Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Seat Ateca: Španiel súci do boja

Prvé SUV katalánskej značky má vlastnú identitu, no v mnohom pripomína svojho nemeckého súrodenca. V čom sa nové modely odlišujú?
40 36 príspevkov 22.09.2016 / Marek Pokrývka

Wolfsburg v ostatnom čase naplno odštartoval ofenzívu na fronte športovo-úžitkových áut, ktorá sa týka prakticky celého koncernu. Do ponuky pridal viacero produktov rôznych značiek. Škoda nedávno predstavila Kodiaq, no ešte skôr na rovnakej technike debutoval Seat Ateca. Prvým SUV postaveným na platforme MQB však bola druhá generácia typu Tiguan označená logom VW.

Seat Ateca s vybavením Xcellence a naftovým dvojlitrom 40 fotografií v galérii Seat Ateca s vybavením Xcellence a naftovým dvojlitrom Zdroj: Marek Pokrývka

Len nedávno sme si vyskúšali, aký je nový Volkswagen postavený na tejto modulárnej architektúre. Redakčnému testu sme ho podrobili s populárnym motorom 2.0 TDI, prevodovkou DSG a pohonom 4x4. Rovnaká technika sa nachádzala pod kapotou španielskeho SUV, ktoré sme taktiež preverili na slovenskom území. Čo majú príbuzné modely spoločné a v čom sa odlišujú?

Dizajnom sa SUV hlási k rodine

Ateca je celkom samostatným automobilom a svojim dizajnom to dáva najavo. Žiadnu spriaznenosť so spomínaným súrodencom nevidieť. Katalánska novinka má vlastnú identitu, ktorou sa hlási k rodine. Viacerými prvkami pripomína Leon. Styčným bodom sú najmä svetlomety s opciou LED technológie, no tie sú modernejšie než v prípade staršieho brata. Kompakt ich má prevziať pri facelifte.

Vďaka svojim proporciám pôsobí SUV pomerne robustne 40 fotografií v galérii Vďaka svojim proporciám pôsobí SUV pomerne robustne Zdroj: Marek Pokrývka

Španiel sa od typu VW Tiguan odlišuje aj rozmermi. Seat je o niečo kompaktnejší: má nižšie položenú strechu, karosériu kratšiu o približne dvanásť centimetrov a rázvor skresaný o zhruba štyri dieliky. Šírka zostala zachovaná. Aj vďaka tomu pôsobí vozidlo pomerne robustne a svoje skromnejšie miery dobre maskuje. Prsty v tom majú aj mohutne tvarované nárazníky.

Napriek trochu okresanej veľkosti karosérie Ateca z hľadiska vnútorného priestoru nijak nezaostáva za Nemcom. Interiér je nadpriemerne objemný. V oboch radoch sedadiel sa dokážu pohodlne usadiť aj vyššie postavy, pričom núdzu nebudú cítiť v oblasti hlavy ani kolien. O niečo kratší rázvor sa na subjektívnom vnímaní vzdušnosti kabíny odrazil minimálne. Problémy nespôsobili ani športovejšie tvarované predné sedadlá, napriek väčšej bočnej opore poskytli dostatočný komfort.

V oboch radoch sa pohodlne usadia aj vyššie postavy 40 fotografií v galérii V oboch radoch sa pohodlne usadia aj vyššie postavy Zdroj: Marek Pokrývka

Zmena exteriérových proporcií je evidentná v batožinovom priestore, ktorý má približne o sto litrov menej. V prípade verzie s pohonom všetkých kolies hovoríme o základnom objeme 485 l. Toto číslo žiadne rekordy neláme, no v rámci segmentu ide o dobrý štandard. Po sklopení zadných sedadiel ponúka SUV pre náklad 1 579 litrov. Bohužiaľ, s celkom rovnou podlahou tu netreba rátať: operadlá tvoria s dvojitou podlahou výrazný schod.

Ničím výnimočným dnes už nie je elektrický mechanizmus piatych dverí. Neprekvapí ani možnosť ich bezdotykového ovládania prostredníctvom senzoru pod nárazníkom, ktorý reaguje na pohyb nohou. Týmto spôsobom však možno veko kufra po prvýkrát otvoriť i zavrieť.

Nič zásadné vo výbave nechýba

Z hľadiska odkladacích priestorov je ne na tom Seat dobre, poskytuje dostatočne veľké priečinky vo dverách a neurazí ani ďalšími priestormi v stredovej konzole. Podobne ako v prípade exteriérového dizajnu má Ateca vo vnútri vlastnú identitu. Opäť možno hovoriť o jasných odkazoch na typ Leon, SUV ho pripomína architektúrou kokpitu s centrálnou konzolou natočenou mierne k vodičovi.

Architektúrou kokpitu Ateca pripomína kompakt Leon 40 fotografií v galérii Architektúrou kokpitu Ateca pripomína kompakt Leon Zdroj: Marek Pokrývka

V porovnaní s kompaktom má mať novinka lepšie materiály, no subjektívne nejde o žiaden výrazný posun. Okrem plastov so zmäkčeným povrchov nájdeme najmä v spodnej časti aj viacero tvrdých dielcov. Trochu nás prekvapilo pár ostrejších hrán, ktoré sme v interiéri našli. No celkové vyhotovenie pôsobilo solídne. Tiguan má v tomto smere mierne navrch, no jasne vyhráva ponukou vybavenia. Španiel môže zabudnúť na výklopné stolíky na chrbte predných sedadiel, trojzónovú klimatizáciu, digitálny prístrojový štít či head-up displej. Tieto fajnovosti si VW v tomto prípade nechal pre seba.

Nič skutočne zásadné však v zozname výbavy nechýba. Ateca dostala veľké množstvo bezpečnostných prvkov, ktoré prispeli k zisku piatich hviezdičiek v hodnotení Euro NCAP. Základom viacerých z nich je radar integrovaný do loga Seat. K dispozícii je adaptívny tempomat s funkciou úplného zastavenia, asistent pre jazdu v dopravnej zápche i monitor mŕtveho uhla.

Španiel má množstvo bezpečnostných i komfortných prvkov 40 fotografií v galérii Španiel má množstvo bezpečnostných i komfortných prvkov Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem toho disponuje SUV množstvom komfortných riešení. Výrobca je pyšný napríklad na fungovanie sady kamier pokrývajúcich celé okolie vozidla, vďaka ktorým sa dá s autom slušne manévrovať aj so zatemnenými oknami. Samozrejmosťou je moderný multimediálny systém podporujúci párovanie s telefónom. V interiéri nájdeme okrem toho náladové osvetlenie, bezkľúčový systém či navigáciu.

Silnejší a hlučnejší turbodiesel

Napriek emisnému škandálu sa predpokladá, že najpredávanejším variantom španielskeho SUV v našich končinách bude 2.0 TDI. Vznetový štvorvalec ponúka Seat v dvoch naladeniach. My sme mali k dispozícii to silnejšie, ktoré sa kombinuje výhradne so sedemstupňovou prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies. Na tie posiela turbodiesel výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 400 Nm.

Ateca so špičkovým naftovým dvojlitrom poteší dynamikou 40 fotografií v galérii Ateca so špičkovým naftovým dvojlitrom poteší dynamikou Zdroj: Marek Pokrývka

Ešte pred zhodnotením daností motora nás upútal jeho prejav. V porovnaní s Tiguanom je tu naftový dvojliter hlučnejší a citeľnejšie sú aj vibrácie, čo naznačuje menší dôraz na izoláciu. No nejde o žiadnu tragédiu. V rámci triedy Ateca z akustického hľadiska obstojí a pri špičkovej verzii poteší dynamikou. Šprint z pokoja na 100 km/h zvláda za 7,5 sekundy. Subjektívne je vozidlo pomerne svižné, pričom v jeho schopnostiach má prsty dobre fungujúca dvojspojka i systém 4Drive.

Vzhľadom na nedávnu skúsenosť s príbuzným vozidlom sme žiadne šoky neočakávali ani na poli hospodárnosti. Výrobca nás však pri pohľade na technické údaje prekvapil, pre vozidlo totiž udáva výhradne 5,3-litrovú kombinovanú spotrebu. Mestskú ani mimomestskú hodnotu v tabuľke nenájdete.

Seat uvádza pre SUV len kombinovanú spotrebu 5,3 l/100 km 40 fotografií v galérii Seat uvádza pre SUV len kombinovanú spotrebu 5,3 l/100 km Zdroj: Marek Pokrývka

Po našej skúsenosti by sme do prvej spomínanej kolónky doplnili údaj 7,3 l/100 km, prevádzku mimo ulíc sme už tradične rozdelili na dva režimy. Pri diaľničnom maxime dosiahla Ateca 6,6-litrový apetít. Pomerne úsporná bola na vidieku, kde si v priemere pýtala 5,4 litra nafty na 100 km.

Adaptívne tlmiče mu chýbajú

Pohon všetkých kolies 4Drive sme ocenili v teréne, do ktorého sme sa s SUV vybrali v rámci prezentácie. Na pripravenej trati sa katalánsky automobil osvedčil. Nejde o žiaden nekompromisný off-road, ale na pomery vozidiel danej triedy toho Seat zvládne dosť. Drsné podmienky pohodlne prekonáva aj vďaka kruhovému voliču jazdných režimov, ktorý rozkazuje viacerým systémom vo vozidle.

Volič jazdných režimov má mód pre štandardné cesty i terén 40 fotografií v galérii Volič jazdných režimov má mód pre štandardné cesty i terén Zdroj: Marek Pokrývka

Ako v prípade väčšiny aktuálnych SUV však bude hlavným rajónom typu Ateca bežná cesta, ktorej zodpovedá štandardný mód. Ako sa na nej správa? V porovnaní so súrodencom pôsobí na ceste trochu obratnejšie, pod čo sa podpísala nižšia hmotnosť i mierne kratší rázvor. Prsty v tom má aj pruženie. Španielsky podvozok má tuhšie naladenie, ktorého výsledkom sú veľmi dobré jazdné vlastnosti. Odhliadnuc od vyššieho posedu sa vodič auta cíti ako v bežnom kompaktnom hatchbacku. Karoséria len s relatívne malými náklonmi nasleduje kolesá a limit trakcie ohlási SUV dobre čitateľnou nedotáčavosťou. 

Z hľadiska komfortu Seat oproti príbuznému VW trochu stráca. Na osemnásťpalcových kolesách sa podvozok pri prejazde nerovností občas ozve buchotom, ktorý sme v Tiguane nezaznamenali. Nejde pritom len o akustický problém. Dôvodom sú podľa všetkého chýbajúce adaptívne tlmiče, ktoré v prípade nemeckého súrodenca odvádzali pri tlmení defektov ciest dobrú prácu.

Ateca je obratnejšia než Tiguan, no komfortom trochu stráca 40 fotografií v galérii Ateca je obratnejšia než Tiguan, no komfortom trochu stráca Zdroj: Marek Pokrývka

Pozitívnou správou je, že koncern nechce tomuto vozidlo moderný prvok pruženia odoprieť nadobro. Už dnes sa otvorene hovorí o jeho doplnení do ponuky. Ateca by mala adaptívne tlmiče dostať popri benzínovom dvojlitri v ďalšom modelovom roku, teda niekedy začiatkom leta 2017.

Podstatne lacnejší než Tiguan

Po uvedení španielskeho SUV do slovenských obchodov zaplavili naše cesty reklamy propagujúce jeho štartovaciu priečku 16 990 eur. Ide o akciovú sumu, ktorá platí po odrátaní bonusu 1 500 eur. Štandardne teda Ateca nesie najnižšiu cenovku 18 490 eur. Za ňu dostanú zákazníci prepĺňaný litrový trojvalec, manuálnu prevodovku a pohon predných kolies. V prípade nami skúšaného vozidla však išlo o výrazne vyššiu sumu. Podpísala sa pod to špičková motorizácia i bohaté vybavenie.

Bez príplatkov si Seat za testovaný model pýta 31 070 eur 40 fotografií v galérii Bez príplatkov si Seat za testovaný model pýta 31 070 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Testovaný model Xcellence 2.0 TDI 140 kW je najdrahším exemplárom v ponuke, importér si zaň pýta minimálne 31 070 eur. K tomu sa pridalo ešte niekoľko príplatkov. Ďalšie stovky pridala sivá metalíza, navigačný systém, bezdotykové otváranie piatych dverí, parkovací asistent, zimný balík či lepšia audiosústava. Po zarátaní všetkých prvkov sa tak cena automobilu dostala na 34 593 eur.

Čiastka na konci účtu za vozidlo na fotografiách sa teda prehupla cez dvojnásobok prezentovaný na billboardoch, ale hovoríme o slušne natlačenom kúsku. Aj v tomto prípade je však Seat podstatne lacnejší než príbuzný Volkswagen. No musí oželieť viacero rôznych prvkov vybavenia, pričom nateraz je tým najdôležitejším z nich už spomínané adaptívne pruženie.

Koncernové skúsenosti sú jasné

Seat Ateca je prvým SUV katalánskej značky, ale na vozidle to vôbec necítiť. Vo všetkých oblastiach vozidla sú jasné koncernové skúsenosti. Tento automobil je podobne priestranný ako Tiguan, mierne zaostáva akurát batožinovým priestorom. Druhé husle hrá aj z hľadiska dostupného vybavenia. No odráža sa to na cene, ktorá je v porovnaní s modelom VW výrazne nižšia.

Seat Ateca patrí k lepším zástupcom svojho segmentu 40 fotografií v galérii Seat Ateca patrí k lepším zástupcom svojho segmentu Zdroj: Marek Pokrývka

S nami testovanou motorizáciou je Ateca príjemne svižný automobil, ktorý dokáže byť pomerne úsporný. Jeho podvozok trochu dopláca na absenciu adaptívnych tlmičov. Aj bez nich dokáže ponúknuť výborné jazdné vlastnosti, no za svojim nemeckým príbuzným zaostáva na poli komfortu. V budúcom roku však táto opcia pribudne do ponuky. Napriek tomu je tento Španiel už dnes súci do boja o zákazníkov, pričom v rámci svojho segmentu patrí k jeho lepším zástupcom.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
3 500-4 000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-3 250/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 363 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 601 mm
Rázvor náprav
2 638 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 535 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 610 kg
Užitočná hmotnosť
615 kg
Celková hmotnosť
2 150 kg
Objem batožinového priestoru
485/1 579 l
Objem palivovej nádrže
55 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,5 s
Spotreba
Mesto - normovaná
-
Mimo mesta - normovaná
-
Kombinovaná - normovaná
5,3 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
135 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 18 490 €
Základná cena verzie
od 31 070 €
Cena testovaného exemplára
34 593 €

Video
Najnovšie články
Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek

O Škode je známe, že sponzoruje športové podujatia. Cez zimu hrajú prím Majstrovstvá v ľadovom hokeji, cez letné obdobie zasa Tour de France. Teraz sa...

Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×