Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Základný úkon, ktorý vodičom robí problémy

Na cestách často možno stretnúť vodičov, ktorí zo záhadného dôvodu nedávajú prednosť v jazde, hoci by ich to stálo len pár sekúnd času. Pre svoju pohodlnosť riskujú vodičský preukaz aj nehodu.
2 38 príspevkov 16.10.2017 / Soňa Zverková

Provokatívny titulok sme zvolili zámerne. Triviálne pôsobí len na prvý pohľad, čo dokazujú každodenné skúsenosti väčšiny vodičov z bežného života na našich cestách. Bez ohľadu na to, či ide o križovatku alebo zmenu jazdných pruhov, stále u niektorých vodičov prevláda arogancia alebo skôr obyčajná pohodlnosť.

Ilustračná snímka. 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Najprv si objasníme základný pojem. Prednosť v jazde má svoju vlastnú definíciu, hoci často sa zamieňa za povinnosť neobmedziť a neohroziť. Ide o tri rôzne definície a my sa pozrieme na prednosť v jazde: „Dať prednosť v jazde znamená povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.“ Polícia vyhodnotí priestupok ako nedanie prednosti v jazde aj vtedy, ak vodič, ktorý má prednosť, musí urobiť len jeden manéver.

Najtypickejšie situácie nastávajú pri preraďovaní sa z jedného pruhu do druhého a na neriadených križovatkách. Ako jeden z príkladov môžeme uviesť križovatku vedľajšej cesty s dvojprúdovou hlavnou cestou v časoch, keď sú relatívne voľné cesty. Vodič na vedľajšej nepočká a hneď sa zaradí do hlavnej cesty bez ohľadu na to, že za jedným či dvomi autami má dostatok priestoru a času, aby tak mohol urobiť bez rizika. Prípadne si povie, že vodič na hlavnej sa predsa môže vyhnúť do ľavého jazdného pruhu.

Aj takto môže dopadnúť nedanie prednosti v jazde. Táto konkrétna nehoda si vyžiadala dva ľudské životy a dvoch ťažko zranených. 2 fotografie v galérii Aj takto môže dopadnúť nedanie prednosti v jazde. Táto konkrétna nehoda si vyžiadala dva ľudské životy a dvoch ťažko zranených. Zdroj: TASR

Pozor, i keď nedôjde ku kolízii ani ku kritickej situácii zaváňajúcej nehodou, stále hovoríme o priestupku nedania prednosti v jazde. A dokonca o priestupku v kategórii závažných. „Porušenie pravidiel cestnej premávky závažným spôsobom je nedanie prednosti v jazde.“ V preklade do ľudskej reči to znamená, že akonáhle svojím konaním prinútite vodiča na hlavnej ceste náhle zmeniť rýchlosť alebo smer jazdy, nedali ste prednosť v jazde. Bodka. Hrozí za to bloková pokuta do 150 eur a v správnom konaní 60 až 300 eur plus zákaz činnosti do dvoch rokov.

Treba predvídať

V momente, keď vodič vychádza z vedľajšej na hlavnú cestu, nesmie sa uspokojiť myšlienkou, že vozidlo na hlavnej môže predsa uhnúť. Áno, môže. To ale neznamená, že vodič na vedľajšej má po problémoch. Ak sa ocitne na kamerovom zázname a tento záznam sa dostane do rúk polície alebo policajti túto situáciu uvidia, vyhodnotia ju ako nedanie prednosti v jazde so všetkými dôsledkami, ktoré z toho vyplývajú. Bez ohľadu na to, či došlo k nebezpečnej situácii alebo nie.

Spor dvoch vodičov: Kto z nich urobil priestupok?

V redakčnej mailovej schránke nám pristálo ďalšie video z premávky. Hoci jeden vodič spáchal závažný priestupok, ani autor videa nevyjde z hodnotenia úplne nevinne.

Iný scenár nastáva, pokiaľ vodič, ktorý má prednosť, umožní druhému vozidlu vojsť na hlavnú cestu alebo zmeniť jazdný pruh. Vtedy nejde o porušenie pravidla prednosti v jazde, nakoľko tento vodič svoju rýchlosť alebo smer jazdy (alebo oboje) vopred prispôsobí a nejde teda o náhlu a neočakávanú zmenu. Tento princíp platí aj pre kolóny, ak sa vodiči navzájom púšťajú.

Na záver len dodáme, že mnohí vodiči sa spoliehajú na to, že majú prednosť. Ak ich prekvapí vjazd vozidla z vedľajšej cesty alebo zmena pruhu, musia náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. Opäť sa dostávame k tomu, čo neustále zdôrazňujeme: arogantní alebo leniví vodiči často nanucujú všetkým naokolo svoj štýl jazdy. Rozhodujú sa bez ohľadu na okolie. Naša rada: nikdy nevidíte do hlavy druhých vodičov. To, čo je ľahké a jednoduché pre vás, nemusí byť ľahké a jednoduché aj pre tých ostatných!


Video
Najnovšie články
Hyundai Kona: Koľko stojí elektrické SUV?

Obor stojaci na pôdoryse 5 151 x 2 000 milimetrov ponúka sedem alebo šesť miest, v Európe bude k dispozícii s tromi motormi.

BMW X7: Goliáš bavorských ulíc a lesov

Osemvalcové srdce Američana dostalo väčší kompresor a odolnejšie vnútornosti, vďaka tomu zvládne Jeep zhltnúť štvrť míle za 9,66 sekundy.

Hennessey: Vyše 1 200 koní pre Trackhawk

Športovejšie odetý medveď bude dostupný s dvomi naladeniami benzínového motora 2.0 TSI, no výhradne na čínskom trhu.

Kodiaq GT: Škoda predstavila SUV-kupé

Po modeli s manuálnou prevodovkou do našej garáže Hyundai i30 Fastback zavítal i so samočinnou skriňou. Dvojspojky sú dnes v móde a Kórejci tento trend...

Test i30 Fastback: Ktorá konfigurácia je ideálna?

Najprv razia, teraz povinné zvolávanie áut. Nemecké úrady chcú preskúmať softvérovú výbavu tisícov vozidiel značky Opel.

Opel musí pre vyšetrovanie zvolať 100 000 áut

V najbližších rokoch má Maranello uviesť kontroverzný model s päťdverovou karosériou, jeho línie sa snažil predpovedať ruský grafik.

Ferrari Purosangue: Ako by mohlo vyzerať?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×