Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Škoda Ferat: Krvilačný český superšport

VIDEO
Škoda 110 Super Sport, známa pod označením Ferat, je filmová hviezda. Na striebornom plátne jazdil tento model na ľudskú krv. Realita je však úplne iná.
31 11 príspevkov 07.07.2016 / Filip Kadlečík

Neexistuje veľa automobilov, ktoré by sa stali hlavnými hviezdami strieborného plátna. Snáď najznámejším exemplárom spomedzi filmových áut je sivý Ford Mustang Shelby GT500, prezývaný menom Eleanor. Tento americký svalovec bol spolu s Nicolasom Cageom hlavným protagonistom v notoricky známej snímke 60 sekúnd.

Československá filmová hviezda sa vyznačuje klinovitým tvarom 31 fotografií v galérii Československá filmová hviezda sa vyznačuje klinovitým tvarom Zdroj: Auto BILD

Svoju Eleanor na štyroch kolesách malo aj bývalé Československo. Je ňou Škoda 110 Super Sport, známejšia pod menom Ferat. Tá v dobovom horore Upír z Feratu pôsobila v úlohe ľudožrútskeho automobilu jazdiaceho na prelomové palivo: krv čerpanú zo svojej posádky. Vo filme malo vozidlo špeciálny biomechanický agregát, ktorý vo svete spôsobil revolúciu.

Rely v krvi

Realita je však, ako to už býva, celkom odlišná. Model Škoda 110 Super Sport totiž v podstate technicky vychádzal z automobilu Škoda 110L Rallye. V strede umiestnený radový štvorvalec OHV s objemom 1,1 litra, ktorý bol zásobovaný dvojitým karburátorom Weber, dosahoval najvyšší výkon 54 kW (73 k). Tento motor dokázal auto zo stoja na rýchlosť 100 km/h zrýchliť za 15,3 sekundy, pričom akcelerovať prestal na hodnote 180 km/h.

V strede umiestnený agregát dýcha cez prieduchy umiestnené za dverami 31 fotografií v galérii V strede umiestnený agregát dýcha cez prieduchy umiestnené za dverami Zdroj: Auto BILD

Za kabínou si však na istý čas svoje miesto našla aj upravená verzia tejto pohonnej jednotky, ktorej výkon vrcholil na hodnote 77 kW (105 k). So silnejším agregátom dokázal Ferat uháňať rýchlosťou bezmála 212 km/h, pričom z 0 na 100 km/h šprintoval za 12,6 sekundy. Obidva motory dýchali cez prieduchy, ktoré sú umiestnené hneď za dverami automobilu.

Veľká premena

Ferat bol vyvíjaný v časoch tvrdej normalizácie, konkrétne v období medzi rokmi 1969 až 1971. Komplikovanú spoločenskú situáciu dokumentuje aj fakt, že projekcia snímky Upír z Feratu bola na nejaký čas zakázaná. V tom čase bol neistý aj osud vozidla.

Napriek problémom táto Škoda absolvovala svoju premiéru na autosalóne v Bruseli, kde zatienila aj produkty renomovanejších výrobcov športových áut. Vystavovaný kus bol však mierne odlišný od toho, ktorý v súčasnosti stojí v mladoboleslavskom múzeu automobilky. Mal totiž biele lakovanie, vyklápacie svetlomety a netradične riešenú zadnú časť, ktorú zdobilo až šestnásť kruhových svetiel.

Zadnú časť zdobí mamutie krídlo a netradičné svetlá 31 fotografií v galérii Zadnú časť zdobí mamutie krídlo a netradičné svetlá Zdroj: Auto BILD

Vtedajší vzhľad českého stroja bol teda vzdialený od toho súčasného, ktorý automobil dostal až pred natáčaním spomínaného hororu. Oscarový výtvarník Theodor Pištek ho pretvoril do dnešnej podoby, ktorá mala divákom naháňať strach. Cieľ sa mu podarilo naplniť, Ferat vyzerá aj po rokoch skutočne drsne.

V rámci spomínanej obmeny dostal automobil okrem iného aj obrovský zadný spojler. Pribudli aj pevné predné reflektory. Zadné svetlá pochádzali z konceptu Škoda 742 M, avšak súčasťou dnešnej podoby je pôvodný dizajn. Okrem toho automobil odeli do čierneho laku, ktorý je kde-tu zvýraznený kontrastnými červenými linkami. Športový vzhľad podčiarkujú pretekárske kolesá BBS zlatej farby.

Automobil je obutý do pretekárskych kolies BBS 31 fotografií v galérii Automobil je obutý do pretekárskych kolies BBS Zdroj: Auto BILD

Unikátne dvere

Po stránke dizajnu je automobil skutočne veľmi zaujímavý. V dobe svojho uvedenia musel popri bežných sériových modeloch pôsobiť ako z inej planéty. Možno preto si počas dlhých rokov svojej existencie vyslúžil mnohé ocenenia za priemyslový dizajn.

Zadné krídlo automobilu dodáva rebelský imidž 31 fotografií v galérii Zadné krídlo automobilu dodáva rebelský imidž Zdroj: Auto BILD

Auto je síce charakteristické hlavne svojim klinovitým tvarom, avšak nezabudnuteľným ho robí niečo úplne iné. Ide o spôsob vstupu do interiéru. Ferat totiž nemá konvenčné dvere, otvára sa celý priestor kabíny. S ním sa pohybuje aj prístrojová doska a volant. Ľudia zodpovední za tento model s úsmevom na tvári hovoria, že nepoznajú žiadne iné auto, ktoré by malo „dvere“ tak často otvorené.

Ferat je jedinečný práve spôsobom otvárania dverí 31 fotografií v galérii Ferat je jedinečný práve spôsobom otvárania dverí Zdroj: Auto BILD

V interiéri sa veľké prekvapenia nekonajú. Vozidlo má športové sedačky a volant s úzkym vencom. V jeho strednej časti tróni nápis “Sport”. Prístrojový panel je tvorený klasickou zostavou budíkov. Okrem nich v interiéri nájdete len tie najpotrebnejšie ovládače funkcií automobilu. Celkový dojem interiéru je vecou vkusu. Na fanúšika strohých a športových automobilov musí urobiť dobrý dojem.

Interiér je strohý, ovládače tu majú len základné funkcie 31 fotografií v galérii Interiér je strohý, ovládače tu majú len základné funkcie Zdroj: Auto BILD

Aby sme nezabudli, je treba dodať, že na fotografiách vidíte jediný existujúci exemplár Škody 110 Super Sport na svete. Vyrobený bol len jeden prototyp. Napriek počiatočnému záujmu to tento automobil nikdy nedotiahol až do výroby. Exkluzivita, jedinečnosť a história Feratu z neho doslova sálajú. Jazda na tomto unikátnom automobile musí byť výnimočným zážitkom.

Fabia R5 s temným lakovaním

Jedinečnou skúsenosťou je určite aj jazda v rely špeciále Fabia R5. Škoda pri príležitosti 35. výročia uvedenia filmu Upír z Feratu a na počesť tohto unikátneho automobilu, predstavila práve Škodu Fabia R5, ktorá dostala temné lakovanie v štýle Ferat. Odetá v tejto unikátnej kombinácii odjazdila celú Bohemia Rally. Nezabudnite si pozrieť video, v ktorom žiaria obidve hviezdy dnešnej exkurzie do histórie a súčasnosti značky Škoda.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×