Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Litrová Octavia: Menej je niekedy viac

PRVÁ JAZDA Trojvalcový motor pod kapotou českého bestselleru dokáže príjemne prekvapiť. Pochvalu si zaslúži za výkon i kultivovanosť.
23 86 príspevkov 21.06.2016 / Marek Pokrývka

Prepĺňaný trojvalec je kľúčovým predstaviteľom downsizingu, v ostatných rokoch sa takýto motor dostal do širokej palety rôznych automobilov. S jeho zavádzaním začal aj koncern Volkswagen. Litrový benzínový agregát v súčasnosti montuje do množstva produktov, nedávno ho dokonca nasadil do prémiového kompaktu Audi A3. Rovnaký motor dostala aj Škoda Octavia.

Škoda Octavia sa s motorom 1.0 TSI už preháňa po cestách 23 fotografií v galérii Škoda Octavia sa s motorom 1.0 TSI už preháňa po cestách Zdroj: Marek Pokrývka

Príchod trojvalcovej pohonnej jednotky do svojho najúspešnejšieho vozidla ohlásila Mladá Boleslav v polovici apríla, pričom popritom rovno zverejnila aj ceny nových modelov. Dnes sa už prvé exempláre preháňajú po cestách. My sme si jeden z nich vyskúšali na medzinárodnej prezentácii, ktorú česká automobilka usporiadala na svojej domácej pôde.

Živý a kultivovaný trojvalec

Mnohých ľudí Škoda zaradením nového motora do portfólia prekvapila. Nestal sa totiž jeho úplným základom, tým zostal aj naďalej štvorvalcový variant 1.2 TSI s výkonom 63 kW (86 k). Malý turbomotor nahradil jeho silnejšie naladenie, ktoré ponúkalo parametre 81 kW (110 k) a 175 Nm. Napriek nižšiemu objemu tieto čísla prekonal. Agregát dosahuje hodnoty 85 kW (115 k) 200 Nm.

Koncernový litrový trojvalec sa preberá asi od dvetisíc otáčok 23 fotografií v galérii Koncernový litrový trojvalec sa preberá asi od dvetisíc otáčok Zdroj: Marek Pokrývka

Na papieri teda trojvalec dokazuje, že menej je niekedy viac. Čo na to prax? Žiadna tragédia sa nekoná, napriek častým predsudkom verejnosti. Koncernový motor 1.0 TSI sme už pochválili pod kapotou Audi A3 a náš verdikt musíme po skúsenosti s litrovou Octaviou zopakovať.

Agregát pôsobí pri jazde dostatočne živo. Preberá sa asi od dvetisíc otáčok a ďalej rastie jeho sila pomerne lineárne. Samozrejme, nejde o žiadneho veľkého šprintéra. S tromi pasažiermi na palube však táto Škoda nemá žiaden problém ani na kľukatej ceste a dokáže sa pohybovať pomerne svižne. Akceleráciu na stovku zvláda litrový český bestseller tesne pod desať sekúnd.

S tromi pasažiermi na palube nemá motor žiaden problém 23 fotografií v galérii S tromi pasažiermi na palube nemá motor žiaden problém Zdroj: Marek Pokrývka

Pod vyššou záťažou sa agregát 1.0 TSI ozýva charakteristickou melódiou troch valcov. Tá je však výborne utlmená, pričom v bežných podmienkach je turbomotor počuť len málo. Kultivovanosťou chodu určite svojich pasažierov nesklame. Okrem akustiky totiž inžinieri dobre odizolovali aj vibrácie, ktoré nepredstavujú výrazný problém ani na voľnobehu. Hodnotiť spotrebu si zatiaľ po prvých kilometroch nedovolíme, no vyzerá pomerne sľubne.

Tlmiče DCC fungujú dobre

Popri uvedení trojvalcovej pohonnej jednotky pripravila Škoda pre svoj najúspešnejší produkt aj ďalšiu významnú novinku na technickom fronte. Do cenníka sa zaradila skratka DCC. Skrývajú sa za ňou adaptívne tlmiče, ktoré už zákazníci poznajú z typu Superb. Tento systém sme počas medzinárodnej prezentácie neobišli a preverili jeho funkčnosť. Podobne ako v drahšom súrodencovi ponúka pruženie tri nastavenia: Sport, Normal a Comfort.

Octavia dostala pruženie známe z väčšieho typu Superb 23 fotografií v galérii Octavia dostala pruženie známe z väčšieho typu Superb Zdroj: Marek Pokrývka

Tlmiče fungujú v českom kompakte dobre. Rozdiely medzi jednotlivými režimami sú citeľné, no nie také priepastné ako pri vlajkovej lodi. V pohodlnom móde sa teda nekoná žiadne „plávanie“ charakteristické pre veľkého brata. Dôraz na komfort je tu však jasný, pri voľbe Sport na palubnom displeji pruženie jednoznačne stuhne a nerovnosti začnú byť podstatne výraznejšie.

Mladá Boleslav ponúka adaptívny podvozok za príplatok 975 eur. Kúpiť si ho však možno len pri verziách s výkonom od 110 kW (150 k), ktoré majú viacprvkovú zadnú nápravu. S novým trojvalcom ho teda nedostanete. Samotný litrový motor môže cenou mnohých prekvapiť, keďže stojí viac než štvorvalec 1.2 TSI. Na slovenskom trhu sa predáva od 16 510 eur.

Adaptívny podvozok ponúka Škoda za príplatok 975 eur 23 fotografií v galérii Adaptívny podvozok ponúka Škoda za príplatok 975 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Cena trojvalca môže spočiatku niektorých záujemcov odradiť, tento agregát však dokáže pod kapotou českého bestselleru príjemne prekvapiť. Pochvalu si zaslúži za výkon i kultivovanosť. Menej je v tomto prípade skutočne viac, skromného zdvihového objemu by sme sa po prvej skúsenosti na medzinárodnej prezentácii nebáli. Aká je skutočná prax sa ukáže pri klasickom teste.


Video
Najnovšie články
Slovenský Aeromobil má nových investorov

Jedno z vrcholných podujatí motoristickej sezóny na okruhu SLOVAKIA RING prichádza začiatkom júla: FIA Majstrovstvá Európy preteky ťahačov (FIA ETRC) ako OMV...

Majstrovstvá Európy preteky ťahačov na okruhu SLOVAKIA RING

Česká fabrika Hyundai v Nošoviciach má za sebou úspešný a ziskový rok. V najbližšom období však očakáva problémy na trhu a v predstihu znižuje výrobu.

Nošovický Hyundai prosperuje, očakáva však problémy

Dočkali sme sa. Z SUV-kupé je legitímny trend a teraz sa jedno z nich bude môcť vybrať aj do tvrdého off-roadu.

Extrémne SUV-kupé: GLE do ťažkého terénu?

Renault postupne omladzuje modelové portfólio. Po novej generácii Clia na rad prichádza modernizovaný elektromobil. Model Zoe si množstvo vychytávok požičal...

Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×