Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Challenger SRT Demon prekoná aj Bugatti

Očakávaný muscle car pri svojom debute v New Yorku prekvapil, výrobca ho uviedol ako najlepšie zrýchľujúce sériové auto na svete.
54 10 príspevkov 12.04.2017 / Marek Pokrývka

Začiatkom tohto roka Dodge odštartoval mediálnu kampaň na svoje najsilnejšie kupé. Jej rozsah mnohých prekvapil, automobilka počas troch mesiacov pravidelne prinášala čerstvé informácie o pripravovanom vozidle. Bublinu ďalej nafúkli detaily zverejnené neoficiálnymi cestami. Veľké haló však nakoniec nebolo zbytočné, Challenger SRT Demon sa nepochybne zapíše do histórie.

Haló okolo modelu Challenger SRT Demon nerobil Dodge zbytočne 54 fotografií v galérii Haló okolo modelu Challenger SRT Demon nerobil Dodge zbytočne Zdroj: Dodge

Na práve prebiehajúcom autosalóne v New Yorku očakávaný muscle car pri svojom debute prekvapil. Výrobca ho totiž uviedol ako najlepšie zrýchľujúce sériové auto na svete, v tejto disciplíne americký kulturista prekoná aj hyperšporty značky Bugatti. Okrem toho má na konte viacero prvenstiev. Ide o zásadný míľnik, ktorý svoju kategóriu posúva bližšie k pretekárskej trati.

Osemvalec s výkonom 626 kW (852 k)

Nie je žiadnym tajomstvom, že východiskom novinky bol už celkom brutálny variant Hellcat. Dodge ho počas vývoja neustále vylepšoval. Rozsah zmien je nakoniec taký veľký, že nemožno hovoriť len o nejakej evolúcii existujúcej verzie. Napríklad pohonná jednotka má pôvodnú len hlavu valcov. Benzínový osemvalec Hemi so zdvihovým objemom 6,2 litra prešiel množstvom zásahov: má modifikovaný blok, odlišné piesty, ojnice, ventily, kľukový hriadeľ, vačky, palivové čerpadlo...

Kompresorový osemvalec vozidla prešiel veľkým množstvom zmien 54 fotografií v galérii Kompresorový osemvalec vozidla prešiel veľkým množstvom zmien Zdroj: Dodge

Okrem týchto dielcov dostala vé-osmička aj väčší kompresor, vylepšený sací systém či ladené výfukové potrubie. Ani zďaleka teda nešlo len o nejakú softvérovú úpravu riadiacej jednotky. Samozrejme, na programe dňa nechýbala ani tá. Výsledkom všetkých zmien je citeľné zvýšenie maximálneho výkonu zážihového motora. Indície hovoriace o štyridsiatich žrebcoch navyše sa nakoniec nepotvrdili, démonické stádo je v porovnaní s pekelnou mačkou ešte početnejšie.

Hennessey Exorcist: Tisíc koní na démona

Ešte pred premiérou pekelnej sériovky sa tuner pripravil na jej príchod, predstavil vyháňača diabla v podobe upraveného kupé Camaro ZL1.

Nová pohonná jednotka dosahuje výkon až 626 kW (852 k) a krútiaci moment 1 044 Nm. Tieto parametre platia v prípade použitia 100-oktánového benzínu a zaškrtnutia opcie Demon Crate, inak je stropom „iba“ 602 kW (819 k). Osemvalec má okrem toho aj základné nastavenie limitované na 373 kW (507 k), ktoré sa aktivuje pri štarte čiernym kľúčom. Rovnakou funkciou disponuje aj Hellcat.

Štvrť míle zvládne za 9,65 sekundy

Čo tieto čísla znamenajú v praxi? V prvom rade to, že rýchlosť 60 míľ za hodinu (96 km/h) dosiahne démonický Challenger v priebehu 2,3 sekundy. Stovku teda zhltne asi o dve desatiny skôr než šestnásťvalcový Veyron s pohonom všetkých kolies. Dodge ho preto vyhlasuje za najlepšie zrýchľujúce vozidlo všetkých čias. No má to háčik, spomínanú hodnotu nedávno pokorila Tesla Model S P100D.

Klasickú trať zdolá démonické kupé s koncovou rýchlosťou 225 km/h 54 fotografií v galérii Klasickú trať zdolá démonické kupé s koncovou rýchlosťou 225 km/h Zdroj: Dodge

Elektrický liftback môže špičkový Challenger ohroziť v zrýchlení na stovku, vo vyšších tempách však nemá šancu. Dokumentuje to čas potrebný na zdolanie klasickej trate s dĺžkou štvrť míle. Novinka ju zdolá za 9,65 sekundy s koncovou rýchlosťou 225 km/h, čím dáva na frak všetkým sériovkám. Ani najsilnejší produkt Elona Muska desaťsekundovú hranicu zlomiť nezvládne.

Rohatá beštia sa okrem pokorenia desiatich sekúnd môže pochváliť ďalšími prvenstvami. Pri rozjazde dosahuje preťaženie 1,8 g a dokáže svoje predné kolesá odlepiť od asfaltu. Vďaka tomuto správanie sa Dodge dostal do Guinnessovej knihy rekordov. Osvojil si ho nielen vďaka extrémne silnému motoru, ale tiež množstvu ďalších zmien vykonaných s cieľom zlepšovania akcelerácie.

Špičkový Challenger dokáže svoje predné kolesá odlepiť od asfaltu 54 fotografií v galérii Špičkový Challenger dokáže svoje predné kolesá odlepiť od asfaltu Zdroj: Dodge

Špeciálna prevodovka i pneumatiky

Automobilka kombinuje pohonnú jednotku výhradne s osemstupňovou samočinnou prevodovkou TorqueFlite. Pre špičkovú verziu typu Challenger bol automat špeciálne upravený a disponuje novou funkciou TransBrake. Tá prispieva k prudkosti rozjazdu. Systém udrží vozidlo na mieste, pričom motoru dovolí dosiahnuť 2 350 otáčok. Následne vystrelí plnou silou.

Challenger SRT Demon: Profi pneu v sérii

Démonické kupé je historicky prvým produkčným autom vôbec, ktoré je vybavené priamo od výrobcu šprintérskym obutím.

Veľkú rolu v problematike zrýchľovania zohralo obutie. Ako sme sa už dávnejšie dozvedeli, americký svalovec je prvým masovo vyrábaným vozidlom so šprintérskymi gumami. Ide o pneumatiky Nitto NT05R s mierami 315/40 R18 vo všetkých štyroch rohoch. Lepkavé balóny boli vyvinuté špeciálne pre tento model, príjemným detailom je logo démona na ich bočnici.

Nová funkcia TransBrake dovolí svalovcovi vystreliť plnou silou 54 fotografií v galérii Nová funkcia TransBrake dovolí svalovcovi vystreliť plnou silou Zdroj: Dodge

Zaujímavou súčasťou vybavenia sú náhradné predné kolesá s výrazne menšou šírkou. Uzučké ráfiky možno pôsobia komicky, v skutočnosti však znižujú hmotnosť i aerodynamický odpor. Podobnými papučkami sú vybavené mnohé šprintérske špeciály. Pri sériovke to však bolo nepredstaviteľné, čo je ďalším globálnym prvenstvom Dodge SRT Challenger Demon.

Nafúknuté blatníky a jedno sedadlo

Vďaka viacerým videám i fotografiám bolo dávno jasné, že pretekárske pneumatiky budú obopínať nafúknuté blatníky. Presný rozmer rozšírenia automobilka nespresnila. Od verzie Hellcat sa novinka odlišuje aj prednou kapotou, ktorá obsahuje obrovský vstup vzduchu. Ten privádzajú k motoru aj dva umne skryté otvory. Dvojica vnútorných svetiel totiž obsahuje kanáliky, ktoré slúžia práve na tento účel. Technika pritom dokáže do znižovania teploty nasávaného plynu zapojiť aj klimatizáciu.

Jednomiestny interiér nie je ideálny pre každodennú prevádzku 54 fotografií v galérii Jednomiestny interiér nie je ideálny pre každodennú prevádzku Zdroj: Dodge

Interiér prešiel viacerými zmenami, objavili sa v ňom špecifické označenia i mnohé funkcie multimediálneho systému súvisiace s extrémnym pohonom. V prvom rade však podstúpil zásadnú diétu. Inžinieri ušetrili v porovnaní s pekelnou mačkou takmer sto kilogramov, pričom popri obmedzení zvukovej izolácie či odstránení množstva reproduktorov malo na tom najväčšiu zásluhu zachovanie jediného sedadla. Doň sa vodič pripútava pomocou štvorbodových bezpečnostných pásov.

Jednomiestna kabína je síce ideálna na šprintérsku trať, pre každodennú prevádzku však nie je veľmi praktická. Dodge preto na želanie vybaví démona aj sedadlom spolujazdca či zadnou lavicou. Doplatok dosahuje v oboch prípadoch symbolický jeden dolár, rovnako je to v prípade kvalitnej audiosústavy. Každý extra prvok však pridáva k hmotnosti auta nejaké kilečká.

Pre americký trh pripravuje Dodge tritisíc exemplárov démona 54 fotografií v galérii Pre americký trh pripravuje Dodge tritisíc exemplárov démona Zdroj: Dodge

Cenu samotného vozidla zatiaľ automobilka nespresnila, no nepochybne bude citeľne vyššia než v prípade doterajšej špičky. Tá sa predáva od približne 64-tisíc dolárov (asi 60-tisíc eur). Otáznik zostáva visieť aj nad výrobnou sériou, americká značka hovorí len o troch tisícoch exemplárov pred domáci trh a troch stovkách pre Kanadu. Dostupnosť v iných krajinách zatiaľ potvrdená nie je.


Video
Najnovšie články
“Šokujúco dostupné”: Dacia chystá elektroauto

Nemecký sedan dostal prepracovanú karosériu i interiér, platforma však zostala zachovaná. Jedinou voľbou je prepĺňaný dvojliter.

VW Passat: Nová generácia pre Ameriku

Mustang dostal vrcholný variant, ktorý poháňa osemvalec s kompresorom produkujúci vyše 700 koní. Presné číslo nepoznáme.

Shelby GT500: Svalnatá legenda je späť

NIssan neustále ubezpečuje, že trvá na zachovaní aliancie s Renaultom a Mitsubishi. Šéf automobilky Hiroto Saikawa by neurobil nič, čo by mohlo spojenie...

Nissan chce pokračovať v aliancii

Kritické obdobie koncom leta a začiatkom jesene minulého roka, keď začal platiť nový testovací cyklus WLTP sa podpísalo aj na predaji Mercedesu.

WLTP zbrzdilo aj predaj Mercedesu

Američania vypĺňajú medzeru vo svojom portfóliu, predstavili veľké SUV s tromi radmi sedadiel využívajúce platformu menšieho typu XT5.

Cadillac XT6: Escalade má menšieho brata

Mníchovský kabriolet vyrábaný do roku 2013 zmenila firma Everytimer Automobile na reinkarnáciu typu 2002 s výborným šesťvalcom.

ETA 02: Retro kabriolet s dušou BMW 135i
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×