Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

11 zásad úspornej jazdy: Neutraťte plat na palivo

Po príjemnom období lacných palív si to ropa namierila nahor a zdá sa, že trend zdražovania benzínu a nafty sa tak skoro neskončí. Možno by stálo za úvahu upraviť štýl jazdy a na tankovaní ušetriť. Stačí dodržať pár jednoduchých pravidiel a za palivá miniete oveľa menej.
8 92 príspevkov 27.05.2016 / Soňa Zverková

To, čo je pre jedného radosť, druhému spôsobuje vrásky na čele. Ropa a palivá začali zdražovať, čo potešilo krajiny závislé od exportu čierneho zlata. No pre motoristov to až taká dobrá správa nie je a navyše prišla v najnevhodnejšom období. Školský rok sa chýli ku koncu, blíži sa čas dovoleniek. I keď palivá sú ešte stále lacnejšie než pred rokom, onedlho sa situácia môže zmeniť. Jednou z možností, ako môže vodič ušetriť, je zmeniť štýl jazdy. Inými slovami, jazdiť úsporne.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

1. Auto či autobus?

Naša prvá rada vyznieva pomerne triviálne. Pravdou však je to, že pri jazde po meste s množstvom semaforov a kolónami spotreba stúpa. A potom tu máme chronický problém všetkých väčších či menších miest. Hľadanie parkovacieho miesta čoraz viac pripomína detektívku, nehovoriac o poplatkoch. Ak je to možné, zvážte alternatívny spôsob dopravy.

Existujú aj iné možnosti než dusná atmosféra v preplnených autobusoch či električkách. Čoraz väčšej obľube sa tešia bicykle, i keď dýchať exhaláty nie je práve najzdravšie. Treťou možnosťou sú skútre, ktorých popularita neustále rastie. Moderné skútre sú cenovo dostupné, rýchle a hľadanie parkovacieho miesta sa výrazne zjednoduší. Ak sa predsa rozhodnete pre klimatizované pohodlie kabíny auta, snažte sa aspoň v rámci možností zvoliť vhodnú trasu a čas, aby ste sa vyhli najhoršej dopravnej špičke.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: TASR

2. Zahrievanie/chladenie motora

Nezávisle od ročného obdobia je dôležité nezanedbať správny spôsob zahrievania motora, i keď pochopiteľne zima resp. chladnejšie obdobie bývajú z tohto hľadiska najkritickejšie. Častou chybou vodičov je zahrievať motor na voľnobehu. Nie je to správny spôsob. Najrýchlejšie sa totiž motor dostane na prevádzkovú teplotu pri záťaži podľa zásady: viac paliva = viac tepla do systému.

Na premazanie motora stačí iba niekoľko sekúnd, ktoré potrebuje olejové čerpadlo na rozprúdenie obehu oleja. Pod pojmom „zaťažiť“ ale nemyslíme dupať na plyn a jazdiť na vysokých otáčkach. To je opačný extrém k voľnobehu a motoru nesvedčí. Kým je motor studený, odporúčame jazdiť v dolnej časti optimálneho rozsahu otáčok.

V teplejšom období a v kolónach sa najmä staršie motory môžu prehriať, moderné chladiace systémy by si s tým mali poradiť. No i tak im môžete pomôcť. Pochopiteľne nie je taktické vypínať motor pri každom zastavení v zápche alebo križovatke, no úplne iná situácia nastane, ak niekde stojíte a čakáte na posádku. Najmä v lete je dôležité motor vypnúť. Chladenie zabezpečuje okrem iného prúd vzduchu počas jazdy, pri státí je chladenie menej účinné.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

3. Plynulý rozjazd

Rozbiehajte sa plynulo, vyhýbajte sa privysokým otáčkam. Pokiaľ to dopravná situácia dovolí, snažte sa čo najskôr dostať na vyššie rýchlostné stupne. Spravidla platí, že dvojka sa radí vo vzdialenosti rovnajúcej sa jednej dĺžke vozidla.

Nemusíte sa obávať, že plynulým rozjazdom spomalíte vozidlá na križovatke. Problémy totiž nespôsobuje citlivý rozjazd, ale fakt, že mnohí vodiči zaradia jednotku až v momente, keď je predchádzajúce vozidlo za križovatkou. Ak by všetci vodiči zaradili prvý prevodový stupeň v momente, keď zasvieti oranžová a rozbiehali sa naraz, cez križovatku by prešlo oveľa viac vozidiel.

4. Štýl jazdy

Najväčším nepriateľom spotreby je športová jazda, čiže štýl plyn-brzda, ktorý môže zvýšiť priemernú spotrebu aj o viac ako 20 percent. V hustej mestskej premávke prudkým rozbiehaním a následným brzdením nič nezískate, iba zbytočne spálite palivo. To isté platí aj pre tzv. myšičky, keďže vozidlá, ktoré vodič s nemalou mierou rizika predbehol, obvykle stoja za ním, maximálne s odstupom jedného, maximálne dvoch áut. Preto zdôrazníme predchádzajúcu radu: radšej vyrazte na cestu skôr, čím sa vyhnete zbytočnému stresu a vysokej spotrebe.

Nervózna jazda v štýle plyn-brzda v zahltenej mestskej premávke nikomu nepomôže. Zdroj: Dreamstime 8 fotografií v galérii Nervózna jazda v štýle plyn-brzda v zahltenej mestskej premávke nikomu nepomôže. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Vo všeobecnosti sa snažte jazdiť v optimálnom rozsahu otáčok a vyhýbajte sa prudkému zrýchľovaniu. To neznamená, že budete jazdiť na minimálnych otáčkach. Optimálne otáčky nie sú jedno číslo, ale spravidla sa uvádzajú v určitom rozpätí. Jazdiť na minimálnych otáčkach „plus-mínus DPH“ tiež nie je ideálny stav. Predchádzania sa obávať nemusíte. I keď musíte krátkodobo poriadne šliapnuť na plyn, pri dôslednom dodržiavaní ostatných zásad by sa to na priemernej spotrebe nemalo výraznejšie prejaviť.

5. Ako vybabrať s tempomatom

Diaľnice sú výhodné najmä tým, že umožňujú jazdiť rýchlejšie. Vyššie otáčky motora ale znamenajú aj rýchlejší úbytok paliva z nádrže, napríklad, pri rýchlosti 130 km/h môže byť spotreba vyššia až o štvrtinu než pri 115 km/h. Spoznajte svoje auto a pokiaľ máte čas a chcete ušetriť, jazdite rýchlosťou, pri ktorej spotrebujete najmenej paliva.

Tempomat je na diaľnici veľmi príjemným spoločníkom a hoci udržiavaním stabilnej rýchlosti môže znížiť spotrebu, za určitých okolností spôsobí presný opak. Tempomat je obvykle nastavený tak, aby vždy udržiaval stanovenú rýchlosť. Po nútenom spomalení alebo pri jazde do kopca elektronika veľmi často zrýchľuje príliš prudko, pri automatických prevodovkách niekedy dokonca podradí. A to sa určite odzrkadlí aj na priemernej spotrebe. Ak musíte spomaliť, odporúčame zrýchliť na nastavenú rýchlosť plynulým pridávaním plynu a tempomat znova aktivovať až po jej dosiahnutí.

Pri používaní tempomatu zrýchľujte na nastavenú rýchlosť plynovým pedálom. Zdroj: Dreamstime 8 fotografií v galérii Pri používaní tempomatu zrýchľujte na nastavenú rýchlosť plynovým pedálom. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

6. Brzdite motorom

V stúpaní sa snažte jazdiť na najvyššom možnom rýchlostnom stupni, motor však nepodtáčajte. Príliš nízke otáčky majú rovnaký efekt ako vysoké, čiže zvyšujú spotrebu. Ak si to vyžaduje situácia, nebojte sa podradiť. Pri jazde dolu kopcom brzdite radšej motorom. Tento spôsob jazdy spotrebu rozhodne nezvýši, no zaradený rýchlostný stupeň zlepšuje stabilitu vozidla v zákrutách. Naviac šetríte brzdy, ktorých výmena vyjde oveľa drahšie než dve deci ušetreného paliva. Práve horúce obdobie je pre brzdy kritické, keďže pri dlhom, i keď miernom brzdení, sa môžu prehriať natoľko, že stratia účinnosť. A to je najmä v kopcoch najlepší recept na vážnu nehodu.

7. Správny tlak v pneumatikách

Väčšina motoristov si uvedomuje dôležitosť správneho výberu pneumatík, no mnohí podceňujú význam správneho nahustenia. Nesprávny tlak skracuje životnosť pneumatík, pri prehustení približne o 10 percent a pri podhustení až o pätinu. Podhustenie sa prejaví nielen na zhoršenej stabilite v zákrutách, ale zvyšuje sa aj valivý odpor a s ním aj spotreba. Pri dlhodobej jazde na nedostatočne nahustených pneumatikách môže motorista zbytočne prejazdiť za rok jednu plnú nádrž.

Na tému pneumatík máme aj ďalšie odporúčanie. Pokiaľ väčšinu roka jazdíte v prázdnom aute sami alebo vo dvojici, môžu byť pneumatiky nahustené na nižší tlak. Akonáhle vyrazíte na dovolenku s plne naloženým autom, myslite aj na správne nahustenie. Výrobcovia často predpisujú rôzne nahustenie pre prednú a zadnú nápravu v závislosti od zaťaženia. Je vhodné tieto odporúčania rešpektovať, čo vám môže ušetriť aj pol litra na 100 km.

Ilustračná snímka 8 fotografií v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

8. Spotrebiče

Bez mnohých spotrebičov si už ani nevieme predstaviť komfortnú jazdu. Ich činnosť však ovplyvňuje aj spotrebu, keďže časť energie, ktorú produkuje motor, smeruje práve na pohon spotrebičov. V nevýhode sú majitelia vozidiel so slabšími motormi, kde je tento výpadok citeľnejší a vodič podvedome pridáva plyn. Naopak, silnejšie motorizácie nemusia spotrebiče pocítiť vôbec alebo len v minimálnom rozsahu.

Medzi najväčších „odberateľov“ energie patrí klimatizácia, obzvlášť manuálna a poloautomatická. Podľa zistení ADAC automatická klimatizácia môže zvýšiť spotrebu o tri decilitre na 100 km, manuálna a poloautomatická takmer o pol litra. S rýchlejším úbytkom paliva v nádrži počítajte aj vtedy, ak sa rozhodnete svoje auto vylepšiť výkonným zosilňovačom zvuku. Ten vás môže stáť 0,4 litra na 100 km.

9. Strešné nosiče

S prúdením vzduchu resp. s aerodynamickým odporom, ktorý môže podstatne zvýšiť spotrebu, súvisia rôzne typy nosičov. Motor si vypýta viac nielen vtedy, ak sú na nosičoch predmety, napríklad, lyže či bicykle, ale aj pri „prázdnej“ jazde. Ak inú možnosť nemáte a musíte náklad či batožinu umiestniť na strechu auta, snažte sa používať aerodynamicky tvarované kontajnery. Nosič demontujte v momente, keď ho nepotrebujete. Ako dokázal aj náš test nosičov bicyklov, naložená strecha môže zvýšiť spotrebu takmer o polovicu. Aj v prípade prázdneho nosiča či boxu môže v závislosti od rýchlosti stúpnuť spotreba o jeden či dva litre.

K tomu je potrebné zvážiť aj vplyv vetra. Pri protivetre spotreba stúpa. Ak sa neponáhľate, radšej spomaľte. A naopak, pri zadnom vetre môžete s pokojným svedomím pridať plyn bez toho, aby si motor vypýtal viac paliva.

Ak strešný nosič nevyužívate často, odmontujte ho. A zbavte sa aj haraburdia z batožinového priestoru. Zdroj: Dreamstime 8 fotografií v galérii Ak strešný nosič nevyužívate často, odmontujte ho. A zbavte sa aj haraburdia z batožinového priestoru. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

10. Zbytočný balast

Batožinový priestor vozidla sa v nejednom prípade stáva synonymom pivnice, kde končia nepotrebné predmety. Nezávisle od toho, čo je príčinou hromadenia predmetov, každý kilogram znamená vyššiu záťaž motora a teda aj spotrebu. Pravidelné upratovanie a triedenie haraburdia nezaškodí ani vo vozidle.

11. Spomienky na zimu

Hoci sa blíži leto, vzhľadom na tému úspornej jazdy sa musíme vrátiť v čase a pripomenúť typický zimný balast. Hovoríme o snehu a ľade. Ich nánosy zvyšujú nielen aerodynamický odpor vozidla, ale spotrebu ovplyvňujú predovšetkým svojou hmotnosťou. Desaťcentimetrová vrstva snehu môže vážiť až 60 kg na štvorcový meter a každých 100 kg akéhokoľvek balastu zvyšuje spotrebu približne o pol litra na sto kilometrov. Ak k tomu pripočítate haraburdie v batožinovom priestore a napríklad, nepotrebný nosič na streche, dostanete skutočne zaujímavé čísla. A možno aj odpoveď na otázku, prečo má vaše vozidlo tak vysokú spotrebu.

zdroj: Auto BILD 8 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Dreamstime

Focus Media

Video
Najnovšie články
Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022

Obľuba SUV, najmä tých kompaktných, neustále rastie. V prvom štvrťroku prvýkrát tvorili viac než tretinu predaných vozidiel a ich predaj bude aj naďalej...

Nemci čoraz viac obľubujú kompaktné SUV

Napätie medzi USA a Iránom sa priostruje, čo priamo ovplyvňuje ceny ropy a po určitom omeškaní aj ceny palív na našich čerpačkách. Hoci zatiaľ palivá zlacňujú,...

Ceny benzínu a nafty: Dovolenky sa predražia

Ziskovosť a tržby automobiliek v celom svete klesajú a ich budúcnosť bude závisieť od investícií do nových technológií a vzájomnej spolupráce. Podľa Ernst &...

Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×