Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako rozmer kolies vplýva na jazdné vlastnosti?

VIDEO
Väčšina automobiliek ponúka pre svoje modely viacero rozmerov diskov a pneumatík. S nimi sa však menia jazdné vlastnosti, čo reálne ukázala skúška s modelom VW Golf GTI.
2 28 príspevkov 29.08.2017 / Soňa Zverková

Zvoliť vhodnú veľkosť diskov a pneumatík môže byť neraz alchýmia. Samozrejme za predpokladu, že osvedčenie o evidencii pripúšťa viacero rozmerov. Mnohé autá vyzerajú na väčších ráfikoch oveľa lepšie a nemusia už pripomínať nákupný vozík s miniatúrnymi kolieskami. Otázka za milión znie: čo urobí väčší rozmer s jazdnými vlastnosťami vozidla? Presne na ňu sa pokúsil dať odpoveď britský portál Tyre Reviews. 

Portál postavil VW Golf GTI súčasnej generácie na pneumatiky Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 v troch rozmeroch, ktoré sú pre tento typ schválené: 225/45 R17, 225/40 R18 a 225/35 R19. Pneumatiky majú rovnakú šírku, čiže rozdiel vo valivom polomere medzi 17- a 19-palcovými bol iba o 0,4 percenta. Testovalo sa v skúšobnom areáli Goodyearu v Mirevali, kde mohli objektívne odmerať správanie pri brzdení na mokrom a suchom povrchu, priečny a pozdĺžny aquaplaning, ako aj handling na oboch typoch povrchov. Súčasťou testu bolo meranie hlučnosti, vibrácií a schopnosti pohlcovať nerovnosti na ceste.

Objektívne čísla 

Aké sú teda rozdiely medzi týmito tromi rozmermi? Zďaleka nie také veľké, ako by sa dalo očakávať. Pri meraní brzdnej dráhy boli rozdiely menej než jedno percento a veľmi podobné výsledky dosiahli jednotlivé verzie obutia aj pri testovaní priečneho a pozdĺžneho aquaplaningu.

Oveľa viac napovedia časy na okruhu, i keď rozdiel medzi 17- a 19-palcovými na suchom povrchu bol iba necelých 1,5 sekundy. Na suchom povrchu boli najrýchlejšie devätnástky a najpomalšie sedemnástky, za mokra sa garde obrátilo. Na mokrom povrchu boli 17-palcové plášte zhruba o pol sekundy rýchlejšie než 19-palcové. Vyplýva to z konštrukcie 17-palcovej pneumatiky, ktorých väčšia pružnosť zabezpečila lepšiu priľnavosť. 

V niektorých číslach boli rozdiely pomerne zanedbateľné 2 fotografie v galérii V niektorých číslach boli rozdiely pomerne zanedbateľné Zdroj: Tyre Reviews

Subjektívne hodnotenie 

Z hľadiska objektívne nameraných údajov sú všetky tri rozmery takmer identické, rozdiely sú minimálne. Oveľa väčšie odlišnosti zaznamenali testovací jazdci pri subjektívnom hodnotení handlingu. 

Na suchom povrchu zvíťazili na okruhu 19-palcové ani nie tak pre väčšiu priľnavosť, ale pre jazdné vlastnosti. V zákrutách bolo riadenie ostrejšie a presnejšie. Kým 17-palcové sa správali mäkko a poddajne, najväčší rozmer dodával vodičovi pocit stability a dôvery, vďaka čomu dokázal získať z auta maximum. Subjektívne rozdiely v jazdných vlastnostiach medzi 18- a 19-palcovými boli citeľne menšie než medzi 17- a 18-palcovými.

Akvaplaning: Nečakané riziko na mokrej ceste

Ak je na ceste vrstva vody, auto môže dostať akvaplaning a stať sa úplne neovládateľné. Pozrite sa, ako naň správne zareagovať, či ešte lepšie, ako sa mu vyhnúť.
Na mokrom povrchu sa poradie opäť obrátilo nielen pri meraní hodnôt, ale aj pri subjektívnom hodnotení. Väčšie kolesá na vode oveľa ľahšie strácali priľnavosť, čím zvyšovali nervozitu vodiča. Naproti tomu 17-palcové boli „stelesnením snov vodičov“, ako píše britský portál. Auto bolo aj v náročnejších podmienkach stabilné a predvídateľné, reagovalo na každý povel riadenia tak, ako vodič očakával.

Pri jazde na 18-palcových pneumatikách sa výrazne zvyšovala pretáčavosť na nerovnostiach, ktoré najmenší rozmer bez problémov absorboval. To zvyšovalo neistotu vodiča najmä počas rýchlych zmien smeru. Subjektívne rozdiely medzi 18- a 19-palcovými plášťami boli oveľa menšie než medzi 17- a 18-palcovými, pričom 19-palcové išli v nepríjemných vlastnostiach 18-palcových o krok ďalej. 

Komfort a hlučnosť 

Rozhodovanie určite nie je jednoduché, pomôcť by azda mohli výsledky pri meraní hlučnosti, vibrácií a tvrdosti pneumatík. Testovalo sa na trojkilometrovej trati, pričom sa objektívne aj subjektívne hodnotila hlučnosť a subjektívne komfort.

Správny tlak: Zničia sa vám pneumatiky rýchlo?

Správny tlak v pneumatikách je často podceňovanou, no veľmi dôležitou súčasťou bezpečnej jazdy. Podhustená či prehustená pneumatika sa rýchlejšie opotrebúva a priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti...
Ako sa dalo očakávať, 17-palcové pneumatiky boli najkomfortnejšie, 18-palcové prenášali nerovnosti najmä v zadnej časti vozidla, kde pneumatiky musia zvládať nižšiu hmotnosť. Komfortnosť 17-palcových však mala aj svoju temnú stránku, keďže kolesá sa na nerovnostiach rozvibrovali. Naproti tomu 18-palcové tu boli stabilnejšie, a to najmä vtedy, ak bolo pruženie upravené pre kombináciu 18-palcových diskov a pneumatík. Najväčším prekvapením bola hlučnosť, keďže 18-palcové boli o jeden decibel tichšie než 17-palcové, čo sa okamžite pocitovo prejavilo aj v kabíne.

Z hľadiska komfortu bol výrazný rozdiel medzi 18- a 19-palcovými. Mierny diskomfort na nekvalitnom povrchu na 18-palcových kolesách zdvihli 19-palcové na novú úroveň. Hoci hlučnosťou sa vyrovnali 17-palcovým, jazda na nekvalitnom bola stresujúca. Najväčší testovaný rozmer totiž znásoboval každú nerovnosť na vozovke a nekompromisne ho preniesol do kabíny.

Ako najvhodnejšia voľba pre Golf GTI sa ukázali osemnástky 2 fotografie v galérii Ako najvhodnejšia voľba pre Golf GTI sa ukázali osemnástky Zdroj: Tyre Reviews

Aký je záver?

Poradiť nie je jednoduché, každý motorista by si mal zvoliť rozmer podľa svojho vozidla a štýlu jazdy. Ponúkajú 17-palcové pneumatiky väčší komfort ako 18- či 19-palcové? S najväčšou pravdepodobnosťou áno. Sú väčšie rozmery pocitovo športovejšie než menšie? Určite áno. Aký je z celkového hľadiska najlepší rozmer pre Golf GTI? Jednoznačne 18-palcové.

Oplatí sa kupovať lacné čínske pneumatiky?

Všetci motoristi o nich vedia, niektorí ich už vyskúšali. Lacné pneumatiky z Číny a Taiwanu dobývajú svet, no vie vôbec niekto, či sú naozaj dobré? Niektoré, prekvapivo, celkom áno.
Golf GTI je hot-hatch a nech sú 17-palcové akokoľvek vynikajúce na mokrom povrchu, neodzrkadľujú skutočný charakter tohto modelu na suchom. Naproti tomu veľké 19-palcové disky síce vyzerali na Golfe fantasticky, no nervózne vlastnosti na mokrom povrchu a výrazný diskomfort znižujú radosť z jazdy s GTI. Ak sa teda chce vodič vyhnúť nepríjemným prekvapeniam na ceste, 18-palcové disky a pneumatiky predstavujú ten najlepší kompromis. Výmenou za znížený komfort totiž vodič získa presnejšie riadenie a športový handling na mokrom aj suchom povrchu.

Ak máte väčšie auto, napríklad, Audi A6 na 19-palcových kolesách a chcete jazdiť komfortnejšie, odporúča Tyre Reviews zvážiť kúpu menšieho rozmeru, avšak za cenu straty dynamiky handlingu. Nezabúdajte aj na možnosť kúpy iného typu pneumatiky, ktorá bude tichšia a komfortnejšia. Tisíc ľudí, tisíc chutí. Niekto chce tichšiu a komfortnejšiu jazdu, iný zas uprednostňuje športovejšiu. Tomu je potrebné prispôsobiť výber rozmeru disku a pneumatiky. Preto je pri každej zmene rozmeru či typu plášťa vhodné poradiť sa s odborníkom alebo vyhľadať na internete recenzie a testy.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×