Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Štát vám dá tisíce eur na kúpu elektrického auta

Od zajtra, teda od piatka 11. novembra, budú môcť záujemcovia požiadať o finančnú podporu na kúpu elektromobilu alebo plug-in hybridu. Program bude aktívny len do konca budúceho roka alebo do vyčerpania financií.
3 113 príspevkov 10.11.2016 / Soňa Zverková

Minister hospodárstva Peter Žiga dnes predstavil svojho druhu prvú finančnú podporu pre predaj resp. nákup elektromobilov. Projekt rezortu v spolupráci so Zväzom automobilového priemyslu SR (ZAP) má k dispozícii sumu vyše 5,2 milióna eur, ktorú poskytne Recyklačný fond aj samotný ZAP.

Najvyššia možná podpora je 5 000 eur, ktorú získava kupec čistého elektromobilu. Plug-in hybridy, teda modely s klasickým spaľovacím motorom a elektromotorom, ktoré sa dajú nabíjať zo zásuvky, budú dotované sumou 3 000 eur. Na to, aby kupec mal nárok na túto dotáciu, musí kúpiť úplne nové vozidlo tu na Slovensku. To znamená, že, napríklad, dotáciu na Teslu zo zahraničia nedostane. V prípade hybridov musí ísť o vozidlo, ktoré je vybavené batériou nabíjateľnou zo zásuvky.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Podpora kúpy elektromobilov sa začína už zajtra, teda v piatok 11. novembra a k dispozícii bude do konca roku 2017 alebo do vyčerpania finančných prostriedkov. O dotáciu, ktorá sa týka výlučne vozidiel kategórie M1 a N1, môžu požiadať občan, podnikateľ, firma, mestá aj obce priamo predajcu alebo importéra. Pri kúpe vozidla si musí importér resp. predajca rezervovať prostriedky u ZAP a majiteľ musí dokončiť všetky evidenčné úkony, inými slovami dostať pre auto slovenské evidenčné čísla. Po ukončení registrácie majiteľ vozidla podpíše zmluvu so ZAP, ktoré je správcom podporného fondu, a zhruba do dvoch mesiacov by mal dostať peniaze.

Lenže nedostane celú sumu hneď. S cieľom špekulatívnemu vývozu do zahraničia sa priamo pri kúpe vozidla vypláca len časť príspevku, zvyšná suma sa uhradí postupne v priebehu dvoch rokov od registrácie. Podľa informácií prezidenta ZAP Juraja Sinaya sa dotácia bude vyplácať v troch splátkach: prvá priamo pri predaji, druhá po roku a tretia po dvoch rokoch. Hoci uznáva, že nejde o najšťastnejšie riešenie, momentálne je jediné, ktoré sa môže osvedčiť. Na základe skúseností sa pri následných projektoch tohto druhu budú podmienky upravovať.

3 fotografie v galérii Zdroj: Autobild.sk

Ministerstvo hospodárstva si od projektu sľubuje zvýšenie predaja ekologických vozidiel s nulovými alebo nízkymi emisiami. Na konci životnosti môžu poslúžiť aj pri vývoji nových technológií spracovania a likvidácie starých áut. „Je to prvý vážny a konkrétny krok na podporu elektromobility na Slovensku. Inšpirovali sme sa známym projektom šrotovného a chceme dostať na naše cesty viac elektromobilov, aby ich počet dosiahol potrebnú kritickú hranicu. Naším cieľom je pomôcť zmeniť módny trend na každodennú realitu,“ skonštatoval minister hospodárstva Peter Žiga.

AUTOBILD.sk komentuje

Schvaľujeme, že aj Slovensko sa pridáva ku krajinám, ktoré finančne podporujú predaj ekologických vozidiel. A to aj napriek tomu, že ide o nesystémové a jednorazové opatrenie. Preto ju môžeme označiť za prvú lastovičku, nakoľko vzhľadom na obmedzený rozpočet môže peniaze dostať len relatívne malý počet kupcov.

Významnou brzdou pri predaji elektromobilov je pochopiteľne cena. Napríklad, čisto elektrický Nissan Leaf stojí podľa oficiálneho cenníka od 29 050 eur a aj po započítaní dotácie by si motorista mohol za rovnakú cenu kúpiť slušne vybavený model nižšej strednej alebo strednej triedy s benzínovým či dieselovým motorom. Pokiaľ do hry nevstúpia aj samotní predajcovia a importéri, budú dotácie primárne zaujímavé pre firmy alebo majetnejších ľudí, ktorí uvažujú o kúpe elektromobilu.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Ak chceme naozaj dostať na cesty viac „čistejších“ vozidiel, z dlhodobého hľadiska je však potrebné vyriešiť aj ďalšie otázky. Napríklad, batérie. Tie totiž obsahujú množstvo ťažkých kovov, ktorých zásoby sú obmedzené a samotná ťažba je mimoriadne neekologická. Následne je potrebné vyriešiť likvidáciu starých akumulátorov. Pokiaľ majú elektromobily postupne nahradiť alebo aspoň vytlačiť tradičné spaľovacie motory, je likvidácia batérií kľúčová. Nech sa nám nestane, že sa z hľadiska ekológie dostaneme do väčších problémov, než máme dnes. Podľa Sinaya aj to je cieľom súčasného projektu: „Ak chceme vyvinúť recyklačné technológie, najprv musíme tie autá fyzicky dostať na cesty, aby sme mali čo recyklovať.“

A do tretice tu máme problém infraštruktúry, na čo poukazuje aj Slovenská asociácia pre elektromobilitu (SEVA). Dnešná infraštruktúra je na pomerne slušnej úrovni voči súčasnému počtu elektromobilov, chýbajú však nabíjačky v mestách a na verejných parkoviskách. Podľa riaditeľa asociácie Petra Badíka sa preto môže už o rok alebo dva stať, že tieto novo zadotované elektromobily nebude kde nabíjať.

Elektromobily sú momentálne vhodné iba pre rodinné domy. Nevieme si predstaviť, že by motorista, ktorý býva na sídlisku, natiahol 20- či 40-metrovú predlžovačku, aby si nabil elektrické vozidlo. A opäť tu narážame na problém lokálnych rozvodov. Ak nákupné centrá nie sú schopné utiahnuť povedzme 10 nabíjačiek, čo sa stane, ak sa pod panelákom bude z domácich zásuviek nabíjať 10 elektromobilov? Pokiaľ sa budú musieť všetky byty skladať na nové domové rozvody, tak svojich ekologických susedov ubijú čapicami.


Video
Najnovšie články
Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona

Roadster s núdzovou textilnou strechou má ostrý atmosférický motor s objemom štyri litre, dostupná je výhradne manuálna prevodovka.

Porsche 911 Speedster: Exkluzívne zbohom

Mercedes-Benz GLS svojimi rozmermi či sebavedomým dizajnom na cestách budí rešpekt odjakživa. Teraz Stuttgart ešte nafúkol jeho rozmery, vylepšil však aj...

Mercedes-Benz GLS: Autobus ešte narástol

Na európskych trhoch končí benzínový šesťvalec, nahradil ho obdobný motor TDI s elektrickým kompresorom a mikrohybridnou technológiou.

Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×