Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Slovák na Tesle: Zadarmo za polárny kruh

FOTO
Tomáš prešiel na otcovom elektrickom liftbacku za štrnásť dní takmer 8 500 kilometrov a podľa svojich slov ušetril na palivách asi 650 eur.
12 140 príspevkov 17.11.2017 / Marek Pokrývka

Elektromobily mnohí motoristi stále vnímajú ako rýdzo mestské dopravné prostriedky, ale to už momentálne nie je pravda. Na trhu sa objavuje čoraz viac modelov s naozaj použiteľným dojazdom. Okrem toho sa rozširuje sieť nabíjacích staníc a zrýchľuje samotný proces dopĺňania energie, čo taktiež výrazne zlepšuje ich použiteľnosť. Prejsť dlhú cestu na batérie už vôbec nie je sci-fi.

Slovenský elektromobil Tesla sa vydal na ďalekú severnú jazdu 12 fotografií v galérii Slovenský elektromobil Tesla sa vydal na ďalekú severnú jazdu Zdroj: Tomáš Ondrejka

Svoje o tom vie náš čitateľ Tomáš Ondrejka, ktorý nedávno absolvoval výnimočný výlet. Po vlastnej osi sa vybral za polárny kruh. Využil pritom vozidlo svojho otca, sivý liftback Tesla Model S 85D. Ten počas ostatného dva a pol roka najazdil už vyše 120-tisíc kilometrov. Majiteľov syn pridal slušnú porciu, za dva týždne prešiel takmer 8 500 km. A to všetko takmer zadarmo.

K slovu prišiel vodič aj Autopilot

Podľa pôvodného plánu hovoril Tomáš s priateľkou Katkou o približne šiestich tisíckach kilometrov, no nakoniec sa najmä pre atraktívnosť severskej prírody elektrická jazda dvojice výrazne natiahla. Trasa viedla cez šesť krajín. Zo slovenského územia sa vodič vydal cez Česko, Nemecko, Dánsko a Švédsko až do finálnej destinácie, ktorou bolo Nórsko.

Tesla Model S: Najhoršia oprava histórie?

Majiteľ luxusného elektromobilu sa situáciu po havárii rozhodol vo vlastnej réžii preglejkou, plexisklom či lepiacou páskou.

Značná časť dlhej cesty viedla po diaľniciach, na ktorých dokáže Tesla Model S 85D fungovať prakticky samostatne pomocou funkcie Autopilot. Na kľukatom nórskom asfalte však prišiel k slovu aj samotný šofér. Najmä početné horské úseky dobre preverili schopnosti fungovania elektromobilu v skutočných podmienkach a reálnosť oficiálne udávaného dojazdu.

Model S nie je len do mesta, pokojne môže ísť mimo civilizácie 12 fotografií v galérii Model S nie je len do mesta, pokojne môže ísť mimo civilizácie Zdroj: Tomáš Ondrejka

Napriek neľahkej trase nedošlo k žiadnym ťažkostiam s nízkou úrovňou nabitia batérie a súvisiacim dojazdom. Na niektorých úsekoch mal pritom obavy aj Tomáš, spomína napríklad svetoznáme stúpanie Trollstigen nasledujúce po približne 200-kilometrovom presune. S enormne strmým výstupom súvisí vyššia spotreba energia. Následne však pri klesaní dochádza k jej efektívnej rekuperácii , v tomto prípade bolo výsledkom ešte asi 40% celkovej kapacity. Cesta prebiehala bez akýchkoľvek problémov. Vodič spomína akurát nutnosť jedného reštartu, ale ten je jednoduchým úkonom nehodným nejakých stresov.

Prakticky bezplatná prevádzka

Severný smer si Tomáš Ondrejka nevybral nejakou náhodou. Okrem neskutočných scenérií je Škandinávia známa aj priateľskou politikou k elektromobilom, ich vlastníci si môžu užívať viacero výhod. Najďalej je v tomto smere práve Nórsko. Kým šoféri klasických spaľovacích áut tam musia rátať s relatívny vysokými poplatkami za používanie diaľnic či parkovanie vo veľkých mestách, v prípade elektromobilov je všetko bezplatné. Navyše, pri jazde na Tesle to vo veľkej miere platí aj pre čerpanie energie.

Severské krajiny majú veľmi dobré pokrytie sieťou Supercharger, tieto rýchlonabíjačky sa nachádzajú zhruba každých 200 kilometrov. Model S na nich „tankuje“ úplne zadarmo. Pri tejto konkrétnej ceste sa liftback dovedna nabíjal asi 35-krát, pričom len jeden jediný raz to bolo mimo oficiálnej stanice. Zastávka na inom zariadení bola potrebná akurát počas zastávky v Prahe. Prevádzka vozidla bola teda prakticky bezplatná, dvojica mala náklady len na stravu či ubytovanie.

Súhrn celej cesty: 8 451,7 km a priemerná spotreba 184 Wh/km 12 fotografií v galérii Súhrn celej cesty: 8 451,7 km a priemerná spotreba 184 Wh/km Zdroj: Tomáš Ondrejka

V priebehu štrnásť dní trvajúcej cesty spotrebovala Tesla približne 1,5 MWh elektriny a dosiahla priemernú spotrebu 184 Wh/km. Finančná úspora bola v tomto prípade citeľná. Tomáš vypočítal, že vzhľadom na vyššie ceny fosílnych palív v Škandinávii ušetril približne 650 eur. Podľa jeho slov okrem toho vypustili do ovzdušia o takmer tonu oxidu uhličitého menej než pri bežnom aute.

Na ako dlho sa stane realitou?

Severská cesta čitateľa je jasným dôkazom toho, že tvrdenia o reálnej použiteľnosti elektromobilov nestoja na vode. Ich výhradným teritóriom už nie je mesto. Absolvovať bežnú rodinnú dovolenku po vlastnej osi na batérie nie je žiaden problém a za sci-fi nemožno označiť ani „road trip“ merajúci tisícky kilometrov vedúcich aj mimo civilizácie. Stačí dobrý dojazd a dostupnosť staníc.

Značkové nabíjačky občas nájdete aj tam, kde by ste ich nečakali 12 fotografií v galérii Značkové nabíjačky občas nájdete aj tam, kde by ste ich nečakali Zdroj: Tomáš Ondrejka

Pri splnení týchto dvoch podmienok možno elektrické vozidlo používať takmer ako klasické spaľovacie. Akurát treba rátať s dlhšími pauzami, ani Tesla Supercharger nemôže tempom čerpania energie súperiť s tankovaním benzínu či nafty. No situácia sa má aj v tomto smere zlepšovať.

Každodenný život s elektromobilom sa teda stáva čoraz reálnejším scenárom, ktorý skutočne môže byť v budúcnosti bežnou realitou. Na ako dlho sa ňou stane? Momentálne na túto otázku nevieme odpoveď, vývoj má aj mnohých kritikov. Stále častejšie spomínanou slabinou je používanie vzácnych surovín a súvisiace emisie spojené s výrobou či recykláciou takýchto dopravných prostriedkov.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×