Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pozor na „výhodnú“ kúpu auta zo zahraničia

Rozsiahle záplavy, ktoré v súčasnosti trápia viaceré európske krajiny, so sebou prinesú nemenej rozsiahlu záplavu lacných áut. Nedajte sa však takto „výhodnou“ ponukou nachytať. Poradíme vám, ako rozpoznať, či auto bolo obeťou povodne.
8 13 príspevkov 20.06.2016 / Soňa Zverková

Európou sa v poslednom období prehnala vlna záplav, ktorá poškodila množstvo vozidiel. A nepriamo sa môžu dotknúť aj Slovákov, ktorí uvažujú nad kúpou ojazdeného vozidla zo zahraničia. Individuálny dovoz nových aj ojazdených áut sa u nás teší veľkej obľube. Podľa Združenia automobilového priemyslu (ZAP) sa vlani doviezlo 59 713 takýchto áut, čo na celkových registráciách predstavuje podiel až 43,4 percenta.

Vozidlo nemusí byť vôbec celé zatopené. Stačí, ak sa voda dostane do kabíny. Zdroj: Dreamstime 8 fotografií v galérii Vozidlo nemusí byť vôbec celé zatopené. Stačí, ak sa voda dostane do kabíny. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Slováci by mali spozornieť najmä pri „výhodných“ cenách vozidiel z Francúzska a Nemecka, nakoľko pravdepodobnosť, že pôjde o auto poškodené pri záplavách, je veľmi vysoká. Našinci si síce v súčasnej ekonomickej situácii nemôžu veľmi vyskakovať, no kúpa vozidla, z ktorého sa po krátkom čase stane nepojazdný vrak, vyjde oveľa drahšie. Peniaze sú preč a auto v podstate tiež.

Signál č. 1: zápach v kabíne

Prvým signálom, že niečo nie je v poriadku, je nepríjemný zápach v kabíne. Rieka totiž so sebou prináša blato, piesok, fekálie alebo odpadky. Moderná autokozmetika dokáže vyčistiť zatopený interiér tak, aby pôsobil novým a udržiavaným dojmom. Lenže špinavá voda prenikne do všetkých penových materiálov, z ktorých zápach neodstránite, nech sa snažíte akokoľvek. Prečo asi nefajčiar vždy rozpozná fajčiarske auto, nech je aj čerstvo vytepované?

Mnohí majitelia v snahe zakryť zápach vystriekajú interiér všetkými možnými voňavkami. Aj to sa môže stať varovným signálom. Ak interiér vonia ako pojazdná parfuméria, môže to naznačiť snahu majiteľa niečo zatajiť. Jednoduchá pomoc: odstavte vozidlo do tieňa a naplno pustite klimatizáciu, aby poriadne vychladila kabínu. Práve za studena totiž zápach naplno prerazí a nezabráni mu v tom ani cisterna voňavky.

Aj takto môže vyzerať interiér vozidla, ktoré bolo zatopené. Foto: Soňa Zverková 8 fotografií v galérii Aj takto môže vyzerať interiér vozidla, ktoré bolo zatopené. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Majiteľ síce môže nahradiť niektoré časti interiéru, avšak na to, aby sa zápach aspoň čiastočne zmiernil, by sa museli vymeniť aj všetky plasty, obklady, čalúnenia a izolácie v celom vozidle, vrátane motorového a batožinového priestoru. Lenže to vyžaduje priveľa peňazí a majitelia sa chcú zatopeného auta zbaviť čo najskôr a zarobiť čo najviac. Históriu predávaného auta preto prezradia práve takéto detaily.

Už pri najmenšom podozrení, že predajca niečo tají, odporúčame navštíviť servis a požiadať o demontáž plastového obloženia, ktoré sa bežne nesníma, napríklad, z dverí alebo palubnej dosky. Ak bolo auto po vodou, za týmto obložením sa určite nájdu znaky zatopenia, akými sú blato alebo piesok. Ďalšou možnosťou je demontáž palivovej nádrže, nakoľko medzi ňou a karosériou sa určite dajú odhaliť neklamné znaky prítomnosti kalnej vody.

Signál č. 2: štrajkujúca elektronika

Najkritickejším systémom, ktorý povodeň s takmer 100-percentnou istotou pošle do večných lovísk, je elektronika. Nech sušíte auto akokoľvek dlho a dôsledne, voda nenávratne poškodí plošné spoje v riadiacich jednotkách. Elektronické riadiace jednotky síce možno kúpiť a vymeniť, musia sa však nanovo naprogramovať a ani to nedáva záruku spoľahlivosti. Navyše oprava býva tak drahá, že lacnejšie vychádza úplne nové vozidlo. Potenciálni kupci by si mali pozrieť poistkovú skrinku a kontakty v blízkosti riadiacich jednotiek. Zoxidované kontakty by mali okamžite rozoznieť vnútorný alarm. V takom prípade odporúčame od kúpy odstúpiť, nech sú cena a výzor auta akékoľvek.

Podozrenie by mal zvýšiť stav poistkovej skrinky. Skorodované kontakty (vpravo) sú dobrým signálom, že auto mohlo byť pod vodou. Foto: Soňa Zverková 8 fotografií v galérii Podozrenie by mal zvýšiť stav poistkovej skrinky. Skorodované kontakty (vpravo) sú dobrým signálom, že auto mohlo byť pod vodou. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Najčastejším signálom o tom, že vozidlo bolo zatopené, sú nekončiace problémy s elektroinštaláciou a elektronikou. To znamená, že auto je častejšie v servise než na cestách. Chaotické správanie môžete zaznamenať, napríklad, pri ovládaní okien a rádia. Neklamným znakom problémov môže byť aj nepredvídateľné správanie sa centrálneho uzamykania, ktoré z ničoho nič auto odomkne alebo zamkne.

Ďalším signálom môže byť chaotické rozsvecovanie kontroliek na prístrojovej doske. Odporúčame, aby kupec trval na tom, že počas celej obhliadky bude naštartovaný motor. V tomto čase je veľká pravdepodobnosť, že sa rozsvieti kontrolka airbagu. Predávajúci totiž nikdy nevymení všetky airbagy, obvykle ponechá tie, ktoré voda nezasiahla, teda bočné alebo hlavové. Voda nemusela zatopiť samotné airbagy, ale ich elektrické kontakty a riadiace jednotky sa pod hladinou ocitli takmer určite. Vzniká tak nemalé riziko pre bezpečnosť celej posádky. Poškodenie môže spôsobiť zlyhanie airbagu v tej najnevhodnejšej chvíli: pri dopravnej nehode. Druhou možnosťou, i keď menej pravdepodobnou, je samovoľné nafúknutie airbagu. Predstavte si, že vám airbag vybuchne do tváre na diaľnici.

Varovné kontrolky nie sú vo vozidle na parádu a hoci môže ísť len o zlyhanie senzora, motoristi by varovanie nemali brať na ľahkú váhu. Ak svieti kontrolka niektorého systému, upozorňuje na chybu. Napríklad, kontrolka ABS signalizuje nefunkčnosť systému, čo môže mať pri brzdení katastrofálne následky.

Rozdiel medzi bežným stavom palivového čerpadla (vľavo) a zatopeným. Foto: Soňa Zverková 8 fotografií v galérii Rozdiel medzi bežným stavom palivového čerpadla (vľavo) a zatopeným. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Oprava sa zväčša neopláca. Seriózne servisy takéto vozidlo spravidla neprijmú a radšej poradia majiteľovi kúpu nového. Náklady na opravu toho zatopeného obvykle presiahnu cenu novšieho a hlavne nepoškodeného. Vyhrané nemajú ani majitelia starších vozidiel. Všetky autá zhruba od polovice 90. rokov majú najmenej jednu riadiacu jednotku, modernejšie ich majú aspoň desať a mnohé z nich sa nachádzajú pod sedadlami. No i keby boli umiestnené vyššie, väčšina kabeláže sa tiahne práve pod kobercami kabíny. Na „odpálenie“ elektroniky postačí, ak voda zaleje koberce.

Signál č. 3: svetlomety

O zatopení vozidla môže svedčiť aj vlhkosť v predných alebo zadných svetlometoch. Nie je to pravidlo, keďže v starších vozidlách mohla vzniknúť netesnosť aj opotrebovaním. Nech je to akokoľvek, voda sa dostane úplne všade. Majiteľ, ktorý sa chce zbaviť utopeného auta, môže síce „jazierka“ vypustiť navŕtaním ochranného krytu, no potenciálny kupec by pri bližšom pohľade mohol tento otvor odhaliť.

Pokiaľ bolo vozidlo pod vodou, v dolnej časti svetlometu môžete nájsť vyvŕtanú dierku. Foto: Soňa Zverková 8 fotografií v galérii Pokiaľ bolo vozidlo pod vodou, v dolnej časti svetlometu môžete nájsť vyvŕtanú dierku. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Navyše niektoré modely majú riadiacu jednotku priamo pod svetlometmi, čiže aj menšie množstvo vody systém vyskratuje. V praxi sa to obyčajne prejavuje opakovaným výpadkom svetiel, čo majiteľ neustále rieši kupovaním nových žiaroviek alebo reklamáciami v servise. Pokiaľ sa to stáva veľmi často, servis by mal preveriť stav riadiacej jednotky.

Na záver malá rada pre tých, ktorí sa auta zbaviť nechcú. Nikdy vozidlo neštartujte, ani sa o to nepokúšajte. Elektroinštalácia nie je s vodou veľký kamarát a hoci ste presvedčení, že všetko dostatočne vyschlo, zoxidované kontakty a zostatková vlhkosť vyskratujú celý systém. Ak chcete auto zachrániť, odťahová služba pri následných opravách nebude veľká položka. Radšej vozidlo odvezte do servisu, nech elektroinštaláciu dôsledne vysušia, skontrolujú a vymenia všetko potrebné.

Signál č. 4: motor a prevodovka

Ak sa voda dostala do motora, nemusí to byť katastrofa. Samozrejme za predpokladu, že majiteľ sa nesnažil hneď naštartovať. Po zaplavení v motore zostáva piesok a bahno a navyše vnútorný priestor nemusel dostatočne vyschnúť. Nestlačiteľná voda, piesok a bahno v kombinácii so snahou naštartovať zaručene premení motor na obyvateľa vrakoviska. Spojazdnenie motora nemusí byť veľký technický problém, no určite bude finančne aj časovo náročný, nakoľko sa musí úplne rozobrať, prečistiť, vysušiť, premazať a pretesniť.

Lenže žiadne moderné auto sa nezaobíde bez funkčnej elektroniky, ktorá riadi všetky kritické funkcie vozidla, vrátane vstrekovania paliva. Prípadné zatopenie možno odhaliť po odmontovaní vrchného plastového krytu. Nečistoty z vody nájdete zväčša v menej prístupných častiach a na kovových dieloch sa usadí korózia.

V motorovom priestore možno nájsť viacero kovových častí, na ktorých sa po zatopení usadí korózia. Foto: Soňa Zverková 8 fotografií v galérii V motorovom priestore možno nájsť viacero kovových častí, na ktorých sa po zatopení usadí korózia. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Ďalším citlivým dielom je prevodovka, najmä automatická. Akonáhle sa voda dostane do automatickej prevodovky, je nenávratne stratená. Tento typ prevodovky máva obvykle najmenej päť riadiacich jednotiek a každá z nich stojí niekoľko stoviek eur. Pokiaľ má takto poškodené vozidlo uzatvorené havarijné poistenie, poisťovne uzatvárajú prípad ako totálnu škodu a vyplácajú poistné plnenie znížené o spoluúčasť.

Signál č. 5: podvozok a riadenie

Podvozok sa v závislosti od modelu opotrebúva aj bez pričinenia vody, preto by mal každý potenciálny kupec absolvovať skúšobnú jazdu. Pri nej sa môžu prejaviť určité nedostatky, ktoré by mohli svedčiť o zatopení. Voda zanecháva stopy na funkčnosti mechanických častí, najmä na riadení, nápravách a tlmičoch, napríklad, ak sa dostane do posilňovača, riadenie je tuhšie, horšie reaguje a neraz vydáva rôzne pazvuky. Ak máte podozrenie, vyskúšajte si rovnaký model u iného predajcu. To vám umožní porovnať riadenie aj celkové jazdné vlastnosti.

Práve servoriadenie je na vodu mimoriadne citlivé a pre bezpečnosť aj kritické. Ak sa dovnútra dostane vlhkosť, vznikne korózia a riadenie sa začne zadrhávať. V extrémnom prípade môže dôjsť až k jeho zablokovaniu a možné dôsledky azda nemusíme dopodrobna popisovať. Pokiaľ sa oleja dostane voda, výrazne sa zníži účinnosť a presnosť riadenia. To sa v praxi môže prejaviť neriadeným výkyvom kolies do strán, hoci vodič drží volant rovno.

Už pri najmenšom podozrení odporúčame odviezť vozidlo do servisu a nechať skontrolovať podvozok na zdviháku alebo v montážnej jame. Foto: Soňa Zverková 8 fotografií v galérii Už pri najmenšom podozrení odporúčame odviezť vozidlo do servisu a nechať skontrolovať podvozok na zdviháku alebo v montážnej jame. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Nápravy bývajú ošetrené okrem iného mazivami, avšak čiastočky piesku obsiahnuté v tečúcej vode fungujú ako mimoriadne účinný brúsny papier. Ak sa s vozidlom jazdilo bez predchádzajúceho ošetrenia, účinok tohto prírodného šmirgľa výrazne skráti životnosť poškodených dielov. V extrémnom môže viesť až k mechanickému poškodeniu, napríklad zlomeniu nosného ramena či niektorého čapu.

Už pri minimálnom podozrení odporúčame vozidlo pristaviť do servisu a nechať na zdviháku alebo v montážnej jame nechať skontrolovať podvozok. Podvozok síce zvykne korodovať, ak však auto dlho stojí alebo bolo zatopené, podvozok býva výrazne hrdzavejší a napríklad, dvojročné auto zospodu vyzerá ako desaťročné.

Tip na záver

Odporúčame nebrať prípadné chyby na ľahkú váhu, nech je auto akokoľvek krásne, navoňané a vyleštené. Spozornite najmä vtedy, ak ide o „výhodnú“ kúpu z oblastí, ktoré v poslednom období čelili záplavám. Odstúpte od kúpy už pri najmenšom podozrení, že auto bolo hoci len čiastočne pod vodou. Pokiaľ vám výhodný inzerát predsa nedá spať, rozhodne pred vyplatením svojich ťažko zarobených alebo požičaných peňazí navštívte servis alebo stanicu technickej kontroly a povedzte o svojom podozrení. Mechanici aj technici STK už budú vedieť, čo a kde majú hľadať.

zdroj: Auto BILD 8 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD


Video
Najnovšie články
“Šokujúco dostupné”: Dacia chystá elektroauto

Nemecký sedan dostal prepracovanú karosériu i interiér, platforma však zostala zachovaná. Jedinou voľbou je prepĺňaný dvojliter.

VW Passat: Nová generácia pre Ameriku

Mustang dostal vrcholný variant, ktorý poháňa osemvalec s kompresorom produkujúci vyše 700 koní. Presné číslo nepoznáme.

Shelby GT500: Svalnatá legenda je späť

NIssan neustále ubezpečuje, že trvá na zachovaní aliancie s Renaultom a Mitsubishi. Šéf automobilky Hiroto Saikawa by neurobil nič, čo by mohlo spojenie...

Nissan chce pokračovať v aliancii

Kritické obdobie koncom leta a začiatkom jesene minulého roka, keď začal platiť nový testovací cyklus WLTP sa podpísalo aj na predaji Mercedesu.

WLTP zbrzdilo aj predaj Mercedesu

Američania vypĺňajú medzeru vo svojom portfóliu, predstavili veľké SUV s tromi radmi sedadiel využívajúce platformu menšieho typu XT5.

Cadillac XT6: Escalade má menšieho brata

Mníchovský kabriolet vyrábaný do roku 2013 zmenila firma Everytimer Automobile na reinkarnáciu typu 2002 s výborným šesťvalcom.

ETA 02: Retro kabriolet s dušou BMW 135i
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×