Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Štvorkolkám Ford kraľuje Focus RS a Ranger

JAZDA Vyskúšali sme si sedem z ôsmich automobilov Modrého oválu s pohonom oboch náprav, vrátane očakávaného hot-hatchu.
24 10 príspevkov 24.12.2015 / Marek Pokrývka

Zima sa už prihlásila o slovo aj na našom území. Práve v tomto ročnom období nachádzajú najväčšie využitie automobily roztáčajúce všetky štyri kolesá, čo im aj v náročných podmienkach snehu či ľadu zabezpečuje dobrú trakciu. Ich trhový podiel v ostatnom čase stúpa a Ford očakáva v tomto smere prudký rast. Svoje portfólio na to dobre pripravuje.

Takmer kompletná rodina modelov Ford s pohonom všetkých kolies 24 fotografií v galérii Takmer kompletná rodina modelov Ford s pohonom všetkých kolies Zdroj: Marek Pokrývka

Predstavitelia amerického výrobcu si myslia, že v budúcom roku sa im podarí predať až 139-tisíc vozidiel vybavených pohonom oboch náprav. V porovnaní s vlaňajškom by malo ísť o 120-percentný nárast. Aktuálne ponúka Modrý ovál na európskych trhoch osem automobilov so systémom 4x4 a sedem z nich sme mali možnosť krátko vyskúšať v testovacom centre spoločnosti. V dvoch prípadoch síce len ako spolujazdec, ale na vytvorenie prvého dojmu to stačilo.

Intelligent AWD pre asfalt a 4x4 v teréne

Počas jazdy sme sa strestli s dvomi modelmi disponujúcimi vlastnými variantmi pohonu: Focus RS a Ranger. Z celej rodiny chýbal iba úžitkový Transit, ktorý má špecificky nastavený systém Intelligent AWD vybavený režimom Lock. Ten dokáže uzamknúť prenos krútiaceho momentu v pevnom pomere 50:50 na jednotlivé nápravy. Ďalších päť modelov si vystačí aj bez tejto funkcie. Menovite ide o SUV Kuga, jeho väčšieho brata Edge, zástupcu strednej triedy menom Mondeo a dvojicu príbuzných rodinných MPV: S-Max a jeho nafúknutý príbuzný Galaxy.

Mondeo má rovnakú architektúru pohonu ako ďalšie autá značky 24 fotografií v galérii Mondeo má rovnakú architektúru pohonu ako ďalšie autá značky Zdroj: Marek Pokrývka

Všetky tieto autá majú spoločnú základnú architektúru pohonu s elektromagneticky ovládanou spojkou deliacou krútiaci moment medzi kolesá. Ford uvádza, že systému trvá úprava svojej činnosti iba 20 milisekúnd. Tento pohon vie pritom presunúť celý krútiaci moment na zadné kolesá, čo v praxi znamená najmä istejšie jazdné vlastnosti na vode či snehu. Dozadu však sila smeruje aj pri rozbiehaní. No predné kolesá sú preferované, čo možno sledovať na palubnom displeji. To sme si už všimli nedávno pri redakčnom teste vanu S-Max 2.0 TDCi na slovenských cestách.

V prípade kategórie SUV nájde pohon všetkých kolies využitie aj mimo asfaltu. Menší model Kuga je z našich končín dobre známy, my sme ho už testovali v niekoľkých verziách. Edge bol však pôvodne rýdzo severoamerický model. Jeho druhá generácia sa však v rámci globálnej stratégie dostane aj do Európy. Uvedenie do predaja sa očakáva niekedy na jar. Podobne ako menšia Kuga je tento nový model určený prevažne na spevnené povrchy, ale vďaka vyššej svetlej výške a systému Intelligent AWD mu ľahší terén nerobí žiadne problémy.

Ford Edge druhej generácie sa na jar dostane do predaja aj v Európe 24 fotografií v galérii Ford Edge druhej generácie sa na jar dostane do predaja aj v Európe Zdroj: Marek Pokrývka

Mimo ciest však európskemu portfóliu štvorkoliek Ford jednoznačne kraľuje Ranger. Tento drsný pick-up s austrálskym pôvodom má pod plechmi vlastnú verziu pohonu oboch náprav. Automobilka ju volá jednoducho 4x4. Ide o poctivý mechanický systém s možnosťou prepínania v troch režimoch. Vodič si môže zvoliť buď pohon zadných kolies, alebo všetkých s redukciou i bez nej.

Ranger prešiel nedávno medzigeneračným omladením, ktoré sa okrem dizajnu dotklo aj techniky. Na zhodnotenie jednotlivých rozdielov si po krátkej terénnej jazde netrúfame. Ubezpečila nás však v tom, že zo schopností auta mimo ciest počas faceliftu nijako neubudlo. A prekvapilo nás pohodlie, ktoré Ranger ponúka aj na rozbitom povrchu v lese.

Pick-up s austrálskym pôvodom má poctivý mechanický pohon 4x4 24 fotografií v galérii Pick-up s austrálskym pôvodom má poctivý mechanický pohon 4x4 Zdroj: Marek Pokrývka

Špičková verzia Focusu vie slušne driftovať

Najmladším a pre mnohých zároveň najzaujímavejším členom rodiny štvorkoliek Modrého oválu je model Focus RS uvedený do sveta v tomto roku. Ostrý hatchback disponuje v novej generácii vlastným pohonným systémom 4x4, ktorý automobilka označuje ako Ford Performance All-Wheel Drive. Ten bol vyvinutý špecificky pre použitie v tomto športovom automobile.

Špičková verzia vozidla v bežných podmienkach stále preferuje predné kolesá zaťažené 2,3-litrovým prepĺňaným štvorvalcom, ale v prípade potreby vie až 70% z maximálneho výkonu 257 kW (350 k) a krútiaceho momentu 470 Nm preniesť dozadu. V praxi to znamená, že novinka nemá problém rezať zákruty dverami napred takmer ako zadnokolka. Dokonca má na to špeciálny jazdný mód Drift.

Focus RS nemá problém rezať zákruty dverami napred takmer ako zadnokolka 24 fotografií v galérii Focus RS nemá problém rezať zákruty dverami napred takmer ako zadnokolka Zdroj: Marek Pokrývka

V tomto režime je obmedzená činnosť ESP i inteligentného rozdeľovania krútiaceho momentu, vďaka čomu možno s Fordom vykúzliť prekvapujúco slušné šmyky. Samozrejme, treba vedieť, ako na to. Focus RS dokáže skutočne driftovať, ale vyžaduje si to citlivú prácu s plynom i volantom. Stačí však prepnúť jazdný mód a elektronika sa razom stará o maximálnu možnú trakciu.

Turbomotor hatchbacku má veľmi hutný záťah sprevádzaný zdravo znejúcim zvukom, ktorý je občas podfarbený pľuvancami do výfukového potrubia. Zrýchlenie na stovku je bleskové a rovnako svižne sa vďaka silným brzdám odohráva aj opačný proces. V zákrutách je pritom Focus RS ako prilepený k vozovke. Ak nezvolíte režim Drift, pohon oboch náprav zabezpečuje ohromne neutrálne jazdné vlastnosti. Znamená to, že Ford vstupuje do segmentu hot-hatchov so silným hráčom.

Ford ponúka v Európe pohon všetkých štyroch kolies v ôsmich modeloch 24 fotografií v galérii Ford ponúka v Európe pohon všetkých štyroch kolies v ôsmich modeloch Zdroj: Marek Pokrývka

Focus RS kráľom na ceste, Ranger mimo nej

Prudký rast očakávaný automobilkou Ford v oblasti modelov roztáčajúcich všetky kolesá sa odrazil na jej portfóliu. Pre päť áut ponúka systém Intelligent AWD, v jednom ďalšom aj s režimom Lock. Kráľom na ceste je však novinka menom Focus. Tá má ohromne neutrálny jazdné vlastnosti, bleskové zrýchlenie, ale dokáže aj driftovať. Mimo asfaltu zase ponuke značky kraľuje pick-up Ranger. Ten prešiel omladením, ktoré nijako neobmedzilo jeho terénne schopnosti.

Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×