Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdený Ford Mondeo: Čo mu ničí povesť?

Mondeo tretej generácie na prvý pohľad púta veľkorysými rozmermi karosérie a atraktívnou prednou maskou. Oplatí sa ho kúpiť ojazdené? Preverili sme hatchback s naftovým motorom.
13 25 príspevkov 19.12.2015 / Redakcia AUTO BILD

James Bond jazdí predovšetkým na autách značky Aston Martin, pri záchrane sveta však nepohŕda ani inými. V roku 2006 sa v príbehu Casino Royale po prvýkrát ako agent Jej Veličenstva predstavil Daniel Craig. To ale nebola jediná premiéra, ktorá sa vtedy na filmovom plátne odohrala, pretože zároveň s ním debutoval aj nový Ford Mondeo. Perfektný product placement, lepšie uvedenie novinky si snáď ani nemožno predstaviť.

Mondeo sa vyznačuje veľkorysými rozmermi karosérie, ktoré sa odrážajú aj v ponuke miesta v interiéri 13 fotografií v galérii Mondeo sa vyznačuje veľkorysými rozmermi karosérie, ktoré sa odrážajú aj v ponuke miesta v interiéri Zdroj: Auto BILD

Mondeo tretej generácie (označované však ako Mk IV) prišlo na trh v roku 2007 s tromi verziami karosérie, ako sedan, hatchback a kombi. Rovnako neprehliadnuteľné ako jeho filmová kariéra sú aj nadštandartné rozmery, ktorými zreteľne prerastá hranice svojho segmentu. Veď s dĺžkou dobrých 4,8 m a šírkou takmer 1,9 metra mu už nechýba veľa, aby sa mohlo pokojne zaradiť o kategóriu vyššie, do vyššej strednej triedy.

Bohatá bola aj ponuka pohonných jednotiek. Najmenším zážihovým agregátom bol štvorvalec s objemom 1,6 l, dostupný v dvoch výkonových verziách, dopĺňali ho silnejšie alternatívy s objemom 2,0 a 2,3 litra, vrcholom bol päťvalec s objemom 2,5 l. Základným vznetovým motorom bol štvorvalcový 1,6 TDCi, záujemcovia o viac dynamiky mohli siahnuť po jednotkách s objemom 1,8, 2,0 a 2,2 litra, naladených na viaceré úrovne výkonu.

Ford Mondeo 2.2 TDCi Titanium (hatchback, typ CD345, výroba 2007 – 2014)
Motor
radový vznetový štvorvalec/vpredu pozdĺžne
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
2 179 cm³
Maximálny výkon
147 kW (200 k) pri 3 500 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
420 Nm pri 1 750 ot./min.
Maximálna rýchlosť
230 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
8,1 s
Prevodovka/poháňané kolesá
automatická šesťstupňová/predné
Rázvor náprav
2 850 mm
Rozmery d/š/v
4 778/1 886/1 500 mm
Objem batožinového priestoru
540 – 1 448 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 599/611 kg

S úrovňou kvality to už žiaľ také slávne ako s filmovou kariérou nebolo. Dôkazom je model 2.0 TDCi kombi z roku 2009, ktorý absolvoval dlhodobý test magazínu Auto Bild na 100 000 km s priemernou celkovou známkou iba 3-. Lepšie hodnotenie mu vtedy prekazilo množstvo maličkostí ako napríklad kývajúce sa sedadlá, chyby navigácie, alebo zlá odozva motora na stlačenie plynového pedálu.

Mondeo je najvyhľadávanejšie ako kombi, verzie so stupňovitou zadnou časťou karosérie sú oveľa zriedkavejšie 13 fotografií v galérii Mondeo je najvyhľadávanejšie ako kombi, verzie so stupňovitou zadnou časťou karosérie sú oveľa zriedkavejšie Zdroj: Auto BILD

Na celkový dojem v tom čase nepôsobili dobre ani prvé hrdzavé hrany na dverách, rovnako ako príliš skoro rozpadnutý koberec na podlahe batožinového priestoru. Záverečné hodnotenie vytrvalostného testu preto Mondeo charakterizovalo ako auto, ktoré je vo svojej podstate dobré, no s nedbanlivo spracovanými detailmi. Podobný obraz o ňom dáva aj aktuálna správa zo staníc technickej kontroly, kde sa v kategórii dvoj až trojročných automobilov umiestnilo na 124. mieste zo 132 hodnotených.

V septembri 2010 prišlo na trh Mondeo s omladených vzhľadom, s detailnými zmenami karosérie vpredu aj vzadu, z ktorých najvýraznejšia je asi montáž denných svetiel. Výrazne väčšou modernizáciou prešiel interiér, po novom spracúvaný z kvalitnejších materiálov. S faceliftom prišla aj nová technika, konkrétne zážihové motory EcoBoost a vylepšený naftový štvorvalec 2,2 TDCi zo spolupráce s koncernom PSA.

Testovaný exemplár

V teste sme preverili Mondeo 2.2 TDCi so stupňovitou zadnou časťou karosérie, v druhej najvyššej výbave Titanium. Ako je zrejmé z označenia, poháňa ho naftový motor, ktorý dosahuje výkon 147 kW (200 k), vyrobené bolo v roku 2012 a doposiaľ má najazdených 120 000 kilometrov. Predajca si zaň pýta 12 580 eur.

Elegantnú karosériu dopĺňa podobne riešený interiér s prehľadne a intuitívne rozmiestnenými ovládacími prvkami 13 fotografií v galérii Elegantnú karosériu dopĺňa podobne riešený interiér s prehľadne a intuitívne rozmiestnenými ovládacími prvkami Zdroj: Auto BILD

Detailná prehliadka auta na zdviháku odhalila prvé úniky oleja z pohonného agregátu, začínajúce vôle v riadení a prekvapivo, s ohľadom na jeho vek, aj silne skorodovaný výfuk. Spoza volantu je však všetko v najvyššom poriadku. Šesťstupňový automat je dobre zladený so silným motorom a priestranný interiér naznačuje, že poskytne dostatok pohodlia aj pri dlhých cestách.

Typické problémy

Pre Mondeo všeobecne platí, že je to buď plne vyťažené služobné vozidlo, alebo rodinný prepravník, zväčša sa pohybujúci po krátkych trasách. Podiel starostlivých majiteľov je preto pri tomto aute doslova mizivý. S ohľadom na využitie neprekvapuje, že najžiadanejšie sú modely s karosériou kombi, hatchback aký sme testovali je pomerne vzácny, predstavuje však zaujímavú alternatívu.

Mondeo sa žiaľ veľmi často dostáva do rúk majiteľom, ktorí na jeho údržbu príliš nedbajú 13 fotografií v galérii Mondeo sa žiaľ veľmi často dostáva do rúk majiteľom, ktorí na jeho údržbu príliš nedbajú Zdroj: Auto BILD

Záujemcom odporúčame hľadať udržiavané auto od súkromného majiteľa, vyrobené po roku 2010, s kompletnou servisnou históriou a nízkym počtom najazdených kilometrov.

Najčastejšie výčitky smerujú k vôlam v riadení, čo má obvykle na svedomí opotrebená prevodovka riadenia, trpiaca pomerne vysokou hmotnosťou auta. Pomerne bežným problémom sú tiež vybité guľové čapy riadenia a spojovacie tiahla stabilizátora. Modely so vznetovým motorom, jazdiace prevažne na krátkych trasách často trpia aj nízkou životnosťou filtra pevných častíc. To je však problém, ktorý netrápi len Ford, ale asi každý automobil.

Korózia výfuku

Aj napriek nízkemu veku môže nepríjemne prekvapiť pokročilá korózia výfuku. Problémy sa pochopiteľne vo väčšej miere týkajú exemplárov, ktoré sú prevádzkované najmä počas krátkych jázd.

Skorodované koncové tlmiče výfuku 13 fotografií v galérii Skorodované koncové tlmiče výfuku Zdroj: Auto BILD

Opotrebované sedadlá

Pomerne rýchlym opotrebením trpia aj sedadlá, ktoré sa postupne začínajú kývať a rozpadá sa im čalúnenie.

Opotrebené sedadlá 13 fotografií v galérii Opotrebené sedadlá Zdroj: Auto BILD

Korózia na hranách dielov

Pri exemplároch z prvých rokov môže byť problémom aj korózia na hranách dielov a spojov. Autá vyrobené po roku 2010 sú na tom výrazne lepšie.

Korózia na hranách dielov 13 fotografií v galérii Korózia na hranách dielov Zdroj: Auto BILD

Oplatí sa?

Mondeo možno nemá to kúzlo, aby sa stalo hviezdou, v každodennom živote je ale poctivým a spoľahlivým spoločníkom. Áno, potrebuje trošku starostlivosti a pozornosti, hlavne keď je už staršie a na tachometri mu pribúdajú kilometre. Za tie peniaze sa však stále oplatí.

Ford Mondeo 2.2 TDCi, r.v. 2012: Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
11,00
Vzduchový filter
27,00
Palivový filter
47,00
Kabínový filter
25,00
Sada rozvodového remeňa s vodnou pumpou
210,00
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
120,00
Dvojhmotový zotrvačník
885,00
Chladič chladiacej kvapaliny
150,00
Rameno prednej nápravy
130,00
Ložisko predného kolesa
250,00
Ložisko zadného kolesa
120,00
Predný brzdový kotúč
70,00
Zadný brzdový kotúč
64,00
Predné brzdové obloženie (sada)
75,00
Zadné brzdové obloženie
65,00
Predný tlmič pruženia
130,00
Zadný tlmič pruženia
105,00
*bez nákladov na servisné práce
Focus Media

Video
Najnovšie články
Nemecké automobilky žiadajú vládu o väčšiu podporu

Návrat Land Roveru Defender patrí medzi najočakávanejšie automobilové udalosti nadchádzajúcej automobilovej jesene. Auto, ktoré pribudne do portfólia modelov...

Nové auto zo Slovenska: Únik ukázal ikonu z Nitry

Nepochopiteľný skrat na českej D1 mohol viesť ku tragickej dopravnej nehode. Dezorientovaný vodič červeného Citroënu si to namieril rovno do protismeru, kamión...

Skrat na D1: Drámu v ČR takto vyriešila polícia

Bratislavský primátor Matúš Vallo má pripravený upravený návrh parkovacej politiky, ktorý ešte tento týždeň predloží poslancom mestského zastupiteľstva...

Parkovacia politika Valla: Poznáme finálne detaily

Dovolenkové obdobie je na spadnutie a mnohí vodiči pri balení používajú strešné boxy. Tie sa však výrazne líšia. Poradíme vám, ako vybrať správny a na čo dať...

Strešné boxy: Na čo si pri nich dávať pozor?

Audi má v ponuke jeden z najzaujímavejších naftiakov súčasnosti a teraz sa dostáva pod plechy imidžového SUV-kupé. Lokomotíva s krútiacim momentom 900 Nm...

Audi SQ8: Lokomotíva v imidžovom balení

Projekt cesty pod Dunajom v dunajskostredskom okrese by mal byť dokončený v roku 2022. Nový prejazd budú môcť využívať nielen autá, ale aj chodci a cyklisti.

Cesta pod Dunajom vo Vojke bude otvorená v roku 2022
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×