Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Fámy o autosedačkách: Aká je skutočná pravda?

NEPREHLIADNITE
Bezpečnosť dieťaťa v aute je prvoradá pre každého rodiča bez ohľadu na to, či zákon použitie sedačiek prikazuje alebo nie. Ako však vybrať správnu a podľa čoho? Ponúkame niekoľko užitočných rád a tipov.
3 1 príspevok 06.11.2017 / Soňa Zverková

Podľa platnej legislatívy v celej EÚ sa deti smú vo vozidlách prepravovať len v schválených sedačkách. Výber správnej autosedačky, platné európske normy či spôsob prepravy dieťaťa pripomína hotovú vedu. Pomôžeme vám zorientovať a ponúkame tipy pri kúpe a výbere správnej sedačky pre vášho potomka.

Ilustračná snímka. 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ADAC

Stará vs. nová norma

V súčasnosti sa sedačky vyrábajú a predávajú podľa dvoch noriem Ekonomickej komisie OSN pre Európu (UNECE). Prvou je ECE-R44, ktorá uvádza päť tried (0, 0+, I, II, III). Každá z nich zodpovedá hmotnosti dieťaťa bez ohľadu na jeho vek či vzrast. Druhou a novou normou je ECE-R129, ktorá od polovice roka 2013 zavádza triedu i-Size a týka sa výlučne sedačiek Isofix. Sedačky i-Size sú odstupňované podľa vzrastu, čiže výšky dieťaťa, a pokrývajú pôvodné triedy do hmotnosti 18 kg.

Nová norma sa do praxe zavádza v troch etapách. Prvá sa začala v júli 2013 a dotkla sa tzv. integrálnych sedačiek v triedach 0, 0+ a I. Podľa normy ECE-R129 sú integrálne sedačky definované ako sedačky s vlastnými zadržiavacími zariadeniami, čiže dieťa nie je pripútané bezpečnostnými pásmi vozidla. Druhá etapa sa začala na jeseň tohto roka a pokryje triedy II a III. Tretia etapa sa predbežne začne zhruba o rok neskôr a dotkne sa integrálnych sedačiek s upevňovaním pomocou bezpečnostných pásov vozidla.

Všetky dôležité informácie ponúka certifikát priamo na sedačke. Zdroj: ADAC 3 fotografie v galérii Všetky dôležité informácie ponúka certifikát priamo na sedačke. Zdroj: ADAC Zdroj: Soňa Zverková

Norma ECE-R129 má v dlhodobom horizonte nahradiť pôvodnú ECE-R44, no zatiaľ platia obidve súbežne a žiadne prechodné obdobie nie je naplánované. Schválenie podľa staršej normy je stále platné, sedačky sa smú predávať aj používať. Pokiaľ rodičia potrebujú novú sedačku, môžu pokojne kúpiť aj modely podľa pôvodnej normy ECE-R44. Nemusia sa obávať, že ju nebudú môcť neskôr používať. Obidva typy sú povolené a zákaz staršieho typu sa neplánuje. Zakázané sú iba sedačky podľa najstarších noriem ECE-R44/01 a 02.

Obmedzenia sa týkajú výrobcov a iba sedačiek Isofix, keďže nové modely sa od septembra schvaľujú pre európsky trh výlučne podľa normy ECE-R129. Ako pre náš portál zistil ADAC, prechodné päťročné obdobie, ktoré sa spomína na viacerých slovenských portáloch, platí len pre výrobcov pri dodatočnom schvaľovaní úprav menších komponentov sedačiek, aby pre malý komponent, napríklad, zámok pásu, nemuseli absolvovať kompletný schvaľovací proces celej sedačky. Pre spotrebiteľa sa teda nič nemení. Rodičia môžu detské sedačky aj naďalej používať bez obmedzenia.

Rozdiel medzi obidvomi predpismi spočíva v troch bodoch:

- Nová norma zavádza odstupňovanie sedačiek podľa vzrastu, čiže výšky dieťaťa a výrobca sám určí, pre ktoré deti je jeho produkt vhodný.

- V sedačkách schválených podľa novej normy sa deti povinne musia prepravovať proti smeru jazdy až do veku 15 mesiacov.

- Všetky sedačky musia uspieť v nárazových testoch so simuláciou bočného nárazu.

Aké triedy detských sedačiek poznáme?

Triedy 0 a 0+

Obidve triedy označujú tzv. škrupiny, ktoré sa vždy upevňujú proti smeru jazdy. Trieda 0 je určená pre deti do hmotnosti 10 kg, 0+ do hmotnosti 13 kg. Sedačky sú pre najmenšie deti veľmi bezpečné. Nemecký klub ADAC odporúča rodičom neponáhľať sa s výmenou za väčšiu. Novú sedačku je najlepšie kúpiť až vtedy, keď horná časť hlavy dieťaťa prečnieva cez škrupinu.

Trieda I

Táto trieda je určená pre deti s hmotnosťou deväť až 18 kg, čiže približne do štyroch rokov veku. Výrobcovia ponúkajú dva systémy: viacbodový upínací pás alebo záchytný systém, keď brucho dieťaťa chráni akýsi stolček. Každý z nich má svoje výhody aj nevýhody.

Test 14 autosedačiek: Trom sa radšej vyhnite

Bezpečnosť dieťaťa vo vozidle nemožno podceňovať a teda ani výber vhodnej autosedačky. Autokluby ADAC a ÖAMTC v jesennom teste preverili 14 modelov a väčšina z nich uspela.

Záchytný systém je výhodný najmä nižšou záťažou pri čelnom náraze, upínacie pásy zas rovnomernejším rozložením síl spôsobených nárazom. Na druhej strane upínací pás ponúka lepšiu polohu na spanie a deti sa v sedačke potia oveľa menej. Niektoré sedačky s viacbodovým pásom sa môžu do auta namontovať proti smeru jazdy, v takom prípade je však montáž o niečo komplikovanejšia než u záchytného systému. Upínacie pásy musia byť dotiahnuté čo najtesnejšie k telu dieťaťa a pevne uchytená k vozidlu musí byť aj samotná sedačka. V prípade záchytného systému je potrebné dbať na maximálne upevnenie záchytného telesa.

Triedy II a III

Trieda II je určená pre deti s hmotnosťou 15 až 25 kg, čiže približne od 3,5 roka do siedmich rokov. Sedačky triedy III sú vhodné pre deti s hmotnosťou 22 až 36 kg, čo zodpovedá zhruba vedu od šiestich do 12 rokov. V oboch triedach ide o podsedáky s podporou chrbta a hlavy. Deti sú takmer vždy pripútané bežným trojbodovým bezpečnostným pásom. Je dôležité, aby tento pás viedol stredom ramena dieťaťa, aby počas spánku nevypadlo zo sedačky.

Tieto systémy sú vhodné pre deti až zhruba od štyroch rokov, nakoľko sú plecia a ramená dieťaťa dostatočne vyvinuté, aby odolali tlaku pásu. Brušná časť pásu musí vždy viesť cez príslušné otvory v sedačky, aby sa pás pri náraze nezosunul priamo na brucho dieťaťa. ADAC radí používať sedačky s podporou chrbta, ktorá zlepší stabilitu dieťaťa pri bočnom náraze.

7 chýb pri pripútavaní detí do autosedačiek

Preprava dieťaťa v špeciálnej sedačke je už dnes našťastie úplnou samozrejmosťou. Aj pri jej použití sa však možno dopustiť množstva nebezpečných chýb. Bohužiaľ sa vyskytujú dosť často.

 

Triedy I, II a III

Sedačky v tejto kombinácii troch tried sú zväčša kompromisom, keďže musia plniť odlišné požiadavky na bezpečnosť v relatívne dlhom vekovom období dieťaťa. Najdôležitejšie sú vlastnosti u najmladších detí: sedačka musí zabezpečiť optimálnu a stabilnú polohu pri spaní.

Nová trieda i-Size

Od polovice roka 2013 platí nová rozšírená norma ECE-R129 týkajúca sa výlučne sedačiek so systémom Isofix. Norma zavádza triedu i-Size a platí súbežne s pôvodnou normou. Sedačky i-Size pokrývajú triedy do hmotnosti 18 kg, no výrobcovia uvádzajú aj údaje o vzraste dieťaťa. To znamená, že na kontrolnom štítku bude uvedené, napríklad, 67 až 105 cm, a nie hmotnosť. Výhodou sedačiek je preprava dieťaťa proti smeru jazdy až do veku zhruba 15 mesiacov. Výhodou je to preto, že pri čelnom náraze zostáva hlava dieťaťa v sedačke. Pokiaľ by dieťa sedelo v smere jazdy, náraz by mohol spôsobiť vážne poškodenie krčnej chrbtice.

Na druhej strane sa tieto sedačky používať len vo vozidlách s označením „i-size“ alebo vo vozidlách, ktoré výrobca uvádza v zozname pre danú sedačku. Prvé vozidlá s označením „i-size“ prišli na trh zhruba v roku 2014. Vzhľadom na potrebu označovania modelov ešte potrvá určitý čas, kým budú vozidlá prispôsobené sedačkám. V prvom rade musia byť vybavené miestom, na ktoré pripevní základňa sedačky.

Dieťa do autosedačky nezapínajte v bunde

Nebezpečný omyl, ktorý robí takmer každý motorista. S klesajúcimi teplotami sadáme do áut v čoraz hrubších bundách a v zimnom oblečení pripíname do sedačiek i deti. Práve hrubý odev v kombinácii...

Tipy pri výbere a kúpe autosedačky

Tak ako pri kúpe auta ani v prípade detských sedačiek neexistuje jasný recept. Orientáciu môžu ponúknuť rôzne testy, ale aj osobné referencie. V zásade platí, že všetky detské sedačky dostupné na európskom trhu musia spĺňať bezpečnostné a kvalitatívne minimá, ktoré stanovujú platné normy a legislatíva. Aj tieto normy sa vyvíjajú, najnovšia verzia pôvodnej normy je ECE-R44/04).

Najdôležitejšie je priamo u predajcu vyskúšať montáž do vášho auta aj s umiestnením dieťaťa do sedačky, nakoľko niektoré sedačky nemusia byť pre vaše vozidlo ideálne. Výška a tvar sedadla v aute či dĺžka  bezpečnostných pásov, to všetko vplýva na umiestnenie a najmä stabilitu detskej sedačky. A samozrejme, aj na bezpečnosť a pohodlie dieťaťa. Pokiaľ sa bude používať vo viacerých vozidlách, je vhodné vyskúšať montáž do všetkých.

Testy sedačiek sú dôležitým ukazovateľom kvality, pretože aj drahé modely môžu zlyhať. 3 fotografie v galérii Testy sedačiek sú dôležitým ukazovateľom kvality, pretože aj drahé modely môžu zlyhať. Zdroj: ADAC

Pri výbere vhodnej sedačky si vytvorte zoznam otázok a podľa odpovedí zistíte, či je sedačka vhodná pre vaše dieťa aj vozidlo. Tu je niekoľko typov, ako by tento zoznam mohol vyzerať:

- Dokážem sám/sama bez pomoci namontovať a vymontovať sedačku?

- Je sedačka stabilná? Nehýbe/nekýva sa?

- Dokážem dieťa dobre pripútať a odpútať?

- Sedí dieťa pohodlne?

- Pri použití bezpečnostného pásu vozidla: Dosiahne pás cez sedačku? Dopne sa pás po pripútaní dieťaťa? Dopne sa, ak sa dieťa v sedačke nakloní dopredu a potom dozadu?

Lacné sedačky z internetu

Pri kúpe sedačky z internetu vzniká riziko, že nebude vhodná pre vaše vozidlo. Európske autokluby opakovane testujú sedačky aj spomedzi lacných, väčšina z nich ale často skončí na konci tabuľky. Dôvodom bývajú nedostatky z hľadiska bezpečnosti alebo priveľký obsah škodlivých látok v miestach, ktoré sa priamo dotýkajú tela dieťaťa. Jednoduché podsedáky bez podpory chrbta a hlavy zas nezaistia dostatočnú oporu dieťaťa a ani ochranu pri bočnom náraze. Pri výbere lacných sedačiek preto ADAC odporúča obozretnosť.

Použitá sedačka z druhej ruky

Kvalitná detská autosedačka nemusí byť práve lacná, je preto pochopiteľné, že rodičia hľadajú aj na bazároch. Najlepším riešením je kúpiť sedačku od známych alebo priateľov, kde ľahšie zistíte spôsob jej používania. Dôležité je sňať poťahy a skontrolovať celú sedačku:

- Konštrukcia nesmie vykazovať žiadne trhliny, deformácie alebo iné poškodenia, ktoré by mohli znížiť jej bezpečnostné vlastnosti.

- Upínacie pásy nesmú byť potrhané, poškodené a nemali z nich trčať vlákna, ktoré by mohli znemožniť pripútanie dieťaťa.

- Bezpečnostné pásy sedačky musia mať ochranné polstrovanie pre plecia a zámky musia byť úplne funkčné.

- Európske normy: Pozor na schválenie. V súčasnosti sa smú predávať sedačky podľa noriem ECE-R44/03 a 04 a sedačky i-Size podľa ECE-R129. Pozor, sedačky podľa ECE-R44/02 a staršie sa nesmú používať ani predávať od apríla 2008, nakoľko novšie normy výrazne sprísnili požiadavky na kvalitu a bezpečnosť.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel

Nekompromisný britský roadster dostal druhú generáciu, ktorá je ľahšia a výkonnejšia než doterajší model. Vzniknúť z nej má 30 exemplárov.

BAC Mono R: Chuťovka pre egoistov

Mladá Boleslav vykonala malé úpravy na dvoch SUV, v rámci ktorých dostávajú bezpečnejší systém Kessy či lepšie sledovanie mŕtveho uhla. V prípade menšieho...

Škoda zvyšuje odolnosť dvoch SUV voči krádeži

Renaultu sa v prvej polovici roka darilo horšie než vlani. Predaj áut klesol na všetkých dôležitých trhoch, pokles zbrzdili len značky Dacia a Lada.

Renault v 1. polroku predaj menej áut než vlani

Hybridné britské kupé s extrémnou aerodynamikou a atmosférickým dvanásťvalcom previedlo svoj zvuk na okruhu Silverstone.

Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×