Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Týmito typmi radarov meria slovenská polícia

Policajt s radarom pre nejedného motoristu veští problémy. Zaujímalo nás, akými prístrojmi polícia disponuje. Pripravili sme pre vás prehľad toho, čím vám môžu dopravné hliadky znepríjemniť život.
13 38 príspevkov 05.05.2016 / Soňa Zverková

Policajné radary sú pre vodičov obávanou záležitosťou, najmä však vtedy, ak prekročí najvyššiu povolenú rýchlosť a dostane za to príslušný „honorár“. Podľa aktuálnych informácií policajného prezídia majú dopravné hliadky k dispozícii tri typy radarov. Tým prvým je radar, ktorý meria rýchlosť na základe Dopplerovho javu (využíva zmenu frekvencie elektromagnetických vĺn vyvolanú pohybom policajného a pozorovaného vozidla). Druhým typom sú laserové radary a tretím sú zariadenia, ktoré merajú priemernú úsekovú rýchlosť.

Všetky nižšie uvedené radary spĺňajú podmienky zákona o metrológii a pravidelne sa každých 12 mesiacov podrobujú metrologickej certifikácii. Prístroje majú maximálnu povolenú toleranciu 3 km/h pri rýchlostiach do 100 km/h, pri vyšších rýchlostiach je tolerancia 3 % z nameranej rýchlosti.

1. Radary na princípe Dopplerovho javu

V prvej kategórii používa polícia najmä prístroje českého výrobcu Ramet. Konkrétne ide o radary Ramer 7 CCDU, Ramer AD 9, Ramer AD10C a Ramer 7 M-M. Vo výbave majú policajti aj Multaradar CD z dielne nemeckej spoločnosti Jenoptik. Ramer 7 a 9 sú chronicky známe čierne kužele vytŕčajúce z mriežky chladiča, Ramer 10 a Multaradar majú snímače ukryté za prednou maskou, preto ich nemožno na prvý pohľad odhaliť.

Zdroj: PZ SR 13 fotografií v galérii Zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

Všetky spomínané radary sú schopné merať na príjazde aj odjazde vozidla, staticky aj za jazdy. Pri zhoršených svetelných podmienkach sú schopné merať za použitia výbojkového blesku. Spoločnosť Ramet dodala slovenskej polícii aj štyri stacionárne radary, ktoré stoja na diaľnici D1. Z pochopiteľných dôvodov nám polícia ich presné umiestnenie neuviedla. Účinný dosah Ramerov, vrátane stacionárneho, je približne 60 metrov, Multaradar má dosah najviac 50 metrov.

Stacionárne radary na diaľnici D1. Zdroj: PZ SR 13 fotografií v galérii Stacionárne radary na diaľnici D1. Zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

2. Laserové radary

Druhou kategóriou sú laserové rýchlomery, polícia používa dva typy od spoločnosti Laser Technology, konkrétne typy LTI 20/20 UltraLyte a LTI 20/20 TruCAM. Podľa informácií hovorcu policajného prezídia Martina Wäldla sú určené primárne na statické meranie rýchlosti, no za zhoršených svetelných podmienok sa nepoužívajú. I keď typ TruCam je možné vybaviť špeciálnym infračerveným bleskom, polícia ho v súčasnosti nemá. Radar UltraLyte má dosah 1 000 metrov, TruCAM dovidí až do vzdialenosti 1 200 až 1 500 metrov.

Zdroj: PZ SR 13 fotografií v galérii Zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

3. Videokamery pre úsekové meranie

Polícia má k dispozícii aj radary na meranie priemernej rýchlosti na určitom úseku. Vo výbave sú v súčasnosti dva typy od poľského výrobcu PolCam Systems, konkrétne ide o modely PolCam EC II a PolCam PC 2006. Ide o tzv. videoradary, ktoré merajú rýchlosť iba v smere jazdy meraného vozidla. Na rozdiel od ručných radarov sú však schopné pracovať aj za zhoršených svetelných podmienok, keďže na osvetlenie meraného vozidla slúžia predné reflektory policajného auta. Tieto prístroje merajú priemernú rýchlosť tým, že policajné vozidlo sleduje merané auto. Výrobca preto účinný dosah kamery neuvádza.

Zdroj: PZ SR 13 fotografií v galérii Zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

Civilné policajné autá

Polícia sa netají tým, že radarmi vybavuje civilné vozidlá. Na svojej stránke pravidelne uverejňuje hliadky pre jednotlivé kraje a okresy aj s popisom typu vozidla a jeho farby, avšak bez uvedenia evidenčného čísla. Tieto prehľady každý deň nájdete aj na našom portáli. V prehľadoch sa z ľahko pochopiteľných dôvodov nevyskytujú vozidlá špeciálnej diaľničnej polície, ktorá na rozdiel od bežných hliadok jednotlivých krajských riaditeľstiev spadá priamo do kompetencie policajného prezídia. V našom januárovom článku sme priniesli obsiahlu galériu civilných policajných áut, ktoré poskytli samotní motoristi.

TIP REDAKCIE: Civilné autá? Omyl, tieto majú policajné radary

Antiradary sú nelegálne

Kým doteraz sa zákazy týkali len používania antiradarov, ich predaj však bol možný, od začiatku tohto roka sa situácia podstatne zmenila. Do zákona o podmienkach prevádzky vozidiel totiž pribudlo ustanovenie, ktoré jednoznačne zakazuje ponúkať a predávať antiradary. Za porušenie zákona hrozí vinníkovi pokuta 3 000 až 50 000 eur a pokiaľ sa prípad zopakuje do troch rokov od predchádzajúcej pokuty, suma sa zvýši na 100 000 eur a predajca automaticky príde o licenciu.

Zdroj: PZ SR 13 fotografií v galérii Zdroj: PZ SR Zdroj: PZ SR

V tejto súvislosti ešte upozorňujeme, že antiradary sú vo väčšine európskych krajín zakázané. Napríklad, v Rakúsku sú síce povolené GPS navigácie s vyznačeným umiestnením radarov, samotné antiradary, ktoré odhaľujú aktívne policajné radary, sú zakázané. V prípade ich odhalenia hrozí pokuta až do 4 000 eur. V Nemecku a vo Švajčiarsku sú zakázané aj GPS navigácie alebo mobilné telefóny, ktoré varujú pred mobilnými či stacionárnymi radarmi. Ak nemeckí alebo švajčiarski policajti odhalia aktívne zariadenie, uložia vodičovi mastnú pokutu a navyše môžu prístroj skonfiškovať a dokonca zničiť.

zdroj: TASR 13 fotografií v galérii zdroj: TASR Zdroj: TASR

Focus Media

Video
Najnovšie články
Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022

Obľuba SUV, najmä tých kompaktných, neustále rastie. V prvom štvrťroku prvýkrát tvorili viac než tretinu predaných vozidiel a ich predaj bude aj naďalej...

Nemci čoraz viac obľubujú kompaktné SUV

Napätie medzi USA a Iránom sa priostruje, čo priamo ovplyvňuje ceny ropy a po určitom omeškaní aj ceny palív na našich čerpačkách. Hoci zatiaľ palivá zlacňujú,...

Ceny benzínu a nafty: Dovolenky sa predražia

Ziskovosť a tržby automobiliek v celom svete klesajú a ich budúcnosť bude závisieť od investícií do nových technológií a vzájomnej spolupráce. Podľa Ernst &...

Ziskovosť automobiliek klesá, trh čaká veľké upratovanie

Rozvoj elektromobility je nezastaviteľný, s čím súvisí aj rozširujúca sa sieť nabíjacích staníc. Doba však ešte nie je tak ďaleko, aby sa dali nabíjačkou aj...

Hanba na sto rokov: Nabíjačkou fúkali kolesá

V pripravovanej novele zákona, ktorá v budúcnosti umožní obdobu "šrotovného" a dotáciu na nákup nízkoemisných vozidiel, došlo ku zmene. Tradičných hybridných...

Tradičné hybridné pohony štátnu dotáciu nedostanú

Nissan a Renault už dlhé roky spolupracujú v rámci spoločnej aliancie, no po zatknutí Carlosa Ghosna sa ich spory rozhoreli plnou silou. Automobilky sú teraz...

Nissan a Renault sú odhodlaní vyriešiť vzájomné spory
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×