Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyhradený jazdný pruh: Čo môžu vodiči a čo nie?

Vyhradené jazdné pruhy pre autobusy sú bežným javom, no občas sa zdá, že niektorí vodiči nevedia, čo si môžu dovoliť a čo nie. Chaos môže vzniknúť najmä na križovatkách.
3 13 príspevkov 18.10.2017 / Soňa Zverková

Na križovatkách sa občas vyskytne zmätok, ak sa tesne pred nimi nachádza autobusová zastávka alebo vyhradený jazdný pruh. Niektorí vodiči stoja vo vedľajšom pruhu a následne odbočia tak povediac cez dva pruhy, iní sa radia do vyhradeného pruhu. Ako to vlastne je? Pre lepšiu ilustráciu sme si vzali tri príklady z Bratislavy.

1. Zastávka MHD tesne pred križovatkou

Nestáva sa často, aby zastávka MHD bola tak blízko križovatky, že sa v podstate končí na priečnej bielej čiare pred semaforom. No i také prípady môžu nastať. Nami zvolená situácia na jednej malej bratislavskej križovatke je zaujímavá aj preto, že tu dochádza k rozporu medzi vodorovným a zvislým značením.

V tejto situácii vodič nemusí čakať v ľavom jazdnom pruhu a následne odbočiť cez vyhradený autobusový pruh so zastávkou. Vyhradený pruh tu slúži aj ako odbočovací a vodič smie zastaviť vozidlo na zastávke. V tejto súvislosti musíme upozorniť, že pojem „zastavenie vozidla“ je úplne iný ako „zastavenie“. Podľa zákona o premávke totiž zastavenie vozidla je „prerušenie jazdy z dôvodu nezávislého od vôle vodiča“ a riadená križovatka je určite jedným z takýchto dôvodov.

Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Zastávka MHD tesne pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

Na snímke vidno rozpor medzi vodorovným a zvislým značením. Šípky na ceste totiž umožňujú vozidlám v „normálnom“ jazdnom pruhu jazdu rovno a odbočenie doprava. Z hľadiska bezpečnosti ide pochopiteľne o nezmysel, čo dokazuje aj zvislá značka, ktorá hovorí niečo iné. A keďže zvislé značenie je nadradené vodorovnému, vodiči sa musia riadiť zvislou značkou.

2. Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou

Na rozdiel od prvého príkladu je druhý typ situácie častý a bežný. Ako vidno na obrázku, šikmá čiara naznačuje ukončenie vyhradeného jazdného pruhu a teda možnosť vozidiel zaradiť sa do neho a odbočiť. Za touto križovatkou sa vyhradený pruh obnoví a pred ďalšou opäť vodorovné značenie umožňuje využiť ho na odbočenie doprava. Z tohto popisu je jasné, že vodiči môžu tento pruh bez akýchkoľvek problémov použiť. Pozor, pri zmene jazdných pruhov platí pravidlo prednosti v jazde.

Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vyhradený jazdný pruh pred križovatkou. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps

3. Pripájanie sa cez vyhradený jazdný pruh

Tretia situácia sa vyskytuje taktiež relatívne často a mnohí vodiči často využívajú vyhradený pruh ako priraďovací. Podľa zákona ostatní vodiči smú vyhradený pruh použiť pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu alebo ak to dovoľuje dopravná značka. V praxi to znamená asi toľko, že môžu vyhradený pruh použiť, no čo najskôr ho opustiť a zaradiť sa do „normálneho“ pruhu. Pritom platí, že nesmú ohroziť ani obmedziť autobus alebo trolejbus. Pokiaľ sa vyhradený jazdný pruh o niekoľko metrov ďalej končí, ako je to aj v konkrétnom prípade na fotografii (Most SNP pri Dóme sv. Martina v smere do mesta), môžu pokračovať v jazde v ňom.

Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps 3 fotografie v galérii Vodič smie použiť vyhradený pruh na priradenie sa do bežného pruhu, musí ho však čo najskôr opustiť. Zdroj: Google Maps Zdroj: Google Maps


Video
Najnovšie články
Vojnový Jeep Steva McQueena budú dražiť

KLEBETY TÝŽDŇA Audi A1 môže dostať verziu Allroad, Jaguar F-Type bude mať nástupcu a Peugeot 508 R asi dosiahne výkon 350 koní.

Chiron Super Sport a hybridná Octavia RS

Základom ponuky bude namiesto doterajšieho 4,3-litrového atmosférického variantu model 2.7L Turbo, ktorý víťazí výkonom i spotrebou paliva.

Chevrolet Silverado neušiel downsizingu

Carlex Design má ďalšiu novinku. Tentokrát je to však trochu iná káva ako obvykle, nejde totiž o žiaden športový model.

Superšporty vymenil Carlex za dodávku VW

Hankook nám predviedol svoju novú vlajkovú loď a poodhalil, čo predchádzalo jej výrobe. Gumu sme si aj mohli vyskúšať.

Športové pneumatiky: Čo sa v nich skrýva?

Novým členom ponuky je variant Mid-Range, ktorý ponúka dojazd 420 kilometrov a o niečo horšie dynamické vlastnosti.

Tesla konečne uvádza lacnejší Model 3

Prevádzkový zisk v sledovanom období stúpol na 10,25 miliardy SEK z vlaňajších 7,34 miliardy SEK a prevádzková marža sa zvýšila na 11,1 % z 9,6 %.

Zisk Volvo Group v 3. štvrťroku výrazne vzrástol
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×