Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Toyota Yaris: Kašle na trojvalce aj turbo

FOTO
Atmosférický agregát so zdvihovým objemom 1,5 litra sa dnes už len tak v automobiloch segmentu B nevidí. Toyota Yaris sa ním však pochváliť môže. Je naozaj lepší než trojvalce?
75 52 príspevkov 26.10.2017 / Filip Kadlečík

V dnešnej dobe, kedy automobily segmentu B zväčša poháňajú prepĺňané trojvalce, si obzvlášť ceníme autá so štvorvalcom a atmosférickým plnením. Podobne ako napríklad Kia v prípade Stonicu, aj Toyota stavila na starú známu koncepciu. Tentokrát však nejde o módne malé SUV, ale o rokmi ostrieľaný a obľúbený Yaris.

Odlišná čelná maska teraz výborne korešponduje s prepracovanými svetlometmi 75 fotografií v galérii Odlišná čelná maska teraz výborne korešponduje s prepracovanými svetlometmi Zdroj: Filip Kadlečík

Ten sa po nedávnej “aktualizácii” výrazne zmenil najmä pri pohľade zozadu. Nové koncové svetlá najskôr pôsobili ako päsť na oko, po čase však začnú dávať zmysel. Najdôležitejšia zmena z sa však odohrala pod drobnou kapotou. Motorový priestor obsadil agregát 1,5 Dual VVT-iE s výkonom 82 kW (111 k). Aký je v reálnej praxi? Dokáže konkurovať záplave trojvalcov?

Kozmetické retušovanie

Aktuálny Yaris sa od svojho predchodcu líši na prvý pohľad, zároveň je však zrejmé, že toto nie je kompletne nové vozidlo. Charakteristický tvar i proporcie totiž zostali nezmenené. Dizajnéri sa vyhrali najmä na prednej a zadnej časti. Čelná maska má ešte odvážnejšie tvarovanie, dopĺňajú ju projektorové halogénové svetlomety s peknou architektúrou a diódovým denným svietením.

Koncové svetlá boli pomerne odvážnou zmenou, musíme však povedať, že subjektívne ju hodnotíme pozitívne 75 fotografií v galérii Koncové svetlá boli pomerne odvážnou zmenou, musíme však povedať, že subjektívne ju hodnotíme pozitívne Zdroj: Filip Kadlečík

LEDky si cestu našli aj do koncových svetiel, ktoré sú v porovnaní s dosluhujúcou verziou opticky najvýraznejšou zmenou. Zasahujú do veka batožinového priestoru a z vertikálneho usporiadania prešli na horizontálne. Najskôr nám úplne nesedeli, no už po niekoľkých dňoch sme tomuto osvieženiu prišli na chuť. Subjektívne sa nám Yaris s omladeným dizajnom páči viac, než starší variant.

Perfektná vychytávka i niekoľko chýb

Interiér svojou koncepciou znalcov Yarisu neprekvapí. Drží sa zaužívaných a overených pravidiel. Po novom však disponuje TFT displejom umiestneným v centre prístrojovej dosky a väčším množstvom multifunknčných tlačidiel na volante s príjemnejším tvarovaním. Novinky vítame, pretože umožňujú lepšiu prácu so spárovaným mobilným telefónom a médiami.

Interiér je na mnohých príliš sivý a nevýrazný, praktickosť, ergonomickú vyspelosť a funknčnosť mu však uprieť nemožno 75 fotografií v galérii Interiér je na mnohých príliš sivý a nevýrazný, praktickosť, ergonomickú vyspelosť a funknčnosť mu však uprieť nemožno Zdroj: Filip Kadlečík

Škoda len, že softvér toho nedokáže toľko, ako napríklad v prípade vynovenej Corolly. Ak chcete niekomu zatelefonovať, musíte použiť veľký dotykový centrálny displej. Tomu ale inak v podstate niet čo vytýkať. Infotainment v Yarise nepatrí medzi tie najrýchlejšie, no odozva je stále akceptovateľná a nie je nepríjemná. Oceňujeme, že Toyota zatiaľ v prípade malého mestského autíčka zostala pri hardvérových tlačidlách lemujúcich centrálnu obrazovku.

Priestor na zadných sedadlách je prekvapivo dostatočný. Priemerne vysoký vodič si sám za seba sadne s drobnou rezervou. Objem batožinového priestoru (286 l) už dnes v rámci daného segmentu nijak neohúri, konkurencia bežne ponúka rovnako veľké modely s kapacitou prekračujúcou 350 litrov. Športový kočiar, niekoľko kufrov palubných rozmerov či väčší nákup však Yaris odvezie bez problémov.

Test Toyota Corolla: Ako sa zmenila za 26 rokov?

Corolla je v automobilovom svete nesporným fenoménom. Počas 50-tich rokov existencie modelu sa predalo viac než 44 miliónov kusov. Porovnali sme verzie, ktoré od seba delí 26 rokov evolúcie. Čo...

Najmilším detailom kabíny Yarisu je odkladací priestor hneď vedľa prístrojovej dosky, na mieste, kde by ste bežne očakávali výduch klimatizácie. Ideálne do neho zapadne aj väčší mobilný telefón a počas jazdy je pevne fixovaný. Na druhú stranu, jednoznačne najväčším nedostatkom interiéru sú vŕzgajúce plasty vodičových i spolujazdcových dverí. Stačí, že si o ne opriete koleno a symfónia sa začína.

Tromf pod kapotou?

V čom inovovaná novinka za konkurenciou rozhodne nezaostáva, je jej pohonné ústrojenstvo. Pod kapotou testovaného vozidla totiž tróni atmosférický štvorvalec naladený na 82 kW (111 k). Zdvihový objem jednotky dosahuje hodnotu 1,5 litra, pochváliť sa môže variabilným časovaním ventilov. Pre vodičov, ktorí neustále šomrú na časté použitie prepĺňaných trojvalcov, môže byť tento agregát doslova vykúpením.

Atmosférická jednotka je užívateľsky veľmi príjemná, škoda len neprimeranej hlučnosti pri rýchlosti okolo 110 km/h 75 fotografií v galérii Atmosférická jednotka je užívateľsky veľmi príjemná, škoda len neprimeranej hlučnosti pri rýchlosti okolo 110 km/h Zdroj: Filip Kadlečík

Jeho jednoduchá “klasická” konštrukcia je totiž základným stavebným kameňom, ktorý mu dodáva predpoklad na dlhú životnosť. Okrem toho považujeme za pozitívum aj fakt, že jedna-päťka je v podstate “blbuvzdorná”. Môžete s ňou jazdiť akýmkoľvek spôsobom a narozdiel od prepĺňaných motorov by ste jej nemali výraznejšie uškodiť.

Na druhú stranu, atmosférická koncepcia má aj svoje citeľné negatíva. Litrové trojvalce sú na diaľnici spravidla o niečo tichšie pochváliť sa môžu aj výraznejším ťahom pri akcelerácii. Ak im však ešte stále neveríte, kúpou testovaného vozidla rozhodne chybu nespravíte. S Yarisom sa jazdí príjemne.

Skvelý nápad - tento odkladací priestor je ako stvorený na veľké smartfóny súčasnosti 75 fotografií v galérii Skvelý nápad - tento odkladací priestor je ako stvorený na veľké smartfóny súčasnosti Zdroj: Filip Kadlečík

Atmosférická jednotka spolupracuje so šesťstupňovým manuálom. Radí sa s ním dobre, škoda len, že päťka a šestka nie sú o niečo dlhšie. To by z Yarisa spravila univerzálnejšie auto na diaľnici, kde už miestami vie byť pomerne hlučný. Najmä pri rýchlosti okolo 110 km/h je motor počuť výrazne, na tempe 130 km/h, kedy agregát točí približne 3 000 ot./min, je paradoxne pokojnejší a tichší.

Test Toyota C-HR Hybrid: Ekológ sa oplatí

Fakt, že Toyota C-HR je podarené auto, sme vedeli už pred týmto testom. Zaujímalo nás však, ako sa na jej spotrebe odrazí hybridný pohon. Takéto prekvapenie sme nečakali.

Podvozok, pohonná sústava či riadenie testovanú Toyotu Yaris rozhodne nepasujú do úlohy šoférskeho vozidla. Každý jeden prvok je vyladený skôr na komfortnú nôtu a my to oceňujeme. S týmto autom sa nemá cenu naháňať. Najviac mu sedí úloha praktického každodenného služobníka.

Spotreba poteší peňaženku

Na Yarise oceňujeme, že z hľadiska spotreby spĺňa oficiálne predpoklady. V reálnej mestskej premávke ešte dokonca údaje Toyoty o deci podlieza, vypýta si len 6,2 litra benzínu na 100 km. Podobný apetít má zážihová atmosféra aj na diaľnici, kde na 100 km jazdy spotrebuje 6,3 l paliva. Na vidieku sa spotreba počas nášho testovania ustálila na hodnote 4,2 l/100 km, čo presne zodpovedá hodnotám udávaným výrobcom.

Projektorové halogénové svetlomety svietia na výbornú, najlepšie však Yaris vyzerá, keď má zapnuté len diódové denné svietenie - jeho tvar sa Toyote naozaj vydaril 75 fotografií v galérii Projektorové halogénové svetlomety svietia na výbornú, najlepšie však Yaris vyzerá, keď má zapnuté len diódové denné svietenie - jeho tvar sa Toyote naozaj vydaril Zdroj: Filip Kadlečík

Po započítaní jazdy po diaľnici môžete v kombinovanom cykle očakávať apetít približne na úrovni 5,6 l/100 km. Ak však po autostrádach nejazdíte často, Yaris má potenciál ísť na podstatne nižšie hodnoty. Stačí, ak nebudete mať príliš ťažkú nohu. Pri rýchlostiach do 90 km/h sa totiž cíti najlepšie, je tichý a má spotrebu, ktorá poteší nielen majiteľa, ale aj jeho peňaženku.

Rozumná cena za bohatú výbavu

Modernizovaný Yaris aktuálne začína na cenovke 9 590 eur. Ak však túžite po lepšie vybavenom aute vo vyhotovení Style s atmosférickou jedna-päťkou, pripraviť si treba prinajmenšom 13 690 eur. Ako to už býva, testovacie vozidlo dostalo niekoľko prvkov príplatkovej výbavy a finálna čiastka potrebná na jeho kúpu sa ustálila na hodnote 14 820 eur.

Prístrojová doska je jednou z najväčších zmien v kabíne Yarisa 75 fotografií v galérii Prístrojová doska je jednou z najväčších zmien v kabíne Yarisa Zdroj: Filip Kadlečík

Tú navýšil predovšetkým príplatok za systém Toyota Touch 2 s navigáciou Go, ktorý stojí 660 eur. Ďalšou extra výbavou je paket Senso Smart, ktorý si Toyota cení na 390 eur. Vďaka nemu automobil dostal bezkľúčové nastupovanie i štartovanie, vyhrievané predné sedadlá či elektricky sklopné spätné zrkadlá. Vzhľadom na protihodnotu a fakt, že v tomto vyhotovení už ide o pomerne pekné a bohato vybavené auto treba povedať, že cenová politika je nastavená rozumne.

Trojvalcom konkurovať dokáže

V porovnaní s konkurenčnými trojvalcami stráca agregát 1,5 Dual VVT-iE 82 kW (111 k) najmä čo sa ťahu pri akcelerácii týka. Atmosférický motor totiž zrýchľuje skôr lineárne, zatiaľ čo prepĺňaní drobci majú vďaka turbodúchadlu výraznejšiu výkonovú špičku. Ak vám však pocit dynamiky chýbať nebude, potom by tento motor pre vás mal byť správnou voľbou.

Yaris má svoje muchy, nám vadili predovšetkým vŕzgajúce plasty dverí, všetky nedostatky však prevalcuje svojou príjemnou povahou a bohatou výbavou 75 fotografií v galérii Yaris má svoje muchy, nám vadili predovšetkým vŕzgajúce plasty dverí, všetky nedostatky však prevalcuje svojou príjemnou povahou a bohatou výbavou Zdroj: Filip Kadlečík

Yaris v testovanej konfigurácii sa hodí najmä na medzimestské či mestské presuny, nestratí sa však ani na diaľnici. Je pravda, že tam už o časť komfortu posádka prichádza, no hluk nie je ani zďaleka tak výrazný, aby sa nedal vydržať aj niekoľko stoviek kilometrov. Okrem pohonnej jednotky nás zaujali aj šikovné riešenia v prívetivom interiéri a cena. Tá je, vzhľadom na ponúkanú výbavu, veľmi atraktívna.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1496 cm3
Max. výkon - spaľovací motor
82 kW/111 k
pri otáčkach
6000/min
Max. krútiaci moment - spaľovací motor
136 Nm
pri otáčkach
4400/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
šesťstupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
3945 mm
Šírka
1695 mm
Výška
1510 mm
Rázvor náprav
2510 mm
Pohotovostná hmotnosť
1075 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1150 kg
Užitočná hmotnosť
470 kg
Celková hmotnosť
1545 kg
Objem batožinového priestoru (VDA)
286/768 l
Objem palivovej nádrže
42 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
175 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
11,0 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,0 l/100 km
Mesto - počas testu
6,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
112 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÁ CENNÍKOVÁ CENA S DPH
Základná cena modelu
od 9 590 €
Základná cena verzie
od 13 690 €
Cena testovaného exemplára
15 420 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×