Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Fatálna chyba pri čistení auta: Nerobíte ju aj vy?

VIDEO
Medzi motoristami sa nájde množstvo vodičov, ktorí si vyslovene potrpia na čistote ich štvorkolesového tátoša. Ak sa však chcú vyhnúť poškodeniu krycej vrstvy laku, nemali by zabúdať na jedno dôležité pravidlo.
7 12 príspevkov 27.07.2017 / Filip Kadlečík

Nie nadarmo sa hovorí “Čistota, pol života”. Táto okrídlená múdrosť platí aj v prípade automobilov. Je oveľa komfortnejšie a príjemnejšie cestovať vo vyumývanom a upratanom aute. Mnohí nadšení vodiči sa týždeň čo týždeň starajú nielen o poriadok v kabíne, ale aj o lak karosérie.

Takýto rozdiel môžete dosiahnuť, ak budete k lešteniu laku vášho auta pristupovať správne 7 fotografií v galérii Takýto rozdiel môžete dosiahnuť, ak budete k lešteniu laku vášho auta pristupovať správne Zdroj: Autoblog

Snáď každý z nás pozná ten pocit, keď sa pozrie na svoje auto a ono je dokonale vyčistené. Lak potom odráža svetlo na všetky strany a kvalitné umytie vozidlu uberie niekoľko rokov. Aj naväčší fanatici však často robia chybu, ktorá ich v konečnom dôsledku môže stáť poriadny balík či dokonca trvalé poškodenie krycej vrstvy laku.

Nikdy nečistiť nasucho

Správnym návykom pri umývaní auta porozumiete až vtedy, keď si uvedomíte, že lak v podstate nikdy nie je dokonale čistý a na jeho povrchu sa vždy nájde množstvo prachových častičiek či iných usadenín. Tento fakt treba mať na mysli za každých okolností. Práve on je totiž zodpovedný za to, že napriek pedantnej a častej starostlivosti môže byť krycia vrstva laku automobilu plná drobných rýh pripomínajúcich pavučinu.

Ak karosériu leštíte bežnou handrou, všetky miniatúrne kamienky tlačíte pred ňou 7 fotografií v galérii Ak karosériu leštíte bežnou handrou, všetky miniatúrne kamienky tlačíte pred ňou Zdroj: Autoblog

Je fatálnou chybou, keď za akýchkoľvek podmienok lak vozidla nasucho pretierate papierovou vreckovkou, bežným uterákom či inou handrou. V takom prípade sa totiž všetky mikroskopické nečistoty zhromažďujú v jednej línii a vy ich plynule ťaháte po krycej vrstve laku karosérie.

Nesprávny postup sa na aute samozrejme neprejaví po prvom či druhom umývaní. Jeho dlhodobé dôsledky sú však nepopierateľné - po rokoch zlého čistenia vrchnej vrstvy laku môže náter prísť o svoju ochrannú funkciu a stratiť lesk. To v konečnom dôsledku znamená nižšiu cenu pri ďalšom predaji, resp. potrebu investovať do profesionálneho detailingu.

Takto je to správne

Odborníci z Autoblog Details majú jednoznačné odporúčania, vďaka ktorým tomuto problému predídete. Základom je za každých okolností na lak pred zotieraním nečistôt naniesť aspoň nepatrnú vrstvu vody či inej špeciálnej kvapaliny. Tá funguje ako lubrikant a zaručí, že mikroskopické nečistoty nebudú na karosérii zanechávať drobné ryhy.

Riešením je utierka z mikrovlákien, ktorá je vyvinutá na to, aby malé nečistoty zachytávala a netlačila pred sebou 7 fotografií v galérii Riešením je utierka z mikrovlákien, ktorá je vyvinutá na to, aby malé nečistoty zachytávala a netlačila pred sebou Zdroj: Autoblog

Druhým odporúčaním je používanie utierok z mikrovlákna. Na rozdiel od iných textílií sú totiž vyvinuté práve za účelom efektívneho zachytávania nečistôt. Uterák či bežná handra síce má absorbčné schopnosti, no drobné mikročastice pred sebou len tlačí. Najlepšia kombinácia pri detailnom leštení auta je teda rozprašovač vody a utierka z mikrovlákien.

Nenávidené mušky: Ako od nich vyčistiť sklo?

Veľkou letnou témou vodičov sú mušky nachytané na karosérii auta či na čelnom skle. Ako ich odtiaľ jednoducho dostať tak, aby mal vodič za každých okolností dokonalý výhľad z vozidla?

Pozor, nedotýkať!

Aj skutočným pedantom, ktorí dodržiavajú predchádzajúce rady, sa však môže stať, že sa im na aute zjavia drobné škrabance. Nachádzajú sa väčšinou po obvode vozidla, okrem dverí sú častými “obeťami” aj predné i zadné blatníky. Tieto ryhy vznikajú vtedy, keď sa dotýkate suchej karosérie. Stačí nepatrný pohyb prstov po lákavom laku a na ich končekoch sa už hromadia čiastočky prachu. Tie za sebou v krycej vrstve zanechávajú mikroskopické stopy.

Možno to znie absurdne, no podľa odborníkov majú negatívny vplyv na lak aj letmé dotyky 7 fotografií v galérii Možno to znie absurdne, no podľa odborníkov majú negatívny vplyv na lak aj letmé dotyky Zdroj: Autoblog

Pri opieraní o auto platí pritom úplne rovnaký princíp. Najlepšie urobíte, ak sa budete vyhýbať akémukoľvek kontaktu s lakom. Starať sa o neho určite treba, ale vždy len ak je navlhčený a za použitia správnej textílie. Lesklá ozdoba auta sa vám potom odvďačí nielen atraktívnym vzhľadom, ale aj dlhšou životnosťou a lepším plnením ochrannej funkcie. Lepšiu predstavu o spomínaných činnostiach vám môže dať priložené video.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×