Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Kia Stinger: Silné emócie po kórejsky

Atraktívny liftback útočí na prémiových súperov silným imidžom, hodnotným interiérom i technickou stránkou. Sekne mu najmä plnotučný šesťvalec.
63 61 príspevkov 25.10.2017 / Marek Pokrývka

Nie je to tak dávno, čo sme nešetrili slovami chvály na Hyundai i30 N. Vydarený hot-hatch posunul kórejskú firmu do nových výšin. Ani sesterská vlajka Kia nezaostala, ale zvolila si vlastný smer. Namiesto ostrého kompaktu postavila veľký liftback poháňajúci prioritne zadné kolesá. Stinger okrem techniky zaujal aj dizajnom a zaradil sa tak k hviezdam januárového Detroitu.

Stinger GT je na európskych trhoch vlajkovou loďou značky Kia 63 fotografií v galérii Stinger GT je na európskych trhoch vlajkovou loďou značky Kia Zdroj: Marek Pokrývka

S ambiciózne pôsobiacim vozidlom sme sa osobne zoznámili krátko po svetovom debute, na jeho reálny príchod sme si ale ešte museli počkať. Momentálne už križujú cesty prvé desiatky kusov vlajkovej lode značky v európskom regióne. S viacerými z nich sme absolvovali jazdu skrz slovenské územie, pričom sme ochutnali benzínový i naftový motor. Odniesli sme si z toho pozitívne dojmy.

Perfektný mix elegancie a športovej dravosti

Kia Stinger je auto postavené s jasným cieľom. Ukázať celému svetu, ako vyzerajú silné emócie po kórejsky. O tomto by nemohla byť reč bez výrazného vzhľadu. Pri jeho navrhovaní vraj dostal šéfdizajnér Peter Schreyer viac-menej voľné ruky a výsledok skutočne stojí za pozornosť. Napriek niektorým charakteristickým prvkom vnáša do portfólia výrobcu svieži vietor.

Stinger GT: Najkrajšiu Kiu sme videli naživo

Kórejská automobilka len pred niekoľkými dňami v Detroite po prvýkrát predstavila model Stinger. Teraz sme sa s pravdepodobne najkrajším zástupcom značky Kia zoznámili naživo.

Päťdverový liftback, alebo ak chcete fastback, dostal nízku a širokú siluetu s dlhou prednou kapotou a klesajúcou strechou. Má zamračené diódové svetlá, funkčné výduchy na chladenie bŕzd a spojler integrovaný do veka batožinového priestoru. Športovo pôsobí aj vďaka ostrému prednému nárazníku či zadnému difúzoru, ktorý môžu lemovať dve alebo štyri koncovky výfukového potrubia.

Kórejský liftback dostal dizajn, ktorý vzbudzuje veľkú pozornosť 63 fotografií v galérii Kórejský liftback dostal dizajn, ktorý vzbudzuje veľkú pozornosť Zdroj: Kia

Osobne nie sme fanúšikmi falošných otvorov na kapote ani pokračovania zadných svetiel v bočnej časti, no ide o dva zanedbateľné detaily na inak perfektne namiešanom mixe elegancie a športovej dravosti. Dizajn za skutočne podaril. Dôkazom nášho tvrdenia je fakt, že v ostrej červenej farbe vyzerá Stinger úplne prirodzene. Kia ho v nej preto rada predvádza. Do palety okrem toho zahrnula aj nami preferovaný krásny odtieň modrej a dokonca výraznú žltú, v ktorej zväčša vidíme superšporty.

Na prémiovú sortu mu chýba skutočne málo

Za podareným exteriérom nezaostáva ani kabína obsahujúca vkusne štylizovanú palubnú dosku, ktorej centrálnym bodom je trio okrúhlych výduchov klimatizácie doplnené samostatne stojacim displejom. Pochváliť musíme výborné predné sedadlá. Bočné vedenie im síce nechýba, no dokážu poskytnúť komfort na prekonávanie stoviek kilometrov. Štandardne sú pritom vyhrievané i ventilované. Teplotu čalúnenia možno regulovať pomocou šikovného prepínača, pekným detailom sú aj kryty reproduktorov Harman/Kardon na dverách. Tie vyzerajú naozaj luxusne.

Zvnútra pôsobí vozidlo veľmi hodnotne, nesklame ani vybavením 63 fotografií v galérii Zvnútra pôsobí vozidlo veľmi hodnotne, nesklame ani vybavením Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska subjektívnej kvality kórejský liftback nemôže stopercentne konkurovať niektorým zástupcom prémiovej sorty, ale chýba mu skutočne málo. O nejakej „ázijskej lacnote“ nemôže byť ani reč. Množstvo strieborných detailov síce kov len pripomína a imitáciou je tiež kožené čalúnenie vo vrchnej časti palubnej dosky, no v kombinácii s pravou kožou na sedadlách, alcantarou pokrývajúcou strop a hliníkovými obkladmi pôsobí celok veľmi hodnotne. Snáď jedinú väčšiu výhradu máme voči tvrdému lakovanému plastu prepájajúcemu palubnú dosku a centrálny tunel. Obsahuje hranu, o ktorá môže prekážať pri opieraní vodičovho kolena.

Svojím vybavením kórejská novinka taktiež nesklame. Okrem plejády známych bezpečnostných a komfortných prvkov ponúka napríklad aj elektricky nastaviteľný volant či head-up displej, čo je pre značku prvotina. Ide pritom o farebný typ premietaný priamo na sklo. Je schopný zobrazovať viacero informácií, spomedzi ktorých vyniká neštandardné upozorňovanie na auto v mŕtvom uhle. Šofér tak o situácii za autom tuší ešte pred pohľadom na indikátor v spätnom zrkadle.

Do bohatého štandardu spadajú aj ventilované predné sedadlá 63 fotografií v galérii Do bohatého štandardu spadajú aj ventilované predné sedadlá Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska vnútorného priestoru Stinger rekordy neláme, aj keď vpredu je to v úplne pohode. Miesto by tu mali nájsť aj väčšie postavy. Dozadu sa napriek tvaru strechy nastupuje bez problémov, no priestoru na hlavu vnútri ktovieako veľa nie je. Výšku pasažiera okolo 185 cm možno označiť za hraničnú. Pred kolenami je to lepšie, zostáva rezerva zhruba desať centimetrov. Z podlahy pritom vystupuje vysoký tunel skrývajúci kardan. Na pohon zadných kolies dopláca aj plytší batožinový priestor, ktorý poskytuje podpriemerných 406 litrov. Výhodou je jeho praktickosť ťažiaca z veľkého otvoru piatych dverí.

Charakteru auta sekne plnotučný šesťvalec

Kórejská fabrika montuje liftback s tromi motormi. Zážihovú reprezentáciu tvorí dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec dosahujúci 188 kW (255 k) a biturbo šesťvalec so zdvihovým objemom 3,3 litra produkujúci pekných 272 kW (370 k), ponuku uzatvára štvorvalcový 2,2-litrový turbodiesel s maximom 147 kW (200 k). Celoplošným štandardom je osemstupňový automat. Základný benzín roztáča výhradne zadné kolesá, agregát V6 posiela svoju silu aj dopredu. Pri nafte je voľba pohonu na zákazníkovi.

Do šesťvalca s objemom 3,3 litra tlačia vzduch dve turbodúchadlá 63 fotografií v galérii Do šesťvalca s objemom 3,3 litra tlačia vzduch dve turbodúchadlá Zdroj: Marek Pokrývka

Stinger teda neútočí na svojich prémiových súperov len silným imidžom a hodnotným interiérom, ale aj technickou stránkou. To platí najmä pre vrcholnú verziu GT. Svojimi dynamickými parametrami patrí medzi elitu: tradičnú kanonádu na stovku zvláda v priebehu 4,9 s a zrýchľovať prestane až pri tempe 270 km/h. Liftback je prvým modelom Kia prekonávajúcim päťsekundovú hranicu.

Šesťvalec disponujúci krútiacim momentom 510 Nm má mohutný ťah v širokom rozmedzí otáčkomera, výkonový vrchol dosahuje pri šiestich tisícoch. V praxi má kórejské biturbo sily na rozdávanie. S jeho zvukom sme naopak spokojní neboli, pričom dôvody sú dva. Prvým je občasné dunenie. Automat poslal motor párkrát až k tisíc otáčkam a výsledkom boli vibrácie meniace karosériu na ozvučnicu. No ktovieako nás nepotešil ani samotný hlas šesťvalca. Spod kapoty ide síce hutná melódia prezrádzajúca objem, no pri takýchto parametroch by sme privítali agresívnejšie naladené výfukové potrubie.

Vrcholný motor má sily dosť, no prospel by mu výraznejší zvuk 63 fotografií v galérii Vrcholný motor má sily dosť, no prospel by mu výraznejší zvuk Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, naftový model má podstatne menej uchu lahodiaci chod a rovnako zásadný hendikep v parametroch. Jeho dvesto koní však na bežné jazdenie s prehľadom stačí. Prudšia akcelerácia mu nerobí problém, jeho silnou stránkou má byť citeľne úspornejšia prevádzka. Podľa papiera ide v priemere o 6,4 l/100 km. Stinger bol ale koncipovaný ako auto nabité emóciami a hospodárnosť nehrala hlavnú rolu. Jeho celkovému charakteru omnoho viac sekne plnotučný šesťvalec.

Ideálne naladenie s nemeckou príchuťou

Všetky pohonné jednotky štandardne sprevádza osemstupňová samočinná prevodovka, ktorú vodič ovláda prostredníctvom joysticku známeho z prémiových značiek. Automat trochu prekvapil občasným váhaním. Ide ale skôr o výnimku, väčšinou pracuje príjemne hladko a pomerne rýchlo. Aj vďaka prevodovke päťdverová Kia veľmi ľahko dosahuje u nás nelegálne tempá. V prípade verzie GT ich krotia veľké brzdy Brembo. Spočiatku sme z nich mali zmiešané pocity, nepáčil sa nám akýsi vlažný nástup. Klasické ústrojenstvo naftového modelu zaberá od vrchu ostrejšie. Šlo len o prvotný dojem, po výraznejšom pokyne nohou sa technika zobudí a dokáže poriadne zabrať.

Stinger disponuje vo variante GT sériovo devätnásťpalcovým obutím 63 fotografií v galérii Stinger disponuje vo variante GT sériovo devätnásťpalcovým obutím Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek dobrej účinnosti bŕzd je cítiť, že pracujú so slušnými kilami. V oboch skúšaných variantoch sa hmotnosť pohybuje okolo 1,8 tony. Vodič si to uvedomuje prostredníctvom dobrého riadenia, ktoré zostáva tuhé aj v komfortnom režime. Ten sa pri špičkovom variante vybavenom adaptívnymi tlmičmi vyznačuje príjemne mäkkým charakterom. Od devätnásťpalcových kolies síce cítiť časté otrasy, ale podvozok ich dobre filtruje. Stovky kilometrov tak nie sú problém. No elektronicky riadené tlmiče sú vyhradené iba pre benzínové modely, nafta stojaca na o palec menších diskoch preto pôsobí trochu tvrdšie. Úroveň komfortu je však stále dostatočná.

Okrem pohodlného hltania diaľnic či okresných ciest Stinger zvládne aj kľukaté asfaltové stužky. Prechod cez horský priesmyk sme si s ním vyslovene užili, stačilo prepnúť ovládať Drive Mode do pozície Sport+ a šesťvalcový liftback predviedol svoje schopnosti. Serpentíny hltal úctyhodným tempom. Okrem bleskovej akcelerácie ho musíme pochváliť za vyváženie i fungovanie pohonu oboch náprav, z ktorého cítiť prevahu zadných kolies. Poslať vozidlo jemným šmykom nie je žiaden problém.

Benzínové verzie ťažia z použitia elektronicky riadených tlmičov 63 fotografií v galérii Benzínové verzie ťažia z použitia elektronicky riadených tlmičov Zdroj: Kia

Pri jazde sme si síce uvedomovali nádielku kilogramov, napriek tomu na nás vozidlo pôsobilo celkom agilne. Naladenie nám prišlo ideálne. Stinger totiž nie je rýdzo športovým produktom, ale spadá do kategórie GT. Musí teda zvládať cestovné povinnosti i dynamickú nálož. Vzhľadom na výkonový hendikep turbodiesel pri rýchlej jazde zaostával, no zábava mu taktiež nie je cudzia.

Hyundai i30 N: Prioritou bol úsmev vodiča

PRVÁ JAZDA Prvý zástupca novej divízie ohuruje svojou vyváženosťou a perfektným fungovaním. Okamžite sa zaradil medzi najlepšie hot-hatche.

Bez ohľadu na motor nám spoza volantu Kórejčan pocitovo pripomínal bavorské automobily, čo nemožno označiť za náhodu. Pri vývoji vozidla mal totiž veľké slovo Albert Biermann. Ide o bývalého šéfa BMW M GmbH, ktorého meno sme už skloňovali pri hot-hatchi Hyundai i30 N. Aj tu dohliadal na dobré zladenie všetkých technických komponentov. Jeho rukopis je cítiť, vozidlo má vďaka nemu nemeckú príchuť.

Hovoriť o základnej výbave nie je na mieste

Kia túžila postaviť skutočne emotívny automobil a Stinger je perfektným stelesnením tohto sna. Novinka spĺňa všetky základné atribúty kategórie GT: má atraktívny dizajn, luxusný interiér s množstvom vybavenia a technickú stránku schopnú ponúknuť zábavu za volantom i pohodlné prekonávanie stoviek kilometrov. Vozidlo sa nám páčilo najmä v šesťvalcovej verzii s nefalšovaným športovým charakterom. Vytknúť mu môžeme len pár detailov, napríklad slabší priestor vzadu či nepresvedčivý zvuk.

Na slovenskom trhu štartuje Kia Stinger od necelých 41-tisíc eur 63 fotografií v galérii Na slovenskom trhu štartuje Kia Stinger od necelých 41-tisíc eur Zdroj: Kia

Veľký liftback posúva kórejskú značku na novú úroveň, to však platí aj o cene. Na našom trhu štartuje vozidlo od 40 900 eur. Okrem silného dvojlitra spojeného s automatickou prevodovkou je v tejto sume zahrnuté skutočne slušné vybavenie Platinum obsahujúce 17- alebo 18-palcové kolesá (podľa motora), LED denné svietenie, bezkľúčové rozhranie, parkovacie senzory a kameru, head-up displej, adaptívny tempomat, poťahy z eko kože, navigáciu či vyhrievanie volantu a štyroch sedadiel, ktoré dopĺňa ventilovanie tých predných. Hovoriť o nejakom základe teda nie je na mieste.

V prípade menšieho benzínu a naftovej štvorkolky si možno zvoliť vybavenie GT Line, ktoré pridáva niekoľko bezpečnostných prvkov spolu s ráfikmi väčšími o palec, plne diódovými svetlometmi, pravým koženým čalúnením, el. nastavovaním sedadiel i volantu, dvomi väčšími displejmi, 360-stupňovou kamerou, ozvučením Harman/Kardon či elektrickým ovládaným piatych dverí. Výhradne šesťvalcový model GT má navyše akurát červené brzdiče Brembo a kožu Nappa. Zákazníci zaň dajú 58 900 eur, čo nie je málo. No pripláca sa už len za panoramatickú strechu a metalický lak.

Šesťvalcový model nie je lacný, no vyššia investícia stojí za to 63 fotografií v galérii Šesťvalcový model nie je lacný, no vyššia investícia stojí za to Zdroj: Marek Pokrývka

Pri myšlienke zaplatiť 60-tisíc za automobil značky Kia sa budú nepochybne mnohí chytať za hlavu, na žiadnu paniku však nie je dôvod. Stinger si svoju cenu zaslúži. Ako sme už spomínali, v nejednom ohľade znesie porovnanie s prémiovými modelmi a napríklad výkonom modelu GT ich dokonca prekonáva. V obdobnej konfigurácii pritom súperi stoja o nemalé tisíce viac. Z tohto pohľadu je teda liftback skutočne konkurencieschopný a môže výrazne zmeniť imidž kórejského výrobcu.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?

Švédske Volvo zápasí s dôsledkami obchodnej vojny medzi USA a Čínou a vysokými nákladmi. Napriek snahe o úspory prišlo v druhom štvrťroku o viac než tretinu...

Volvo má za sebou veľmi ťažký kvartál

Novým šéfom BMW sa stane Oliver Zipse, ktorý vo funkcii nahradí Haralda Krüger. Ten ohlásil odchod pre nespokojnosť akcionárov s výsledkami koncernu.

Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×