Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rozjazd do kopca: Ako ho zvládnuť s ľahkosťou

Rozjazd do svahu je pre niektorých vodičov absolútna rutina, pre iných však tento manéver bojom. Riziko nehody je relatívne vysoké a bezpečná vzdialenosť je rozhodujúca.
1 68 príspevkov 31.07.2017 / Soňa Zverková

Rozjazd do kopca patrí v autoškolách k tým ťažším disciplínam, a ak môžeme usudzovať podľa praxe, tak nejeden vodič sa s tým vie potrápiť aj neskôr. Medzičasom automobilky začali do áut inštalovať elektronické ručné brzdy alebo asistenčné systémy Hill Start, no stále je na cestách dosť áut s manuálnou prevodovkou a so starou dobrou ručnou brzdou.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime

Státie vo svahu, napríklad, v križovatke so sebou prináša riziko nehody alebo škodovej udalosti, ak vodič nezvládne rozjazd a zastaví sa na čelnej maske vozidla za ním. Tu viac ako inokedy platí pravidlo bezpečnej vzdialenosti. Za normálnych okolností, čiže na rovine, obvykle stačí, ak vodič zastaví za predchádzajúcim vozidlom tak, že zo svojho miesta vidí hranu medzi nárazníkom a batožinovým priestorom. Pochopiteľne to platí pri bežných osobných autách, nie vtedy, ak stojíte za SUV, autobusom alebo nákladným vozidlom.

To však je len akýsi kompromis. Ideálna bezpečná vzdialenosť pri státí je totiž taká, že vodič vidí celú zadnú pneumatiku predchádzajúceho vozidla. A presne to je minimálna vzdialenosť, ktorú je potrebné dodržať pri státí v kopci. Mnohé z moderných systémov v štandardnej výbave nie sú alebo ich možno získať len za príplatok. Šanca odhadnúť, či vo vozidle je elektronická ručná brzda alebo systém Hill Start, majú azda automobiloví nadšenci, u bežných vodičov je prakticky nulová. A nikto nemá šancu odhadnúť kvality vodiča.

Bezpečný odstup: Ako nerobiť zbytočné nehody

Bezpečná vzdialenosť má svoje opodstatnenie, no mnohí vodiči ju podceňujú. Pritom práve kvôli jej nedodržiavaniu vznikajú zbytočné reťazové havárie niekoľkých áut, ktoré vytvárajú nenávidené ranné...

Pri státí vo svahu si preto vždy udržujte od predchádzajúceho vozidla väčšiu vzdialenosť. Pokiaľ sa stane nehoda a s druhým vodičom sa nedohodnete na zavinení, je potrebné zavolať policajtov. Tí však môžu situáciu vyhodnotiť ako nedodržanie bezpečnej vzdialenosti. Hoci podľa údajov hovorkyne policajného prezídia Denisy Baloghovej nehodovka posudzuje každý prípad individuálne, v tejto situácii bude s veľkou pravdepodobnosťou stáť výpoveď proti výpovedi. Pokiaľ nemáte v aute kameru, odporúčame osloviť svedkov, napríklad, niektorého z ostatných vodičov alebo chodcov. Policajti sú pri prešetrovaní incidentu povinní prihliadnuť na všetky dôkazy a záznam z autokamery alebo výpovede svedkov, ideálne nezávislých, k nim určite patria.

Ako sa rozbiehať do svahu

Nasledujúce riadky môžu skúsení vodiči ignorovať, nakoľko sú určené skôr tým menej skúseným. Pokiaľ máte problémy s rozjazdom do kopca, máte dve možnosti: priplatiť si kondičné jazdy v autoškole alebo naučiť sa to vo vlastnej réžii. Pokiaľ nechcete míňať peniaze, v prvom rade si nájdite vhodné miesto. Teoreticky si prácu s pedálmi môžete natrénovať aj na rovine a následne vyskúšať na ceste.

Často sa vedú diskusie aj o tom, ako zaťahovať ručnú brzdu: s „rapkaním“ alebo stlačením tlačidla na páke. Naša odpoveď: jednoznačne s „rapkaním“. Už len preto, že nahor orientované zuby venca ručnej brzdy zaistia páku v želanej polohe, čo sa pri stlačení tlačidla bezpečnostnej západky nepodarí. Vždy môže páka klesnúť a zabrzdenie vozidla bude nedostatočné.

Ručná brzda: Treba pri brzdení stisnúť tlačidlo?

Zatiahnutie ručnej brzdy vždy sprevádza typický zvuk. Mnoho vodičov má obavy, či stisnúť pri parkovaní tlačidlo alebo nie a obávajú sa zvýšeného opotrebenia. Ako teda správne používať ručnú brzdu...

Do svahu je možné rozbehnúť sa s ručnou brzdou aj bez nej, hoci druhý spomínaný spôsob je spočiatku o niečo náročnejší, nakoľko úvodná fáza sa vykonáva na voľnobehu, čo vyžaduje citlivú prácu so všetkými tromi pedálmi. A rovnako aj potrebu vnímať vibrácie motora, ktoré budú pri rozjazde bez ručnej brzdy oveľa výraznejšie.

V oboch prípadoch počítajte s tým, že vozidlo sa môže spočiatku mierne pohnúť vzad. Nespanikárte ani extrémne nepridávajte plyn, jednoducho ďalej pomaly popúšťajte spojku. Práve spojka zosun auta zastaví a pohyb vzad zmení na pohyb vpred. Postupne si vypestujete citlivosť na plynový aj spojkový pedál. Rozjazd do svahu je v podstate veľmi jednoduchý proces a správne návyky si vypestujete rýchlejšie, než sa na prvý pohľad môže zdať.

Rozjazd s ručnou brzdou:

1. Citlivo pridajte plyn a následne udržujte stabilné otáčky.

2. Začnite pomaly púšťať spojku.

3. Pokles otáčok motora signalizuje, že spojka je v zábere. Pokiaľ popustíte spojku ešte trochu, pocítite, že vozidlo má tendenciu rozbehnúť sa, no bráni mu v tom zatiahnutá ručná brzda. Vtedy pohyb spojky zastavte a pedál držte v rovnakej polohe.

4. Uvoľnite ručnú brzdu.

5. Pomaly dopúšťajte spojku, až sa vozidlo úplne rozbehne. Pozor, pri prudkom pustení spojky vozidlo začne skákať a motor sa môže zastaviť, ľudovo povedané „zdochnúť“.

 

Rozjazd bez ručnej brzdy:

1. Pravú nohu máte na brzde, ľavou nohou narábate so spojkou.

2. Nakoľko motor ide na voľnobeh, veľmi opatrne púšťajte spojku.

3. Akonáhle klesnú otáčky motora a zvýšia sa jeho vibrácie, pohyb spojky ihneď zastavte. Ak budete spojku ďalej púšťať, motor sa zastaví.

4. Preložte pravú nohu z brzdy na plyn a citlivo pridajte (skúsení vodiči dokážu ovládať brzdový a plynový pedál pravou nohou zároveň). Nebojte sa, vozidlo sa vo svahu udrží aj na voľnobehu a pridaním plynu sa môže začať pomaly rozbiehať. Pozor, bod č. 5 platí aj tu.

5. Pomaly dopúšťajte spojku, až sa vozidlo úplne rozbehne.


Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×