Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Máte čerstvý vodičák? Pozor na tieto chyby!

Mladí neskúsení vodiči patria z hľadiska nehodovosti medzi najrizikovejšie skupiny. Nedostatok skúseností často vynahradzujú preceňovaním svojich schopností a rizikovou jazdou.
1 16 príspevkov 19.09.2017 / Soňa Zverková

Začínajúci vodiči vo všeobecnosti patria medzi najrizikovejšie skupiny z hľadiska nehodovosti a mladí ľudia obzvlášť. Táto veta síce môže byť mätúca, je však rozdiel medzi začiatočníkom a mladým človekom, nakoľko vodičské preukazy si neraz robia aj starší ľudia. V prípade mladých začiatočníkov hovoríme o neskúsených vodičoch do veku 25 rokov.

Ilustračná snímka. Zdroj: DVR

V čom vlastne spočíva najväčšie riziko mladého a neskúseného vodiča? Jedným z dôvodov sú šoférske chyby, nakoľko v mladom veku sa ešte stále vyvíja psychomotorika, vizuálne vnímanie a najmä schopnosť odhadnúť riziko. Mladí vodiči sa často ocitajú v kritických situáciách preto, že majú tendenciu preceňovať svoje schopnosti a podceňovať riziká súvisiace s premávkou. Navyše často používajú staršie a menšie vozidlá s horšou bezpečnostnou výbavou a neraz urobia všetko pre to, aby nemuseli použiť bezpečnostný pás.

Z psychologického hľadiska sú do veľkej miery ovplyvňovaní svojimi rodičmi a staršími partnermi, ktorí si zväčša neuvedomujú, aký majú vplyv na správanie sa a postoje mladých ľudí. Naviac je tu kritické obdobie vzdoru a výrazne silných emócií, ako sú nadšenie alebo hnev. Rizikovosť súvisí aj so životným štýlom, napríklad, jazdenie v nočných hodinách. A pochopiteľne je tu určitá súťaživosť, nakoľko začínajúci vodiči sú veľmi citliví na kritiku ich šoférskych schopností, čo ich motivuje podnikať rizikovejšie rozhodnutia než skúsený vodič.

Čo môžu mladí vodiči urobiť?

Výsmech rovesníkov môže byť nepríjemný, no stačí im navrhnúť, aby vystúpili a zavolali si taxík alebo počkali na autobus. Väčšina mladých ľudí považuje názory rodičov za zastarané a nemoderné, no sú nedoceniteľné. Rada je jednoduchá: používajte hlavu.

1. Sústredenie

Alfou a omegou pre každého vodiča nezávisle od veku je sústredenie, nakoľko nesie plnú zodpovednosť za bezpečnosť ľudí v aute aj mimo neho. Pre nováčikov to platí obzvlášť. Odporúčame znížiť hlasitosť hudby a spacifikovať hlučnú posádku. Sledovať bilbordy či znalecky hodnotiť „babenky“ alebo „chalanov“ je posledná vec, ktorú by mal vodič za volantom robiť.

2. Mobily a tablety

Do kategórie (nielen) nováčikovských tabu spolu alkoholom a drogami rozhodne patria mobilné telefóny a iné zariadenia. Textové správy, sociálne médiá alebo selfie nezvládajú ani skúsení vodiči, v prípade začiatočníkov je to recept na katastrofu. Pokiaľ chce niekto celý život prežiť na invalidnom vozíku, nemusí pri tom ohroziť nevinných, ktorí majú so svojimi životmi určite lepšie plány. Ideálnym riešením je preto vypnúť zvonenie aj vibrovanie a zariadenie odložiť do tašky alebo na zadné sedadlo.

Nová hrozba vodičov: Selfie za volantom

VAŠA TÉMA    Akoby už nestačilo telefonovanie a posielanie správ za jazdy, sociálne siete priniesli nové riziká. Patrí k nim prezeranie profilov za volantom a predovšetkým tzv. selfie.

 3. Rýchlosť a počasie

Nevyhnutným základom pre dožitie sa vysokého veku je stokrát omieľaná veta o prispôsobení jazdy svojim schopnostiam, poveternostným podmienkam a premávke. Ak prší alebo je tma, zhoršuje sa výhľad z vozidla a rozpoznávanie ľudí a prekážok. Pokiaľ sa v zime na chodníku pošmyknete na ľade, je jasné, že na vozovke nebude situácia o nič lepšia. Spomaľte. Najlepšie je vyraziť z domu s časovou rezervou, čím sa každý šofér vyhne stresu a snahe dohnať čas riskantnou jazdou. Radšej doraziť neskoro, ako nikdy.

Za jazdu rýchlosťou 240 km/h iba pokuta?

Za extrémne rýchlu jazdu v obci hrozí mladíkovi iba finančný trest.

 4. Kam sa pozerať

Neskúsení vodiči často sledujú vozovku pred autom. Je to chyba, pretože drvivá väčšina rizík v premávke sa vyskytuje vo výške očí vodiča. Zdvihnite oči zo zeme. Odporúčame vždy sledovať situáciu aj cez okno predchádzajúceho vozidla, samozrejme, ak nie sú na oknách tmavé fólie. Akonáhle vidíte, že druhé či tretie vozidlo pred vami začína brzdiť, je jasné, že budete brzdiť aj vy. Získate tak dostatok času a v predstihu sa pripraviť. Nezabúdajte ani na mŕtve uhly v spätných zrkadlách. Neraz stačí len rýchle pootočenie hlavy a pohľad cez rameno. Stačí, ak zachytíte auto kútikom oka a eliminujete riziko nehody.

Viete, kde všade sa máte počas jazdy pozerať?

Tento problém sa netýka len vodičov, ktorí práve vyšli z autoškoly. Na cestách sa až príliš často vyskytujú motoristi, ktorí akoby pozerali na asfalt dva metre pred autom a spätné zrkadlá pre istotu...

5. Únava

Mladým ľuďom často chýba sebavedomie, i keď sa to snažia viac či menej úspešne maskovať. Správne odhadnúť svoj psychický stav nie je ťažké a priznať si, že „na to nemám“, nie je slabinou. Naopak. Ospalosť a únava po dlhom sedení v škole môže byť pre začínajúcich vodičov smrtiacou kombináciou. Ak existuje čo i len minimálna možnosť, mali by využiť alternatívny spôsob dopravy. Energetické nápoje a káva síce môžu mozog povzbudiť, no rozhodne nezlepšia šoférske schopnosti. Po vyprchaní účinku je únava oveľa horšia a riziko nehody závratne stúpa.


Video
Najnovšie články
Cadillac CT5: Zastúpi sedany ATS i CTS

Americká spoločnosť plánuje na autosalóne predstaviť omladenú verziu existujúceho vozidla i nový koncept, ktorý nesie podpis Pininfarina.

Karma avizuje pre Šanghaj dve premiéry

Ministerstvo financií zrejme môže byť spokojné s príjmami z elektronického mýta za nákladné vozidlá. Vo februári sa vybralo vyše 17 miliónov, čo je viac než...

Príjmy z mýta rastú, najviac platia cudzinci

Havarijný stav mostov zjavne nie je len lokálnym fenoménom u nás. Podľa aktuálnych informácií z Česka tam totiž majú rovnaký problém: v zúfalom stave je vyše 1...

Stovky českých mostov sú v havarijnom stave

Firmy už pred rokmi rozčúlili verejnosť, keď schvaľovali šéfom vysoké platy, hoci zisky klesali. V podobnom duchu je to teraz vo Forde, ktorého šéf Jim Hackett...

Šéf Fordu zarobil viac, i keď firma peniaze stratila

Rast cien ropy brzdia obavy zo stavu svetovej ekonomiky, čo nahráva do karát motoristom. Minimálne tým, že zdražovanie je zatiaľ len kozmetické.

Benzín a nafta: Ďalší vývoj je vo hviezdach

Európania stále kupujú menej áut, minimálne v prvých dvoch mesiacov tohto roka. Pocítil to aj Volkswagen a rovnako ako v prípade Škody bol hlavnou príčinou...

Slabý február hlásia všetky európske automobilky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×