Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Čo robiť, ak uviaznete na železničnom priecestí?

Každý logicky uvažujúci vodič so zdravým pudom sebazáchovy vie, že proti rozbehnutým stovkám ton poctivej ocele nemá šancu. Napriek tomu ľudia riskujú a bezhlavo vstupujú na železničné priecestie.
2 36 príspevkov 09.05.2017 / Soňa Zverková

Dopravné nehody na železničných priecestiach sú obľúbeným „trhákom“ televíznych správ a najmä po tragických nehodách sa množia žiadosti o zmenu zabezpečenia. V prvom rade doplniť jednoduché výstražné kríže o svetelnú signalizáciu a závory. Nanešťastie ani to nepomôže, čo dokazujú desiatky a stovky videí z celého sveta. Nech sa zabezpečenie zlepší akokoľvek, ani najmodernejšia technika neochráni človeka pred ním samým.

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR Zdroj: TASR

Stále sa totiž nájdu vodiči, ktorí aj na priecestiach so závorami a svetelnou signalizáciou vojdú na koľaje, i keď sú závory sklopené a blikajú červené výstražné svetlá. Je ťažké pochopiť takýto hazard s vlastným životom. Lokomotíva v závislosti od typu má hmotnosť okolo 75 ton, prázdny nákladný vagón vyše 20 ton a prázdny osobný vagón asi 40 ton. A to hovoríme o prázdnych hmotnostiach. Teraz si to všetko vynásobte počtom vagónom a pripočítajte k tomu ďalšie tony nákladu. Proti tomuto rozbehnutému kolosu nemá plechovka na štyroch kolesách šancu. O to viac, že brzdná dráha vlaku meria od niekoľkých stoviek metrov až po vyše kilometra.

Rozbehnutý vlak roztrhal kamión na kusy

Vinou silného sneženia senzory na trati nezaznamenali prichádzajúci vlak, ktorý trafil súpravu do nákladového priestoru.

Čo robiť, ak uviaznete na koľajisku

Okrem úmyselného porušovania pravidiel sa na priecestiach a v ich blízkosti môžu stať neočakávané udalosti, ktoré by sa príchodom vlaku zmenili na tragédiu. Príkladom môže byť nehoda alebo porucha vozidla, pričom k nim mohlo dôjsť v čase, keď bolo priecestie otvorené. Preto je dôležité, aby účastníci premávky vedeli, že aj pre takéto prípady existuje riešenie.

Pokiaľ sa tak stane, ihneď prikážte posádke, aby opustila vozidlo a stiahla sa do bezpečia. Nezávisle od toho, či sú signalizácia a závory spustené alebo nie. Ak nie je spustená signalizácia, môže sa tak stať každým okamihom. Preto sa nesnažte spojazdniť auto na koľajisku, ale požiadajte niekoho z posádky alebo okoloidúcich, aby vám ho pomohli odtlačiť. Pokiaľ sa to nepodarí, neváhajte a ihneď kontaktujte Integrovaný záchranný systém na linke 112 alebo políciu na čísle 158. Na zadnej strane výstražného kríža alebo signalizačného zariadenia sa nachádza tzv. jedinečné identifikačné číslo (JIČ), ktoré tvorí dvojica písmen SP (slovenské priecestie) a štvorciferné číslo. Tento kód je vytlačený na reflexnom materiáli, takže ho bez problémov prečítate aj v noci.

Nálepka s identifikačným číslom priecestia sa nachádza na zadnej strane výstražného kríža alebo signalizačnej skrine. Zdroj: ŽSR 2 fotografie v galérii Nálepka s identifikačným číslom priecestia sa nachádza na zadnej strane výstražného kríža alebo signalizačnej skrine. Zdroj: ŽSR Zdroj: ŽSR

Identifikačným číslom sú označené všetky železničné priecestia, zabezpečené aj nezabezpečené. K tomuto číslu je priradený súbor údajov, napríklad, telefónne číslo výpravcu a dispečera, názov úseku, poloha priecestia, číslo križovania cesty s traťou, miestny názov prejazdu a mnohé ďalšie. Pre bežného motoristu je najdôležitejší fakt, že všetky tieto informácie majú k dispozícii dispečingy polície a Integrovaného záchranného systému. Operátor tak môže okamžite zistiť potrebné informácie a oznámiť udalosť zamestnancom železníc, ktorí môžu zastaviť vlak alebo v prípade potreby vypnutím trakčného vedenia úplne zastaviť premávku na danom úseku.

Zlozvyky vodičov: Ničia si prevodovku aj spojku

Automobily s manuálnou prevodovkou na Slovensku ešte stále dominujú. Automatická skriňa je síce možno pohodlnejšia, no manuálna je finančne dostupnejšia. Pozrite si sedem zlozvykov, ktoré ju môžu...

Tip na záver

Nezávisle od toho, či je priecestie zabezpečené závorami alebo nie, vždy zvýšte pozornosť. Odporúčame správať sa tak, akoby išlo o nezabezpečené priecestie. Signalizácia aj senzory sú totiž vystavené poveternostným podmienkam a ako každá technika, aj táto sa môže pokaziť. Hoci železnice zodpovedajú za opravu, nemusia ju stihnúť včas. Preto vždy v blízkosti priecestia stíšte rádio, aby ste počuli sirénu vlaku či iné zvuky. Pred vstupom na priecestie sa pozrite vpravo aj vľavo a ubezpečte sa, že môžete bez rizika prejsť. Počítajte s tým, že niektoré priecestia sú v dezolátnom stave, takže pôjdete krokom. V premávke sa nespoliehajte na iných, vždy len na seba.


Video
Najnovšie články
Kuriózny policajt v ČR: Nenechajte sa napáliť

Predsedníčku ŽSK Eriku Jurinovú poslanci splnomocnili podpísať Zmluvu o návratnej finančnej výpomoci medzi Ministerstvom financií SR a ŽSK

Žilinský kraj chystá opravu ciest a mostov

Britská firma komplexne zreštaurovala kupé z roku 1953, len práce na jeho karosérii trvali vyše 1 200 hodín. Teraz si veterána možno kúpiť.

Na predaj je bezchybná Lancia Aurelia

Na záberoch zachytených v továrni môžeme vidieť viaceré detaily, okrem toho potvrdzujú prípravu drsnejšieho vyhotovenia Competition.

Silné BMW X5 M na prvých fotografiách

Model ŠKODA 1000 MB patrí k míľnikom v takmer 124-ročnej histórii mladoboleslavskej automobilky. Progresívne riešený automobil vznikal špičkovými technológiami...

Legendárny model škodovky oslavuje 55. výročie

Vo vyše trojročnom procese padlo rozhodnutie. Pekinský justičný orgán sa priklonil na stranu zahraničnej firmy, Landwind X7 má skončiť.

Prelomový verdikt súdu: Stop pre čínsky Evoque

Väčšinu stavebných prác v súvislosti s obchádzkovými trasami bude podľa NDS robiť koncesionár v rámci výstavby križovatky D4/D1. Obchádzkové trasy budú tvoriť...

Diaľnica medzi BA a TT má byť rozšírená v roku 2028
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×