Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pokuty za e-známky: Čo skutočne platí a čo nie?

VAŠA TÉMA Systém elektronických diaľničných známok priniesol viacero problémov, s ktorými si motoristi nevedia rady. Dostanú pokutu, ak im počas jazdy sneh zakryje „ešpézetku“, prípadne za čo ďalšie im hrozia sankcie? Prinášame kompletnú odpoveď na otázku čitateľa.
3 138 príspevkov 12.02.2016 / Soňa Zverková

Od začiatku roka u nás funguje systém elektronickej diaľničnej známky a od 1. februára už nálepky z čelných skiel definitívne zmizli. Postupne sa však vynárajú rôzne praktické otázky, na jednu nás upozornil náš čitateľ Tomáš.

Takto vyzeral Tomášov problém – nečitateľná TEČ zakrytá snehom 3 fotografie v galérii Takto vyzeral Tomášov problém – nečitateľná TEČ zakrytá snehom Zdroj: Auto BILD

Zákon stanovuje základné pravidlo: tabuľka s evidenčným číslom (TEČ) musí byť vždy dobre čitateľná. V tomto prípade nerieši, za akých okolností dôjde k jej znečisteniu. Inými slovami, vodič je povinný zabezpečiť, aby evidenčné číslo bolo vždy čitateľné, nezávisle od poveternostných podmienok či dennej doby. Vodičovi v tom lepšom prípade hrozí pokuta 50 eur, v tom horšom môže policajt na mieste zadržať osvedčenie o evidencii časť I alebo II, nakoľko vozidlo sa pokladá za nespôsobilé.

Z toho vyplýva, že vodič by mal priebežne zastavovať na odpočívadlách, kontrolovať a v prípade potreby aj„ešpézetku“ očistiť. Aspoň teoreticky. Dochádza tu totiž k vážnemu stretu s reálnym životom najmä z hľadiska bezpečnosti. Pri hustom snežení má vodič plné ruky práce s jazdou a predovšetkým s bezpečným príchodom do cieľa a nemá čas rozmýšľať nad čistými evidenčnými číslami. Podľa našich skúseností ani policajti v takýchto poveternostných podmienkach „ešpézetky“ neriešia.

Ilustračná snímka 3 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Z hľadiska monitorovacieho systému Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) nie je znečistená TEČ problém. Podľa hovorkyne NDS Jany Žgravčákovej „je systém schopný identifikovať každé vozidlo na spoplatnenom úseku nezávisle od poveternostných podmienok alebo dennej doby“, teda aj za dažďa, sneženia, hmly, v noci i cez deň. Hovorkyňa však odmietla špecifikovať technické detaily, na základe ktorých dokáže systém identifikovať takéto vozidlo. Podstatný záver ale je, že pokiaľ čitateľ mal zaplatenú diaľničnú známku, pokutu od NDS za zasneženú a nečitateľnú „ešpézetku“ by v žiadnom prípade dostať nemal.

Pokuty za jazdu bez platnej známky

Polícia ešte v januári pokuty za diaľničné známky neudeľovala, i keď systém NDS odhalil 782 vozidiel s 10-dňovou známkou po skončení platnosti. Podľa predchádzajúcich informácií hovorkyne NDS sa však od 1. februára začal inštitút objektívnej zodpovednosti využívať v plnom rozsahu. Vodiči by si mali vstúpiť do svedomia, nakoľko systém NDS len v jediný deň, konkrétne v piatok 5. februára, odhalil na diaľniciach takmer 7 500 vozidiel bez platnej známky.

Ako sa trestajú vodiči bez e-známok? NDS nemá kompetencie na výber pokút. To znamená, že v blokovom konaní rieši pokuty polícia, v inštitúte objektívnej zodpovednosti príslušné okresné úrady dopravy. V prípade pokút existujú dva režimy: buď ide o priestupok alebo správny delikt držiteľa (vlastníka) vozidla. Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Kóňu pokiaľ vodiča zastaví hliadka NDS a zistí nezaplatenú známku, môže prítomný policajt, ktorý hliadku NDS sprevádza, uložiť blokovú pokutu od 50 do 200 eur. Ak vodič nezaplatí, polícia posiela záznam o priestupku na príslušný okresný úrad, ktorý pokračuje v správnom konaní. V ňom sa pokuty pohybujú v rozpätí od 100 do 500 eur. Ak vozidlo zachytí elektronický systém v rámci objektívnej zodpovednosti, príde majiteľovi auta poštou poukážka na 300 eur.

zdroj: NDS 3 fotografie v galérii zdroj: NDS Zdroj: NDS

Pre objektívnu zodpovednosť platí, že ak vodič resp. vlastník vozidla zaplatí dve tretiny sumy do 15 dní, sankcia sa považuje za uhradenú v plnej výške. Pokuty budú majitelia vozidiel dostávať bez ohľadu na to, aký úsek prešli. Inými slovami, je úplne jedno, či bez platnej známky v daný deň prešiel tri kilometre alebo tristo.

Nie je podstatné ani to, koľkokrát systém vodiča v jednom dni nameral. Podľa zákona je totiž za priestupok jedného vozidla v priebehu jedného dňa možné uložiť len jedinú pokutu vo výške 300 eur. Ak však vodič jazdí načierno aj nasledujúce dni, pokuty sa mu kumulujú, takže, napríklad, za päť dní zaplatí celkovo 1 500 eur. Rovnaký princíp platí aj vtedy, keď systém zaznamená bez platnej známky viacero áut, ktoré patria jednému majiteľovi. Ten musí zaplatiť sankciu za každé vozidlo. Podstatné tiež je, že e-známku musíte mať zaplatenú už pred vjazdom na diaľnicu, ak ju uhradíte v rovnaký deň ale už po prejdení meraného úseku, sankcii sa nevyhnete.

Pokutu nemusí motorista dostať ihneď, okresný úrad ju môže poslať až do dvoch rokov odo dňa, keď sa o porušení povinnosti dozvedel resp. najneskôr do troch rokov odo dňa, keď k porušeniu povinnosti došlo. Zjednodušene povedané, pokutu môže motorista dostať najviac tri roky odo dňa, keď jazdil bez platnej známky. „Preto jazdu bez elektronickej známky rozhodne neodporúčame. Každý, kto takto jazdí po diaľnici, riskuje, že si o nejaký čas nájde v schránke obálku s pokutou,“ skonštatoval Kóňa.


Zmena evidenčného čísla a platnosť známky

Elektronická známka podstatne zjednoduší zmenu registračných údajov, napríklad, pri predaji vozidla do iného okresu resp. pri zmene evidenčného čísla. Portál eznamka.sk v sekcii „Podať žiadosť, podnet, reklamáciu“ umožňuje požiadať o vykonanie zmeny v registračných údajoch. Stránka zároveň ponúka aj pomocnú ruku a podrobne vysvetľuje postup.



Video
Najnovšie články
Tesla Model S: Prečo sa vznietila v garáži?

Pravidelná sezónna údržba auta obsahuje aj čosi viac ako prezutie pneumatík, výmenu oleja alebo umytie karosérie. Hovoríme o klimatizácii, ktorá je dôležitou...

Plesne a baktérie v aute: Na toto vodiči zabúdajú

Ropné trhy chytili druhý dych a strelka kompasu vytrvalo ukazuje na sever. To síce robí radosť financmajstrom ropných krajín, u motoristov však vyvoláva presne...

Benzín a nafta: Vysoké ceny zatiaľ neustúpia

S vylepšenou druhou generáciou populárneho auta sme sa vydali z brehov Botnického zálivu na najsevernejší cíp kontinentu dostupný po asfalte.

Mazda CX-5: Japonské SUV na vrchole Európy

Populárne terénne kombi z krajiny vychádzajúceho slnka dostalo ďalšiu generáciu, od príbuzného sedanu prevzalo interiér i 2,4-litrový motor s turbom.

Subaru Outback: Pribudol prepĺňaný boxer

Od výbehových modelov už väčšinou prekvapenia neočakávame. O to príjemnejšiu sú, ak sa dostavia. Mitsubishi L200 už síce čaká na príchod novej generácie, aj tá...

Test L200 Black Edition: Dostupné prekvapenie

PRVÁ JAZDA Najprv sme to brali len ako príchod najvýkonnejšej verzie, ale po prvých jazdách je jasné, že HR-V Sport je celkom iné auto.

Honda HR-V Sport: Nečakane odlišné SUV
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×