Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdený Renault Twingo: Prekvapivá spotreba

Druhá generácia typu Twingo už nemá osobitú karosériu ako jej predchodca, vo vnútri však ponúka viac miesta než predtým. Pozrite sa, na čo si dať pozor pri jej kúpe, niektoré diely totiž spotrebúva príliš rýchlo.
15 9 príspevkov 10.09.2016 / Redakcia AUTO BILD

Keď prišlo v roku 1993 na svet prvé Twingo, stalo sa okamžite miláčikom davov. Vďačilo za to najmä veselému dizajnu, s veľkými hravými kukadlami, a tiež rozmerom, len o chlp väčším, než bežné domáce zvieratko. Nástupca ho vystriedal až po neuveriteľných štrnástich rokoch a dnes už po cestách jazdí Twingo tretej generácie. Teraz sa však ešte vrátime k dvojke.

Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique 15 fotografií v galérii Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique Zdroj: AUTO BILD

Twingo druhej série, fabricky vedenej ako CN0, sa premiérovo predstavilo na ženevskom autosalóne v roku 2007 a vzápätí sa dostalo aj k prvým zákazníkom. Na rozdiel od predchodcu už ale stálo na novej platforme, interne označovanej ako Alliance B. Rovnakú techniku v tom čase využívalo aj Clio II, minivan Modus a tiež malý roadster Wind.

Pre prvé Twingo bola charakteristická v danom segmente netypická jednopriestorová karoséria, no dvojka už dostala oveľa konvenčnejšie tvary. Nový základ okrem toho priniesol aj prírastok 20 mm na rázvore a 170 mm v dĺžke karosérie, čo sa pozitívne odrazilo i na veľkosti interiéru. K dispozícii bola jediná verzia, s dvomi dverami a výklopným vekom kufra.

Krátko po nábehu výroby sa Twingo podrobilo aj tradičným bezpečnostným testom v skúšobniach konzorcia Euro NCAP. Nová platforma sa tam ukázala v celkom dobrom svetle, keď auto získalo štyri hviezdičky z piatich možných.

Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique (CN0_, r.v. 2010)
Výroba – typ : 03/2007 – 09/2014, model 1.2 16V LEV: 03/2008 – 09/2014
Motor
zážihový radový štvorvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/1
Zdvihový objem
1 149 cm³
Maximálny výkon
55 kW (75 k) pri 5 500 1/min
Maximálny krútiaci moment
107 Nm pri 4 250 1/min
Maximálna rýchlosť
169 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
12,1 s
Prevodovka/poháňané kolesá
manuálna päťstupňová/predné
Rázvor náprav
2 365 mm
Rozmery d/š/v
3 600/1 655/1 470 mm
Objem batožinového priestoru
230-959 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 000/370 kg

Pri výbere motora Twingo II spočiatku veľa možností nedávalo. Ponuka pozostávala zo zážihového štvorvalca s objemom 1,2 litra a tromi verziami: atmosferickou s osemventilovou (43 kW/58 k), alebo šestnásťventilovou (55 kW/75 k) hlavou a prepĺňanou TCE (74 kW/100 k). Pre priaznivcov nafty bol určený štvorvalec 1.5 dCi (47 kW/64 k).

Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique 15 fotografií v galérii Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique Zdroj: AUTO BILD

Rok po debute sa katalóg rozšíril o zážihový motor s objemom 1,6 litra (98 kW/133 k), ktorý bol ale určený len pre vrcholné modely. Druhou novinkou bola ďalšia atmosferická verzia menšieho štvorvalca, označená prívlastkom LEV, teda Low Emission Vehicle (55 kW/75 k). Staršie prevedenia tohto motora najskôr doplnila a keď od roku 2010 skončili, tak vlastne i nahradila.

Vyvíjal sa aj vznetový agregát. Najskôr v roku 2009 pribudlo výkonnejšie prevedenie (62 kW/84 k), to však vydržalo spolu s pôvodnou verziou iba pár mesiacov. Už koncom roku 2010, totiž nastúpili dve nové verzie, líšiace sa rozličným výkonom (55 kW/75 k, resp. 63 kW/86 k), vybavené filtrom pevných častíc FAP.

Všetky motory sa štandardne kombinovali s päťstupňovou mechanickou prevodovkou, cez ktorú prúdil výkon na predné kolesá. Okrem toho bola pri zážihových motoroch s objemom 1,2 litra, so 16 ventilmi v ponuke aj alternatíva v podobe robotizovanej prevodovky Quickshift.

Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique 15 fotografií v galérii Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique Zdroj: AUTO BILD

Záverom leta 2011 sa na frankfurtskom autosalóne predstavilo Twingo v omladenom šate, štýlovo zladené s ostatnou najnovšou produkciou značky. Od pôvodnej verzie sa odlišovalo hlavne prepracovanou prednou maskou, novými zadnými svetlami, no najmä svetlometmi, evokujúcimi spomienky na usmievavého predchodcu.

Na väčšine trhov sa Twingo ponúkalo v štyroch štandardných úrovniach výbavy. Už základ pritom obsahoval ABS, elektronické rozdelenie brzdnej sily, či dvojicu airbagov. Vo všetkých vyšších stupňoch boli zahrnuté bočné airbagy a prípadne za príplatok aj hlavové. Okrem nich v katalógoch figurovali aj špecifické verzie GT, RS a Gordini, vyhradené len pre konkrétny rovnomenný model.

Twingo číslo dva má na svoju kategóriu až prekvapivo priestranný interiér, veľmi dobrý je aj výhľad z neho. Výhodou pri každodennom používaní bude isto aj jeho variabilita, daná viacerými možnosťami usporiadania zadného sedadla.

Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique 15 fotografií v galérii Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 Authentique Zdroj: AUTO BILD

Pri výbere motora sa zdá byť najlepšou voľbou zážihový štvorvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 55 kW (75 k). Je spoľahlivý, nenáročný na údržbu, úsporný a pritom dostatočne výkonný do každodennej premávky. Navyše dobre reaguje na pohyb plynového pedálu.

Vozidlá so vznetovými motormi, vyrobené do roku 2010 majú zväčša najazdené veľké množstvo kilometrov. V takom prípade sa treba pripraviť aj na nutnosť opravy turbodúchadla, vstrekovačom, či vysokotlakového čerpadla. Špičkové modely RS a Gordini s motorom s objemom 1,3 litra (98 kW/133 k) sú zriedkavé a s odstupom drahšie.

Typické problémy

Podľa skúseností je jednou zo slabších stránok auta nižšia odolnosť brzdového systému voči opotrebeniu. Mnoho exemplárov, až sedemkrát viac než je priemer, má už pri prvej kontrole na stanici technickej kontroly slabší výkon prevádzkových bŕzd. Najčastejšie sú nadmieru zodraté kotúče, dokonca až tak, že je potrebná ich výmena.

Pri niektorých kusoch, zvlášť ak jazdia výlučne v mestskej premávke sú nové kotúče, vrátane obloženia, potrebné už po najazdení 30 000 kilometrov. Nástrahám veľkomiest s rozbitými cestami neodolávajú ani diely zavesenia kolies a riadenia. Časté sú tiež straty oleja, ktoré najviac hrozia na tesnení hnacieho hriadeľa, či priamo z vane.

zdroj: AUTO BILD 15 fotografií v galérii zdroj: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD

Testovaný exemplár

V teste sme sa pozornejšie pozreli na Renault Twingo, model 1.2 16V LEV 75 Authentique. Pod kapotou má teda ekologickejšie orientovanú verziu motora, ktorá spolupracuje s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Z výrobnej linky zišlo v roku 2010 a odvtedy najazdilo 36 500 kilometrov. Komu sa zapáči, musí zaň zaplatiť 5 490 eur. Auto pôsobí zachovalo a ako dokazuje aj podrobnejšia prehliadka, je dobre udržiavané a nemá žiadne vážne chyby.

Brzdové kotúče

Niektoré automobily, zvlášť ak sú používané v mestskej premávke, majú kotúče, ktoré sú zrelé na výmenu už po najazdení 30 000 kilometrov.

Brzdové kotúče 15 fotografií v galérii Brzdové kotúče Zdroj: AUTO BILD

Nadmerné vôle v zavesení kolies a riadení

Veľkým problémom sú aj kĺby mechanizmov zavesenia riadenia, ktoré často nezvládajú odolávať veľkomestskej premávke. Aj v tomto prípade má rameno väčšiu vôľu než je prípustné. S nižšou životnosťou mávajú problém aj kolesové ložiská.

Nadmerné vôle v zavesení kolies a riadení 15 fotografií v galérii Nadmerné vôle v zavesení kolies a riadení Zdroj: AUTO BILD

Guľové čapy riadenia

Príliš opotrebené guľové čapy riadenia sú najčastejšou príčinou, prečo si Twingo musí prehliadku na STK zopakovať. Výmena však nie je náročná, a dokonca ani drahá.

Guľové čapy riadenia 15 fotografií v galérii Guľové čapy riadenia Zdroj: AUTO BILD

Koncový tlmič výfuku

Citlivým miestom býva aj koncový tlmič výfuku. Tak ako obvykle, i tu platí, že čím kratšie bývajú jazdy, tým je jeho životnosť nižšia.

Koncový tlmič výfuku 15 fotografií v galérii Koncový tlmič výfuku Zdroj: AUTO BILD

Oplatí sa?

Twingo druhej generácie je v realite podstatne solídnejšie než jeho predchodca, no zdedil niektoré jeho slabiny. Najväčším problémom je rýchle opotrebúvanie bŕzd aj častí mechanizmov zavesenia kolies a riadenia. Všetky problémové diely sú však dostupné za prístupné ceny.

Renault Twingo 1.2 16V LEV 75 (CN0_, kód motora D4F 772/764/770), r.v. 2011
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
7,80
Vzduchový filter
13,31
Palivový filter
10,05
Kabínový filter
18,13
Rozvodová sada (vrát. čerpadla chladiacej kvapaliny)
199,31
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
59,19
Chladič chladiacej kvapaliny
133,10
Spojková sada
118,10
Predný brzdový kotúč
52,47
Zadný brzdový bubon
232,17
Predné brzdové obloženie (sada)
25,97
Zadné brzdové obloženie (sada)
183,57
Predný tlmič pruženia
87,51
Zadný tlmič pruženia
76,48
Ložisko predného kolesa
84,03
Ložisko zadného kolesa
39,14
*bez nákladov na servisné práce
Focus Media

Video
Najnovšie články
Asistenčné systémy: Viete, ako fungujú?

Európania sú veľmi opatrní a nekupujú nové autá. Dokazuje to júnová aj polročná štatistika, ktorá ukazuje nadol na všetkých dôležitých trhoch. Tabuľke výrobcov...

Predaj nových áut v EÚ opäť klesol na všetkých trhoch

Žilinská Kia v prvej polovici roka splnila plán výroby áut aj motorov a po závodnej dovolenke spustí výrobu nového XCeedu.

Kia naplnila plány, vyrobila vyše 180 000 vozidiel

Nekompromisný britský roadster dostal druhú generáciu, ktorá je ľahšia a výkonnejšia než doterajší model. Vzniknúť z nej má 30 exemplárov.

BAC Mono R: Chuťovka pre egoistov

Mladá Boleslav vykonala malé úpravy na dvoch SUV, v rámci ktorých dostávajú bezpečnejší systém Kessy či lepšie sledovanie mŕtveho uhla. V prípade menšieho...

Škoda zvyšuje odolnosť dvoch SUV voči krádeži

Renaultu sa v prvej polovici roka darilo horšie než vlani. Predaj áut klesol na všetkých dôležitých trhoch, pokles zbrzdili len značky Dacia a Lada.

Renault v 1. polroku predaj menej áut než vlani

Hybridné britské kupé s extrémnou aerodynamikou a atmosférickým dvanásťvalcom previedlo svoj zvuk na okruhu Silverstone.

Aston Martin Valkyrie konečne v pohybe
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×