Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Veríte im? 15 faktov a mýtov o tankovaní paliva

Dopĺňanie paliva je pre väčšinu vodičov rutina, nad ktorou ani príliš nerozmýšľajú. Aj o ňom však koluje zopár povier. Pozrime sa, čo na ne hovoria strohé fakty.
8 57 príspevkov 02.06.2016 / Redakcia AUTO BILD

Dopĺňanie paliva je na prvý pohľad úplne nenápadná, hoci zvyčajne nie práve lacná činnosť. Až také jednoduché to však nie je, už len keď zvážime koľko druhov a typov paliva dnes čerpacie stanice ponúkajú. Navyše sa k nemu viaže niekoľko mýtov. Zopár z nich sú evidentné rozprávky, niektoré už dávno neplatia, sú však aj také, s ktorým možno súhlasiť. Tak sa pozrime aká je pravda.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

1. Telefonovanie mobilom pri tankovaní je nebezpečné

Omyl

Keď sa začali rozširovať mobilné telefóny, na čerpacích staniciach sa objavili tabuľky, zakazujúce ich použitie v blízkosti výdajných stojanov. Dôvodom bola hlavne obava, že sa po náhodnom páde mobilu môže pri odpojení akumulátora zaiskriť, čo môže spôsobiť zapálenie pár paliva. Žiaden takých prípad však nie je známy a aj telefóny už majú odolnejšiu konštrukciu, na niektorých pumpách preto tieto zákazy postupne odstraňujú.

2. Tankovanie doplna sa oplatí

Pravda

Zastaviť sa na pumpe zriedkavejšie a natankovať pritom plnú nádrž je určite výhodnejšie, než neustále dopĺňanie niekoľkých litrov. Aj cesta k čerpacej stanici totiž niečo stojí, a to nielen najazdenú vzdialenosť, ale i čas. V poloprázdnej nádrži sa navyše palivo väčšmi prelieva aj odparuje a následne ho pri jej častejšom otváraní unikne do povetria väčšie množstvo.

Pri dlhodobejšej jazde s minimom paliva v nádrži navyše hrozí predčasná porucha palivového čerpadla. Toto nebezpečenstvo je oveľa vyššie pri motoroch s priamym vysokotlakovým vstrekovaním, kde sa spätným vedením vracia do nádrže palivo, ktoré je aj napriek chladiču zohriate na niekoľko desiatok stupňov Celzia.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

3. Nádrž sa pri tankovaní nedá preplniť

Omyl

Tankovacia pištoľ je síce vybavená zriadením, ktoré automaticky vypne tok paliva hneď, ako hladina dosiahne jej ústie. To je však funkčné, len ak je zasunutá úplne v hrdle, teda tak, že okolo nej nepreniká prakticky žiaden vzduch. Ak ju vodič povytiahne a snaží sa ešte nejaké deci doplniť, môže sa stať, že palivo vyšplechne až von. To samozrejme škodí laku auta a aj životnému prostrediu.

Nádrž môže pretiecť aj v horúcich dňoch, keď vodič natankuje plnú nádrž relatívne chladného paliva a vzápätí auto odstaví na mieste, kde naň svieti slnko. Postupným ohrievaním sa benzín či nafta začne rozpínať a cez odvzdušnenie môže dokonca až vytiecť von.

4. Za poškodenie laku tankovacou pištoľou je zodpovedná čerpacia stanica

Omyl

Aj je výdajný stojan nepoškodený a pištoľ z neho vypadla, pričom poškodila vozidlo, zodpovednosť je vždy na vodičovi. Pritom je jedno, či spôsobil pád predchádzajúci zákazník tým, že ju zle zavesil, alebo auto tým, že zavadilo o hadicu.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

5. Ceny na čerpacích staniciach sa menia v pondelok

Omyl

Je pravda, že v pondelok sa zväčša zverejňujú aktuálne ceny ropy a v nadväznosti na ne aj ceny benzínu a nafty. Čerpacie stanice však môžu preceňovať v hociktorý deň a dokonca aj v hociktorú hodinu týždňa.

6. Palivo s vyšším oktánovým číslom sa vždy oplatí

Omyl

Tu platí jednoduché pravidlo – ideálne palivo pre vaše auto je to, ktoré odporúča výrobca vozidla. Tankovať palivo s vyšším oktánovým číslom, než je predpísané má len kozmetický význam, a to aj pri dnešných motoroch s adaptívnou reguláciou predstihu zapaľovania. Neverte povedačkám typu: „Natankoval som drahé vysokooktánové palivo a moja stará škodovka začala brutálne zrýchľovať.“ Prípadný nárast výkonu je v absolútnej väčšine prípadov zanedbateľný. Naopak použitie paliva s nižším oktánovým číslom namiesto predpísaného (napr. 95 miesto 98) sa na strate výkonu, prípadne životnosti motorových častí, podpíše pravdepodobnejšie.

Súčasťou aktuálnej ponuky takmer každej petrochemickej spoločnosti sú aj prémiové palivá obohatené o rôzne prísady, slúžiace na zvýšenie výkonu a zníženie spotreby, prípadne čistenie palivového systému. Ich účinok býva ťažko dokázateľný, pretože na stav motorických častí vplýva okrem paliva množstvo iných faktorov.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

7. Podhustené pneumatiky zvyšujú spotrebu

Pravda

Nižší tlak vzduchu v pneumatikách než je predpísaný, má viacero negatívnych následkov. Zvyšuje sa ich opotrebenie, predlžujú brzdnú dráhu auta a tiež klesá ich smerová tuhosť, čo zhoršuje stabilitu v zákrute. Popri tom majú vyšší valivý odpor, ktorý vedie k nárastu spotreby paliva. Ako dokazujú štúdie, už pokles tlaku o 0,2 baru, ktorý je okom neviditeľný, spôsobuje zvýšenie spotreby približne o percento.

8. Poškodené výfukové potrubie zvyšuje spotrebu

Pravda

Pri poškodenom výfukovom systéme sa doň vplyvom pulzácií prisáva falošný vzduch, takže pri zážihových motoroch kyslíkové sondy detekujú zmes ako príliš chudobnú. Reakciou je jej neprimerané obohatenie, ktoré má negatívny vplyv na spotrebu paliva.

9. Ak sú uvedené dve ceny, platí tá nižšia

Omyl

Ak sa z nejakého dôvodu ceny na pútači čerpacej stanice a na výdajnom stojane líšia, platí vždy tá cena, ktorú ukazuje displej na stojane v okamihu zvesenia tankovacej pištole.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

10. Nádrž treba vyčistiť už pri nepatrnom množstve zlého paliva

Omyl

Aj jazdí vodič s viacerými automobilmi, do ktorých tankuje rôzne palivá, jedného dňa môže z nepozornosti vliať do hrdla naftovej nádrže benzín. Ak sa však spamätá dostatočne skoro a zlú tankovaciu pištoľ stlačí len na chvíľu, nie je dôvod na paniku. Stačí nádrž doplna natankovať tým správnym palivom. Dôležité však je, aby množstvo nesprávneho paliva skutočne neprekročilo niekoľko deci. Ak si pomerom správneho a nesprávneho paliva nie ste istí, radšej v jazde nepokračujte.

V tomto smere majú výhodu majitelia niektorých novších automobilov, napríklad značiek BMW a Ford. Ich modely so vznetovými motormi majú v hrdle nádrže špeciálnu klapku, ktorú benzínová pištoľ s menším priemerom nedokáže otvoriť. Opačná chyba, teda tankovanie nafty do benzínovej nádrže, je s ohľadom na väčší priemer naftovej pištole prakticky vylúčená.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

11. Cukor v nádrži paralyzuje auto

Pravda

Stará povedačka platí - cukor sa v benzíne veľmi ľahko rozpúšťa a vytvára s ním mazľavú lepkavú emulziu. Tá dokáže bez problémov upchať a zalepiť palivový filter a keď sa dostane ďalej, tak aj trysky vstrekovacieho zariadenia. Oprava je pomerne komplikovaná a teda náročná časovo aj finančne.

12. Domáce skladovanie benzínu je nezmyselné

Pravda

Využiť obdobie nízkych cien paliva a zásobiť sa na obdobie, keď bude drahšie, sa na prvý pohľad môže zdať byť celkom logické, v skutočnosti to tak ale nie je. Nielen preto, že suma, ktorá sa dá takto usporiť nie je významná, ale najmä preto, že všetky uhľovodíkové palivá, či je to benzín, nafta, alebo iné, časom výrazne strácajú na kvalite. Postupne sa z nich odparujú ľahké frakcie a tak sa môže pokojne stať, že rok starý benzín bude natoľko degradovaný, že s ním nebude možné ani len naštartovať.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

13. Nádrž môže v prípade nehody vybuchnúť

Omyl

Autá explodujúce okamžite po kolízii patria ku každému akčnejšiemu filmu, je to však spôsobené vopred pripravenými výbušninami. V realite je takýto vývoj nanajvýš nepravdepodobný. Palivá so vzduchom síce môžu tvoriť výbušnú zmes, túto vlastnosť ale majú iba v určitej koncentrácii. Dosiahnuť ju s benzínom nie je vôbec jednoduché a pri nafte to je takmer nemožné. Plynové nádrže zasa majú špeciálny pretlakový ventil, brániaci tlaku v nej prekročiť kritické hodnoty.

Oveľa reálnejšie je pri havárii riziko požiaru. Ten môže spôsobiť kontakt akejkoľvek horľavej látky s miestom, ktorého teplota prevyšuje teplotu jej samozápalnosti. Proces je však spravidla možné spozorovať zrakom a prípadne aj čuchom. Netreba sa preto báť priblížiť k havarovanému autu, určite nevybuchne, ale čo najrýchlejšie poskytnúť cestujúcim vo vnútri prvú pomoc.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Auto BILD

14. Palivo zo značkovej čerpacej stanice je lepšie ako z neznačkovej

Môže to byť pravda

Kvalita predávaných palív podlieha pomerne prísnej norme, ktorá platí pre všetkých predajcov bez výnimky, či už majú celú sieť staníc, alebo len jeden výdajný stojan kdesi v areáli firmy. Každé palivo však časom degraduje, čo je spôsobené jednak odparovaním jeho najľahších frakcií, okrem toho je ale možná aj ich postupná separácia, prípadne vylučovanie nejakých zložiek.

Pri čerpacích staniciach s malým obratom je preto vyššie riziko natankovania paliva, ktoré má horšiu akosť vplyvom času. Druhým nebezpečenstvom môže byť jeho kontaminácia, spôsobená prípadnými nečistotami v technologickom zariadení stanice.

15. Benzín možno tankovať do akéhokoľvek kanistra

Nebezpečný omyl

Benzín je extrémne vysoko zápalná látka a na povrchu väčšiny plastov sa vytvára elektrostatický náboj. Táto kombinácia je nebezpečná už na prvý pohľad, mnohé z plastu vyrobené kanistre sú preto určené výlučne na naftu. Na benzín, prípadne palivá zo zmesí alkoholov možno použiť len tie, ktoré sú na ten účel označené.


Video
Najnovšie články
Bude VW v Bratislave vyrábať elektromobil?

Debut formálne dôležitej novinky sa odohrá 23. mája, elektrický hatchback sa predvedie po boku omladenej vlajkovej lode Superb.

Prvý elektromobil Škoda: Premiéra v Bratislave

Nemci zverejnili fotografie maskovaného kompaktu i jeden záber bez kamufláže, ktorý zachytáva špičkovú verziu M135i.

BMW radu 1 sa začína oficiálne odhaľovať

Mitsubishi doprialo svojmu SUV malý facelift, no ten v prípade plug-in hybridu priniesol aj takmer kompletne novú techniku.

Test Outlander PHEV: Vylepšený bestseller

Rodinne orientovaný model by mal disponovať 608-litrovým batožinovým priestorom a ponúkne benzínový alebo naftový motor.

Ford Focus ST: Do ponuky sa vracia kombi

Pod kapotu dvojice Angličanov sa nasťahoval rovnaký motor, aký poháňa aj BMW X2 M35i. Jeho maximálny výkon 306 koní sa nezmenil.

MINI uvádza svoje najsilnejšie modely

Volkswagen sa snaží vylepšiť svoj imidž poškodený emisným škandálom. Jednou z ciest je podpora elektrickej mobility, v rámci ktorej chce investovať do novej...

VW investuje miliardu do nového závodu na batérie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×