Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Na diaľnici v strednom pruhu? Zbytočný risk

Diaľnice na Slovensku sú, žiaľ, plné vodičov, ktorí za svet neopustia stredný či ľavý jazdný pruh. Veď v pravom pruhu je kamión. To, že je od nich vzdialený niekoľko stoviek metrov, nie je podstatné. Alebo je?
1 160 príspevkov 26.07.2017 / Soňa Zverková

Jazda po diaľnici sa miestami vyrovná adrenalínovému športu. Nehovoríme teraz o stave našich diaľnic, ktorý má od ideálu naozaj ďaleko. Dokonca nebudeme hovoriť ani o agresoroch, ktorí jazdia 150+ a nemajú problém pomalšiemu vozidlu sa nasťahovať do kufra. Tentokrát sa zameriame opäť na chronických „ľavých krídelníkov“ a medzi Bratislavou a Trnavou na „stredopoliarov“.

Ilustračná snímka. Zdroj: Hartmut910/pixelio

Zákon o premávke hovorí jasnou rečou: „Mimo obce na ceste s dvoma alebo s viacerými jazdnými pruhmi vyznačenými na vozovke v jednom smere jazdy sa jazdí v pravom jazdnom pruhu. V ostatných jazdných pruhoch sa smie jazdiť, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie.“ Na diaľnici otáčanie a odbočovanie doľava pochopiteľne neprichádza do úvahy.

Až priveľmi často sa stáva, že vozidlo zostáva v strednom alebo ľavom pruhu, hoci pravý je voľný alebo kamión sa nachádza ďaleko vpredu. A zdá sa, že tento neduh sa šíri ako mor. Hoci ide o priestupok, za ktorý môže vodič dostať pokutu 30 až 50 eur, má aj oveľa nebezpečnejší rozmer. Pokiaľ pomalší vodič neuvoľní cestu rýchlejšiemu, ten sa môže rozhodnúť zaradiť do pravého pruhu a pokračovať v jazde v ňom. Neraz sa však stáva, že práve vtedy sa pomalší vodič spamätá, vyhodí smerovku a šup do pravého pruhu. Spätné zrkadlo sem, spätné zrkadlo tam.

Bezpečný odstup: Ako nerobiť zbytočné nehody

Bezpečná vzdialenosť má svoje opodstatnenie, no mnohí vodiči ju podceňujú. Pritom práve kvôli jej nedodržiavaniu vznikajú zbytočné reťazové havárie niekoľkých áut, ktoré vytvárajú nenávidené ranné...

Veľmi často sa ozývajú argumenty, že kamión v pravom pruhu je predsa vzdialený len 200 metrov a trvalo by pár sekúnd, kým by ho dobehol. To by platilo len vtedy, keby kamión stál. Poznáte bájku o Achillovi a korytnačke? Aj na diaľniciach platí podobný princíp, nakoľko kamión je v pohybe a za každú sekundu prejde určitú vzdialenosť.

Vezmime si na pomoc matematiku. Osobné vozidlo ide rýchlosťou 130 km/h, kamión 100 km/h a vzdialenosť medzi nimi je 200 m. Po prepočte rýchlostí na metre za sekundu ide osobné auto rýchlosťou 36,1 m/s a kamión 27,8 m/s. Osobné vozidlo prejde dráhu 200 m za 5,5 sekundy a za rovnaký čas prejde kamión ďalších takmer 160 m. Vzdialenosť sa pochopiteľne bude skracovať, ale postupným výpočtom zistíme, že kým osobné auto dobehne kamión a bude ho musieť predísť, prejdú celkovo takmer 780 metrov zhruba za 21 sekúnd. Za tento čas mohli pomalšie vozidlo obehnúť dve či tri rýchlejšie. A to by plynulosť premávky podstatne zlepšilo.

Nebezpečenstvo diaľnic: Zlozvyk, ktorý zabíja

S nepozornosťou šoférov sa stretávame aj na našich diaľniciach. Často sa stane, že pomalší vodič blokuje toho rýchlejšieho a ani o tom nevie. Na spätné zrkadlá akoby zabudol.

Arogancia pomalých

A presne o to ide. Arogantní nemusia byť len „pretekári“, veľkou mierou arogancie sa vyznačujú aj tí pomalší. Ich neochota zapnúť smerovku a pootočiť volantom spôsobuje na diaľniciach nekonečné rady áut v ľavom pruhu , nervozitu a nebezpečné manévre, keď sa rýchlejší vodiči pokúsia ukázať tým pomalším, že aj vyššou rýchlosťou možno pokojne jazdiť v pravom pruhu. Á propos, jazdili by ste takto aj na vidieckych dvojprúdovkách? Pretože presne tak vyzerá predchádzanie: smerovka vľavo, predchádzanie, smerovka vpravo, späť do pravého pruhu. Rovnaký princíp platí aj na diaľniciach a v časoch dopravnej špičky obzvlášť.

Premávka hustne a situácia na našich diaľniciach nie je práve ružová. Bez ohľadu na to, akými pokutami sa vyhráža zákon o premávke a priestupkový zákon, podstatná je najmä tolerancia. A to platí aj pre tých, ktorí ani za svet nezložia nohu z plynu a preradia sa do ľavého pruhu pred rýchlejšie vozidlo. Veď načo by som spomalil zo 100 km/h, keď môžem prinútiť „flekovať“ auto so 130 km/h či 140 km/h na tachometri? Za mokra veľmi nebezpečná kombinácia.


Najnovšie články
Peugeot e-Legend: Retro kupé na elektrinu

BMW radu 1 už netrpezlivo čaká na ďalšiu generáciu a čoskoro sa jej aj dočká. Vo vrcholnom vyhotovení M145i sa však už budeme musieť zaobísť bez šesťvalca...

BMW M145i: Vieme, čo má nahradiť šesťvalec

Bratislave sa zrejme už čoskoro minú evidenčné čísla so skratkou BL. Polícia preto spúšťa hlasovanie o novej skratke.

Aj keď biznis VW v Iráne nie je rozsiahly, krok firmy znamená symbolické víťazstvo pre amerického prezidenta Donalda Trumpa.

Volkswagen sa sťahuje z iránskeho trhu

Kórejskí grafici vytvorili vizualizáciu, ktorej základom sa stala fotografia maskovaného prototypu. Obrázok nie je ďaleko od reálnej verzie.

Ako bude vyzerať Chevrolet Corvette C8?

Hot-hatch disponuje vyladenou verziou štvorvalca, má zvýšenú tuhosť karosérie a prepracovaný podvozok. Stovku zhltne za 4,7 sekundy.

Mercedes-AMG A 35 poháňa 306 žrebcov

Štýlové kórejské vozidlo patrí ku kvalitným členom triedy B-SUV. S litrovým srdcom je príjemne svižné, motor by však mohol byť lepšie odizolovaný.

Test Kia Stonic 1.0 T-GDi: Trojvalcová osa
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×