Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Po zime nezabudnite na údržbu klimatizácie

Po zime nestačí prezuť pneumatiky a umyť auto či vytepovať interiér. Motoristi často zabúdajú na dôležitú súčasť vozidla, a tou je klimatizácia. Zanedbanie jej údržby môže vyjsť draho a zápach šíriaci sa z klimatizačného zariadenia dokáže poriadne znepríjemniť používanie vozidla.
3 22 príspevkov 29.03.2016 / Soňa Zverková

Skúste si odpovedať na otázku: Kedy ste naposledy nechali dezinfikovať systém klimatizácie a vymeniť peľový filter? Ak je tomu viac ako dva roky, máte najvyšší čas. Nedostatočná starostlivosť môže znamenať nielen estetický problém vo forme nechutného zápachu v kabíne, ale aj koróziu.

Podľa odborníkov by sa klimatizácia mala kontrolovať každý rok, keďže ochranná zmes proti tvorbe plesní má účinnosť zhruba jeden rok. A plesne sa tvoria predovšetkým vo výparníku, v ktorom vládne vlhké prostredie. Najkritickejším obdobím je práve zima, keď mnohí motoristi v snahe ušetriť palivo vypínajú klimatizáciu a používajú iba kúrenie. Vtedy však dochádza k rýchlejšiemu zaneseniu systému plesňami.

Ilustračná snímka. Zdroj: ADAC 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: ADAC Zdroj: ADAC

Jasným signálom premnoženia plesní je nepríjemný zápach. Dochádza tomu práve po zime, keď vodiči začnú používať aj funkciu klimatizácie a vo výparníku sa vyzráža vlhkosť. Odborníci  odporúčajú používať klimatizáciu počas celého roka. Po prvé, systém sa neustále premazáva a po druhé, suchší vzduch v kabíne podstatne redukuje zarosenie čelného skla.

Správne fungujúcu klimatizáciu poľahky rozpozná aj absolútny laik. Prejavuje sa ako vlhký fliačik pod autom alebo kvapková cestička za autom pri cúvaní. Vo výparníku sa totiž podobne ako v chladničke zráža a následne namŕza vlhkosť, ktorá sa po vypnutí klimatizácie roztopí a vytečie. V moderných vozidlách pribudla aj elektronická regulácia, ktorá pravidelne vypína chladenie, aby sa voda roztopila. V prípade jej poruchy by sa zmrazená vlhkosť mohla začať hromadiť, zaniesť výparník a úplne zabrániť prúdeniu vzduchu do kabíny.

Dezinfekcia a výmena peľového filtra

Dezinfekcia systému síce patrí v servisoch medzi tie lacnejšie úkony, no technicky zdatnejší motoristi to pokojne môžu vyriešiť svojpomocne. V každom prípade ale odporúčame nešetriť na dezinfekčnom prostriedku. Voľne predajné spreje síce môžu na etikete uvádzať účinnosť jeden rok, otázka znie, či tomu tak naozaj je. Jednou z možností je poradiť sa s mechanikom, alebo ísť na istotu a kúpiť sprej v autorizovanom servise danej značky. Vzhľadom na to, že väčšina značiek poskytuje na nové auto predĺženú záruku, nad rámec štandardných dvoch rokov, nebude riskovať dobré meno a predávať pochybné produkty.

Zanesený peľový filter môže zhoršiť prúdenie a kvalitu vzduchu v kabíne. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Zanesený peľový filter môže zhoršiť prúdenie a kvalitu vzduchu v kabíne. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Okrem dezinfekcie je potrebné pravidelne meniť aj kabínový peľový filter, keďže jeho priveľké znečistenie zhoršuje účinnosť klimatizácie. Jedným z typických znakov toho, že filter je nadmerne zanesený, je výraznejšie rosenie okien a ich vyčistenie trvá dlhšie. Odporúčame vždy spojiť v rámci jedného úkonu dezinfekciu systému aj výmenu filtra, na ktorom sa zachytí časť plesní a alergénov. V opačnom prípade vzniká zvýšené riziko „recidívy“ a údržba by sa v podstate minula účinkom.

Skontrolujte množstvo chladiaceho média

Nevyhnutný predpokladom pre správne fungovanie klimatizácie je dostatok chladiaceho média. Náplň sa totiž zmiešava s olejom a cirkuláciou cez systém pomáha premazávať všetky komponenty, predovšetkým kompresor. Akonáhle výraznejšie klesne tlak, zhorší sa nielen účinnosť samotnej klimatizácie, ale aj mazanie, ktoré v extrémnom prípade môže viesť až k zadretiu kompresora. Príčinou úniku náplne zväčša býva netesnosť, v dôsledku ktorej sa do hermeticky uzavretého systému dostane vlhkosť a s ňou sa otvárajú brány aj korózii. Najväčšou chybou býva snaha bagatelizovať problém a prejazdiť zimu s výhovorkou, že chladenie bude potrebné až v lete. Po zime môže byť totiž problém klimatizáciu vôbec spojazdniť.

Správne množstvo chladiaceho média je kritické, preto by sa mal tlak zmerať každé dva roky. Foto: Soňa Zverková 3 fotografie v galérii Správne množstvo chladiaceho média je kritické, preto by sa mal tlak zmerať každé dva roky. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Podľa odborníkov by sa množstvo chladiaceho média malo kontrolovať raz za dva roky. Príliš nízky tlak signalizuje netesnosť, ktorú je vždy potrebné odstrániť. Následne sa pomocou plniacej stanice odseparuje chladiace médium, systém sa vakuuje, čiže sa odstráni vlhkosť a vzduch. Na záver mechanici systém znova naplnia a hermeticky uzavrú. V závislosti od zložitosti systému údržba klimatizácie trvá minimálne hodinu, nejde však o nijako drahý úkon a rozhodne sa oplatí viac než výmena kompresora či skorodovaných dielov.

Odporúčanie na záver

Pri kúpe ojazdeného auta nezabudnite na kontrolu klimatizácie. Spočiatku môže všetko vyzerať v poriadku, no v starších vozidlách môžu nastať problémy až pri intenzívnejšom používaní klimatizácie v horúčavách, keď sa systém začne z bezpečnostných dôvodov automaticky vypínať. Prípadná oprava či výmena klimatizačnej jednotky môže dosiahnuť niekoľko stoviek, ba dokonca až tisícov eur. Je lepšie hneď po kúpe nechať systém dezinfikovať, pretože aj majiteľ, ktorý sa o auto vzorne staral, mohol práve na klimatizáciu zabudnúť.


Video
Najnovšie články
Audi ide opäť proti prúdu: Zmena aj v S5

Cyklisti a chodci sú najzraniteľnejší účastníci premávky. A to aj z hľadiska niečoho, čo je síce všeobecne známe, málokto však na tento faktor berie ohľad...

Tichý zabijak: Mŕtvy uhol už nemusí byť hrozbou

Angličania uviedli na šanghajskom autosalóne liftback, pod ktorého kapotou sa namiesto dvanásťvalca nachádza batéria s kapacitou 65 kWh.

Rapide E: Prvý elektromobil Aston Martin

Kórejský debutant narobil v segmente hot-hatchov slušný rozruch. Hyundai i30 N je čoraz obľúbenejší a prinajmenšom predajmi drví svoju konkurenciu. Teraz na to...

Extrémna špecialita: 400 koní pre Hyundai i30 N

PRVÁ JAZDA Druhá generácia modelu CLA prichádza vo veľkom štýle. Nadupaný kompakt ponúka to najlepšie, čo dnes do auta týchto rozmerov viete namontovať...

Jazda s novým CLA: Technologický koncert

Okrem tria sériových modelov prezentovala automobilka dva koncepty, s ktorými tiež ráta do budúcnosti. Finálne produkty sa asi objavia iba v Číne.

Volkswagen uviedol v Šanghaji až päť SUV

VW Slovakia v snahe o optimalizáciu výroby bude postupne rušiť pracovné miesta, čo sa dotkne niekoľkých tisícov zamestnancov. Fabrika zároveň spustila internú...

Bratislavský Volkswagen zruší tisíce pracovných miest
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×