Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pozor na nízke otáčky! Nezoderte si nimi motor

Časté vytáčanie motora obvykle znamená skrátenie jeho životnosti. Nevhodné sú však aj nízke otáčky, ak sa skombinujú s výraznejším stláčaním plynu a prípadne aj so súčasnou mimoriadne nízkou teplotou.
3 56 príspevkov 12.01.2017 / Redakcia AUTO BILD

Technický stav automobilu a najmä jeho životnosť významne závisia od charakteru jeho prevádzky. Týka sa to v podstate každého komponentu, no v najväčšej miere zrejme motora. Nemenej dôležitým vplyvom je však aj technika jazdy. Tá v podstate závisí jedine na vodičovi, jeho cite, skúsenostiach a v mnohých prípadoch tiež na jeho vzťahu k autu.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Známym faktorom, ktorý neprospieva životnosti motora sú hlavne vysoké otáčky. Vtedy dochádza najmä k intenzívnejšiemu opotrebeniu piestovej skupiny (piestne krúžky, valec), čo po čase vedie k zníženiu kompresných tlakov. To je zväčša hlavný dôvod nižších kilometrových výkonov športových vysokootáčkových motorov.

Plánujete chiptuning? Môže vám zničiť motor

Mnoho motoristov túži mať výkonnejší motor. Pri väčšine moderných agregátov sa to dá dosiahnuť relatívne jednoducho - prepisom dát v riadiacej jednotke. Takáto úprava, najmä, ak je urobená neodborne,...

Rovnako nevhodné sú však aj príliš nízke otáčky, ak sa spoja s neprimerane vysokým zaťažením, teda stlačením plynového pedálu. Príkladom je jazda do kopca na nevhodne vysokých prevodových stupňoch. V takýchto režimoch dochádza k intenzívnejšiemu opotrebeniu kľukového mechanizmu a tiež k namáhaniu ďalších, hlavne rotačných častí pohonného systému.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Kľukový hriadeľ absolútnej väčšiny štvortaktných motorov je uložený v klzných ložiskách. Mazací film sa v nich vytvára hydrodynamicky, to znamená, že je potrebná istá rýchlosť pohybu čapu. Pri nízkych otáčkach sú teda tieto podmienky sťažené. Po expanzii sa preto v ložiskách najbližšie k danému valcu únosnosť mazacej vrstvy obnovuje dlhšie, čo je spolu s vyššími silami, spôsobenými väčším zaťažením, dôvodom výraznejšieho opotrebenia.

Problematické obnovovanie mazacej vrstvy v ložisku sa navyše významne zvýrazní v prípade studeného oleja. Pri zohrievaní motora, počas prvých kilometrov jazdy, je preto úplne nevhodné len bezmyšlienkovito a za každú cenu udržiavať otáčky na čo najnižšej hodnote a zbytočne zvyšovať zaťaženie. Dôležité je, aby sa pohybovali asi v dolnej tretine spektra a zároveň, aby motor pracoval s „istou ľahkosťou“, pedál plynu teda nesmie byť príliš stlačený.

Nešetriť za každú cenu

Proti tomuto, bez pochýb správnemu spôsobu jazdy aj zohrievania motora však pri niektorých dnešných automobiloch pôsobia indikátory zaradenia vhodného prevodového stupňa. Ich primárnym cieľom je nízka spotreba paliva, navyše nie vždy pracujú úplne presne, a tak často naznačujú potrebu preradenia smerom nahor príliš skoro, či dokonca v nevhodnej situácii. Preto je lepšie spoľahnúť sa na vlastný cit, samozrejme, ak ho vodič má.

foto: AUTO BILD 3 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Kombinácia nízkych otáčok a neprimerane vysokého zaťaženia navyše spôsobuje výrazný nárast nerovnomernosti chodu motora, ktorý vedie k vyššiemu namáhaniu ďalších častí pohonného ústrojenstva. Oveľa viac je tak zaťažený napríklad dvojhmotový zotrvačník, ktorým sú dnes vybavené takmer všetky vznetové a už aj mnoho zážihových motorov. Výsledkom je samozrejme skrátenie jeho životnosti.

Časovaná bomba v aute: Dvojhmotový zotrvačník

Výmene zotrvačníka sa pri mnohých dnešných autách už nedá vyhnúť, jeho cena je však mimoriadne vysoká. Oplatí sa preto jazdiť tak, aby vydržal čo najdlhšie.

Čo najvyššie prevodové stupne dnes v značnej miere používajú aj automatické prevodovky, zvlášť ak pracujú v nejakom „eko“ móde. Kombinácia nízkych otáčok a vysokého zaťaženia totiž skutočne nahráva nízkej spotrebe. V niektorých situáciách, ak to ovládanie umožňuje, však zo spomenutých dôvodov môže byť vhodnejšia manuálna voľba prevodových stupňov.

Jazda pri trochu vyšších otáčkach, no s nižším zaťažením pochopiteľne znamená o čosi vyššiu spotrebu paliva. S dlhodobého pohľadu je však asi lepšie obetovať pár desiatok centov pri tankovaní a ušetriť stovky, či skôr možno tisíce eur pri výmene dvojhmotového zotrvačníka, alebo oprave, či výmene motora.

Focus Media

Video
Najnovšie články
SUV od Ferrari a detaily o Porsche Taycan

Novým šéfom BMW sa stane Oliver Zipse, ktorý vo funkcii nahradí Haralda Krüger. Ten ohlásil odchod pre nespokojnosť akcionárov s výsledkami koncernu.

Novým šéfom BMW bude Oliver Zipse

Siedma generácia japonského sedanu prichádza výhradne s hybridným pohonom a vyniká spotrebou, komfortom i vyhotovením interiéru. Mínusom sú niektoré...

Test Lexus ES 300h: Ďalší útok na nemecké pozície

Predaj nových vozidiel u nás v júni mierne klesol, aj naďalej dominujú tradičné značky Škoda, VW a Kia.

Záujem Slovákov o nové autá v júni klesol

Pri príležitosti 50. výročia prvého letu človeka na Mesiac si pripomíname aj vozidlo, ktoré zatiaľ ako jediné riadili ľudia na mimozemskom telese.

Lunárny rover: Prvé auto na mimozemskom telese

Staviteľ mimoúrovňovej križovatky pod Prístavným mostom v predstihu otvorí jej časť motoristom.

Križovatku pod Prístavným mostom čoskoro otvoria

Ministerstvo dopravy získalo súhlas Bruselu na nenávratný príspevok vyše 200 miliónov eur na výstavbu diaľničného úseku D1 Budimír-Bidovce pri Košiciach.

Peniaze na diaľnicu Budimír-Bidovce prídu z eurofondov
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×