Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test MINI Cooper S: Šibal má rád leto

Opäť sme si vyskúšali malého zábavného Angličana, no tentokrát so zimným obutím. Podľa očakávania prinieslo horšie jazdné vlastnosti i vyššiu spotrebu.
40 4 príspevky 27.06.2017 / Marek Pokrývka

Pod taktovkou mníchovských dirigentov sa portfólio značky MINI výrazne nafúklo a dnes obsahuje produkty, ktoré už vôbec nie sú rozmerovo malé. Východiskový trojdverový hatchback taktiež výrazne narástol. No ako sme sa už niekoľkokrát presvedčili, aj vďaka zväčšovaniu proporcií je tretia moderná generácia auta doposiaľ najlepšia pre každodenný život.

MINI Cooper S sa vrátilo do našej redakčnej garáže 40 fotografií v galérii MINI Cooper S sa vrátilo do našej redakčnej garáže Zdroj: Marek Pokrývka

Britského drobca sme pôvodne spoznali krátko po jeho uvedení vo verzii Cooper S. Odvtedy prešiel niekoľkými malými zmenami, na facelift si ešte musí počkať. Napriek tomu sa do našej redakčnej garáže vrátil. Malého zábavného Angličana sme si vyskúšali opäť, no tentokrát so zimným obutím. Na jeho charakter mali sezónne pneumatiky citeľný vplyv.

Úzke kolesá pod nafúknutým MINI

Vozidlo nás na prvý pohľad prekvapilo dvomi vecami. Prvou bola čierna strecha, ktorá nekorešpondovala s farbou spätných zrkadiel a pásov na kapote. Nakoniec sa z toho vykľula fólia prekrývajúca pôvodný lak „čapice“ malého auta. No zdvihnuté obočia vyvolávali najmä kolesá.

Hatchback mal obuté úzke šestnásťpalcové pneumatiky 40 fotografií v galérii Hatchback mal obuté úzke šestnásťpalcové pneumatiky Zdroj: Marek Pokrývka

Doteraz sme vždy jazdili na sedemnástkach, tu však boli na nápravách namontované šestnástky. Problémom však nebol ich priemer. Nepáčila sa nám ich šírka, všetky štyri rohy totiž okupovalo obutie Dunlop SP Winter Sport 3D s rozmermi 175/60 R16. Pod nafúknutým MINI pôsobili veľmi úzko. Ani letné exempláre Pirelli Cinturato P7 nesúce označenia 205/45 R17 nie sú ktovieaké valce a okresanie o ďalšie tri centimetre je výrazné. Okrem vzhľadu to ovplyvňuje aj jazdné vlastnosti.

Test MINI Cooper S: Menej obetí

Tretia novodobá generácia MINI sa oproti predchodcom v mnohých ohľadoch zmenila. Zachoval si tento drobec stále svoj charakter?

Interiér nám nepripravil žiadne prekvapenia. V porovnaní s verziou Cooper S testovanou v minulosti bol trochu chudobnejšie vybavený: mal menšiu centrálnu obrazovku, klasický tempomat bez adaptívnej funkcie, trio extra ukazovateľov za volantom namiesto head-up displeja či bežnú sústavu reproduktorov bez komponentov Harman/Kardon. Napriek tomu výbava nesklamala.

Interiér drobca sa od uvedenia zmenil iba minimálne 40 fotografií v galérii Interiér drobca sa od uvedenia zmenil iba minimálne Zdroj: Marek Pokrývka

Poddajnejšie pneumatiky v praxi

MINI už síce predáva viacero modelov vybavených pohonom oboch náprav, no trojdverový hatchback roztáča výhradne predné kolesá. Platí to aj pre verziu Cooper S. Jej prepĺňaný zážihový motor dopredu prenáša maximálny výkon 141 kW (192 k) a krútiaci moment 280 Nm, v našom prípade bol medzikusom v pohonnom reťazci šesťstupňový automat.

Schopnosti tejto techniky sme v minulosti chválili, necelé dve stovky koní dokážu s vozidlom vážiacim s vodičom 1 250 kilogramov slušne zacvičiť. Na úzkych zimných pneumatikách však majú s cválaním občas problémy. V prípade zapnutého ESP sa jeho kontrolka rozbliká častejšie a v horších podmienkach je prenos výkonu horší než pri letnom obutí. Na dobrom povrchu však nejde o diametrálny rozdiel.

Prepĺňaný dvojliter bol v našom prípade spojený s automatom 40 fotografií v galérii Prepĺňaný dvojliter bol v našom prípade spojený s automatom Zdroj: Marek Pokrývka

Proces spomaľovania ukázal v praxi výraznejšie rozdiely, ráfiky navlečené do mäkšej zmesi nedokázali zastaviť tak efektívne. V ostrom nasadení sme tak museli ísť na brzdy skôr. Najväčší rozdiel však ukázali zákruty, v ktorých bolo užšie sezónne obutie s vyšším profilom výrazne poddajnejšie. Nedotáčavosť nastupovala citeľne skôr než pri letných sedemnástkach. MINI doplácalo na nedostatok gripu, keďže podvozok by zvládol aj vyššie tempo. Jeho agilný charakter bol tak trochu potlačený.

Vyšší hluk i spotreba benzínu

Dynamické schopnosti tohto anglického drobca patria k zásadným argumentom pre jeho kúpu, no nie každý s ním pravidelne šantí na ceste. Zhoršené jazdné vlastnosti teda nemusia prekážať všetkým. No zimné gumy prinášajú aj dvojicu negatív, ktoré sa týkajú aj pokojných šoférov. Prvý uhol pohľadu je akustický. Na rovnakom asfalte boli šestnástky s logom M+S citeľne hlučnejšie než letné pneumatiky, rozdiel je evidentný už pri mestských rýchlostiach. Pri jazde po diaľnici je ešte vypuklejší.

Ďalším problémom je spotreba benzínu, ktorá bola pri zhodných podmienkach vyššia. V meste stúpla o tri deci na 8,7 litra. Výraznejší odstup sme zaznamenali na okresných cestách, s výsledkom 6,3 l/100 km ide o pol litra. Najväčšiu zmenu sme podľa očakávania zistili na diaľnici. Jazda legálnym maximom znamenala 7,3-litrový priemer, čo je o 7 decilitrov viac než pri letnom obutí. Ide o citeľné rozdiely. No pri mnohých druhoch obutia sa môžu čísla líšiť ešte viac, pokojne aj o liter.

Úzke zimné pneumatiky mali viacero negatívnych efektov 40 fotografií v galérii Úzke zimné pneumatiky mali viacero negatívnych efektov Zdroj: Marek Pokrývka

Väčší apetít motora sa prejavuje na prevádzkových nákladoch, ktoré zvyšuje aj samotná jazda na nesprávnom obutí. Podľa českého autoklubu ÚAMK sa opotrebúvajú až o 20 percent rýchlejšie, z dlhodobého hľadiska sa teda používanie zimných pneumatík počas leta neoplatí.

Skúšaný model od 27 631 eur

Počas troch rokov od nášho pôvodného testu verzie Cooper S išli ceny portfólia MINI v niektorých prípadoch nahor. Štartovacia pozícia základného trojdverového hatchbacku sa presunula z 17 800 eur na takmer 19-tisíc, pričom nami skúšaný model disponujúci takmer dvomi stovkami koní a automatickou prevodovkou sa predáva v našich obchodoch od 27 631 eur.

Príplatkové vybavenie zvýšilo cenu vozidla na 35-tisíc eur 40 fotografií v galérii Príplatkové vybavenie zvýšilo cenu vozidla na 35-tisíc eur Zdroj: Marek Pokrývka

Ako to už býva, tento konkrétny exemplár mal viacero prvkov individualizácie a slušnú nádielku príplatkového vybavenia. Šlo najmä o cenovo zvýhodnené balíky. V rámci nich dostal anglický drobec napríklad LED svetlomety, viacero prvkov s logom John Cooper Works, prídavné ukazovatele pred vodičom, navigačný systém či vyhrievanie predných sedadiel. Cena sa preto prehupla nad 35-tisíc.

Zimné obutie má viacero negatív

MINI Cooper S je výborné auto, ktoré okrem nezameniteľného štýlu prináša dynamické schopnosti na špičke segmentu. Vyniká aj svojou zábavnosťou. Tento šibal má však rád najmä leto, sada pneumatík so symbolom M+S mu veľmi nesvedčí. Podľa očakávania priniesla horšie jazdné vlastnosti. Efekt mala na akceleráciu, no najmä na brzdenie a nedotáčavosť v zákrutách.

Sada pneumatík so symbolom M+S modelu Cooper S nesvedčí 40 fotografií v galérii Sada pneumatík so symbolom M+S modelu Cooper S nesvedčí Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem obmedzenia agilného charakteru anglického drobca má zimné obutie viacero ďalších malých negatív. Prináša vyšší hluk, väčšiu spotrebu a v prípade nesprávneho sezónneho využitia aj vyššie opotrebenie vplývajúce na prevádzkové náklady. Toľko hovorí aj teória. MINI nám však predviedlo, že prax ju potvrdzuje a výmenu sezónneho obutia netreba podceňovať.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
141 kW/192 k
pri otáčkach
4 700/min
Max. krútiaci moment
280 Nm
pri otáčkach
1 250/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
3 850 mm
Šírka
1 727 mm
Výška
1 414 mm
Rázvor náprav
2 495 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 175 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 250 kg
Užitočná hmotnosť
480 kg
Celková hmotnosť
1 655 kg
Objem batožinového priestoru
211 l
Objem palivovej nádrže
44 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
233 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,7 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,9 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,9 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,3 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
125 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 18 950 €
Základná cena verzie
od 27 631 €
Cena testovaného exemplára
35 120 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Mercedes-AMG: Viac sily pre duo GLC 43

Volvo má za sebou ťažký kvartál a naviac prišla ďalšia zlá správa: Švédi totiž musia globálne zvolať vyše milióna vozidiel pre problém s motorom, ktorý môže...

Volvo zvoláva po svete viac než milión vozidiel

Prudký rozvoj technológií v automobilovom priemysle sa čoraz viac dotýka i oblastí, kde by sme ho ešte pred niekoľkými rokmi vôbec neočakávali. Najnovšie...

Veľké inovácie: Toto už zvládne reflexná vesta

Malý hatchback prichádza na japonský trh s tvárou upravenou podľa aktuálnej podoby dizajnového jazyka Kodo. Okrem toho má komfortnejší podvozok a bude ponúkaný...

Mazda2 absolvovala plastickú operáciu

Prázdna pneumatika? Poradíme vám, ako rozpoznáte defekt, ak nemáte senzory tlaku v pneumatikách, ako sa správne zachovať a čomu sa vyhnúť, aby ste neohrozili...

Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Carlos Ghosn sa zjavne spamätal z prvotného šoku a vracia úder. Žaluje totiž Nissan aj Mitsubishi z protiprávneho postupu pri jeho odvolaní z funkcie...

Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×