Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Toyota Prius: Ostro rezaná ekológia

Preverili sme štvrtú generáciu najpredávanejšieho hybridu na svete, ktorá nás zaujala najmä tichou a veľmi efektívnou prevádzkou.
36 30 príspevkov 02.08.2016 / Marek Pokrývka

Automobily spájajúce spaľovací agregát s elektromotorom v súčasnosti predáva kadekto, no korene takýchto dopravných prostriedkov treba hľadať v krajine vychádzajúceho slnka. Do sériovej výroby priniesla čoraz bežnejšiu kombináciu Toyota Prius. Postupne sa z nej stala ikona ekologických vozidiel ako takých a zároveň najobľúbenejšie auto svojho druhu.

Prius štvrtej generácie sme mohli vidieť v Ženeve 36 fotografií v galérii Prius štvrtej generácie sme mohli vidieť v Ženeve Zdroj: Marek Pokrývka

Počas takmer dvadsiatich rokov schádzali z pásov japonskej továrne tri rôzne generácie tohto modelu. V metropole Kalifornie prišla vlani na svet štvrtá, ktorú sme mohli vidieť aj na tohtoročnom ženevskom autosalóne. Aktuálne už má svoje pevné miesto v obchodoch. Dôležitý automobil sme preto podrobili testu, ktorým prešla stredne vybavená verzia so sedemnásťpalcovými kolesami.

Ostré tvary a veľkorysý priestor

Prius bol vždy iný. Spomedzi záplavy áut nižšej strednej triedy sa tento liftback vymykal už od svojej prvej generácie, no tentoraz dizajnéri vytiahli do boja ešte silnejšie zbrane než kedykoľvek predtým. Vozidlo má extravagancie na rozdávanie. Dostalo zahnuté svetlá na oboch koncoch karosérie, prakticky neexistujúcu masku chladiča, vizuálne rozdelený C-stĺpik i zdvojené zadné okno.

Japonský liftback má extravagancie na rozdávanie 36 fotografií v galérii Japonský liftback má extravagancie na rozdávanie Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka týmto riešeniam pôsobí ostro rezaná Toyota ako z inej planéty. Jej vzhľad iste nebude po chuti každému, no originalitu jej ani náhodou nemožno uprieť. Skúšané auto bolo neprehliadnuteľné aj vďaka výraznej červenej farbe a dvojfarebným ráfikom. Dizajn však nebol jediným bodom programu pri návrhu, veľké slovo mala aerodynamika. Prius dosahuje koeficient odporu vzduchu iba 0,24.

Atypicky tvarovaná karoséria skrýva vo vnútri prekvapujúco vzdušný priestor, ktorý sa v porovnaní s predchodcom trochu zväčšil. Najmä na pohodlných predných sedadlách pôsobí liftback veľkoryso.  Miesto tu pokojne nájdu aj nadpriemerne vysokí pasažieri, vodičovi s výškou 180 centimetrov zostáva nad hlavou rezerva vyše desať dielikov. Vzadu je Prius v tomto smere tesnejší. Zvažujúca sa strecha trochu obmedzuje miesto pod stropom, ale konfekčné postavy tu stále nemajú problém.

Vozidlo je najmä vpredu prekvapujúco vzdušné 36 fotografií v galérii Vozidlo je najmä vpredu prekvapujúco vzdušné Zdroj: Marek Pokrývka

Batožinový priestor je Achillovou pätou viacerých hybridných modelov. Ani najpredávanejší model na svete sa s konvenčne poháňanými súpermi v tomto smere nemôže porovnávať, jeho kufor má mierne nepravidelný tvar a pod roletou ponúka len 343 litrov objemu. Toyota však radšej uvádza 502 litrov dostupných pri naložení po strechu. Nechýba možnosť sklopenia zadných sedadiel, ktorá rozširuje objem na 1 558 litrov. Operadlá sú však našikmo a tvoria mierny schodík.

Praktické a futuristické vnútro

Základné litre v kufri teda nepôsobia práve vábne, no v prípade potreby by mal tento model zvládnuť aj rodinnú dovolenku. Praktickosťou podľa nás nesklame. Práve naopak, pri bežnom každodennom používaní nás potešil dostatkom odkladacích priestorov. Spomedzi nich musíme vyzdvihnúť objemnú schránku pod lakťovou opierkou i „vaničku“ pred stredovou konzolou.

Pod už spomínaný vzdušný pocit z interiéru sa vpredu podpisuje aj relatívne štíhla palubná doska s prístrojovým panelom umiestneným tradične uprostred a navrchu. Po novom dokáže zobraziť ešte viac informácií než doteraz. Okrem digitálnych „budíkov“ je klasickým rysom modelu Prius aj komicky malý volič prevodovky, s ktorým sa však výborne pracuje.

Kabína modelu Prius pôsobí vskutku futuristicky 36 fotografií v galérii Kabína modelu Prius pôsobí vskutku futuristicky Zdroj: Marek Pokrývka

Na centrálnej konzole nechýba displej multimediálneho systému, ktorý občas reaguje ťažkopádne. Po jeho rozsvietení kabína liftbacku pôsobí vskutku futuristicky. Pochváliť musíme úroveň spracovania a výberu materiálov, z tohto hľadiska niet dôvodu na kritiku. Celkový dojem trochu narúša nožná parkovacia brzda, ktorá v takomto aute pôsobí ako zabudnutá vykopávka.

Na vidieku za 3,6 litra benzínu

Pod kapotou sa nachádza naoko známa kombinácia 1,8-litrového benzínového štvorvalca s elektromotorom a bezstupňovou prevodovkou. Každý komponent je v skutočnosti prepracovaný. Trochu prekvapujúce je, že výkon oboch pohonných jednotiek sa znížil. Spoločne teraz produkujú 90 kW (122 k). Stovky koní tu ale nemožno čakať, prioritou je efektivita.

Pohonné jednotky spoločne produkujú 90 kW (122 k) 36 fotografií v galérii Pohonné jednotky spoločne produkujú 90 kW (122 k) Zdroj: Marek Pokrývka

Mierne zhoršenie papierových údajov sa odrazilo na dynamických parametroch. No stále ide o akceptovateľné čísla: hybrid zrýchli na stovku za 10,6 sekundy a dosiahne maximálne tempo 180 km/h. Vďaka tradičnej absencii preraďovania však pôsobí akcelerácia pomerne vlažne.

Samozrejme, Prius zákazníci nechcú pre šprintovanie, ale najmä nízku náročnosť na palivo. V papierových parametroch má liftback so sedemnástkami vo všetkých troch režimoch uvedenú spotrebu 3,6 l/100 km. V praxi sa apetít pohonnej sústavy mení. Uvedené číslo však nie je nereálne, nám sa ho podarilo dosiahnuť pri jazde na vidieku. Nešlo pritom o žiadne slimačie tempo.

Papierová spotreba modelu Prius nie je nereálna 36 fotografií v galérii Papierová spotreba modelu Prius nie je nereálna Zdroj: Marek Pokrývka

V uliciach mesta bola Toyota trochu náročnejšia na benzín, výsledok 4,1 litra na sto však možno stále hodnotiť ako excelentný. Ani diaľnica nevyhnala smäd štvorvalca do vesmírnych výšok. Jazdu tuzemským maximom dokázalo vozidlo absolvovať s výsledkom 5,1 l/100 km, čo je stále perfektné číslo. Pri porovnaní s predchodcom ide o zhruba litrovú úsporu.

Jazda je efektívna a pohodlná

Pohonný systém auta teda funguje veľmi efektívne. Zároveň je používateľsky veľmi príjemný, prepínanie jednotlivých režimov je veľmi hladké a zvukovo dobre odizolované od kabíny. V čisto elektrickom móde jazdí Prius takmer nehlučne. Liftback je vo všeobecnosti veľmi tichý, v porovnaní s predchodcami sa zlepšil aj jeho akustický prejav pri prudkej akcelerácií. Výraznejší je iba hluk od pneumatík.

Japonský liftback je vo všeobecnosti veľmi tichý 36 fotografií v galérii Japonský liftback je vo všeobecnosti veľmi tichý Zdroj: Marek Pokrývka

Čisto na elektrinu prejde hybrid viac než doteraz, za čo vďačí o niečo väčšiemu akumulátoru. Ten má po novom kapacitu 1,3 kWh. Okrem toho inžinieri vyladili prácu sústavy, vďaka čomu dokáže vozidlo jazdiť bez spaľovacieho motora častejšie. Funguje to skutočne dobre. Na displeji možno sledovať neustále zmeny prúdenia energie v systéme, v praxi je ich výsledkom slušná ekológia jazdy.

Na dosiahnutie tohto výsledku japonskí konštruktéri zmenili veľké množstvo ingrediencií v úspešnom hybridnom recepte, jednou z najzásadnejších prísad však bola platforma. Automobilka postavila toto vozidlo na modulárnej architektúre TNGA. Tá uviedla do sveta okrem iného zadnú nápravu pozostávajúcu z priečnych lichobežníkových ramien, ktorá sa odrazila na jazdných vlastnostiach.

Hybrid jazdí na skúšaných sedemnástkach veľmi hladko 36 fotografií v galérii Hybrid jazdí na skúšaných sedemnástkach veľmi hladko Zdroj: Marek Pokrývka

Prius štvrtej generácie má aj vďaka viacprvkovej zadnej osi jazdné vlastnosti, aké mu skutočne sedia. Tým však nenarážame na nejaké šokujúce schopnosti v zákrutách. Skôr naopak, pri rýchlom rezaní oblúkov sa vozidlo citeľne nakláňa a správa sa pomerne nedotáčavo. O radosti z jazdy pritom nemôže byť veľmi reč aj vďaka anonymne pôsobiacemu riadeniu a ťažšie čitateľným brzdám.

Spoza volantu teda hybrid nenadchne žiadnych entuziastov, druhou stránkou veci je však komfort. Aj na nami skúšaných sedemnástkach jazdí tento model veľmi hladko. Početné nerovnosti slovenských ciest zvláda dobre žehliť, k tichu pohonného systému teda pridáva aj pohodlný podvozok. Na každodenné používanie je jeho naladenie veľmi príjemné.

Takmer v plnke za tridsaťtisíc

V prípade modelu Prius napísala Toyota jednoduchý cenník, žiadne siahodlhé zoznamy príplatkových prvkov tu nenájdete. Odrazovou plochou je pomerne vysoká čiastka 27 190 eur. Táto suma platí pre základné vybavenie, my sme však mali k dispozícii prostrednú úroveň Active za 28 990 eur. Toto číslo už nemožno nejako výrazne nafúknuť, na výber je len niekoľko extra doplnkov.

Úrovni vybavenia Active chýba len pár drobností 36 fotografií v galérii Úrovni vybavenia Active chýba len pár drobností Zdroj: Marek Pokrývka

Výrazný červený odtieň nami testovaného automobilu stál deväť stovák navyše, navigačný systém nesie 660-eurovú cenovku. Celková suma sa teda vyšplhala na 30 550 eur. Za tridsaťtisíc je pritom tento hybrid takmer v plnke. Okrem diódových svetlometov má bezkľúčové štartovanie, viacero bezpečnostných systémov, adaptívny tempomat či zadnú kameru. Okrem pár drobností mu chýba akurát kožené čalúnenie a trochu prekvapujúco aj parkovacie senzory.

Popularita nie je dielom náhody

Toyota Prius je prvým sériovo vyrábaným hybridom na svete a zároveň najpredávanejší automobil tohto typu. Test štvrtej generácie nás presvedčil o tom, že jeho popularita nie je dielom nejakej náhody. Dlhoročné zlepšovanie liftbacku so zmiešaným pohonom je naozaj cítiť. Ikona svojej kategórie ukazuje, že jazdná ekológia nie je len marketingovým nástrojom.

Dlhoročné zlepšovanie hybridu Toyota je naozaj cítiť 36 fotografií v galérii Dlhoročné zlepšovanie hybridu Toyota je naozaj cítiť Zdroj: Marek Pokrývka

Ostro rezaná karoséria novinky nemusí byť každému po chuti, no originalitu jej nemožno uprieť. Futuristicky pritom pôsobí aj v kabíne. Praktickosťou vozidlo nesklame, okrem slušného miesta pre pasažierov má aj dostatok odkladacích priestorov. Menšou slabinou je kufor.

V porovnaní s predchodcom je hybridný automobil slabší, stále však ponúka akceptovateľnú dynamiku. Jazda s ním je hladká a naozaj tichá. S tým korešponduje komfortné naladenie podvozka, ktoré je na každodenné používanie veľmi príjemné. Niekoho môže odradiť vysoká základná cena. Tú však nemožno už veľmi nafúknuť, za tridsaťtisíc má totiž Prius skutočne solídne vybavenie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 798 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
72 kW/98 k
pri otáčkach
5 200/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
142 Nm
pri otáčkach
3 600/min
Max. výkon (elektromotor)
53 kW/72 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
163 Nm
Max. výkon (celkový)
90 kW/122 k
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
bezstupňová e-CVT
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 540 mm
Šírka
1 760 mm
Výška
1 490 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 375 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 450 kg
Užitočná hmotnosť
415 kg
Celková hmotnosť
1 790 kg
Objem batožinového priestoru
502 l/1 558 l
Objem palivovej nádrže
43 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
180 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
3,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
3,6 l/100 km
Mesto - počas testu
4,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,1 l/100 km
Vidiek - počas testu
3,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
84 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 27 190 €
Základná cena verzie
od 28 990 €
Cena testovaného exemplára
30 550 €
Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×