Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Poškodené čelné sklo: Čo znamená v praxi?

Jeden malý kamienok dokáže motoristom pripraviť nejeden problém. Presne v momente, keď poškodí čelné sklo ich automobilu.
4 8 príspevkov 26.07.2016 / Soňa Zverková

Na cestách číhajú na vodičov všakovaké nástrahy a jednou z nepríjemností sú kamienky. Veľkosťou malé, ale dokážu narobiť nepomerne väčšie problémy. Najmä vtedy, ak odletia od pneumatiky iného vozidla a na čelnom skle vytvoria neželané umelecké dielo. Spájajú sa s ním nepríjemnosti nielen vo forme možnej sankcie zo strany polície, ale aj obštrukciami poisťovní. Pozrime sa na to, čo vlastne poškodené čelné sklo znamená v praxi.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Čelné sklo v legislatíve

Čelným sklom sa zaoberajú hneď dva zákony. Tým je zákon o cestnej premávke, konkrétne jeden z prvých paragrafov, ktorý definuje základné povinnosti vodiča. V súvislosti s našou témou ukladá vodičovi povinnosť „zabezpečiť pred jazdou a počas jazdy, aby sa vo výhľadovom poli vodiča nenachádzali predmety, ktoré môžu odvádzať pozornosť od bezpečného vedenia vozidla“. Môžeme síce polemizovať o tom, či dierka alebo prasklina po kamienku predstavuje predmet alebo nie, v zásade však platí, že vodič musí mať nerušený výhľad.

V tom istom paragrafe ustanovuje, že vodič smie používať len vozidlo, ktoré je spôsobilé pre premávku. A tu sa dostávame k vyhláške ministerstva dopravy č. 464/2009, kde v ustanovení o technickej nespôsobilosti ako jeden z dôvodov uvádza obmedzený alebo znemožní výhľad z miesta vodiča, ako aj „prasknuté alebo poškodené čelné sklo v stieranej ploche s veľkosťou väčšou ako 20 mm“. V preklade to znamená, že auto je nespôsobilé, pokiaľ sa na ploche, ktorú čistia stierače, nachádza poškodenie väčšie ako jednoeurová minca.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Ak poškodenie čelného skla spĺňa podmienky vyhlášky, vozidlo je technicky nespôsobilé. Policajti môžu na mieste zadržať osvedčenie o evidencii a tabuľky s evidenčným číslom. Hliadka vydá potvrdenie o zadržaní dokladov a môže povoliť jazdu na 15 dní. V tomto čase musí vodič resp. majiteľ vozidla zabezpečiť opravu alebo výmenu poškodeného skla. Po odstránení závady nie je potrebné absolvovať technickú kontrolu, ale pristaviť vozidlo na kontrolu na príslušnom dopravnom inšpektoráte. Polícia mu osvedčenie aj tabuľky bezplatne vráti.

Oprava či výmena?

Vodič má v zásade dve možnosti a obidve sa odvíjajú od typu poškodenia. Pokiaľ ide len o povrchové poškodenie, ktoré nezasiahlo dolnú vrstvu skla a nie je väčšie než dvojeurová minca, prasklinu možno zaliať. Pochopiteľne, takáto oprava oveľa lacnejšia než výmena skla. Tá je druhou možnosťou, no najmä v prípade špeciálnych či vyhrievaných skiel môže vyjsť pomerne draho.

Pri výmene už síce vodič o diaľničnú známku nepríde, nakoľko klasická nálepka už neexistuje, ale problémom môžu byť nálepky z technickej a emisnej kontroly. Vo väčšine prípadoch ich však servisy dokážu prelepiť bez poškodenia. Ak máte na okne zahraničné diaľničné nálepky, servis to nemusí zvládnuť. Preto odporúčame vopred si zistiť postup a doklady, ktoré budete potrebovať. Napríklad, v Rakúsku budete potrebovať kópiu osvedčenia o evidencii, kópiu faktúry zo servisu a odlepenú nálepku alebo jej časť aj s kontrolným ústrižkom.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Kameň úrazu: poistenie

Najväčšie problémy zrejme čakajú nešťastníka pri vymáhaní náhrady škody od poisťovne, nakoľko štandardné povinné zmluvné poistenie tieto škody nekryje. A hoci aj vinníka poznáte a ten svoju vinu v Správe o nehode uzná, poisťovne nárok motoristu preveria a ak majú pochybnosti, peniaze nevyplatia. Peňazí sa nedočkáte ani vtedy, ak vinník škodu nenahlási svojej poisťovni. Ideálne riešenia sú tri: záznam z automobilovej kamery, havarijné poistenie alebo pripoistenie čelného skla, ktoré niektoré poisťovne ponúkajú k havarijnej poistke, iné aj k PZP.

Takmer presne pred tromi rokmi Národná banka Slovenska vydala stanovisko, podľa ktorého sú poisťovne povinné uhradiť poškodenie čelného skla. NBS konštatuje, že vymrštenie kameňa má priamu súvislosť s prevádzkou motorového vozidla, preto ak majiteľ vozidla vinu prizná a nahlási, poisťovňa musí škodu uhradiť. Toto stanovisko síce nie je pre poisťovne záväzné, no v prípade podnetu od poškodeného, bude NBS pri preverovaní prípadu postupovať podľa svojho stanoviska. Aj v prípade, že centrálna banka príde k záveru, že poisťovňa svoju povinnosť nesplnila, nemusí to znamenať, že peniaze vyplatí. Jej rozhodnutie je však dobrým podkladom pre prípadnú žalobu a je pravdepodobné, že súd k nemu prihliadne.

zdroj: Auto BILD 4 fotografie v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD


Video
Najnovšie články
Cadillac CT5: Zastúpi sedany ATS i CTS

Americká spoločnosť plánuje na autosalóne predstaviť omladenú verziu existujúceho vozidla i nový koncept, ktorý nesie podpis Pininfarina.

Karma avizuje pre Šanghaj dve premiéry

Ministerstvo financií zrejme môže byť spokojné s príjmami z elektronického mýta za nákladné vozidlá. Vo februári sa vybralo vyše 17 miliónov, čo je viac než...

Príjmy z mýta rastú, najviac platia cudzinci

Havarijný stav mostov zjavne nie je len lokálnym fenoménom u nás. Podľa aktuálnych informácií z Česka tam totiž majú rovnaký problém: v zúfalom stave je vyše 1...

Stovky českých mostov sú v havarijnom stave

Firmy už pred rokmi rozčúlili verejnosť, keď schvaľovali šéfom vysoké platy, hoci zisky klesali. V podobnom duchu je to teraz vo Forde, ktorého šéf Jim Hackett...

Šéf Fordu zarobil viac, i keď firma peniaze stratila

Rast cien ropy brzdia obavy zo stavu svetovej ekonomiky, čo nahráva do karát motoristom. Minimálne tým, že zdražovanie je zatiaľ len kozmetické.

Benzín a nafta: Ďalší vývoj je vo hviezdach

Európania stále kupujú menej áut, minimálne v prvých dvoch mesiacov tohto roka. Pocítil to aj Volkswagen a rovnako ako v prípade Škody bol hlavnou príčinou...

Slabý február hlásia všetky európske automobilky
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×