Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Fakty o tom, čo vodiči z áut v noci skutočne vidia

V súčasnosti sa čoraz častejšie objavuje slovné spojenie „neviditeľný chodec“. Tma, dážď a tmavé oblečenie je nočnou morou každého vodiča. A pritom obyčajný kus plastu s reflexnou úpravou za pár eur dokáže doslova zachraňovať životy.
3 103 príspevkov 29.11.2016 / Soňa Zverková

Zimné obdobie je charakterizované dlhšími nocami a sychravým počasím spojeným s dažďom alebo snehom. Nanešťastie mnohí chodci si neuvedomujú riziká, ktoré toto obdobie prináša. Je pochopiteľné, že zimné bundy a kabáty majú tmavšie farby. Biela či iná svetlá farba sa veľmi rýchlo znečistí. Lenže tmavým oblečením ohrozujú v premávke predovšetkým sami seba.

Po tme sa chodci v svetlách protiidúcich vozidiel strácajú. Zdroj: DVR 3 fotografie v galérii Po tme sa chodci v svetlách protiidúcich vozidiel strácajú. Zdroj: DVR Zdroj: DVR

Každý vodič z vlastnej skúsenosti vie, že tmavo oblečený chodec je neviditeľný, aj keby stál priamo pod lampou verejného osvetlenia. V zastavaných oblastiach videnie vodiča dodatočne zhoršujú protiidúce vozidlá, v ktorých reflektoroch sa chodec úplne stratí. A pokiaľ prší, je situácia stokrát horšia. Dokonca aj za predpokladu, že vozidlo má úplne nové stierače a vodič ich pustí plnou rýchlosťou.

Chodci a cyklisti: Ako sa majú správať na ceste?

VAŠA TÉMA Zákon o premávke dáva každému účastníkovi cestnej premávky nielen práva, ale aj povinnosti. Chodci ani cyklisti nie sú výnimkou, i keď sa mnohým vodičom môže zdať, že príkazy často...

V mnohých prípadoch chodci odmietajú nosiť reflexné prvky, pretože si pripadajú trápne alebo sa im nehodia k oblečeniu. Je pochopiteľné, že ženy aj muži chcú vyzerať ako zo škatuľky. Otázka však znie, na čo im to bude v nemocnici alebo v tom horšom prípade v rakve. Sú to tvrdé slová, ale faktom zostáva, že chodec je najzraniteľnejším účastníkom cestnej premávky. Vodiča chránia plechy, proti ktorým ľudské telo nemá šancu. Dokonca ani vtedy, ak by vodič mal na tachometri 50 km/h a nie 60 km/h, ako je obvyklé.

Apelujeme týmto na chodcov: prioritou je vaše zdravie. Ste účastníkmi cestnej premávky a z tohto faktu vám vyplývajú nielen práva, ale aj povinnosti. Prečítajte si aspoň ustanovenia zákona o premávke, ktoré sa vás priamo dotýkajú (§ 52 a 53). Nemôžete očakávať, že vodič bude rozmýšľať aj za vás. Hoci na prechode máte prednosť, nie je to prednosť absolútna. Nielen zo zákona. Do hry totiž vstupuje priveľa faktorov, ktoré neovplyvníte. Námraza, sneh, dážď. Na inej ako suchej vozovke auto skrátka nezastaví včas a vodič nemusí mať dosť priestoru, aby sa vám mohol vyhnúť.

Zdroj: DVR 3 fotografie v galérii Zdroj: DVR Zdroj: DVR

Pochopiteľne je tu aj osobnosť vodiča, ktorú skrátka nemáte šancu odhadnúť. Ibaže by ste mali telepatické schopnosti. Vodič môže byť chorý, unavený, opitý, môže telefonovať, ladiť rádio alebo sledovať navigáciu. I keď ho polícia uzná vinným, ste to vy, kto skončí v nemocnici. V tom lepšom prípade. A hlavne: vodič nemôže zareagovať na niečo, čo nevidí!

Chodec s mobilom: Stále väčší problém pre vodiča

Smartfóny sú nebezpečné nielen pre vodičov, ale predovšetkým pre chodcov. Tí sú najzraniteľnejšími účastníkmi premávky, čo si podľa najnovšieho prieskumu často neuvedomujú a spôsobujú rôzne kolízne...

Zákon chodcom predpisuje povinnosť nosiť reflexné prvky, ak sa za zníženej viditeľnosti pohybujú po krajnici alebo okraji vozovky, a to v obci aj mimo nej. Odhliadnuc od pokuty 10 až 30 eur by prioritou každého účastníka cestnej premávky a chodcov zvlášť mala byť ochrana vlastného zdravia a života. Pritom stačí pár eur. Na trhu v súčasnosti dostať množstvo reflexných prvkov rôznych tvarov aj farieb. V zásade platí, že najlepšie je viditeľná biela, žltá a zelená.

Nasledujúca fotografia dokumentuje nielen viditeľnosť chodca podľa farby oblečenia, ale ponúka aj prehľad brzdnej dráhy a zohľadňuje aj reakčný čas vodiča. Pre lepšiu predstavu: už pri rýchlosti 50 km/h vozidlo na suchom asfalte a za ideálnych podmienok zastaví najskôr vo vzdialenosti, ktorá zodpovedá malému plaveckému bazénu. Na zablatenej vozovke alebo ujazdenom snehu by už potrebovalo 50-metrový olympijský bazén. A pri rýchlosti 100 km/h na mokrom asfalte nebude stačiť ani šírka futbalového ihriska (90 m).

Toto vodiči skutočne vidia v noci

Zdroj: DVR 3 fotografie v galérii Zdroj: DVR Zdroj: DVR

Ukážok, ako dopadne chodec pri zrážke s autom už pri predpísaných rýchlostiach, nájdete na internete plné priehrštia. Jednu podobnú pred štyrmi rokmi zorganizoval žilinský Ústav súdneho inžinierstva. Vodič začal brzdiť v momente nárazu do špeciálnej figuríny. Pri rýchlosti 50 km/h figurína skončila 14,5 m od miesta nárazu, pričom väčšinu času narážala striedavo do auta a do vozovky. Pri rýchlosti 60 km/h skončila 23 metrov od miesta nárazu. V oboch prípadoch vozidlo podrazilo figuríne nohy, takže prvý náraz bol hlavou do čelného skla alebo do kapoty. O zdravotných dôsledkoch, ktoré prináša úraz hlavy, azda nemusíme polemizovať.

Fyziku otázka prednosti nezaujíma: Auto vs. chodec

VAŠA TÉMA    Mnohí vodiči zvyknú podceňovať 50-kilometrovú rýchlosť. Čo však napácha pri zrážke s chodcom, jasne dokazuje crash test.

 Vodiči, darujte svojim príbuzným a priateľom pod stromček reflexný prvok. Vysvetlite im celú vec z pohľadu človeka, ktorý sedí za volantom. Upozornite ich, že hazardujú s vlastným životom,  najmä v zimnom období. Zákon ani pokuty s chodcom nepohnú, slovo od blízkeho človeka však môže zaúčinkovať. Je na čase, aby sme si všetci vstúpili do svedomia. Vodiči aj chodci. Bez rozdielu.


Video
Najnovšie články
Neriskujte s parkovaním: Vianočné trhy u susedov

Nemecký automobilový priemysel má kľúčový vplyv na vývoj hospodárstva krajiny. Centrálna banka je vo svojich prognózach pesimistická a očakáva, že táto branža...

Nemecký automobilový priemysel si na zotavenie počká

Úpravca pripravuje pre nové kupé typickú čierno-zlatú schému, väčšie spojlery a 21-palcové kolesá. Neobíde ani motor verzie M850i.

Manhart si brúsi zuby na kupé BMW M850i

K vlani predstavenému modelu ES8 sa pridáva o niečo menšie vozidlo, ktoré má rovnakú DNA a taktiež ponúkne miesto pre siedmich.

NIO ES6: SUV na elektrinu má 544 koní

Nemecká spolková krajina Bádensko-Württembersko chce od Volkswagenu získať odškodné pre manipuláciu s emisiami. S týmto cieľom zvažuje žalobu.

Nemecká spolková krajina zažaluje VW

Najnovšia modernizácia tretej generácie veľkého SUV od Kie priniesla 8-stupňovú automatickú prevodovkou aj športovo vyzerajúci variant GT-Line. Bližšie sme sa...

Test Kia Sorento: Komfortné vlajkové SUV

Američania sa sťažujú na Hyundai a Kia, že bagatelizujú riziko vznietenia motora a z toho dôvodu im hrozí spoločná žaloba. Ide konkrétne o šesť modelov, ktoré...

Hyundai a Kia čelia spoločnej žalobe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×