Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Aby ste vždy dobre videli: Nezabúdajte na stierače

Na stierače si mnohí vodiči spomenú, až keď im na skle pristanú prvé kvapky. Nenáročnou pravidelnou starostlivosťou však môžu výrazne predĺžiť ich životnosť.
4 17 príspevkov 30.06.2016 / Redakcia AUTO BILD

Dobrý výhľad z auta patrí k základným predpokladom bezpečnej jazdy. Významne sa na ňom podieľa čistota okien, zvlášť predného. Tú zasa v nemalej miere ovplyvňuje stav stieračov. Neplatí to pritom len na jeseň, či v zime, v období častých dažďov, mrholenia a sneženia. Nečistoty z okna treba zmývať a stierať bez ohľadu na ročné obdobie a v lete, keď sa väčšmi práši, možno ešte viac než inokedy.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

Ak ale pohyb stieračov po skle sprevádzajú rôzne pazvuky, škripot, či pískanie zreteľne to poukazuje na ich opotrebenie. Keď navyše za nimi namiesto čistého a priehľadného skla ostávajú šmuhy, situácia je dokonca nebezpečná. Pri starostlivosti o auto preto nemožno zabúdať ani na túto zdanlivô drobnosť. Veď cez špinavý pruh možno prehliadnuť nielen dopravnú značku pri ceste, ale i celé auto.

Primeraná starostlivosť predlžuje životnosť

Čistenie stieračov nepredstavuje žiadnu veľkú námahu. Stačí pravidelne zdvihnúť lištu zo skla a pretrieť ju vlhkou bavlnenou handričkou s troškou saponátu alebo autošampónu. Prípadné zaschnuté nečistoty možno odstrániť pomocou neriedenej nemrznúcej kvapaliny do ostrekovačov. Rôznym rozpúšťadlám, riedidlám, či benzínu sa však treba vyhnúť, pretože gumu leptajú a spôsobujú jej degradáciu.

Okrem toho je vhodné občas, približne raz za štvrť roka, nastriekať na očistené lišty silikónový sprej. Vďaka nemu ostane guma dlhšie pružná a nestane sa tak skoro porézna. S takouto pravidelnou, ale nanajvýš jednoduchou starostlivosťou vydržia stierače citeľne dlhšie než v prípade, keď si na ne vodič spomenie len vtedy, keď ich potrebuje.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

Na údržbu stieračov býva dostupný aj špeciálny set. Zvyčajne sa v ňom nachádzajú tri odlišné nástavce: na čistenie, odmrazovanie a prebrúsenie líšt. Posledný úkon je určený na odstránenie rýh a žliabkov na brite, čím by sa malo zabrániť vytváraniu pruhov pri stieraní. Životnosť stierača sa tým zväčša predĺži, no treba mať na pamätí, že brúsením sa z neho odstraňuje materiál a tak je efekt len krátkodobý.

Popri stieračoch ale rozhodne nemožno zabúdať ani na pravidelné odstraňovanie nečistôt, či prípadných zvyškov hmyzu z predného okna, vďaka čomu sa ich lišty nebudú zbytočne namáhať. Pritom už samozrejme nestačí ostrekovač, no treba použiť nejaký vhodný čistiaci prostriedok a sklo vyčistiť ručne.

Ak to všetko nepomôže, neostáva iné riešenie ako nové stierače. Našťastie to ale z finančného hľadiska nebýva dramatická položka a prácu si navyše môžu spraviť sami aj vodiči, ktorých zručnosť nie je nejaká oslnivá.

Zima a umývacia linka – dve hlavné riziká pre stierače

Životnosť stieračov môže skrátiť aj zima. Pri odstavení auta v mraze je výhodné nadvihnúť lišty od okna, čím sa predíde ich primrznutiu. Niektorí výrobcovia doplnkov na to dokonca ponúkajú špeciálne podložky rôzneho tvaru. Druhou možnosťou je ich ochrana pomocou fólie. Tak či onak, v oboch prípadoch sa predíde riziku poškodenia britu pri odtŕhaní od okna.

Druhým nebezpečným prostredím pre stierač je umývacia linka. Ak ostane vo svojej štandardnej základnej polohe, nemalo by mu hroziť žiadne riziko. Ak je ale v inej pozícii, môže prísť veľmi ľahko k jeho poškodeniu, či obvykle skôr úplnému zničeniu.

Výmena stieračov: Ako na to?

Pri výmene stieračov je najdôležitejší cit a opatrnosť, v žiadnom prípade nemožno použiť neprimeranú silu. Ak by nadvihnuté ramienko, priťahované mechanizmom s pružinou dopadlo na predné sklo, môže ho poškodiť, či dokonca rozbiť. Zvlášť v prípade, ak na ňom nie je nasadená lišta a do okna udrie len jeho kovová koncovka.

Pri mnohých súčasných automobiloch sú stierače v základnej polohe skryté za lemom kapoty, ktorý svojim tvarom bráni ich nadvihnutiu od okna. Pri výmene ich preto treba nastaviť do servisnej pozície, v ktorej možno ramienko bez problémov podvihnúť. Niekedy možno spomenutú polohu zabezpečiť pomocou palubného počítača, inokedy na to slúži špeciálny postup pri zapínaní.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

Pri samotnej výmene lišty je potrebné nadvihnúť ramienko kolmo k oknu, opatrne uvoľniť poistku a vysunúť ju z uloženia. Jednotlivé systémy upevnenia sa líšia, bežne sa ale používajú tri či štyri a ich funkcia býva zrejmá pri prvom bližšom pohľade. Nové lišty sa nasadia obráteným postupom a dotlačia sa, až kým nepočuť zreteľné cvaknutie poistky. Potom možno celý stierač opatrne položiť späť na okno.

Okrem systému, pri ktorom sa mení celá lišta, sa používa tiež riešenie, kde sa nahrádza len samotný gumený brit. Ten sa kupuje v metráži, takže ho ešte treba upraviť na potrebnú dĺžku. Toto riešenie je už ale na ústupne. Jeho nevýhodou je práve opätovné používanie toho istého ramienka, ktoré však vekom stráca svoju pružnosť, čo znamená horší prítlak lišty ku sklu.

S kovovou konštrukciou, či bez nej

Lišta stierača dlhé roky pozostávala z kovovej konštrukcie pripomínajúcej vešiak a samotného britu, ktorý bol na ňu upevnený. V posledných rokoch je ale stále rozšírenejšie riešenie, ktoré žiadnu pomocnú konštrukciu nevyužíva. Namiesto nej je len „samonosná“ lišta s vystužujúcim nosníkom vsadeným priamo v jej vnútri.

Ilustračná snímka 4 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

Jej hlavnou prednosťou je výhodnejší aerodynamický tvar, vďaka čomu ju počas jazdy prúdiaci vzduch nadnáša v podstatne menšej miere než lištu, ktorá využíva kovové ramienko. To zaručuje jej lepší a rovnomernejší prítlak. Hlavnou nevýhodou je obvykle vyššia cena, tú však môže vyvážiť životnosť, ktorá je podľa skúsenosti aj o 30% dlhšia v porovnaní s klasickým systémom.

Modernejší systém už mnohí výrobcovia stieračov ponúkajú aj na staršie automobily, ktoré pôvodne využívali lišty s kovovým ramienkom. Naopak pri tých, ktoré sú ním vybavené už od výroby iná možnosť ani neexistuje.

Niektorí lišty bávajú aj v prevedení s integrovaným spoilerom. Jeho úlohou je pritláčať stierač ku sklu, jeho funkcia sa však javí byť pomerne sporná. Pri rýchlostiach do 100 km/h evidentne nemôže mať príliš veľký účinok a jazdiť v daždi nejako rýchlejšie je zasa nezmysel. Vtedy už totiž aj tie najlepšie pneumatiky prichádzajú na hranicu aquaplaningu.

Kvalita má svoju cenu

Kúpiť stierače, presnejšie ich lišty, nepredstavuje žiaden problém, predávajú sa v obchodoch s autopríslušenstvom, na pumpách, aj v hypermarketoch. Otázkou však ostáva ich kvalita. Zabudnúť nemožno ani na to, že mnohé dnešné autá majú rôznu dĺžku lišty pred vodičom a pred spolujazdcom. Na niektoré je dostupná potrebná sada, pri iných je potrebné kúpiť každú stranu osobitne.

Cenové rozpätie stieračov je približne od 10 do asi 50 eur. Tým najlacnejším je lepšie sa vyhnúť, na druhej strane však, ako obvykle, vôbec nemusí platiť, že najdrahšie sú zároveň najlepšie. Zväčša sa pritom možno spoľahnúť na overenú značku výrobcu a pomôžu samozrejme aj skúsenosti, či už vlastné, alebo od iných motoristov.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory

Stavebné práce na novej rýchlostnej ceste R7 napredujú dobrým tempom, na niektorých úsekoch sú výrazne popredu a začalo sa už s kladením prvej asfaltovej...

Na niektorých úsekoch R7 sú práce výrazne popredu

Na rodnom liste Fordu Mustang Shelby GT500 sa objavilo niekoľko ďalších zápisov. Hovoria o výkone 771 koní a limitovanej maximálke tesne pod 300 km/h.

Najsilnejší motor Fordu: Osemvalec má 771 koní

Nemecký tuner Triebwerk Motors plánuje postaviť jedenásť šialených Audi RS6 inšpirovaných závodmi DTM.

Extrémne Audi RS6: Šialená limitovaná edícia
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×