Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Čo nás bude voziť v budúcnosti? Olli!

Spoločnosť Local Motors ukázala svetu koncept autonómneho elektrobusu. Odvezie 12 pasažierov, v reálnej premávke ho budú testovať už tento rok.
7 2 príspevky 21.06.2016 / Filip Kadlečík

Pamätáte si na prvé auto, ktoré bolo vyrobené pomocou 3D tlače? Sú to už takmer dva roky, odkedy ho spoločnosť Local Motors predstavila svetu. Po dlhom čase táto firma z Chicaga opäť zaujala svet. Predstavila totiž koncept malého autonómneho elektrobusu, ktorému dala meno Olli. Vozidlo bude už tento rok jazdiť vo Washingtone D.C., Miami a Las Vegas.

Firma to s elektrobusom Olli myslí vážne, do reálnej premávky ho vyšle už tento rok 7 fotografií v galérii Firma to s elektrobusom Olli myslí vážne, do reálnej premávky ho vyšle už tento rok Zdroj: Local Motors

Jazda v inovatívnom dopravnom prostriedku by mala byť v prvom rade plynulá, bezpečná a pokojná. Tomu nasvedčuje aj fakt, že motor na kolesá posiela “len” 125 Nm, pričom jeho maximálny výkon sa pohybuje na úrovni 30 kW (41 k). Veľkou devízou Olliho je nízka hmotnosť. Nie je úplne bežné, že vozidlo s hmotnosťou 1 500 kg je schopný odviezť až 12 pasažierov, respektíve 1 000 kg nákladu. Tieto parametre sa podarilo dosiahnuť vďaka karosérii z vysokopevnostnej ocele a hliníka.

Vnútri mikrobusu by malo byť dostatok miesta pre 12 pasažierov 7 fotografií v galérii Vnútri mikrobusu by malo byť dostatok miesta pre 12 pasažierov Zdroj: Local Motors

Vozidlo by na jedno dobitie malo byť schopné prejsť 58 km. To nie je veľmi veľa, avšak treba myslieť na fakt, že Olli odvezie až 12 pasažierov. Kapacita batérie je 15 kWh, pri dobíjaní z bežnej zásuvky by elektrobus mal byť pripravený na použitie najneskôr za 4,5 hodiny. K vyššiemu dojazdu prispieva rekuperácia elektrickej energie vo fáze brzdenia.

Autonómny Olli je vybavený štyrmi laserovými rádiolokátormi, dvomi kamerami a približne tridsiatimi ďalšími senzormi rôzneho druhu. Vďaka tomu má mať dobrý prehľad o situácii vo svojom okolí. Svoju činnosť však nebude vykonávať úplne bez ľudského dozoru. Flotila týchto elektrobusov by mala byť sledovaná a kontrolovaná operátormi. Celý systém autonómneho riadenia a vyhodnocovania dát získaných zo senzorov bude fungovať vďaka superpočítaču Watson od spoločnosti IBM.

Local Motors sa pri vývoji Olliho spojilo so spoločnosťou IBM 7 fotografií v galérii Local Motors sa pri vývoji Olliho spojilo so spoločnosťou IBM Zdroj: Local Motors

Táto firma pri realizácii projektu prispela nielen výpočtovou silou, ale aj skúsenosťami na poli spracovania a produkcie ľudskej reči, ako aj svojim know-how v dynamicky rastúcej oblasti Internet of Things (Internet vecí). Vďaka týmto moderným technológiám bude Olli schopný komunikovať s pasažiermi ľudskou rečou a bude fungovať na princípe, ktorý pripomína známu taxislužbu Uber. Budete si ho totiž môcť privolať cez špeciálnu aplikáciu.


Video
Najnovšie články
Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje

Polícia v Británii uvádza do testovacej prevádzky novú technológiu. Z pohľadu bežného vodiča ide o radary, tie však prekvapivo nebudú merať rýchlosť. Na čo sa...

Rýchlosť merať nebudú: Nové radary v nasadení

O Škode Kamiq od svetovej premiéry príliš nepočuť, jej príchod na trh sa však blíži. Dnes sme spoznali prvé detaily z cenníka českého crossoveru.

Najlacnejšie SUV Škody: Prvé detaily o cenách

Česká Škoda je u nás stále obľúbená, čo dokazujú aj májové predajné čísla. Nanešťastie tento úspech nedokázal vykompenzovať prepad predaja v Ázii.

Škode sa v máji darilo horšie, problém nastal v Číne
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×