Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Suzuki SX4 S-Cross: Rodinný univerzál

Facelift mal modelu SX4 S-Cross priniesť drsnejší a robustnejší vzhľad, zlepšiť sa mali aj technológie. Aký však je omladený variant naozaj?
50 38 príspevkov 18.10.2016 / Filip Kadlečík

Označenie SX4 na slovenskom trhu netreba nijak zvlášť predstavovať. Pre japonskú automobilku Suzuki tento model už v roku 2006 predstavoval zásah do čierneho. Predával sa ako teplé rožky a na cestách ho bolo možné stretnúť vo viacerých verziách. V roku 2012 Japonci predstavili koncept S-Cross, ktorý sa o niečo neskôr pretavil do akejsi druhej generácie rodiny japonských crossoverov. My sme ju podrobili redakčnému testu s benzínovým, ale aj naftovým agregátom.

Omladený model Suzuki SX4 S-Cross je na poľných cestách ako ryba vo vode 50 fotografií v galérii Omladený model Suzuki SX4 S-Cross je na poľných cestách ako ryba vo vode Zdroj: Filip Kadlečík

Toto vozidlo dorazilo do obchodov v roku 2013 a ako je zvykom, po troch rokoch na trhu prišiel na rad jeho facelift. Ten priniesol viacero zmien. Okrem dizajnu či interiéru sa úpravy prejavili aj pod kapotou. Faktom je, že omladené Suzuki SX4 S-Cross už nekúpite s atmosférickým benzínovým motorom.

My sme sa modernizovanej verzii Suzuki poriadne pozreli na zúbok, testovali sme SX4 S-Cross vo výbave Elegance+ s dobre známym pohonom AllGrip a šesťstupňovou automatickou prevodovkou. O pohon automobilu sa staral prepĺňaný benzínový štvorvalec 1,4 BoosterJet.

Polarizujúci dizajn

Ešte predtým ako sa vrhneme na jazdné dojmy, mali by sme si automobil poriadne poobzerať. Laik najľahšie odhalí práve exteriérové zmeny. Dizajnéri Suzuki sa snažili prednej časti modelu dodať atraktívnejšie a dynamickejšie proporcie. Prepracovaná je kapota, čelná maska, nárazník i svetlomety.

Výrazná chrómovaná mriežka chladiča na niektorých pôsobí ako päsť na oko 50 fotografií v galérii Výrazná chrómovaná mriežka chladiča na niektorých pôsobí ako päsť na oko Zdroj: Filip Kadlečík

Vďaka spomínaným zásahom S-Cross vyzerá modernejšie, subjektívne hovoríme, že lepšie, ale hlavne sa zásadne odlišuje od staršej verzie a dostáva vlastnú identitu. Objektívne však redizajn tváre automobilu musíme označiť za polarizujúci a kontroverzný. Niektorí na neho reagujú pozitívne, na iných pôsobí prezdobeným dojmom. Nesporným pozitívom omladzovacej kúry sú však prepracované svetlomety, ktoré využívajú technológiu LED a svietia perfektne.

Facelift prináša okrem toho nové disky kolies s vyšším profilom pneumatík. Vďaka obutiu narástla svetlá výška vozidla v porovnaní so staršou verziou zo 165 mm na 180 mm. Upravené sú aj zadné svetlá. Tie skrášlil módny LED pásik. Všetky tieto zmeny prispievajú k tomu, že nové Suzuki má modernejší a dynamickejší vzhľad. 

Aj zatvorená kapota pôsobí dojmom, že je pootvorená 50 fotografií v galérii Aj zatvorená kapota pôsobí dojmom, že je pootvorená Zdroj: Filip Kadlečík

Pri detailnej obhliadke vozidla sme našli aj jeden nedostatok. Zdá sa nám, že kapota po bokoch úplne ideálne nedolieha. Je zaujímavé, že na masku pasuje presne, ale nad čelnými svetlometmi zavretá a zaistená kapota necháva tak veľký priestor, že sa do neho bez väčšej snahy zmestí malíček. Na toto netradičné riešenie sme sa spýtali aj v Suzuki. Dostalo sa nám odpovede, že ide o zámer dizajnérov.

V interiéri konzervatívny

Suzuki tvrdí, že modernizovaný S-Cross do vienka dostal kvalitnejší interiér. Ťažko povedať, o koľko je vnútro auta skutočne lepšie, jedno je však isté. Pôsobí príjemným dojmom, nič v ňom nevŕzga ani nerezonuje a k vypracovaniu volantu či ovládacích prvkov nemáme výhrady. Kabína sa dá označiť za poctivú konzervatívnu klasiku.

Interiér je akýmsi konzervatívnym mixom moderných prvkov a osvedčenej klasiky 50 fotografií v galérii Interiér je akýmsi konzervatívnym mixom moderných prvkov a osvedčenej klasiky Zdroj: Filip Kadlečík

Apropo, volant vám môže byť povedomý napríklad z typu Vitara. To isté platí aj pre prístrojovú dosku. Trochu zamrzí fakt, že napriek integrácii modernejšieho systému sa Suzuki viac nevenovalo aj malému displeju medzi otáčkomerom a rýchlomerom. Ten, podobne ako v príbuznej Vitare, zobrazuje len údaje o jazde. Padlo by vhod, ak by časom bol nahradený modernejšou verziou, ktorá vám umožní napríklad ovládať spárovaný smartfón.

Tlačidlá ovládania telefónu sú umiestnené v spodnej časti volantu, rozpoznávanie reči funguje v SX4 S-Cross výborne 50 fotografií v galérii Tlačidlá ovládania telefónu sú umiestnené v spodnej časti volantu, rozpoznávanie reči funguje v SX4 S-Cross výborne Zdroj: Filip Kadlečík

Na obhajobu japonského crossoveru však treba povedať, že v ňom perfektne funguje funkcia rozpoznávania hlasu. Systém bez zaváhania spracuje napríklad aj povel “Call Filip Kadlečík”, čo v iných automobiloch pre slovenské interpunkčné znamienka a neanglickú výslovnosť našich mien často býva problémom.

Znalcom možno do očí udrie zmenené rámovanie centrálneho panela, ktoré akoby upozorňuje na nový dotykový displej so systémom infotainmentu známym napríklad z modelov Vitara či Baleno. Okrem toho SX4 S-Cross v interiéri prichádza s odlišnými látkovými poťahmi. Vzhľad sedadiel sa možno zmenil, ich funkcionalita je však stále rovnaká. Zdajú sa nám byť príjemne tvrdé a ergonomicky dobre tvarované. Sedenie v nich rozhodne nie je utrpením ani na dlhších trasách.

V druhom rade sedadiel sa taktiež sedí pohodlne, miesta však nie je na rozdávanie 50 fotografií v galérii V druhom rade sedadiel sa taktiež sedí pohodlne, miesta však nie je na rozdávanie Zdroj: Filip Kadlečík

O komfort vodiča a spolujazdca je postarané, či už hovoríme o moderných technológiach alebo priestore v prednej časti kabíny. Na zadných sedadlách je situácia podobná, miesta však nie je na rozdávanie. Vodič vysoký 185 centimetrov si za seba sadne len tesne, veľa miesta na kolená mu nezostáva.

Suzuki SX4 S-Cross je dobrou voľbou pre rodinu s deťmi. Tie budú mať na zadných sedadlách miesta dostatok a určite ocenia napríklad aj panoramatickú strechu, ktorá sa dá otvoriť takmer kompletne. V batožinovom priestore sa nič výrazné nemenilo, jeho základný objem je na úrovni 430 l, po sklopení zadných sedadiel hodnota narastie na 1 260 l. V súvislosti s kufrom nám trochu vadilo plató, ktoré malo tendenciu vyskakovať zo zaistenej pozície a následne nepríjemne rezonovať.

Vyšší apetít motora

Interiér by sme mali prejdený odpredu dozadu, konečne sa môžeme vrhnúť na jazdu. Pod kapotou nám bublal prepĺňaný agregát 1.4 BoosterJet, ktorý dosahuje maximálny výkon 103 kW (140 k). Na kolesá posiela krútiaci moment na úrovni 220 Nm, ten je vďaka prepĺňaniu dostupný v rozmedzí 1 500 až 4 000 ot./min.

Prepĺňaný štvorvalec 1,4 BoosterJet sa nám jazdným prejavom páčil 50 fotografií v galérii Prepĺňaný štvorvalec 1,4 BoosterJet sa nám jazdným prejavom páčil Zdroj: Filip Kadlečík

Ak sa vám cnie za atmosférickým 1,6-litrovým štvorvalcom, nezúfajte. Tento agregát má veľmi kultivovaný prejav a výbornú odozvu na plyn, najmä v režime Sport. Od atmosféry by ho počas jazdy rozoznal málokto. Dynamika mu taktiež nechýba. Nejde síce o žiadnu raketu, s prepĺňaným srdcom sa však dokážete bez problémov aj zabaviť. Trochu nás zamrzela jeho spotreba, v kombinovanom cykle si motor na 100 kilometrov vypýtal približne 7,7 litrov paliva.

Pomerne vysoký apetít čiastočne prisudzujeme šesťstupňovej samočinnej prevodovke. Tá radí rýchlo, pohodlne a smerom hore aj veľmi správne. Motor nepodtáča, ale nečaká ani na príliš vysoké otáčky. Problém vidíme skôr v podraďovaní, ktoré je asi najobľúbenejšou činnosťou tejto prevodovej skrine. Pôsobí, akoby sa bála, že motor sa na pri danej rýchlosti bude čo i len pri miernom zrýchľovaní dusiť.

Vyššiu spotrebu môže zapríčiniť aj nastavenia prevodovky v súčinnosti s adaptívnym tempomatom, ktorý je v SX4 S-Cross taktiež novinkou. Treba povedať, že vo všeobecnosti funguje perfektne a to aj v meste, na kľukatých vidieckych cestách či na diaľnici. Tam dokonca automobil promptne reaguje na používanie smerových svetiel a prevodový stupeň upravuje aj na základe tohto faktora.

Na zadnej časti sa zmenili prakticky len koncové svetlá 50 fotografií v galérii Na zadnej časti sa zmenili prakticky len koncové svetlá Zdroj: Filip Kadlečík

Predstavte si však situáciu, že máte na tempomate urečené tempo 130 km/h s tým, že prechádzate úsekom s dočasným obmedzením a maximálnou povolenou rýchlosťou na úrovni 60 km/h. Adaptívny tempomat podľa očakávaní sám spomalí a takpovediac sa chytí auta idúceho pred vami.

Problém nastane, keď sa obmedzenie skončí a vy sa vyradíte do ľavého pruhu, aby ste automobil idúci pred vami predbehli. Prevodovka si bez problémov podradí aj o dva stupne a automobil začne zrýchlovať ako zmyslov zbavený napriek tomu, že to vôbec nie je potrebné. Vzhľadom na rôznorodosť situácii na diaľnici sa takýto jav počas 150 kilometrovej cesty stane aj niekoľkokrát a vy doslova zbytočne pálite peniaze.

Zvýšila sa aj svetlá výška vozidla, zo 165 mm na 180 mm 50 fotografií v galérii Zvýšila sa aj svetlá výška vozidla, zo 165 mm na 180 mm Zdroj: Filip Kadlečík

Riešením tejto situácie je manuálne preradenie na vyšší stupeň, potom už prevodovka skrotne a poslúcha vás. Prečo by však vodič, ktorý kupuje automatickú verziu, mal myslieť na samostatné radenie? Tento nedostatok zvyšujúci priemernú spotrebu považujeme za asi najväčšie negatívum testovaného automobilu.

AllGrip funguje výborne

Na druhú stranu, pohon 4x4 je štandardne, ako to v automobiloch Suzuki býva, veľmi dobrý. S-Cross sme zobrali aj na miesta, kde by ste sa s bežným osobákom už neodvážili. V podstate sa dá povedať, že v teréne automobil limituje skôr svetlosť podvozka a dezén pneumatík, než pohon či agregát. Aj na rozblatenom povrchu sa totiž SX4 S-Cross správal sebaisto a to dokonca aj v režime Auto. Okrem neho systém pohonu All Grip ponúka režimy Sport, Snow a dokonca aj Lock, ktoré jazdné a terénne vlastnosti automobilu ešte zlepšujú.

Systém 4x4 All Grip funguje výborne aj v režime Auto, kedy sa nemusíte o nič starať 50 fotografií v galérii Systém 4x4 All Grip funguje výborne aj v režime Auto, kedy sa nemusíte o nič starať Zdroj: Filip Kadlečík

Väčšina crossoverov však svoj život z drvivej časti prežije na spevnených asfaltových cestách. Ani tam sa SX4 S-Cross nemá za čo hanbiť. Podvozok je veľmi dobrý, napriek mierne vyššej svetlosti netrpí veľkými bočnými náklonmi, no zároveň si zachováva vysokú mieru komfortu.

Na zadnej časti sa zmenili prakticky len koncové svetlá 50 fotografií v galérii Na zadnej časti sa zmenili prakticky len koncové svetlá Zdroj: Filip Kadlečík

Ak si občas radi vyhodíte z kopýtka vedzte, že S-Cross v režime Sport na asfalte obstojne zvláda aj dynamickú jazdu. Ešte viac mu sedia nespevnené poľné cesty. Na nich pri rýchlostiach okolo 70 km/h podvozok doslova lahodne filtruje všetky nerovnosti, no stále si zachováva dobrú schopnosť manévrovať.

Prakticky bez príplatkov

Na Suzuki SX4 S-Cross sa v súčasnosti vzťahuje zľava vo výške 2 000 eur. Vďaka tomu dostanete základnú verziu za 14 990 eur. Takto nacenený automobil poháňa agregát 1,0 BoosterJet s výkonom 82 kW (112 k), má pohon predných kolies a päťstupňovú manuálnu prevodovku. Nami testovaný model si automobilka momentálne cení na 22 990 eur. Pre porovnanie, Suzuki Vitara S s rovnakým vybavením stojí 21 700 eur. 

Základný objem batožinového priestoru dosahuje hodnotu 430 litrov 50 fotografií v galérii Základný objem batožinového priestoru dosahuje hodnotu 430 litrov Zdroj: Filip Kadlečík

Vrcholom ponuky je naftová motorizácia 1,6 DDiS v kombinácii s pohonom 4x4 a dvojspojkovou samočinnou prevodovkou TCSS, ktorá uzatvára cenník automobilu na hodnote 24 990 eur. SX4 S-Cross v tomto vyhotovení je prakticky najdrahším autom, aké u nás Suzuki ponúka. Za zmienku stojí aj fakt, že cenu modelu SX4 S-Cross už príliš nenafúknete. Pripláca sa totiž len za metalický lak. 

Všestranný univerzál

Suzuki S-Cross celkovo hodnotíme ako veľmi vydarený automobil. Subjektívne označujeme dizajnovú zmenu za pozitívny krok. Páči sa nám predovšetkým fakt, že nové predné svetlomety vďaka LED technológii svietia excelentne. Potešil nás aj drobný nárast svetlej výšky.

Výborne fungujúci systém All Grip zasa prináša možnosti, ktoré by ste v bežných osobných automobiloch hľadali márne. Vďaka tomu dokáže S-Cross aj napriek svojmu umiernenému charakteru vyčariť úsmev na tvári. Bez obáv ho možno označiť za univerzála, ktorý sa vysporiada s asfaltom, ale aj rozbitou lesnou cestou.

Stačí vypnúť elektronický stabilizačný systém a zábava sa môže začať 50 fotografií v galérii Stačí vypnúť elektronický stabilizačný systém a zábava sa môže začať Zdroj: Filip Kadlečík

O poznanie menej nás potešila relatívne vysoká spotreba automobilu. Prevodovka radí bez problémov, zišla by sa jej však možno malá aktualizácia. Tá by sa mohla týkať aj inak spoľahlivého a dobre nastaveného adaptívneho tempomatu. Summa summarum považujeme SX4 S-Cross aj po facelifte za podarený crossover. Omladenie automobilu jednoznačne pomoholo. Cenovka 22 990 eur mu svedčí tak akurát. Vzhľadom na výbavu automobilu, pohon všetkých kolies a použitie automatickej šesťstupňovej prevodovky ju vnímame ako opodstatnenú.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 373 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1 500-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetkých kolies
Prevodovka
6-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 300 mm
Šírka
1 785 mm
Výška
1 580 mm
Rázvor náprav
2 600 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 235 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 310 kg
Užitočná hmotnosť
495 kg
Celková hmotnosť
1 730kg
Objem batožinového priestoru
430 l
Objem palivovej nádrže
47 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,7 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,2 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
9,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,7 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
128 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 14 990 €
Základná cena verzie
od 22 990 €
Cena testovaného exemplára
22 990 €

 


Video
Najnovšie články
Test L200 Black Edition: Dostupné prekvapenie

PRVÁ JAZDA Najprv sme to brali len ako príchod najvýkonnejšej verzie, ale po prvých jazdách je jasné, že HR-V Sport je celkom iné auto.

Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV

Na júnovom autosalóne v Šen-čene bude mať premiéru štúdia, z ktorej sa časom stane sériové vozidlo. Detaily o ňom zatiaľ nepoznáme.

Škoda Vision GT: Česi chystajú ďalšie SUV

Odvážne štylizovaná štúdia má krídlové dvere a head-up displej pokrývajúci celú šírku čelného skla, pohon je čisto elektrický.

Kia HabaNiro: Predzvesť novej generácie?

Dobrých nápadov nikdy nie je dosť. Už 7. - 9. júna sa uskutoční motoristická akcia s tými najlepšími cieľmi - pomáhať tam, kde je to potrebné.

RALLY RADOSTI: 30 športiakov prejde SR, pomôžu dobrej veci

Do svojho kompaktného SUV prestali Japonci montovať diesel, nedávno dali zbohom aj dvojlitrovému benzínu. Aká je jediná v súčasnosti dostupná verzia?

Test Subaru XV 1.6: Pre pokojných vodičov

Na autosalóne v New Yorku predviedla kórejská automobilka svoje najmenšie SUV, ktoré dĺžkou len tesne prerastá štyri metre. Pohon 4x4 neponúkne.

Hyundai Venue: SUV lacnejšie než Kona
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×