Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Civic Type R: Staronový kráľ revíra

Japonská značka získala svoj titul z Nordschleife späť. Jej samuraj naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, no je použiteľnejší než predchodca.
51 15 príspevkov 12.12.2017 / Marek Pokrývka

Na jar roku 2015 splnila Honda svoj ambiciózny cieľ, jej čerstvo predstavený Civic Type R stanovil na Nürburgringu svetový rekord medzi autami s predným pohonom. Žezlo však vlani prevzal Volkswagen s limitovaným špeciálom Golf GTI Clubsport S. Ázijskí konštruktéri mohli pomerne rýchlo pripraviť svoju odpoveď na nemeckého vyzývateľa, nakoľko populárnemu kompaktu nedávno dali do vienka jubilejné desiate vydanie.

Honda Civic Type R je opäť najrýchlejším autom s predným pohonom 51 fotografií v galérii Honda Civic Type R je opäť najrýchlejším autom s predným pohonom Zdroj: Marek Pokrývka

S aktuálnou generáciou vozidla sme sa už dvakrát zoznámili, našimi redakčnými rukami prešiel pôvodne hatchback s prepĺňaným trojvalcom, následne sme okúsili silnejší 1,5-litrový model. Teraz prišiel rad na vrchol ponuky. Usadli sme za volant hot-hatchu, ktorý pôsobí ešte nabrúsenejšie než jeho predchodca. Okrem tých dizajnových však prešiel aj viacerými technickými zmenami.

Výrazný bodykit s falošným karbónom

Type R s bežným vyhotovením opäť pomýlite len ťažko. Môže za to výrazný bodykit, podobne šialený ako v minulosti. Rozšírené blatníky (vpredu odvetrávané) zostali na svojom mieste. Rovnako sú na tom výrazné spojlery či mohutné krídlo, ktoré dominuje zadnej časti. Pribudol však otvor na kapote, strechu zakončujú drobné plutvy usmerňujúce vzduch a uprostred difúzora v zadnom nárazníku ústi trojica rôzne veľkých výfukových koncoviek. Kolesá narástli na dvadsať palcov.

Karoséria auta je obsypaná funkčnými prvkami i niekoľkými imitáciami 51 fotografií v galérii Karoséria auta je obsypaná funkčnými prvkami i niekoľkými imitáciami Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka týmto prvkom pôsobí Civic opäť už sériovo ako výsledok práce nejakého tunera. No výrobca znovu nehral len na dizajn, dôležitejšie boli aerodynamické vlastnosti. Napriek tomu sa vozidlo nevyhlo trendom imitovania rôznych funkčných prvkov. Napríklad otvory v bočných častiach predného nárazníka sú síce obrovské, ale takmer kompletne vyplnené plastom. Ich náprotivky vzadu sú rovnako slepé ako pri bežných verziách kompaktu. Okrem tvarov pritom ide aj o materiály, plejáda karbónových povrchov použitá najmä v spodnej časti karosérie je len napodobneninou.

Test Honda Civic 1.5 Turbo: Jasný víťaz

Štvorvalec nás potešil svojím výkonom a šokoval spotrebou mimo mesta. Jazdecký potenciál kompaktu dokáže využiť lepšie než menší agregát.

Falošné uhlíkové vlákna si našli cestu aj dovnútra, tvoria chrbát predných sedadiel a obklady palubnej dosky i dverí. No inak v kokpite nejaké herectvo nemá miesto. Hlavnú rolu v ňom hrajú anatomicky tvarované predné kreslá, ktoré okrem dobrého výzoru poskytnú telu v zákrutách zodpovedajúcu oporu. Perfektne podržia aj stehná. Druhou stranou mince je, že nastupovanie a vystupovanie dá vinou vysokej bočnice trochu zabrať. O niečo mäkšie výplne však tieto úlohy v porovnaní s predchodcom zjednodušili.

Anatomické predné sedadlá kompaktu majú o niečo mäkšie bočnice 51 fotografií v galérii Anatomické predné sedadlá kompaktu majú o niečo mäkšie bočnice Zdroj: Marek Pokrývka

Zadné miesta sa nemenili, no dostali červené prešívanie a rovnako sfarbené bezpečnostné pásy. Rovnaký odtieň zdobí volant, palubnú dosku či manžetu radiacej páky. Tá dostala opäť guľatú hlavicu z poctivého kovu, s ktorou sa výborne pracuje. V zime však poriadne chladí. Susedí s ňou plaketa s výrobným číslom i ovládač jazdných režimov, ktorý v bežnej verzii nenájdete. Špecifická je tiež grafika palubných systémov. Prístroje majú viac druhov podsvietenia, pri móde R+ sa rozžiaria načerveno.

Beštia sa derie vpred skutočne zúrivo

Type R vychádzajúci z desiatej generácie kompaktu prevzal motor od svojho predchodcu. Nemožno to označiť za prekvapenie, ostrý prepĺňaný dvojliter bol predstavený len pred dvomi rokmi a Honda iste nezabudla na peniaze investované do jeho vývoja. V novinke použila jeho evolúciu. Desať koní k dobru zvýšilo jeho výkon na 235 kW (320 k), krútiaci moment si zachoval špičku 400 Nm.

Prepĺňaný dvojliter má pod plynom charakter nekompromisného siláka 51 fotografií v galérii Prepĺňaný dvojliter má pod plynom charakter nekompromisného siláka Zdroj: Marek Pokrývka

Tieto parametre opäť spracúva výhradne šesťstupňový manuál, ktorý ich posiela na prednú os. V praxi posilnenie necítiť. Podľa papiera je dokonca šprint 0-100 km/h o desatinu sekundy pomalší, za čo môže mierne vyššia hmotnosť automobilu. Dynamika je však stále vysoko nadpriemerná. Brutalitou svojho záťahu má ostrý Civic v segmente len málo súperov, vpred sa derie skutočne zúrivo.

Po nafúknutí syčiaceho turbodúchadla letí ručička otáčkomera okamžite nahor a spolu s ňou aj jej sestra prezrádzajúca rýchlosť. Vodič musí svižne radiť, čo mu uľahčuje perfektná kulisa prevodovky. K zážitku prispieva aj akustická stránka. Pod plynom vo vyšších otáčkach znie turbomotor pekne, no pri bežnej jazde sa prezentuje najmä anonymným dunením. Zvukom za niektorými súpermi zaostáva. No oproti predchodcovi v pokojnom režime trochu stíchol, aj diaľničné tempo sa dá vydržať lepšie.

Menšou slabinou štvorvalca je jeho nie veľmi výrazný akustický prejav 51 fotografií v galérii Menšou slabinou štvorvalca je jeho nie veľmi výrazný akustický prejav Zdroj: Marek Pokrývka

Vzhľadom na použitie známeho agregátu sme z hľadiska spotreby neočakávali žiadne prekvapenia. No k miernej úprave apetítu došlo, napríklad v meste stúpol o dva decilitre na 10,5 l/100 km. Mimo neho sme naopak zaznamenali pokles. Presun limitom 130 km/h znamenal 7,7-litrový priemer a na vidieckych cestách si japonský kompakt pýtal 6,2 litra na sto kilometrov. Vzhľadom na silu pohonnej jednotky nejde o nejaké tragické čísla.

Stabilnejší, no stále zábavný charakter

Výmena platformy ovplyvnila jazdné vlastnosti modelu Type R. Viac než kilogramy navyše je pri dynamickom nasadení cítiť natiahnutie hatchbacku, ktoré zasiahlo aj rázvor náprav. Vďaka vykonaným úpravám sa zadná časť Japonca trochu upokojila. Platí to najmä pre prudké brzdenie, vrtenie zadkom charakteristické pre predchodcu je vo veľkej miere minulosťou. Spomaľovanie pritom nie je o nič miernejšie. Veľké kotúče Brembo majú poriadnu silu a dvojlitru perfektne kontrujú.

Najmä v prípade voľby režimu R+ sa Type R správa ako divé zviera 51 fotografií v galérii Najmä v prípade voľby režimu R+ sa Type R správa ako divé zviera Zdroj: Marek Pokrývka

Stabilnejší charakter zadných kolies trochu cítiť aj v zákrutách, Civic má menšie tendencie tancovať pri rýchlych preklopeniach. Žiaden náhubok však táto beštia nedostala. Ak ju budete provokovať, hryzenie sa dostaví rýchlo. Napríklad na prudšie ubratie plynu v oblúku auto opäť reaguje chuťou ísť dverami napred. Stále teda platí, že na dynamickú jazdu treba vedieť obstojne narábať s volantom i kovovými pedálmi.

Test Honda Civic Type R: Katana

Kráľa predných kolies z Nordschleife sme preverili na slovenských cestách. Japonská novinka je naozaj extrémna, ale zároveň pomerne lacná.

Vodičovi sa Honda vie odvďačiť perfektnou zábavou a ohromnými schopnosťami, v ktorých má prsty mechanický samosvorný diferenciál i nízkoprofilové obutie Continental. Japonský hot-hatch zvláda zákruty ťažko pochopiteľnými tempami. Neutrálne sa pritom dokáže tváriť aj vtedy, keď už posádka tlačí grimasy do bočných okien. Nedotáčavosť je takmer neznámym pojmom.

Dvadsiatky sú štandard, no vďaka adaptívnym tlmičom to nie je problém 51 fotografií v galérii Dvadsiatky sú štandard, no vďaka adaptívnym tlmičom to nie je problém Zdroj: Marek Pokrývka

Rovnako ako pri predchodcovi je nový Type R zviera na štyroch kolesách. Jeho skrotenie dá zabrať, no dá sa s ním žiť aj každý deň ako s domácim miláčikom? Áno. Okrem už spomínanej nižšej úrovne hluku v bežnom režime je kompakt o niečo komfortnejší než bol, tuhosť jeho adaptívneho pruženia sa dá v pohode tolerovať. A to aj napriek o palec väčším kolesám než v minulosti. Menšie sa zvoliť nedajú, dvadsaťpalcové ráfiky totiž zahŕňa už základná cena.

Lepšie vybavená verzia za takmer 37-tisíc

Na slovenskom trhu Civic medzigeneračne zdražel, čo okrem štandardných variantov platí aj pre Type R. Ešte predvlani sa vtedajší model predával od 31-tisíc eur. Minimálna čiastka za aktuálnu generáciu je 34 290 eur, pričom lepšie vybavenie skrývajúce sa za označením GT vytiahne zo zákazníkovho vrecka takmer 37-tisíc. Jedinou dostupnou opciou je podobne ako v minulosti metalické alebo perleťové lakovanie (559 eur).

Lepšie vybavenie GT zahŕňa okrem iných prvkov aj navigačný systém 51 fotografií v galérii Lepšie vybavenie GT zahŕňa okrem iných prvkov aj navigačný systém Zdroj: Marek Pokrývka

Vyššia verzia pridáva do vybavenia parkovacie senzory na oboch koncoch karosérie, dvojzónovú klimatizáciu, navigačný systém či kvalitnejšie ozvučenie. Okrem toho obsahuje zopár ďalších bezpečnostných i praktických prvkov, ktoré rozširujú bohatý štandard. V ňom nájdeme spomínané kolesá, LED svetlomety, zadnú kameru, bezkľúčové rozhranie či adaptívne tlmiče.

Rýchlejší a použiteľnejší než predchodca

Honda Civic Type R sa po niekoľkoročnej pauze vrátila vo veľkom štýle. Jej turbomotor síce konzervatívni fanúšikovia preklínali, no aj vďaka nemu sa stala najrýchlejším autom s predným pohonom. Nová verzia vychádzajúca z desiatej generácie kompaktu na to nadväzuje. Po krátkom kraľovaní Volkswagenu získala japonská značka svoj titul z Nordschleife späť, no okrem vyladenia už tak výbornej dynamickej stránky urobila aj ďalšie pozitívne zmeny.

Civic Type R je zviera na štyroch kolesách, segmentu vládne právom 51 fotografií v galérii Civic Type R je zviera na štyroch kolesách, segmentu vládne právom Zdroj: Marek Pokrývka

Staronový kráľ revíra hot-hatchov naďalej jazdí ako utrhnutý z reťaze, s prepĺňaným štvorvalcom má sily na rozdávanie a zužitkovať ju dokáže nielen v priamom smere. Vďaka perfektnému podvozku a samosvornému diferenciálu zvláda zákruty neskutočnými tempami. Stabilnejšie zadné kolesá nezabili zábavu, pričom vozidlo opäť poteší brzdami či riadením. Snáď jediným menším mínusom je zvuk. Samuraj je však vďaka nižšej úrovni hluku v bežnom režime použiteľnejší než predchádzajúci rekordér, zlepšil sa tiež komfort jazdy. No vozidlo zároveň zdraželo. Vo verzii GT stojí 37-tisíc, čo nie je na danú triedu vôbec málo...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 996 cm3
Max. výkon
235 kW/320 k
pri otáčkach
6 500/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
2 500-4 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 557 mm
Šírka
1 877 mm
Výška
1 434 mm
Rázvor náprav
2 699 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 416 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 491 kg
Užitočná hmotnosť
344 kg
Celková hmotnosť
1 760 kg
Objem batožinového priestoru
420/1 209 l
Objem palivovej nádrže
46 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
272 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,7 l/100 km
Mesto - počas testu
10,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
176 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 16 990 €
Základná cena verzie
od 36 990 €
Cena testovaného exemplára
36 990 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Anarchia na cestách SR? Polícia zatlačí na šoférov

Nemecké automobilky aj napriek rastúcemu politickému tlaku odmietajú vyrábať iba elektromobily, ale aj hybridy. Zároveň požadujú od vlády väčšiu podporu.

Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×