Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Štyri veľké zmeny: Pocíti ich každý motorista

Parlament sa bude tento mesiac zaoberať novelou, ktorá prinesie rozšírenie siete staníc technickej a emisnej kontroly. To môže priniesť pozitíva, no aj negatíva.
1 38 príspevkov 08.11.2017 / Soňa Zverková

V parlamente je návrh zákona, ktorý otvorí doteraz uzatvorenú sieť staníc technickej kontroly (STK) a pracovísk emisnej kontroly (PEK). Poslanci budú o ňom hlasovať v treťom čítaní tento mesiac. Ministerstvo dopravy v súčasnosti obmedzuje rozsah siete podľa okresov, v súčasnosti máme podľa poverenej technickej služby technickej kontroly vozidiel Testek na Slovensku celkovo 142 STK.

Ilustračná snímka

Po schválení zákona akékoľvek obmedzenia zmiznú, STK alebo PEK si bude môcť otvoriť každý, kto splní zákonom splnené požiadavky na kvalifikáciu technikov a vybavenie stanice. Cieľom ministerstva je zlepšiť dostupnosť staníc pre všetkých motoristov a skrátiť čakacie lehoty. Národná asociácia STK však podotýka, že v súčasnosti je vyťaženosť staníc v priemere polovičná a dlhé čakacie lehoty vznikajú len v určitých obdobiach roka.

Pri polovičnej vyťaženosti vzniká riziko, že stanice v snahe uspieť na trhu sa budú snažiť vyhovieť čo najväčšiemu počtu zákazníkov. Inými slovami, pustia na cesty aj vozidlá, ktoré z technického hľadiska nezodpovedajú normám. Ministerstvo pravdepodobne dúfa, že zahustením siete sa uľaví motoristom, ktorí pre technickú kontrolu musia jazdiť ďaleko. Táto nádej je však nereálna, nakoľko prevádzkovateľ sa bude snažiť získať späť státisícovú investíciu do vybavenia STK či PEK. Je preto takmer isté, že nové stanice budú vznikať vo väčších mestách, ktoré pochopiteľne ponúkajú väčšie možnosti získať nových zákazníkov. To znamená, že regióny s malým počtom STK/PEK zostanú aj naďalej nepokryté a jazda na STK sa skráti len o pár kilometrov.

Vyhnite sa pokute: Takto už nezabudnete na STK

Zabudnúť na končiacu sa platnosť technickej či emisnej kontroly môže vyjsť motoristu poriadne draho, spolu až na 330 eur. Pripomenúť termín môže elektronický systém. Poradíme vám, ako sa tak vysokej...

Asociácia poukazuje aj na otázku dohľadu nad kvalitou vykonávaných kontrol. „Prípadnou liberalizáciou trhu by štát stratil kontrolu nad kvalitou a bezpečnosťou vozidiel v cestnej premávke. Na Slovensku by sa nekontrolovane a nezodpovedne uvoľnila sieť staníc STK bez možnosti ministerstva zvládať dozor nad ňou,“ varuje asociácia.

Otázka pokút ešte nie je uzatvorená

Významnou zmenou, ktorá určite motoristom pomôže, je zníženie pokút. Výška pokuty je v súčasnosti 165 eur za každú omeškanú kontrolu, čiže 330 eur za technickú aj emisnú kontrolu. Pokiaľ však motorista pokutu zaplatí do 15 dní od obdržania oznámenia, stačí zaplatiť dve tretiny, čiže 110 eur za každú kontrolu resp. 220 eur za obidve. Novela zákona ide ešte o krok ďalej. Ak majiteľ zaplatí pokutu do 15 dní, stačí uhradiť len tretinu, čiže 55 eur resp. 110 eur za obidve.

Momentálne sú v parlamente k tomuto bodu dva poslanecké pozmeňovacie návrhy. Prvý podstatne predlžuje lehoty pre dodatočné absolvovanie kontroly a spolu s tým navrhuje aj zníženie pokút. Pokiaľ motorista do 15 dní absolvuje chýbajúcu kontrolu, pokuta sa mu úplne odpustí. Ak tak urobí do 30 dní, zaplatí jednu tretinu (55 eur) a ak do 45 dní, musí uhradiť dve tretiny pokuty (110 eur).

9 častých úprav: Kvôli nim neprejdete cez STK

Vyzerajú dobre, ale môžu spôsobiť neželané náklady. Mnohé z úprav automobilov, ktoré bežne vidíme na našich cestách, nie sú legálne a znamenajú problémy, napríklad pri technickej kontrole. Toto je 9...

Ďalší poslanec navrhuje presunúť platnosť tohto bodu z 1. apríla 2018 už na 1. január. Podľa neho okresné úrady do začiatku októbra evidovali 140 000 previnilcov a presunutie platnosti o tri mesiace by im umožnilo zaplatiť sankciu už podľa nových pravidiel, čiže výrazne nižšie sumy.


Čo znamená novela pre motoristov?

1. Liberalizácia

Otvorenie siete znamená viac STK/PEK, čiže aspoň teoretickú možnosť, že sa skrátia čakacie lehoty a stanice sa budú nachádzať bližšie k bydlisku alebo pracovisku motoristu.

2. Ceny za kontroly

Ceny za technickú aj emisnú kontrolu pre osobné vozidlá sa u nás pohybujú v rozpätí 50 až 60 eur, nálepka stojí od 2,50 eura do šesť eur a osvedčenie (kartička) od 3,50 eura do šesť eur. Hustejšia sieť znamená viac konkurencie, čo by mohlo priniesť zníženie cien.

3. Kvalita kontroly

Záporným dôsledkom rozšírenia siete STK/PEK by mohol byť pokles prísnosti technikov, ktorí v snahe získať nových zákazníkov prižmúria oči nad nedostatkami. Hoci kamerové systémy zabránili tzv. fiktívnym kontrolám, pri ktorých sa vozidlo ani len nedostavilo na linku, korupcii či podvodom zabrániť nedokážu. Otázka znie, či je ministerstvo schopné zabezpečiť dohľad v dostatočnom rozsahu.

4. Nižšie pokuty

Jednoznačným prínosom pre previnilcov sú nižšie pokuty. Uvidíme, ako sa parlament postaví k dvom poslaneckým návrhom.


Najnovšie články
Test Kodiaq Sportline: Najlepšia Škoda

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa

Kompletne otvorený roadster odkazuje na stroje z povojnového obdobia. Existujú dve verzie, pri oboch je základom kupé 812 Superfast.

Ferrari Monza má najsilnejší motor značky

Ford do Európy definitívne prináša Ranger Raptor a spolu s ním i ďalšie novinky. Oznámil to na autosalóne úžitkových vozidiel v Hannoveri. Tešiť sa po novom...

Premiéry Fordu: Ranger Raptor i Custom PHEV

Nemecko chcelo s pomocou stimulov a dotácií dostať na svoje ciele milión áut do roka 2020. Tento cieľ však nie je reálny a určite sa nenaplní.

Milión e-áut na nemeckých cestách tak skoro nebude

Jeseň na cestách prináša po suchom a teplom lete viaceré nové riziká. Jedno z nich však nesúvisí priamo s počasím. Práve v tomto období totiž stúpa riziko...

Zrážka so zverou: Čo robiť a ako jej zabrániť?

Samotný názov Lexus LS je už značka, ktorá má cveng po celom svete. My sme dostali možnosť otestovať schopnosti verzie v špecifikácii 500h. Môže exotický...

Test Lexus LS 500h: Zatieni nemeckú trojku?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×