenzovať len nadbehnutím, čo v garážach či iných zúžených miestach nebýva možné. Navyše je oveľa ťažšie odhadnúť pohyb predku auta pri jemnom manévrovaní pri parkovaní. Naproti tomu pri cúvaní možno oveľa ľahšie ovládať pohyb celého vozidla a zaparkovať presnejšie. Je tu aj psychologický moment: vodič si dáva oveľa väčší pozor a citlivejšie narába s volantom, plynom aj spojkou.

Parkovanie cez dve miesta: Zlozvyk vodičov

Arogantné parkovanie cez dve parkovacie miesta či krížom cez jedno mnohí vodiči vysvetľujú snahou ochrániť svoj majetok. Otĺkanie susedných áut a následný útek sú rovnako nezmyselné. Opravu pritom...

2. Nehoda pri parkovaní

Parkovanie patrí medzi najrizikovejšie úkony. V priemere sa každoročne 10 percent zaevidovaných nehôd stane práve na parkoviskách. A to hovoríme len o tých, ktoré vodiči nahlásia na polícii. Reálne čísla sú oveľa vyššie, keďže majiteľ auta si nemusel poškodenie hneď všimnúť alebo neprivolal políciu.

Podľa analýzy Allianz centra pre technológie (AZT) a spoločnosti Continental je najrizikovejšie cúvanie. Nie však pri zaparkovaní, ale pri opúšťaní parkovacieho miesta. Najčastejšie došlo k poškodeniu nárazom do iného vozidla alebo zrážkou dvoch vozidiel, ktoré súčasne cúvali zo svojich parkovacích miest.

Za škrabanec aj rok bez vodičáku

Každý motorista už zažil situáciu, že pri príchode na parkovisko našiel poškodené auto a vinník  zmizol ako gáfor. Lenže kamerový záznam ho môže usvedčiť a sankcie sú tvrdé.

Pozor, poškodenie vozidla a následný odchod z miesta sa charakterizuje ako útek z miesta nehody so všetkými dôsledkami, ktoré k tomu patria. Hovoríme o pokute od 300 do 1 300 eur a zákaze činnosti na jeden až päť rokov. Pritom ide len o škodovú udalosť, ku ktorej nie je potrebné volať políciu, a opravu uhradí poisťovňa z povinného zmluvného poistenia vinníka. Najschodnejšou cestou je počkať na majiteľa vozidla alebo požiadať obchodné centrum o jeho vyvolanie a spísať s ním Správu o nehode.

Jednou z možností je zanechať lístoček s kontaktom, no dážď môže papier rozmočiť a číslo sa rozmaže. Navyše si majiteľ auta nemusí lístok všimnúť alebo ho bude považovať za otravný leták a skrátka ho vyhodí. Preto odporúčame privolať políciu. Keďže nejde o veľkú škodu a v podstate by išlo len o škodovú udalosť, bloková pokuta bude do 50 eur. Stále je však lepšie prísť o 50 eur než o vodičský preukaz. O to viac, že nikdy neviete, či nie je nablízku kamera alebo pohotový vlastník mobilu.


Najnovšie články
Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?

Najdostupnejší model je vybavený obdobnou technikou ako o stupeň vyšší exemplár, zrýchlenie na stovku je vecou 4,9 sekundy.

Mercedes-AMG: Pribudol základ GT 43

Na parížskom autosalóne pravdepodobne spoznáme štúdiu, ktorá bude evokovať ikonický typ 504. Prinesie retro štýl s modernými prvkami.

Peugeot chystá  reinkarnáciu kupé 504

Tretia generácia terénneho stroja známeho ako KLTV evokuje ikonický Hummer, poháňa ju turbodiesel s výkonom 165 kW (225 k).

Kia vyrába aj off-road, no len pre armádu

Volkswagen chce urýchliť prechod na elektrický pohon. Už o tri roky plánuje spustiť výrobu 27 elektrických modelov a do vývoja investuje desiatky miliárd eur.

VW pripravuje 27 elektrických modelov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×