Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Honda HR-V: Trendsetter je späť

Malé japonské SUV so staronovým označením sme si vyskúšali so základným benzínovým motorom. Má čo ponúknuť súčasnému trhu?
36 12 príspevkov 31.03.2016 / Marek Pokrývka

Koncom minulého tisícročia priniesla Honda do sveta typ HR-V, ktorým chcela zaútočiť na mladistvú klientelu. To znamenalo viacero špecifík: svieži vzhľad, kompaktné rozmery a dostupnú cenu. SUV postavené na platforme malého auta s predným pohonom sa však veľmi neujalo, japonská automobilka po siedmich rokoch jeho produkciu ukončila bez nástupcu.

Honda HR-V Elegance so zážihovým štvorvalcom 1.5 i-VTEC 36 fotografií v galérii Honda HR-V Elegance so zážihovým štvorvalcom 1.5 i-VTEC Zdroj: Marek Pokrývka

No doba medzičasom pokročila. Z trojice písmen SUV sa stala akási magická formulka a táto kategória sa rozčlenila na viacero vetiev. K slovu sa dostali aj malí zástupcovia bez pohonu 4x4. Keďže modely s takouto koncepciou sa začali predávať ako teplé rožky, Honda priekopníka segmentu oživila. Má novinka čo ponúknuť súčasnému trhu? Preverili sme to redakčným testom, v ktorom sme si model HR-V vyskúšali so základným benzínovým motorom a vybavením Elegance.

Kvalitná ilúzia klesajúcej strechy

Vzhľadom na staronové označenie by nikoho neprekvapilo, ak by toto vozidlo odkazovalo na svojho predchodcu nejakými štylistickými riešeniami. No opak je pravdou. Dizajn vznikol na zelenej lúke, pričom jeho tvorcovia mali evidentne voľnú ruku. Výsledok je totiž pomerne originálny a ani príbuzných z domácej stajne nijako prehnane nepripomína.

Na malom japonskom SUV nájdeme viacero ostrých tvarov, ktoré mu dávajú extravagantný výzor. Začína sa to netradične členenou prednou časťou. Logo značky nesie lesklý čierny plast, pod ním je drobná maska chladiča obsahujúca miesto na evidenčné číslo. Z profilu pútajú zrak výrazné blatníky i zlom pretínajúci obe dvere. Zadným partiám dominujú svetlá, ktoré sú skutočne veľké.

Honda pri predstavovaní modelu HR-V nezabudla spomenúť slovíčko „kupé“, tak ako je to dnes zvykom snáď pri každej novinke. Automobil sa tak na prvý pohľad skutočne tvári. Zadné kľučky sú ukryté v štýle kompaktu Civic, horná línia okien prudko padá a nad zadným oknom sa nachádza veľký spojler. Súhra týchto prvkov vytvára kvalitnú ilúziu výrazne klesajúcej strechy.

Karoséria malého SUV má viac-menej štandardné proporcie 36 fotografií v galérii Karoséria malého SUV má viac-menej štandardné proporcie Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka tomuto riešeniu pôsobí vozidlo dynamicky, aj keď v skutočnosti má jeho karoséria viac-menej štandardné proporcie: pôdorys 4 294 x 1 772 mm a výšku 1 605 milimetrov. Osi kolies sú od seba vzdialené 2 610 mm. V našom prípade boli na nápravách osadené šestnásťpalcové ráfiky, no zásluhou robustného dizajnu sa v karosérii takéto kolesá trochu strácali. Svetlá výška auta je priemerných 170 mm. Ako je to dnes zvykom, s nejakým veľkým terénnym nasadením sa tu neráta.

Prekvapujúco veľa miesta vo vnútri

Kombinácia výstredných tvarov a pomerne skromných rozmerov nesľubuje prebytok interiérového priestoru, no opak je pravdou. Honda totiž postavila HR-V na rovnakej platforme ako Jazz. Ten možno nazvať objemovým zázrakom a rovnako je to v prípade malého SUV.

Pasažieri majú v HR-V priestorovú rezervu vo všetkých smeroch 36 fotografií v galérii Pasažieri majú v HR-V priestorovú rezervu vo všetkých smeroch Zdroj: Marek Pokrývka

Novinka ponúka vo vnútri prekvapujúco veľa miesta. Pri nastupovaní dozadu si síce treba dávať pozor na hlavu, ale stiesnených pocitov sa tu báť netreba. Pasažieri s konfekčnou výškou sa sem poľahky zmestia. Komfortnú rezervu majú vo všetkých smeroch, ťažkosti môže spôsobiť akurát obsadenie trojicou ľudí. Vzdušnosti na predných sedadlách nemáme čo vyčítať.

Prekvapiť dokáže aj batožinový priestor, ktorý má štandardne slušný 470-litrový objem. Rozšíriť ho pritom možno až na 1 533 litrov. Na starosti to majú známe sedadlá Magic Seats, ktoré dávajú interiéru veľkú variabilitu. Z praktického hľadiska patrí Honda k najlepším v segmente. Táto stránka však pokrivkáva vinou odkladacích priestorov, ktoré sú zväčša naozaj skromne dimenzované. Svetlú výnimku medzi nimi tvorí šikovne vyriešený modulárny držiak na poháre.

Kabína novinky dokáže zaujať viacerými zaujímavými riešeniami 36 fotografií v galérii Kabína novinky dokáže zaujať viacerými zaujímavými riešeniami Zdroj: Marek Pokrývka

Pri interiérovom dizajne sa typ HR-V vybral vlastnou cestou. V porovnaní s viacerými zástupcami značky pôsobí zvnútra menej futuristicky, aj keď za fádny ho iste označiť nemožno. Zaujať dokáže viacerými zaujímavými riešeniami. Popri plávajúcej stredovej konzole je to najmä malá radiaca páka a palubná doska natočená k vodičovi, ktorej súčasťou je dotykový panel klimatizácie.

Ovládanie teploty má výhradne na starosti sklo reagujúce na brušká prstov, čo pôsobí v aute tejto kategórie skutočne efektne. V našom prípade mu sekundoval sedempalcový dotykový displej. Patril multimediálnemu systému známemu z iných áut značky, ktorý však v novom SUV disponuje nevšedne umiestnenými konektormi. Tie sú skryté pod centrálnym tunelom.

Ovládanie klimatizácie má výhradne na starosti dotykový panel 36 fotografií v galérii Ovládanie klimatizácie má výhradne na starosti dotykový panel Zdroj: Marek Pokrývka

Hospodárny atmosférický benzín

Honda predáva model HR-V na európskych trhoch iba s dvomi motormi: benzínom 1.5 i-VTEC a naftou 1.6 i-DTEC. Samozrejme, základom cenníka je zážihový agregát. Práve tento štvorvalec s maximálnym výkonom 96 kW (130 k) sme mali k dispozícii my, pričom z dvoch dostupných prevodoviek s ním spolupracoval klasický šesťstupňový manuál.

Navzdory trendom sa japonská automobilka spoľahla na atmosférické plnenie, ktoré výrazne ovplyvnilo charakter motora. Na dnešné pomery nepôsobí veľmi živo. Vinu za to nesie krútiaci moment iba 155 Nm, ku ktorému sa treba vyšplhať až po 4 600 otáčok. Špička výkonu je ešte o dvetisíc vyššie. Pri väčších nárokoch preto treba 1,5-litrovému motoru dôrazne šliapať na krk, ale za to sa okrem akceptovateľnej dynamiky „odvďačí“ aj vyššou úrovňou hluku než by sa nám páčilo.

Atmosférický zážihový štvorvalec láka na hospodárnosť 36 fotografií v galérii Atmosférický zážihový štvorvalec láka na hospodárnosť Zdroj: Marek Pokrývka

Vzhľadom na tento charakter je jasné, že vozidlo vyžaduje od vodiča častejšiu prácu s prevodovkou. No tá je jedným slovom excelentná. Drobná páka sa pohybuje v krátkych a presne vymedzených dráhach s gráciou, ktorú tromfne snáď len Mazda MX-5. Pri práci je však trochu hlučnejšia. Niekomu sa jej mechanický zvuk môže páčiť, iným zase prekážať.

Jednotlivé stupne sú naskladané tesne vedľa seba, počítač si niekedy už pri rýchlosti 50 km/h vypýta číslo šesť. Benzínový agregát potom pracuje kdesi pri 1 500 otáčkach. Vďaka tomuto nastaveniu nie je problém podliezť papierových sedem litrov v meste, nám sa podarilo jazdiť za 6,5 l/100 km. Na diaľnici vykázal počítač 6,9-litrový priemerný apetít. Pokojná jazda po vidieku znamenala výsledok 5,1 litra benzínu, čo možno označiť za dobrú spotrebu.

Excelentný šesťstupňový manuál tromfne snáď len Mazda MX-5 36 fotografií v galérii Excelentný šesťstupňový manuál tromfne snáď len Mazda MX-5 Zdroj: Marek Pokrývka

Zážihový štvorvalec teda láka skôr na hospodárnosť než na športové vyžitie, napriek tomu nemusí byť s týmto SUV nuda. Vďačí za to relatívne nízkej hmotnosti a dobre nastavenému podvozku. Ten úspešne maskuje vyššie ťažisko, novinka sa v zákrutách nakláňa len málo. Jej predné kolesá navyše celkom dobre poslúchajú povely volantu. HR-V vie predviesť príjemnú agilitu, okrem toho ale ponúka aj slušnú úroveň komfortu. Bežné nerovnosti sa mu darí dobre tlmiť. Problémy nastávajú pri väčšej sérii asfaltových defektov či v zákrutách, kde môže vlečená zadná náprava odskočiť.

Vyššiu cenu ospravedlňuje výbava

Japonské automobilky dlhodobo razia cestu pevných vybavení a Honda HR-V nie je v tomto smere výnimkou. Zákazníci si môžu vyberať z troch úrovní. Základ s označením Comfort vyjde na 17 890 eur, čo je výrazne viac než pri väčšine súperov a môže to pôsobiť ako problém. Nami skúšaný model Elegance stojí 19 590 eur. Priplatiť sa dá za metalízu a navigačný systém, pričom v našom prípade bola zaškrtnutá iba prvá voľba. Finálna suma sa tak dostala tesne cez dvadsaťtisíc.

Základná verzia SUV s označením Comfort vyjde na 17 890 eur 36 fotografií v galérii Základná verzia SUV s označením Comfort vyjde na 17 890 eur Zdroj: Marek Pokrývka

Žiaden dlhý zoznam príplatkov sa teda nekoná, zákazníci sa musia uspokojiť s fabricky danými prvkami. No chudobný tento model rozhodne nie je. Štandardne disponuje napríklad sledovaním jazdných pruhov, automatickými diaľkovými svetlami, parkovacími senzormi na oboch stranách, vyhrievaním predných sedadiel, dvojzónovou klimatizáciou či tempomatom. To čiastočne ospravedlňuje podstatne vyššiu štartovaciu cenu v porovnaní s konkurentmi.

Boduje najmä priestrannosťou

Segment malých SUV v ostatných rokoch citeľne ožil, trendsetter menom Honda HR-V je preto späť. Svojho predchodcu však pripomína iba názvom. Toto vozidlo vzniklo na zelenej lúke a pod extravagantným zovňajškom s ilúziou výrazne klesajúcej strechy skrýva zaujímavo pôsobiaci interiér. Vďaka použitej platforme boduje najmä svojou priestrannosťou.

Honda HR-V pripomína svojho predchodcu iba označením 36 fotografií v galérii Honda HR-V pripomína svojho predchodcu iba označením Zdroj: Marek Pokrývka

Japonská novinka má čo povedať aj po technickej stránke. Atmosférický benzín síce na dnešné pomery nepôsobí živo, ale dokáže sa zavďačiť dobrou spotrebou. V tom má prsty perfektný šesťstupňový manuál s prevodmi blízko seba. Podvozok modelu HR-V predvádza príjemnú agilitu, ale aj slušný komfort s dobrým tlmením bežných nerovností. Ako problém môže pôsobiť vyššia cena. Tú však Honda kompenzuje svojim štandardným vybavením.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
6 600/min
Max. krútiaci moment
155 Nm
pri otáčkach
4 600/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 294 mm
Šírka
1 772 mm
Výška
1 605 mm
Rázvor náprav
2 610 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 237 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 312 kg
Užitočná hmotnosť
478 kg
Celková hmotnosť
1 790 kg
Objem batožinového priestoru
470 l/1 533 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
192 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,6 l/100 km
Mesto - počas testu
6,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,1 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
130 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 17 890 €
Základná cena verzie
od 19 590 €
Cena testovaného exemplára
20 109 €

Video
Najnovšie články
Nočná mora: Porucha kľukového hriadeľa

Škoda po úspešných mesiacoch zaznamenala v novembri pokles predaja. Dôvodom tohto vývoja je najmä nepriaznivá situácia na kľúčovom čínskom trhu.

Škoda predala v novembri menej áut

Vlajková loď americkej značky prešla drobným omladením a dostala športovo štylizovaný variant, ktorý sme si skúsili s naftovým motorom.

Test Grand Cherokee S: Hra na športovca

Slovensko dostane od Európskej investičnej banky úver vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur na dopravné projekty.

Slovensko dostane úver na dopravné projekty

Slovenská vláda vydala nariadenie, ktorým sa zvyšujú sadzby mýta pre nákladné vozidlá. Dôvodom je tak ako po minulé roky úprava podľa vývoja inflácie.

Mýto pre nákladné vozidlá sa zvýši

Prednú časť finálnej japonskej novinky nachytali v prívese bez krycej plachty, potvrdzuje značnú vernosť tvarom päťročnej štúdie.

Toyota Supra ukázala svoju tvár predčasne

Bavor má decentne upravený zovňajšok, interiér s retro čalúnením a radový šesťvalec s výkonom 321 koní z modernejšieho modelu.

Vilner sa popýšil krásnym BMW M3 E30
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×