Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdená Škoda Octavia Combi II: Aké má riziká?

Škoda Octavia patrí k najobľúbenejším autám na našich cestách, aj v autobazároch. Preverili sme jazdené kombi druhej generácie so vznetovým motorom.
10 64 príspevkov 11.06.2016 / Redakcia AUTO BILD

Jedným z najrozšírenejších automobilov na našich cestách je bez debaty Škoda Octavia. Za úspech vďačí najmä početnej skupine verných zákazníkov značky, ale tiež priaznivému pomeru úžitkových vlastností a ceny. Na trhu je už dve desaťročia, počas ktorých jej vývoj dospel až po súčasnú tretiu generáciu. Dnes nás ale bude väčšmi zaujímať jej predchodca, a to hlavne s karosériou kombi.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 10 fotografií v galérii Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Zdroj: Auto BILD

Druhé vydanie typu Octavia, známe aj pod interným fabrickým kódom 1Z, debutovalo v marci 2004. Jeho základom bola platforma koncernu VW označovaná A5 (PQ35), na ktorej stáli aj vtedajší súrodenci ako Audi A3, VW Golf a Jetta, či Seat León. Krátko po uvedení na trh sa Octavia podrobila testom organizácie Euro NCAP, ktoré preverili jej odolnosť proti nárazom. Za ochranu detí aj dospelých v nich získala štyri hviezdičky z piatich možných.

Automobily značky Škoda sa vyznačujú pomerne konzervatívnym dizajnom a Octavia je toho najlepším príkladom. Druhá generácia tvarmi nadviazala na predchodcu a tak isto bola k dispozícii s dvomi karosárskymi verziami, ako sedan s výklopnou zadnou stenou (liftback) a ako kombi, predávané od roku 2005. Od neho bol neskôr, v roku 2007, odvodený aj crossover Scout so zvýšenou svetlou výškou a viacerými doplnkami, zlepšujúcimi ochranu spodnej časti.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI (1Z, r.v. 2011, výroba 2004 – 2013)
Motor
vznetový štvorvalec/vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
1 598 cm³
Maximálny výkon
77 kW (105 k) pri 4 400 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
250 Nm pri 1 200 ot./min.
Maximálna rýchlosť
190 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
11,8 s
Prevodovka/poháňané kolesá
manuálna päťsťstupňová/predné
Rázvor náprav
2 578 mm
Rozmery d/š/v
4 569/1 769/1 490 mm
Objem batožinového priestoru
580/1 630 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 365/585 kg

Octavia prišla na trh vybavená širokou paletou motorov. Najmenším zážihovým bol 1.4 MPI, nasledoval osemventilový 1.6 MPI, aj moderný priamovstrekový 1.6 FSI a jeho silnejšia alternatíva 2.0 FSI. Rok po debute doplnil katalóg 2.0 TFSI, poháňajúci špičkový model RS. Ešte pred faceliftom sa posilnil základný štvorvalec 1.4 MPI a ponuka sa ďalej rozšírila o agregáty 1.6 MPI 16V, 1.8 TSI a 2.0 MPI.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 10 fotografií v galérii Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Zdroj: Auto BILD

Podobne bohatý výber mali aj priaznivci nafty. Tam otváral ponuku klasický 1.9 TDI, ktorý dopĺňal 2.0 TDI v dvoch výkonových verziách. Všetky motory mali vstrekovací systém so združenými vstrekovačmi a rovnakým bol vybavený aj najsilnejší 2.0 TDI, ktorý prišiel na trh v roku 2006 ako pohonný agregát modelu RS.

Väčšina motorov v základnej verzii spolupracovala s manuálnou prevodovkou, päť-, prípadne šesťstupňovou, ako alternatíva však bol pri väčšine z nich dostupný aj šesťstupňový automat. Poháňané boli kolesá prednej nápravy, výnimkou bol model Scout, ktorý využíval pripojiteľný pohon zadných kolies pomocou spojky Haldex. Rovnaký pohonným ústrojenstvom bola vybavená aj verzia 4x4, ponúkaná so štandardnou karosériou kombi, tá však bola k dispozícii iba na vybraných trhoch.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 10 fotografií v galérii Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Zdroj: Auto BILD

Pri voľbe výbavy dávala Octavia na výber z troch štandardných stupňov. Základom bol Classic, ktorý však vôbec nepôsobil chudobne, keďže zahŕňal napríklad aj štyri airbagy, ABS, kotúčové brzdy na všetkých kolesách, či elektricky ovládané okná vpredu. Vyššia úroveň mala názov Ambiente a ešte nad ňou stála Elegance. Vrcholom radu so športovým charakterom bol model RS a v roku 2006 prišla najluxusnejšia verzia Octavia Laurin & Klement.

V októbri 2008 sa v Paríži predstavila omladená Octavia, na trhu však bola k dispozícii až od úvodu nasledujúceho roku. Asi najvýraznejšou zmenou, ktorou sa líšila od pôvodného prevedenia boli preštylizované svetlomety, zmenili sa však aj tvary nárazníkov a ďalších detailov. Facelift neobišiel ani interiér, kde bol prepracovaný napríklad tvar volantu.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 10 fotografií v galérii Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Zdroj: Auto BILD

Okrem vizuálnych zmien sa modernizácia týkala aj techniky, novinkou, ktorá s ňou prišla bola napríklad sedemstupňová prevodovka DSG a tiež motory. V ponuke tak pribudol zážihový štvorvalec 1.4 TSI, aj 2.0 TSI, nahrádzajúci pôvodný agregát modelu RS. Nový bol aj vznetový 2.0 TDI so vstrekovaním Common Rail, ktorý o pár mesiacov neskôr doplnili agregáty 1.2 TSI a 2.0 TDI v slabšej verzii.

Octavia kombi láka predovšetkým svojimi úžitkovými vlastnosťami. Vďaka objemu batožinového priestoru až 1 630 litrov nesklame pri nakladaní tovaru z obchodu s nábytkom a s niektorým so silnejších motorov sa nestratí ani pri svižnom presune po diaľnici. Jej konštrukcia využíva rovnakú platformu ako má VW Golf, no Škoda je citeľne väčšia nielen zvonku, ale najmä vo vnútri. Mnohí ju preto radia o triedu vyššie a považujú ju za lacnejšiu alternatívu k typu Passat.

Bežný majiteľ kombi Octavia asi najviac ocení práve rozmerný vnútorný priestor. V porovnaní s predchodcom sa navyše výrazne zlepšil aj priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách. Auto však vďaka viacprvkovej zadnej náprave ponúka aj dobré jazdné vlastnosti a nezaostáva ani komfortom. Pri jazde v meste navyše možno oceniť pomerne malý polomer otáčania, iba 10,2 metra a isto aj dobrý výhľad.

Typické problémy

Octavia využíva mechaniku koncernu Volkswagen, technické problémy sú teda v podstate rovnaké aké trápia Golf, či iné sesterské typy. Platí to napríklad pre prevodovky, päťstupňovú manuálnu a dvojspojkovú DSG, ktorá niekedy ledva zvládne 100 000 kilometrov. Modely s karosériou kombi okrem toho kvária praskajúce pružiny zadnej nápravy.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 10 fotografií v galérii Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Zdroj: Auto BILD

Častým zdrojom komplikácií je aj vznetový motor 2.0 TDI PD, teda verzia so združenými vstrekovačmi. Zväčša ho trápi zvýšená spotreba oleja, problémy s dvojhmotovým zotrvačníkom a v nemálo prípadoch aj praskajúce hlavy valcov. Citlivejšie je pritom prevedenie so 16 ventilmi, no ani „osemventil“ na tom nie je oveľa lepšie.

Medzi zážihovými agregátmi sa ako rizikové javia 1.6 FSI, no najmä 1.2 TSI a tiež jeho väčší súrodenec 1.4 TSI. V oboch prípadoch im spôsobuje ťažkosti nechvalne známa rozvodová reťaz, po jej výmene by však už malo byť všetko v poriadku. Bezproblémový nebýva ani motor 1.8 TSI, pri ktorom hrozia praskliny v hlave valcov.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI 10 fotografií v galérii Škoda Octavia Combi 1.6 TDI Zdroj: Auto BILD

Takmer všetky prepĺňané motory, ktoré Octavia II používa, zážihové aj vznetové, môžu mať okrem toho problém s turbodúchadlami. Ako najrizikovejší sa v tomto smere opäť javí štvorvalec 2.0 TDI, zvlášť v silnejších verziách z modelov RS.

No nie všetko musí dopadnúť zle. Redakcia magazínu AUTO BILD vyskúšala v roku 2009 počas dlhodobého testu model Octavia 1.6 FSI. Počas previerky prešiel 100 000 kilometrov takmer bez chyby, čo preň znamenalo konečnú známku 1. Dobrým výsledkom tak Škoda stanovila nový štandard pre celý koncern Volkswagen.

Testovaný exemplár

Počas testu sme preverili model Octavia Combi 1.6 TDI, poháňaný vznetovým štvorvalcom s výkonom77 kW (105 k). Auto bolo vyrobené v roku 2011, patrí teda k exemplárom po facelifte, s modernizovaným vzhľadom aj technikou. Doposiaľ najazdilo 78 000 kilometrov a jeho cena je 7 260 eur.

Hnacie hriadele

Podľa štatistík zo staníc technickej kontroly zvyknú byť problémovým miestom aj hnacie hriadele a dokázal to i náš testovaný exemplár. Ich homokinetický kĺb sa môže poškodiť dokonca aj vtedy, ak je jeho prachovka neporušená a nechýba v ňom náplň maziva.

Hnacie hriadele 10 fotografií v galérii Hnacie hriadele Zdroj: Auto BILD

Oplatí sa?

Octavia ponúka veľa miesta v kabíne aj batožinovom priestore, silné, no úsporné vznetové motory a pohodlie pri jazde. Odporúčame exempláre po facelifte, len si teba dať pozor na motor. Celkom dobrou voľbou by mohol byť napríklad zážihový 1,6 MPI s ôsmimi ventilmi, alebo starší vznetový 1.9 TDI.

Možné alternatívy

Chceli by ste kombi nižšej strednej triedy, no Octavia je pre vás príliš všedná, alebo ju neviete už dlhšie nájsť v takom prevedení, ako by sa vám páčilo, či jednoducho nie je vôbec podľa vášho gusta? Pozrite sa na tieto tipy na autá rovnakej kategórie a z toho istého obdobia.

zdroj: Auto BILD 10 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Prvou alternatívou je Ford Focus kombi druhej generácie, vyrábanej od roku 2004. Našim tipom je model 2.0 TDCi, ktorý sa dá kúpiť už približne od 3 500 eur. Druhou možnosťou je Opel Astra Caravan generácie H, vyrábanej v rokoch 2004 až 2014. Odporúčame model s motorom 1.9 CDTI, ktorý možno nájsť už od 3 600 eur. Tretím kandidátom je koncernový súrodenec, Volkwagen Golf Variant piatej generácie. Dobrou voľbou by mohol byť model 1.9 TDI dostupný asi od 4 100 eur.

Škoda Octavia Combi 1.6 TDI (1Z5, kód motora CAYC), r.v. 2011
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
11,56
Vzduchový filter
14,42
Palivový filter
27,54
Kabínový filter
15,67
Rozvodová sada s vodnou pumpou
299,97
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
124,64
Dvojhmotový zotrvačník
586,14
Spojka
417,31
Ložisko predného kolesa
146,83
Ložisko zadného kolesa
114,57
Predný brzdový kotúč
52,29
Zadný brzdový kotúč
47,49
Predné brzdové obloženie (sada)
58,77
Zadné brzdové obloženie (sada)
47,09
Predný tlmič pruženia
76,92
Zadný tlmič pruženia
66,29
*bez nákladov na servisné práce

 


Video
Najnovšie články
Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?

Švédsko sa chce do roka 2045 uhlíkovo neutrálnym a výrazne podporuje predaj elektromobilov. Naráža na výrazný problém, a tým je kapacita rozvodných sietí...

Achillovou pätou e-mobility môžu byť rozvodné siete

Možno si myslíte, že konflikty kdesi vo svete sa nás netýkajú. Omyl, ktorý sa prejaví najmä pri tankovaní. Nateraz nám obchodná vojna USA s Čínou a Mexikom...

Lacné leto? Ceny nafty a benzínu prekvapia

Najpredávanejšími triedami u nás sú SUV a kompaktné modely, či už ide o nové vozidlá alebo jazdenky. Ich spoľahlivosť a najmä slabé stránky ojazdených...

Obľúbené kompakty: Toto sú ich slabiny

Americký úpravca predstavil unikátne Porsche 356 RSR. Zaujme najmä excentrickým zovňajškom a sľubným výkonom na úrovni takmer 400 koní.

Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu

Čakanie na kombi verziu BMW radu 3 sa skončilo. Praktický Bavor bude väčší, športovejší a neskôr dokonca ponúkne aj hybridný pohon.

Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×