Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Retardéry vraj ochraňujú naše životy: Je to omyl!

Spomaľovacie prahy sú často považované za prostriedok pre bezpečné spomalenie vozidla. To je pravda, no platíme za to cenu, ktorá nie je príliš známa: vysoká spotreba, nemenej vysoké emisie a obmedzená životnosť.
3 70 príspevkov 05.12.2016 / Soňa Zverková

Máločo dokáže motoristu nahnevať okrem živého policajta viac než jeho ležiaci kolega. Terminus technicus: spomaľovací prah, spomaľovač, retardér. Prečo sa tieto zväčša čierno-žlté kovové pásy naprieč vozovkou nazývajú ležiaci alebo spiaci policajt? Nuž preto, že podobne ako jeho ľudský kolega nútia vodiča spomaliť.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Väčšine vodičov prekáža najmä fakt, že jazda cez retardér nadmerne zaťažuje nápravy. Málokto si však uvedomuje fakt, na ktorý vo svojej najnovšej štúdii poukazuje britský Národný inštitút pre zdravie a sociálnu starostlivosť (NICE). Ústav sa prioritne zameriava na kvalitu ovzdušia a práve v tejto súvislosti spomína aj retardéry. Problém spočíva v tom, že spomaľovacie prahy síce prinútia motoristu zložiť nohu z plynu, no len na niekoľkých metroch pred prahom a za ním. Väčšina vodičov následne pridá plyn a opäť prudko brzdí.

Rýchlostné limity znižujú počet nehôd? Omyl!

Prísnejšie rýchlostné obmedzenia a nižšie tolerancie by mali prispieť k väčšej bezpečnosti premávky a menšej nehodovosti. Zdá sa však, že opak je pravdou.

Podľa jeho názoru kľúčom k zlepšeniu ovzdušia je väčšia plynulosť premávky, ktorej spomaľovacie prahy nepomáhajú. Nejde len o neustále brzdenie a zrýchľovanie, ktoré produkuje viac emisií, ale aj viac pevných častíc a sadzí, ktoré vznikajú pri brzdení a odieraní pneumatík o asfalt. NICE tvrdí, že každý rok sa znečistenie ovzdušia podpíše pod 25 000 úmrtí len v Británii (infarkt, mozgová príhoda, astma a ochorenia dýchacích ciest).

Nižšia nehodovosť, väčšie znečistenie

Pritom nejde o žiadny svetoborný objav, keďže britská Automobilová asociácia (AA) už pred ôsmimi rokmi otestovala spotrebu malého auta a vozidla nižšej strednej triedy, obidve s benzínovými motormi. Hoci spotreba vtedy moderných vozidiel bola vyššia, výsledky testov na aktuálnosti nestratili. AA zistila, že na cestách s obmedzenou rýchlosťou v prepočte 48 km/h (30 mph – míľ za hodinu) zvyšujú spomaľovacie prahy spotrebu takmer o polovicu (47 percent).

zdroj: Automobile Association 3 fotografie v galérii zdroj: Automobile Association Zdroj: Automobile Association

Na podobný aspekt už v roku 2001 upozorňovalo aj britské Laboratórium dopravného výskumu (TRL). V tom čase išlo o najkomplexnejší výskum vplyvu zariadení na spomalenie rýchlosti na emisie vozidiel. Zo štúdie vyplynulo, že po inštalácii retardérov sa emisie oxidu uhoľnatého a oxidu uhličitého benzínových áut zvýšili v priemere o 20 až 60 percent, emisie pevných častíc a oxidov dusíka dieselov o 30 percent. TRL v závere štúdie odporúča, aby zodpovedné orgány pri úvahách o spomalení premávky brali do úvahy aj tento aspekt, a to predovšetkým v oblastiach s výrazným znečistením ovzdušia. V opačnom prípade sa stane, že za nižšiu nehodovosť zaplatíme vysokú cenu.

Vadia vodičom nelogické obmedzenia rýchlosti?

Zdanlivo nezmyselné obmedzovanie rýchlosti vedie vodičov k jeho porušovaniu. Problém však nastane v mieste, kde má značka opodstatnenie. A pritom stačí tak málo.

Navyše štandardné kovové a plastové retardéry toho veľa nevydržia. Na rušných cestách, hoci i na sídliskách alebo miestnych komunikáciách, sú už po niekoľkých rokoch v dezolátnom stave. Zdeformované časti, „ohlodané“ okraje a v nejednom prípade niektoré dielce aj chýbajú. Je jasné, že v tom okamihu prestávajú plniť zamýšľaný účel. Jediný skutočne spoľahlivý spomaľovací prah je betónový a na ňom namaľovaný prechod pre chodcov. V tomto prípade je jeho účel opodstatnený.

Už po pár rokoch retardéry prestávajú plniť svoju funkciu. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Už po pár rokoch retardéry prestávajú plniť svoju funkciu. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Tip na záver

Spomaľovací prah môže podstatne zaťažiť nápravy vozidla nezávisle od rýchlosti, ktorou cez retardér prechádzate. Nápravám môžete uľaviť aj správnym spôsobom jazdy. Nikdy nebrzdite ani nezrýchľujte priamo na retardéri. Pri brzdení sa totiž hmotnosť vozidla presúva nad prednú nápravu, ktorá je dodatočne zaťažená aj motorom. Analogicky, pri zrýchľovaní sa zvýši zaťaženie zadnej nápravy. Preto odporúčame, aby ste pred retardérom vždy uvoľnili brzdový pedál.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×