Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nový Duster prekvapuje: Lepší v každom ohľade

FOTO
PRVÁ JAZDA Na zoznámenie s novou Daciou Duster sme sa naozaj tešili. Očakávali sme, že automobil prejde veľkými zmenami a zaujímalo nás to, ako sa ňom odrazia. Výsledok generačnej výmeny nás doslova šokoval.
68 142 príspevkov 09.12.2017 / Filip Kadlečík

Duster si za sedem rokov existencie stihol získať meno, ktoré mu môžu závidieť aj podstatne renomovanejšie a tradičnejšie modely. Rumunský recept na dostupné SUV zákazníkom zachutil, preto sa nemožno diviť tomu, že príchod druhej generácie je tak ostro sledovaný. Od novej športovo-úžitkovej Dacie sme mali vysoké očakávania aj my.

Takto sa Duster menil rokmi, nenápadná dizajnová evolúcia skrýva revolúciu, ktorá sa odohrala v kabíne 68 fotografií v galérii Takto sa Duster menil rokmi, nenápadná dizajnová evolúcia skrýva revolúciu, ktorá sa odohrala v kabíne Zdroj: Dacia

Už oficiálne fotografie a prvé kusé informácie naznačovali, že automobil prešiel veľkými zmenami na miestach, kde to nie je vidieť na prvý pohľad. Svoj typický dizajn si viac-menej zachoval, bez zmeny zostal aj robustný podvozok. Inak ale nezostal kameň na kameni. O koľko lepšia je nová generácia od tej predchádzajúcej?

Stále ľahko rozpoznateľný

Pri prvých náčrtoch možného vzhľadu ďalšej generácie Dustera sme sa obávali, že automobil zovšednie a stratí svoj charakteristický dizajn. Naše očakávania sa ale našťastie nenaplnili a dizajnéri len naďalej rozvíjajú vzhľad, vďaka ktorému Duster na ceste spozná takmer každý. Možno to tak na prvý pohľad nevyzerá, no aj na karosérii sa odohralo množstvo zmien.

Rozmerovo je Rumun aj v novej generácii takmer identický 68 fotografií v galérii Rozmerovo je Rumun aj v novej generácii takmer identický Zdroj: Filip Kadlečík

Predná maska opticky prepojená so svetlami je teraz širšia, má zvýrazniť mohutný a robustný postoj vozidla. Predné reflektory majú stále podobnú architektúru, teraz však vôbec po prvýkrat dostal diódovú trubicu, ktorá sa stará o svietenie počas dňa.

Odlišný je aj sklon čelného skla, jeho základňa bola posunutá dopredu a vďaka tomu pôsobí kabína o niečo športovejšie. Medzi novinky sa ďalej zaraďujú napríklad 17” disky kolies či prepracované strešné nosiče. Tie (našťastie) stále nesú názov modelu, nápis je len o niečo elegantnejší a sofistikovanejší.

Zmeny na zadnej časti prispeli k tomu, že Duster vyzerá elegantnejšie a uhľadenejšie 68 fotografií v galérii Zmeny na zadnej časti prispeli k tomu, že Duster vyzerá elegantnejšie a uhľadenejšie Zdroj: Filip Kadlečík

Najväčšia a okamžite rozpoznateľná zmena sa odohrala v zadnej časti. Koncové svetlá sú kompletne zmenené a po vzore modelu Sandero nesú podpis značky Dacia - štyri červené štvorce. Opäť tu došlo aj k miernemu rozšíreniu Dustera. To všetko preto, aby pôsobil ešte robustnejšie.

Test Dacia Duster: Rozlúčka s originálom

Opäť sme vyskúšali úspešné SUV, ktoré dostalo krátko pred odchodom do dôchodku dvojspojkovú prevodovku a vyhotovenie Outdoor.

V každom prípade, dizajnová evolúcia sa podarila a Rumunovi dodala eleganciu. Možno to tak nevyzerá, no podľa slov Laurensa van den Ackera, šéfdizajnéra značky, sa zmenila každá jedna časť karosérie. Pri modeli s tak ikonickým vzhľadom je pritom akákoľvek modernizácia riskantná. Tentokrát však vyšla na výbornú.

Dá vám facku

Po nastúpení do Dustera druhej generácie dostanú ľudia s predsudkami či mylnými názormi o rumunskom SUV poriadnu “facku” na prebudenie. Všetko tu vyzerá x-krát lepšie než v minulosti - nič nezostalo na svojom pôvodnom mieste a kvalita kabíny je na úplne inej úrovni.

Interiér vyzerá v skutočnosti krajšie a hodnotnejšie ako na fotografii 68 fotografií v galérii Interiér vyzerá v skutočnosti krajšie a hodnotnejšie ako na fotografii Zdroj: Dacia

Nový multifunknčný volant potiahnutý kožou možno nastavovať vo všetkých štandardných smeroch, nielen výškovo, ale aj hĺbkovo. Okrem toho, že padne výborne do ruky, si ho teda bude môcť každý vodič prispôsobiť presne svojmu gustu. S ním priamo súvisia aj odlišné sedadlá, ktoré sú teraz širšie, pohodlnejšie a dostali dokonca napríklad aj bedrovú opierku. Rozsah ich nastavenia je taktiež širší, než tomu bolo doteraz.

Hneď po nájdení ideálnej pozície za volantom vám oči spadnú na nový prístrojový panel. Ten je, rovnako ako celý interiér, v porovnaní s predchodcom prinajmenšom o dekádu modernejší. Má prehľadný dizajn a medzi budíkmi sa usídlil klasický monochromatický displej. Ten okrem iných údajov ako je napríklad priemerná či okamžitá spotreba zobrazuje aj digitálnu rýchlosť. Aj v tomto ohľade Duster napredoval míľovými krokmi.

Sedadlá môžu na želanie byť aj potiahnuté kožou, sú širšie, lepšie tvarované a podstatne komfortnejšie 68 fotografií v galérii Sedadlá môžu na želanie byť aj potiahnuté kožou, sú širšie, lepšie tvarované a podstatne komfortnejšie Zdroj: Dacia

Centrálny panel má uhľadenejší dizajn a displej (nezmeneného) infotainmentu sa dostal podstatne vyššie, vďaka čomu sa už kvôli údajom navigácie nebudeme musieť zohýbať až ku radiacej páke. Trojica výduchov ladí s novým panelom klimatizácie, ktorý pôsobí podstatne hodnotnejšie. ovládate ho kolieskami so zabudovanými displejmi - na túto kategóriu veľmi štýlové riešenie. Mimochodom, vôbec po prvýkrát môže Duster mať automatickú klimatizáciu.

Stvárnenie palubnej dosky sa nám páči, povedali by sme, že naživo vyzerá omnoho lepšie než na fotografiách. Nielenže je krajšia než v minulosti, zachováva si aj vysokú mieru praktickosti. Napríklad pred spolujazdcom sa nachádza priehradka, kde sa vedľa seba pohodlne zmestia aj dva mobilné telefóny s rozmerom presahujúcim 5”. Rozumné odkladacie priestory okolo seba nájde aj vodič či cestujúci na zadných sedadlách.

Medzi výduchy klimatizácie sa zmestila malá polička - praktický odkladací priestor 68 fotografií v galérii Medzi výduchy klimatizácie sa zmestila malá polička - praktický odkladací priestor Zdroj: Dacia

Priestor v druhom rade je stále rovnako štedrý, vodič vysoký približne 185 cm si sám za seba sadne bez problémov a ešte mu v oblasti kolien zostane aj rezerva. Na šírku už to také skvelé nie je - traja dospelí sa na zadných sedadlách odvezú len na kratšie trasy. Batožinový priestor s objemom 445 l je o niekoľko percent menší, no nejde o žiadnu tragédiu. Opticky by ste rozdiel spoznali len ťažko.

Zabudnite na hluk

Úbytok miesta v kufri sa pritom dá logicky vysvetliť a odôvodniť. Nový Duster je v porovnaní s prvou generáciou neporovnateľne tichší a zvuková izolácia si svoju daň okrem iných miest vybrala práve v batožinovom priestore. Objem o niečo znížili aj kvalitnejšie materiály použité na obloženie interiéru. My sme však presvedčení o tom, že nejde o žiadnu tragédiu a obeť padla na úrodnú pôdu.

Duster je teraz ohromne tichý, toto všetko prispelo k lepšiemu odhlučneniu 68 fotografií v galérii Duster je teraz ohromne tichý, toto všetko prispelo k lepšiemu odhlučneniu Zdroj: Dacia

Duster je teraz totiž až neuveriteľne tichý. Rozdiel cítiť nielen s benzínovými, ale i s naftovými agregátmi pod kapotou. Zážihové jednotky nepočuť takmer vôbec a vznetové len v špecifických situáciach. Dacia tvrdí, že hluk v kabíne sa podarilo znížiť o polovicu. Ak by sme si mali vybrať jeden z najvýraznejších rozdielov medzi aktuálnym a predchádzajúcim Dusterom, bol by to rozhodne zvýšený zvukový komfort. Ten nás doslova šokoval.

Toto už čiastočne poznáme

V porovnaní s minulosťou sa Duster príliš nezmenil čo sa rozmerov týka. Rozdiely sú len milimetrové a tvorí ich najmä inak tvarovaná karoséria. Stále platí, že Rumun je približne 4,3 metra dlhý a 1,8 metra široký, pričom jeho svetlá výška dosahuje hodnotu 210 mm. Predný i zadný nájazdový uhol sa v závislosti od verzie pohybuje medzi 30° - 34°.

Na prvý pohľad sa rumunská superstar príliš nezmenila, každý jeden diel karosérie je však odlišný 68 fotografií v galérii Na prvý pohľad sa rumunská superstar príliš nezmenila, každý jeden diel karosérie je však odlišný Zdroj: Filip Kadlečík

Stále platí, že kompaktné rumunské SUV stojí na platforme B0, ktorú čiastočne zdieľa napríklad s Renaultom Captur či ďalšími Daciami. Na rovnakom podvozku jazdí aj ruská Lada Xray. Jazdné vlastnosti sa preto medzigeneračne nijak výrazne nemenili. Toto rozhodnutie by sme však rozhodne nekritizovali, Duster už v minulosti jazdil (najmä na nespevnených cestách) obstojne a teraz to len potvrdzuje.

Diesel pod kapotou bol až prekvapivo tichý, toto je jeden z najväčších rozdielov porovnaní s minulosťou 68 fotografií v galérii Diesel pod kapotou bol až prekvapivo tichý, toto je jeden z najväčších rozdielov porovnaní s minulosťou Zdroj: Filip Kadlečík

Najmä na 17” kolesách je o niečo lepší aj na ceste, je tuhší a menej sa nakláňa. Šoférskemu zážitku za volantom pridá aj prechod z hydraulického na elektronický posilňovač riadenia. Elektrina je v tomto prípade komunikatívnejšia a zároveň univerzálnejšia. Vďaka premenlivému odporu riadenia totiž zaparkujete doslova jedným prstom, no na diaľnici volant príjemne stvrdne.

To isté platí aj o ponuke agregátov, ktorá by prinajmenšom zatiaľ mala kopírovať tú súčasnú. My sme si počas prvej jazdy mali možnosť vyskúšať agregáty TCe 125 (turbobenzín so zdvihovým objemom 1,2 litra naladený na 92 kW/125 k) a dCi 110 (turbodiesel so zdvihovým objemom 1,5 litra naladený na 85 kW/109 k) spriahnuté so šesťstupňovou manuálnou i dvojspojkovou samočinnou prevodovkou. Na ich dynamike sa generačná zmena neprejavila, jazdí sa s nimi úplne rovnako. Najväčším rozdielom je spomínané zníženie hlučnosti automobilu.

Duster na výlete mimo asfaltu

SUV Dacie sa nikdy nebálo terénu a na nespevnených cestách toho zvládlo až prekvapivo veľa. V tomto trende mieni pokračovať s vylepšeným arzenálom. V krátkom fotopríbehu predstavujeme všetky novinky, ktoré sa pri jazde terénom hodia aj ostrieľanému šoférovi. Na druhú stranu, vďaka nim teraz Duster blatom prevedie aj úplný antitalent.

  Duster so štvorkolkou spoznáte aj podľa tohto štítku umiestneného pred prednými dverami 68 fotografií v galérii Duster so štvorkolkou spoznáte aj podľa tohto štítku umiestneného pred prednými dverami Zdroj: Dacia Variant 4x4 s možnosťou voľby medzi 2WD, Auto 4WD a 4WD Lock je vyhradený pre manuálne prevodovky, s automatom sa ho nedočkáme 68 fotografií v galérii Variant 4x4 s možnosťou voľby medzi 2WD, Auto 4WD a 4WD Lock je vyhradený pre manuálne prevodovky, s automatom sa ho nedočkáme Zdroj: Dacia Nájazdové uhly a svetlá výška zaručujú prinajmenšom rovnako dobré jazdné vlastnosti v teréne, akými sa Duster mohol pochváliť aj doteraz 68 fotografií v galérii Nájazdové uhly a svetlá výška zaručujú prinajmenšom rovnako dobré jazdné vlastnosti v teréne, akými sa Duster mohol pochváliť aj doteraz Zdroj: Dacia Dacia pripravila testovaciu off-roadovú trasu v aktívnom lome na mramor 68 fotografií v galérii Dacia pripravila testovaciu off-roadovú trasu v aktívnom lome na mramor Zdroj: Filip Kadlečík Elektrický posilňovač riadenia umožňuje jemnejšiu prácu s volantom, zároveň šetrí vodičove ruky 68 fotografií v galérii Elektrický posilňovač riadenia umožňuje jemnejšiu prácu s volantom, zároveň šetrí vodičove ruky Zdroj: Dacia Hill Descent Control, teda asistent zjazdu z kopca, toho zvládne prekvapivo veľa - stačí ho aktivovať, zaradiť neutrál a auto bezpečne zlezie aj prekvapivo prudké klesania 68 fotografií v galérii Hill Descent Control, teda asistent zjazdu z kopca, toho zvládne prekvapivo veľa - stačí ho aktivovať, zaradiť neutrál a auto bezpečne zlezie aj prekvapivo prudké klesania Zdroj: Dacia Skutočných off-roadových nadšencov, ktorí často jazdia na hrane schopností vozidla, poteší 4x4 monitor zobrazujúci napríklad náklon automobilu 68 fotografií v galérii Skutočných off-roadových nadšencov, ktorí často jazdia na hrane schopností vozidla, poteší 4x4 monitor zobrazujúci napríklad náklon automobilu Zdroj: Dacia My sme sa na testovacej trati Dacie dostali na náklon presahujúci hodnotu 30° a Duster ho zvládal bez zaváhania 68 fotografií v galérii My sme sa na testovacej trati Dacie dostali na náklon presahujúci hodnotu 30° a Duster ho zvládal bez zaváhania Zdroj: Dacia

Podľa prianí klientov

K výpočtu noviniek v Dusteri treba zaradiť aj keyless prístup a štartovanie tlačidlom či napríklad automatickú klimatizáciu. Ohromne nás zaujalo, keď jeden zo zástupcov Dacie zdôraznil, že značka na svojom SUV menila len to, čo si žiadali klienti. Chýbala automatická klíma? Je tam. Chýbalo viac kamier v teréne? Sú tam. Chýbal lepší volant? Nech sa páči.

Úplne nový panel klimatizácie vyzerá skvelo, rovnako dobre sa s ním aj pracuje 68 fotografií v galérii Úplne nový panel klimatizácie vyzerá skvelo, rovnako dobre sa s ním aj pracuje Zdroj: Dacia

Máme pocit, že v nastupujúcom Dusteri nič nie je naviac a všetko v ňom má svoj zmysel. Nedostal ambientné podsvietenie, voňavku do klimatizácie či napríklad volič piatich jazdných režimov. To ale ani nebolo cieľom. Cieľom bolo naplniť očakávania klientov a to sa Dacii podarilo.

Na zmeny sa zvyká ťažko, s touto sa však dokážeme zžiť rýchlo - nový dizajn zadnej časti sa podaril 68 fotografií v galérii Na zmeny sa zvyká ťažko, s touto sa však dokážeme zžiť rýchlo - nový dizajn zadnej časti sa podaril Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme, treba myslieť na to, že Rumun zostáva lacným autom a napriek tomu, že kvalita materiálov išla hore, v tomto ohľade za najnovšími modelmi bežných automobiliek stále zaostáva. Nájdu sa na ňom aj iné chybičky, napríklad absencia benzínového motora skombinovaného so samočinnou prevodovkou či automat spojený so štvorkolkou. Niektoré “choroby” lacného auta sa jednoducho nedajú odstrániť bez toho, aby sa výraznejšie zvýšila cena. My by sme však drobné zádrhely vzhľadom na úžitkovú hodnotu Dustera prekúsli.

Lepší než kedykoľvek predtým

Duster by u nás mal do predaja vstúpiť už v priebehu budúceho týždňa, oficiálny cenník ešte nie je známy. Očakávame však, že so základnou cenou by sa hýbať nemalo. Naopak, v najvyššej výbave by sme Dusteru pokojne dopriali aj navýšenie o niekoľko stoviek. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou urobil obrovský skok dopredu.

Test Dacia Duster: Oplatí sa toto lacné SUV?

Obľúbený bestseller si motoristi spájajú predovšetkým s nízkou cenou. Tá však zďaleka nie je jediným dôvodom, pre ktorý sa kúpu rumunského SUV oplatí zvážiť.

Áno, stále je to “len” dostupné auto so svojimi chybami. Už ich ale má omnoho menej a bežným moderným automobilom s plnotučnou cenovkou sa priblížil na dohľad. Prispieva k tomu nielen priestrannosť či pohodlné jazdné vlastnosti, ale najmä podstatne vylepšený interiér s množstvom funkcií či nová plejáda asistenčných systémov vrátane sledovania mŕtveho uhla.

Nový Duster tak na prvý pohľad možno nevyzerá, no zážitok z jazdy s ním je v porovnaní s minulosťou úplne odlišný 68 fotografií v galérii Nový Duster tak na prvý pohľad možno nevyzerá, no zážitok z jazdy s ním je v porovnaní s minulosťou úplne odlišný Zdroj: Filip Kadlečík

Hneď po nasadnutí do nového Dusteru je cítiť, že Dacia už vo svojej modernej histórii prešla kus cesty a vo výrobe lacných automobilov začína byť čoraz lepšia. Od áut, ktoré mali len veľmi slabú ochranu proti hrdzi a zastaralú výbavu sa dostala k modernému a príjemnému Dusteru, ktorý si kompletne celý prejde antikoróznym kúpeľom, ktorý má rozumnú a modernú výbavu a ktorý navyše napĺňa aj dnešné módne trendy. Máme pocit, že toto bude ďalší rumunský trhák. Je dosť možné, že dokonca ešte úspešnejší, než tomu bolo doteraz. Potenciál na to rozhodne má. Bravó Dacia, toto sa podarilo!


Najnovšie články
Peugeot e-Legend: Retro kupé na elektrinu

BMW radu 1 už netrpezlivo čaká na ďalšiu generáciu a čoskoro sa jej aj dočká. Vo vrcholnom vyhotovení M145i sa však už budeme musieť zaobísť bez šesťvalca...

BMW M145i: Vieme, čo má nahradiť šesťvalec

Bratislave sa zrejme už čoskoro minú evidenčné čísla so skratkou BL. Polícia preto spúšťa hlasovanie o novej skratke.

Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Volkswagen sa sťahuje z iránskeho trhu

Kórejskí grafici vytvorili vizualizáciu, ktorej základom sa stala fotografia maskovaného prototypu. Obrázok nie je ďaleko od reálnej verzie.

Ako bude vyzerať Chevrolet Corvette C8?

Hot-hatch disponuje vyladenou verziou štvorvalca, má zvýšenú tuhosť karosérie a prepracovaný podvozok. Stovku zhltne za 4,7 sekundy.

Mercedes-AMG A 35 poháňa 306 žrebcov

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×