Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW 540i: Radosť nielen z jazdy

Novú mníchovskú päťku sme podrobili skúške v druhom najvyššom variante a nevyhli sa porovnaniam s jeho priamym súperom.
44 50 príspevkov 26.04.2017 / Marek Pokrývka

Na šanghajskom autosalóne Mercedes-Benz omladil svoju vlajkovú loď, čím napravil istú nerovnováhu vo svojom portfóliu. Vlani uvedené Éčko totiž triedu S v niektorých smeroch predbehlo. Spôsobil to prudký vývoj technológií, z ktorých ako prvý profitoval zástupca vyššej strednej triedy. Podobná situácia pritom panuje aj v bavorských teritóriách.

BMW 540i xDrive je druhým najvyšším variantom ponuky 44 fotografií v galérii BMW 540i xDrive je druhým najvyšším variantom ponuky Zdroj: Marek Pokrývka

BMW na jeseň predstavilo novú generáciu svojho radu päť, ktorá taktiež nezostala väčšej sedmičke prakticky nič dlžná. S jej špecifikami sme sa už zoznámili počas prvej jazdy. No teraz dozrel čas na domáci test, ktorému sme podrobili model 540i xDrive. Teda druhý najvyšší variant aktuálnej ponuky. A keďže sme nedávno preverili aj jeho súpera E400 4Matic, nevyhli sme sa pri tejto skúške niekoľkým porovnaniam medzi dvojicou Nemcov so silnými benzínovými šesťvalcami.

Priestrannejší interiér než v predchodcovi

Vzhľadom na časový harmonogram uvedenia nie je prekvapením, že manažérsky sedan vo viacerých rysoch pripomína svojho väčšieho súrodenca. Nejde pritom len o predimenzované obličky v prednej časti. Obdobná je tiež vnútorná architektúra LED svetlometov susediacich tesne s maskou chladiča a známym prvkom sú tiež otvory za prednými kolesami. V zadných partiách pripomína nová mníchovská päťka skôr predchodcu. V porovnaní s ním však pôsobí štíhlejšie, aj keď reálne sa trochu zväčšila.

Karoséria bavorského sedanu je o tri centimetre dlhšia 44 fotografií v galérii Karoséria bavorského sedanu je o tri centimetre dlhšia Zdroj: Marek Pokrývka

Sedan narástol vo všetkých smeroch. No väčšinou šlo len o milimetre, najzásadnejšou zmenou proporcií je trojcentimetrové predĺženie. Napriek zanedbateľným zmenám je interiér o niečo priestrannejší. Vodičovi so spolujazdcom poskytuje naozaj dostatok miesta, v čom hrajú rolu nízko ukotvené sedadlá. Vďaka nim nie je problém nájsť za volantom perfektný posed.

Test BMW 730d: Otvára nové dimenzie

V balení päťmetrovej limuzíny je nálož moderných technológií, ktorá dokáže aj so základným motorom malé zázraky.

Vzadu o nadbytku miesta hovoriť nemožno. Mercedes má túto oblasť trochu vzdušnejšiu, dvojicu bežne vysokých dospelých však bezpečne odvezie aj BMW. Počítať môžu s drobnou rezervou v oblasti hlavy i kolien. V tomto smere nebol rad päť nikdy rekordérom, čo pramení z platformy so zadným pohonom. Tá pochádza z väčšej sedmičky. Rovnaký pôvod majú predné sedadlá, zadná lavica je odlišná.

Predné sedadlá pochádzajú z luxusnejšieho radu sedem 44 fotografií v galérii Predné sedadlá pochádzajú z luxusnejšieho radu sedem Zdroj: Marek Pokrývka

Menšou slabinou Bavora je batožinový priestor. Oproti predchodcovi má síce desať litrov navyše, no jeho tvar je pomerne nepravidelný. Využiť všetkých 530 l objemu dá zabrať. Na bežné používanie jeho proporcie postačia, no pri ceste na dovolenku treba radšej kufre s pevnou konštrukciou nechať doma. Lepšou voľbou budú textilné športové tašky. Ani sťahovací ideál to nie je, operadlá zadných sedadiel totiž nejdú do roviny. V tomto smere má súper s trojcípou hviezdou navrch.

Vybavením sa prakticky vyrovnáva sedmičke

Zvnútra pripomína BMW radu päť svojho luxusnejšieho súrodenca podstatne viac než navonok. Palubná doska, centrálny tunel i panely dverí sú síce odlišné, ale ich základné tvary zostali nezmenené. Identická je tiež perfektná ergonómia. Táto vlastnosť je mníchovským automobilom naďalej vlastná, aj keď konzervatívne budíky nahradil displej a množstvo ovládania zabezpečujú dotyky.

Interiér pripomína väčšieho brata vzhľadom i vybavením 44 fotografií v galérii Interiér pripomína väčšieho brata vzhľadom i vybavením Zdroj: Marek Pokrývka

Manažérsky sedan sa pred sedmičkou nemusí hanbiť ani svojim spracovaním. V našom prípade pokrývala väčšinu jeho vnútorných plôch jemná koža s ozdobným prešívaním na viacerých miestach, sekundovalo jej leštené drevo a množstvo plastových detailov striebornej farby. K honosnému dojmu prispeli aj „sklenené“ tlačidlá a štyri kvalitné displeje. Jedným z nich je head-up jednotka, ktorá je v porovnaní s predchodcom väčšia až o 70% a má komplexnejšiu grafiku.

Päťka disponuje po vzore väčšieho súrodenca digitálnym prístrojovým panelom s pekným rozlíšením, ktorému sekundovala plocha patriaca multimediálnemu systému. Ten v sebe okrem štandardných funkcií združuje aj viacero on-line prvkov. Obrazovka má výborné rozlíšenie a spoločne s kvartetom kvalitných kamier dokáže poskytnúť dobrý prehľad o okolí. V tomto smere sa vyrovná sedmičke. Nezaostáva ani možnosťami diaľkového parkovania, ktoré sa aktivuje špeciálnym kľúčom. Potešilo nás tiež zobrazovanie vzdialenosti zostávajúcej do zmeny maximálnej povolenej rýchlosti v danom úseku.

Multimediálny systém obsahuje aj viacero on-line prvkov 44 fotografií v galérii Multimediálny systém obsahuje aj viacero on-line prvkov Zdroj: Marek Pokrývka

Novinka sa teda vybavením prakticky vyrovnáva sedmičke. Okrem spomínaných prvkov v ňom bolo zahrnutých viacero ďalších vecí donedávna vyhradených luxusnému segmentu: napríklad o mäkké dovieranie dverí, palubná voňavka či excelentne hrajúci systém reproduktor Bowers & Wilkins. Interiér vie zmeniť na koncertnú sálu. Prispieva k tomu špičková akustická izolácia kabíny, výraznejšie v nej nepočuť aerodynamický hluk, prácu podvozka ani benzínový agregát.

Perfektný šesťvalec so zníženou spotrebou

V mníchovskej palete pohonných jednotiek (i mnohých ďalších) začali počas ostatných rokov hrať čoraz väčšiu úlohu štvorvalce, napríklad BMW 530i poháňa len dvojliter. Nami skúšaná štyridsiatka si však zachovala o polovicu väčší šesťvalec. Formálne ide o nástupcu verzie 535i, s ktorou má spoločných viacero základných špecifík. V skutočnosti ju však poháňa motor známy napríklad z modelu M140i.

Trojlitrový šesťvalec dosahuje maximálne 250 kW (340 k) 44 fotografií v galérii Trojlitrový šesťvalec dosahuje maximálne 250 kW (340 k) Zdroj: Marek Pokrývka

Sedan radu päť dostal trojlitrový agregát naladený na maximálny výkon 250 kW (340 k) a krútiaci moment 450 Nm dostupný v širokom rozmedzí otáčok. Štandardne ho kombinuje s osemstupňovým automatom. V našom prípade sa k nemu pridal pohon xDrive, ktorý prispel k úžasnej dynamike. Pri streľbe z miesta dokáže tento Bavor zrýchliť na stovku už za 4,8 sekundy. Pohonnej jednotke prakticky niet čo vyčítať, je veľmi pružná a dokonalo spolupracuje s prevodovkou. Výborne pritom poslúcha aj povely pádiel pod volantom v prípade voľby manuálneho radenia.

Test BMW 535d xDrive: Luxusná lokomotíva

Vyskúšali sme si dobre vybavený bavorský sedan so silným naftovým motorom a pohonom štyroch kolies, ktorý prešiel modernizáciou.

Subjektívne môžeme motoru vytknúť akurát jeho zvuk. Najmä v športovom režime sme pod plynom čakali väčšie decibely, jeho melodický hlas však zostáva naďalej trocha utlmený. Pri bežnej jazde pasažierov rozmaznáva kultivovanosťou. Vďaka veľkej porcii sily a perfektnému prevodovému ústrojenstvu nepotrebuje ísť do vysokého tempa, napríklad pri diaľničnom maxime nemá ani 1 900 otáčok.

Spotreba benzínového agregátu nás príjemne prekvapila 44 fotografií v galérii Spotreba benzínového agregátu nás príjemne prekvapila Zdroj: Marek Pokrývka

Sťažovať sa určite nemôžeme smerovať na spotrebu šesťvalca, ktorá nás príjemne prekvapila. V porovnaní s konkurenčným modelom E400 i staršími verziami päťky klesla aj o dva litre. Vzhľadom na parametre je naša mestská hodnota 10,6 l/100 km viac než akceptovateľná, rovnako ako 7,2-litrový výsledok z okresných ciest. Najviac nás však prekvapila diaľnica. Benzínový model 540i dosiahol priemer iba 7,6 litra a dokázal tak byť o deciliter úspornejší než naftový predchodca 535d.

Prekvapí obratnosťou i jazdným komfortom

K nadpriemernej hospodárnosti agregátu prispelo zníženie hmotnosti. V konštrukcii päťky síce nenájdeme karbón známy z jej väčšieho súrodenca, no inak boli diétne procesy podobné. Siedma generácia je vďaka tomu zhruba o metrák ľahšia od predchodcu i priameho konkurenta s trojcípou hviezdou na kapote. Bez vodiča má 1 660 kilogramov, čo je naozaj pekné číslo.

Siedma generácia päťky je od predchodcu o metrák ľahšia 44 fotografií v galérii Siedma generácia päťky je od predchodcu o metrák ľahšia Zdroj: Marek Pokrývka

Prirodzene, okrem spotreby redukčné riešenia prispeli k spomínanej dynamike v priamom smere a okrem toho ich výrazne cítiť v zákrutách. BMW 540i xDrive nás šokovalo svojou agilitou. Sedan vyššej strednej triedy dokáže byť prekvapujúco obratný, k čomu zásadne prispieva riadenie zadných kolies. Vďaka nemu pôsobí vozidlo spoza volantu ako o triedu menšia trojka. Rolu v tom zohrali aj aktívne stabilizátory a adaptívne tlmiče, ktoré ponúkajú štyri režimy nastavenia.

Napriek zimnému obutiu nám Bavor predviedol veľmi vyvážený prejav, vo verzii s pohonom všetkých kolies to nie je žiadna driftérska mašina. No chuť šmýkať sa je pri obmedzenej stabilizácii stále trochu cítiť. Napriek posunu v jazdných vlastnostiach musíme povedať, že k zábave za volantom to neprispelo. Práve naopak. V tomto smere päťka trochu utrpela, za čo môže celkový posun smerom k pohodliu.

Adaptívny podvozok zvláda výborne filtrovať nerovnosti 44 fotografií v galérii Adaptívny podvozok zvláda výborne filtrovať nerovnosti Zdroj: Marek Pokrývka

BMW urobilo veľký krok k palubnému komfortu. Na scénu prišla výrazne lepšia akustická izolácia, riadenie s príliš výrazným elektrickým posilňovačom (aj v športovom móde) a tiež kompletne prepracovaný podvozok. Ten prekvapuje pohodlným prejavom. Nevyužíva síce vzduchové pruženie ako konkurenčná trieda E, no pri osemnásťpalcových kolesách jazdí prakticky rovnako pohodlne. Filtrovať nerovnosti rozbitých slovenských ciest zvláda novinka skutočne bravúrne. Platí to najmä o komfortnom režime, pri športovej voľbe je nastavenie citeľne tuhšie.

Príplatky navýšili cenu zhruba o polovicu

V tuzemských obchodoch si možno nový rad päť objednať s jedenástimi verziami pohonu, pričom základný model 520d s manuálnou prevodovkou stojí minimálne 48 850 eur. Testovaný variant 540i xDrive je však druhým najdrahším. Štandardne sa predáva od približne 63-tisíc, no túto čiastku možno ďalej nafúknuť množstvom ponúkaných prvkov vybavenia.

Testovaný model sa štandardne predáva od 63-tisíc eur 44 fotografií v galérii Testovaný model sa štandardne predáva od 63-tisíc eur Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný exemplár disponoval veľkým zoznamom príplatkov, ktoré celkovú cenu sedanu navýšili zhruba o polovicu. Počítadlo sa zastavilo na hodnote 94 823 eur. K nej najväčšou mierou prispelo ozvučenie Bowers & Wilkins za takmer päťtisíc, slušné financie si vyžiadalo aj vyhotovenie Sport Line, exkluzívne čalúnenie kožou Nappa či asistenčný balík Driving Assistant Plus. Okrem toho bolo na dlhom zozname sedem ďalších položiek nesúcich štvorcifernú sumu a kopec lacnejších vecí.

Sloganu značky sa trochu spreneverila

Bavorský rad päť znovu urazil slušný kus cesty. Vďaka množstvu zmien sa nemusí hanbiť ani pred luxusnou sedmičkou, ktorej okrem celkovej dĺžky a interiérového priestoru naozaj dobre konkuruje. Veľmi blízko je perfektným vnútorným spracovaním i širokou ponukou vybavenia.

Test Mercedes E400: Svalovec v smokingu

Preverili sme konzervatívne pôsobiacu limuzínu triedy E so slušnou náložou pod kapotou: silným šesťvalcom poháňajúcim obe nápravy.

Testovaný model nás oslovil dynamikou v priamom smere i správaním sa v zákrutách, oceňujeme tiež relatívne nízku spotrebu. Vozidlo ťaží zo zníženej hmotnosti i riadených zadných kolies. Napriek jeho prekvapujúcej agilnosti máme pocit, že novinka sa trochu spreneverila sloganu značky Freude am Fahren. Zábava za volantom napriek objektívnym vylepšeniam trochu utrpela. Nová päťka totiž ponúka radosť nielen z jazdy, ale pasažierov rozmaznáva aj nebývalým komfortom či technológiami.

Duel sedanov vyššej strednej triedy podľa nás vyhráva Bavor 44 fotografií v galérii Duel sedanov vyššej strednej triedy podľa nás vyhráva Bavor Zdroj: Marek Pokrývka

BMW 540i xDrive môžeme po testovacej skúsenosti smelo zaradiť medzi najlepšie autá súčasnosti. To isté však platí o súperovi menom Mercedes-Benz E400 4Matic, zástupcovia konkurenčných značiek sú svojimi vlastnosťami bližšie než kedykoľvek predtým. Za víťaza by sme však korunovali Bavora vyhrávajúceho dynamikou, spotrebou i obratnosťou. No rozdiely nie sú nijak diametrálne. Či už si teda v tejto kategórii vyberiete triedu E alebo novú päťku, chybu určite neurobíte.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 998 cm3
Max. výkon
250 kW/340 k
pri otáčkach
5 500-6 500/min
Max. krútiaci moment
450 Nm
pri otáčkach
1 380-5 200/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 936 mm
Šírka
1 868 mm
Výška
1 479 mm
Rázvor náprav
2 975 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 660 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 735 kg
Užitočná hmotnosť
680 kg
Celková hmotnosť
2 340 kg
Objem batožinového priestoru
530 l
Objem palivovej nádrže
68 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
4,8 s
Spotreba
Mesto - normovaná
9,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
6,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
7,4 l/100 km
Mesto - počas testu
10,6 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
7,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
169 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 48 850 €
Základná cena verzie
od 62 850 €
Cena testovaného exemplára
94 823 €

 


Video
Najnovšie články
Tesla Model S: Prečo sa vznietila v garáži?

Pravidelná sezónna údržba auta obsahuje aj čosi viac ako prezutie pneumatík, výmenu oleja alebo umytie karosérie. Hovoríme o klimatizácii, ktorá je dôležitou...

Plesne a baktérie v aute: Na toto vodiči zabúdajú

Ropné trhy chytili druhý dych a strelka kompasu vytrvalo ukazuje na sever. To síce robí radosť financmajstrom ropných krajín, u motoristov však vyvoláva presne...

Benzín a nafta: Vysoké ceny zatiaľ neustúpia

S vylepšenou druhou generáciou populárneho auta sme sa vydali z brehov Botnického zálivu na najsevernejší cíp kontinentu dostupný po asfalte.

Mazda CX-5: Japonské SUV na vrchole Európy

Populárne terénne kombi z krajiny vychádzajúceho slnka dostalo ďalšiu generáciu, od príbuzného sedanu prevzalo interiér i 2,4-litrový motor s turbom.

Subaru Outback: Pribudol prepĺňaný boxer

Od výbehových modelov už väčšinou prekvapenia neočakávame. O to príjemnejšiu sú, ak sa dostavia. Mitsubishi L200 už síce čaká na príchod novej generácie, aj tá...

Test L200 Black Edition: Dostupné prekvapenie

PRVÁ JAZDA Najprv sme to brali len ako príchod najvýkonnejšej verzie, ale po prvých jazdách je jasné, že HR-V Sport je celkom iné auto.

Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×