Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Aké triky na nás skúšajú pri kúpe jazdeného auta?

Auto z druhej ruky býva lacnejšie ako nové, nemožno však opomenúť isté riziká. Pozrite sa, ako ojazdené vozidlá u nás a v okolitých štátoch predávajú a aké riziká najčastejšie hrozia pri ich kúpe.
4 35 príspevkov 21.11.2016 / Redakcia AUTO BILD

Kúpu ojazdeného automobilu pred novým uprednostňujú mnohí, dokonca i solventnejší motoristi. Aj preto je trh s nimi výrazne väčší a silnejší než s tými, ktoré sa registrujú po prvý raz. Jeho praktiky na starom kontinente, v krajinách patriacich do Únie, pomerne detailne popisuje nedávno zverejnená štúdia Európskej komisie.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Prieskum sa zameral výlučne na obchody, ktoré zabezpečili právnické osoby, to znamená autorizovaní díleri, alebo autobazáre, či už nezávislé, alebo patriace do nejakej siete. Súkromné predaje, medzi dvoma fyzickými osobami, sa do úvahy nebrali. Údaje sa získavali hlavne pomocou anonymných nákupov (mystery shoping), alebo anketami u nových zákazníkov a zbierali sa takmer tri roky.

Ako sa ukázalo, 54 percent opýtaných zákazníkov si svoje auto kúpilo u nezávislého predajcu, 42% u obchodníka, ktorý pracuje pod hlavičkou nejakej značky a zvyšné 4% z aukcie. V starých členských krajinách pritom podiel značkových predajcov dosiahol 46%, v nových štátoch len 23%.

Priemerné európske ojazdené auto

Priemerné auto z druhej ruky malo 6,2 roka a do okamihu predaja najazdilo 87 000 kilometrov. Pri značkových predajcoch to bolo 4,3 roku a 62 000 km, u neznačkových 7,6 roka a 104 500 km a pri kúpe z aukcie 8 rokov a 120 000 km. V krajinách, ktoré do EU vstúpili neskôr, dosahoval priemer 7,1 roka a 122 000 km.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Priemerná cena ojazdených áut dosiahla hodnotu 9 358 eur. Najdrahšie, v priemere za 12 700 eur, pochádzali zo značkových predajní, v aukciách a u nezávislých obchodníkov to bolo 7-tisíc eur. Najvyššie priemerné ceny majú na trhoch v Škandinávii, v Luxembursku a v Portugalsku.

Približne 4% nových majiteľov si svoje ojazdené auto doviezlo spoza hraníc, v členských štátoch, ktoré pristúpili po roku 2004 však množstvo importov dosiahlo až 13%. Najviac, asi 42% vozidiel pritom pochádzalo z Nemecka, 9% z Belgicka a 6% z Talianska. Zároveň platí, že jasne prevláda pohyb z pôvodných krajín EU do nových.

Riziká kúpy

Predaj ojazdených automobilov je v štátoch Európskej únie podriadený pravidlám, ktorých cieľom je ochrana zákazníka. Ich obsahom je najmä záruka na vozidlo, ktorá platí vždy, ak je zákazníkom firmy súkromná osoba. Kupujúcich však o nej informovalo len 5% predávajúcich.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Najdôležitejším kritériom pri kúpe bola cena, ktorú uprednostňovalo až 64% zákazníkov. Počet najazdených kilometrov bol najvýznamnejší v 35% prípadov, značka auta v 27% a technický stav hral najrozhodujúcejšiu rolu v 26%, rovnako ako vek vozidla.

S kúpou ojazdeného auta je pochopiteľne spojené väčšie riziko poruchy ako pri novom. Potvrdilo sa to aj 41% kupujúcim, ktorí mali neočakávané problémy, nezodpovedajúce opotrebeniu, už v priebehu roka po tom, ako si ho priviezli domov. Väčšie množstvo porúch, 60% sa týkalo vozidiel, registrovaných v nových štátoch EU, pričom 57% z nich pochádzalo zo zahraničia.

Najčastejšou závadou bola chyba elektroinštalácie, ktorá sa vyskytla v 15% prípadov. Menej, konkrétne 12% majiteľov trápilo zavesenie kolies, pruženie, prípadne disky, alebo pneumatiky, 11% sa sťažovalo na brzdy a 10% na nejaké nedostatky spojené s karosériou.

foto: AUTO BILD 4 fotografie v galérii foto: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Za zmienku tiež stojí, že nekalé praktiky sa 2 až 3-krát častejšie vyskytovali u predajcov v nových členských krajinách. Pretočené tachometre malo až 15-20% vozidiel z Bulharska, Rumunska a Poľska, zamaskované následky havárie sa odhalili až u 20% áut z Maďarska, Poľska, Rumunska a Litvy.

Štyridsať percent všetkých problémov s autom sa pritom vyskytlo už v priebehu mesiaca po kúpe, no v rámci záruky bolo odstránených len 27% z nich. Za opravu museli majitelia nechať v servise priemerne 518 eur. Celková suma za spomínané opravy sa odhaduje asi na 1,9 až 4,1 milióna eur ročne.

Slováci kupujú drahé jazdené automobily

Štatistiky predaja ojazdených áut za minulý rok ukázali prekvapivý fakt. Medzi najstaršími vozidlami dominujú tradičné značky, medzi novšími ročníkmi vyhráva jedna prémiová.

Keď majitelia poruchu reklamovali, 20% z nich sa nedočkalo od predajcu, kde auto kúpili, žiadnej reakcie, či už finančnej náhrady, alebo aspoň pomoci pri oprave. Až 25% zákazníkov v EU a až 44% v nových krajinách zaznamenalo pri jednaní s predajcom neférové jednanie.


Najnovšie články
Test Lexus RX 450h: Samurajova obývačka

Mercedes-Benz triedy X sa v rukách známeho tunera ocitol v novej dimenzii. Zhmotnenie divokej predstavy zatiaľ ostáva otázne.

Carlex Design EXY 6x6: Zdolá aj mesačnú krajinu

Automobilka prezentovala systém, ktorý môže do minulosti poslať termíny hlavná a vedľajšia cesta i svetelnú signalizáciu.

Sú semafory minulosť? Ford si to myslí

Pohon kombinujúci akumulátor a dieselový štvorvalec dostali triedy C a E, druhý menovaný automobil k nemu ponúkne aj benzínovú alternatívu.

Mercedes vracia do hry naftový hybrid

Po teste zážihovej i vznetovej motorizácie do našej redakčnej garáže zavítal vrcholný agregát Ultimate. Grandland X má okrem vysokej výbavy i motor s výkonom...

Test Opel Grandland X: Ako za starých čias

Tuner zaoberajúci sa najmä riadiacimi jednotkami motorov ponúka pre naftovú strelu BMW dve úpravy, silnejšia posúva výkon na 515 koní.

McChip-DKR: Ešte viac sily pre M550d

Okrem novej výplne masky chladiča a 18-palcových kolies dostalo vozidlo červenú kožu či turbodiesel Smartstream dostupný v dvoch verziách.

Hyundai i40 prechádza balíkom zmien
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×