Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Smerovka v ľavom pruhu na diaľnici sa trestá

VAŠA TÉMA Na rakúskych diaľniciach sa možno stretnúť s nátlakom voči pomalším vodičom. Dopúšťajú sa ho aj slovenskí motoristi, ktorí netušia, že u našich susedov je nelegálne a hrozia zaň tvrdé tresty.
3 41 príspevkov 23.06.2016 / Soňa Zverková

Blíži sa čas dovoleniek a v zahraničí sa možno stretnúť s fenoménom, ktorý je u nás neznámy. Hovoríme o niečom, čo dôverne poznajú motoristi, ktorí sa pohybujú po nemeckých a rakúskych diaľniciach.

Pokiaľ sa v pravom jazdnom pruhu nachádza priveľa pomalších či nákladných vozidiel, veľmi často je ľavý jazdný pruh doslova upchaný. Napríklad, situáciu v Rakúsku ešte dodatočne komplikuje aj fakt, že nákladné vozidlá smú predchádzať, čo je u nás zakázané. Preto mnohí rýchlejší vodiči v ľavom jazdnom pruhu zapínajú ľavú smerovku, čím naznačujú ostatným vozidlám, aby im uvoľnili cestu. Očividne sú rakúski a nemeckí vodiči na tento druh signalizácie zvyknutí, nakoľko sa preradia do pravého pruhu v prvom momente, keď im to situácia dovolí. A rovnako je jasné, že často sledujú spätné zrkadlá.

Nátlak pri predchádzaní sa nemusí vyplatiť. Zdroj: DVR 3 fotografie v galérii Nátlak pri predchádzaní sa nemusí vyplatiť. Zdroj: DVR Zdroj: DVR

U nás je táto prax menej známa. A nielen v súvislosti s ľavou smerovkou, ale, často žiaľ, aj v prípade používania spätných zrkadiel. Zaujímalo nás preto, či je takýto spôsob signalizácie v Rakúsku povolený. Právnik rakúskeho autoklubu ÖAMTC Alexander Letitzki pripúšťa, že toto správanie je pomerne časté, no v rozpore so zákonom. Rovnako je nelegálne aj používanie diaľkových svetiel v snahe signalizovať úmysel predísť pomalšie vozidlo. Pokiaľ by došlo k oslneniu vodiča predchádzaného vozidla, pokuta by sa mohla vyšplhať až na 726 eur.

Ak by si vodič týmto spôsobom vynucoval uvoľnenie cesty, môže za určitých okolností naplniť skutkovú podstatu trestného činu nátlaku. Mohlo by to nastať vtedy, ak by rýchlejšie vozidlo nedodržalo bezpečnú vzdialenosť a „nalepilo“ sa pomalšiemu autu na nárazník. Tento štýl jazdy je bežný skôr v našich končinách, v Rakúsku sa bezpečná vzdialenosť na diaľniciach dodržiava veľmi dôsledne. Možno aj preto sú podľa Letitzkého pokuty aj trestnoprávne postihy za takéto prehrešky veľmi zriedkavé.

Ako je to na Slovensku

Naša legislatíva je odlišná. Na rozdiel od Rakúska náš zákon o premávke umožňuje používať zvukové a svetelné výstražné znamenia aj pri predchádzaní. Klaksón sa smie mimo obce použiť na upozornenie vodiča predchádzaného vozidla, v obci je to možné iba bliknutím diaľkovými svetlami. I keď náš zákon túto možnosť pripúšťa, používa sa iba zriedka, nakoľko môže byť pre predchádzaného vodiča mätúca.

Pýtali sme sa našej polície na používanie ľavej smerovky v ľavom jazdnom pruhu na diaľnici. Z policajného prezídia sme dostali skutočne šalamúnsku odpoveď: „Znamenie o zmene smeru jazdy je vodič povinný dávať okrem prípadov uvedených v zákone o cestnej premávke (obchádzanie, predchádzanie, vyhýbanie, odbočovanie) vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky. Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza.“

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

I keď je pravdepodobné, že policajná hliadka si tento spôsob signalizácie nemusí všimnúť, rozhodne ju neodporúčame. V prvom rade preto, že priveľa Slovákov nesleduje spätné zrkadlá. Na diaľnici aj mimo nej. Signalizácia ľavou smerovkou by sa tak minula účinkom a vodič by sa mohol dostať do konfliktu s hliadkou. Navyše zvyk je železná košeľa a pokiaľ by našinec použil túto signalizáciu v zahraničí, minimálne v Rakúsku by mal problém takmer isto.

A na záver upozorňujeme, že nedodržiavanie bezpečnej vzdialenosti na diaľnici, blikanie či trúbenie môže byť potenciálne nebezpečné. Nikdy neviete, aký vodič sedí v pomalšom vozidle, môže ísť o neskúseného vodiča alebo dokonca začiatočníka. Agresívne vynucovanie si jazdy môže vodiča znervózniť, v dôsledku čoho spanikári a situáciu nezvládne. Ak dupne na brzdu alebo strhne volant, tragédia je na svete. Tragédia, ktorá sa vôbec nemusela stať.

zdroj: Auto BILD 3 fotografie v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD


Video
Najnovšie články
“Šokujúco dostupné”: Dacia chystá elektroauto

Nemecký sedan dostal prepracovanú karosériu i interiér, platforma však zostala zachovaná. Jedinou voľbou je prepĺňaný dvojliter.

VW Passat: Nová generácia pre Ameriku

Mustang dostal vrcholný variant, ktorý poháňa osemvalec s kompresorom produkujúci vyše 700 koní. Presné číslo nepoznáme.

Shelby GT500: Svalnatá legenda je späť

NIssan neustále ubezpečuje, že trvá na zachovaní aliancie s Renaultom a Mitsubishi. Šéf automobilky Hiroto Saikawa by neurobil nič, čo by mohlo spojenie...

Nissan chce pokračovať v aliancii

Kritické obdobie koncom leta a začiatkom jesene minulého roka, keď začal platiť nový testovací cyklus WLTP sa podpísalo aj na predaji Mercedesu.

WLTP zbrzdilo aj predaj Mercedesu

Američania vypĺňajú medzeru vo svojom portfóliu, predstavili veľké SUV s tromi radmi sedadiel využívajúce platformu menšieho typu XT5.

Cadillac XT6: Escalade má menšieho brata

Mníchovský kabriolet vyrábaný do roku 2013 zmenila firma Everytimer Automobile na reinkarnáciu typu 2002 s výborným šesťvalcom.

ETA 02: Retro kabriolet s dušou BMW 135i
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×