Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Jazdené úsporné auto pre rodinu? Tu sú tri tipy

Ford Focus, Opel Astra, aj VW Golf patria k bestsellerom nižšej strednej triedy. Ktoré z týchto áut však bude mať navrch po piatich rokoch prevádzky, s takmer 100 000 km na tachometri?
33 74 príspevkov 14.11.2015 / Redakcia AUTO BILD

Kombi nižšej strednej triedy so vznetovým motorom môže byť pre rodinu veľmi dobrá voľba, no s ohľadom na zväčša napätý rozpočet skôr nejaký mierne jazdený exemplár. Také bývajú k dispozícii vo firemných flotilách po ukončení lízingu. Ich cena je zväčša na úrovni približne polovičky pôvodnej, no pred sebou majú ešte množstvo kilometrov. Pozreli sme sa na troch typických predstaviteľov tejto kategórie: Ford Focus III Combi, Opel Astra J Sports Tourer a VW Golf VI Variant.

Kombi nižšej strednej triedy dokážu ponúknuť slušný objem batožinového priestoru a v kombinácii so vznetovým motorom aj priaznivú spotrebu paliva 33 fotografií v galérii Kombi nižšej strednej triedy dokážu ponúknuť slušný objem batožinového priestoru a v kombinácii so vznetovým motorom aj priaznivú spotrebu paliva Zdroj: Auto BILD

Všetky tri porovnávané autá majú pod kapotou základný naftový motor a sú vo verziách s najnižším stupňov výbavy. Príliš sa nelíšia ani vekom, majú štyri až päť rokov a doteraz najazdili približne 100 000 kilometrov. Každé z nich má zdokumentovanú históriu doloženú opečiatkovanou servisnou knižkou a ani jedno nemá nejaké známe poruchy, či iné nedostatky

Pri ojazdených vozidlách už ale nehrajú rolu len parametre ako je spotreba paliva, či objem batožinového priestoru. Do hry vstupujú veľkou váhou aj predpokladané servisné náklady. Tie možno celkom dobre odhadnúť podľa štatistík TÜV a tiež s pomocou čitateľov, ktorí hlásili poruchy svojich áut v previerke spotrebiteľskej spokojnosti redakcie Auto Bild. Ako teda dopadne dnešná trojica?

VW Golf Variant 1.6 TDI Trendline

Prvá registrácia: 5/2010

Najazdené kilometre: 97 200

Cena: 10 490 eur

Šiesta generácia VW Golf Variant prišla na trh v máji roku 2009 a vyrábala sa až do apríla 2013. Ponúka príjemné vozenie sa na úrovni svojej triedy aj primeraný komfort, či už na sedadlách, alebo pri jazde. Príjemne pôsobí aj kvalitne spracovaný kokpit s dobre zvoleným rozmiestnením ovládačov.

VW Golf Variant 1.6 TDI Trendline, r.v. 2010 33 fotografií v galérii VW Golf Variant 1.6 TDI Trendline, r.v. 2010 Zdroj: Auto BILD

Miestom v interiéri patrí tento Volkswagen vo svojej kategórii k lepšiemu priemeru, zvlášť vo verzii Variant. Základný objem batožinového priestoru 505 litrov možno zväčšiť až na 1 495 l, maximálna nosnosť auta je 563 kilogramov. Pri nakladaní ťažších predmetov však nepoteší vystupujúci prah veka kufra.

Golf roky kraľoval nemeckým predajným štatistikám a pódiové umiestnenia dosahoval aj v porovnávacích testoch, tentoraz však na najvyššiu priečku nevystúpi. Prvým dôvodom je prieskum TÜV, kde sa v kategórii trojročných umiestnil z dnešnej trojice najhoršie, na 38. mieste spomedzi 129 hodnotených automobilov. Neoslnil ani v teste spotrebiteľskej spokojnosti redakcie Auto Bild, kde si na problémy s ním sťažovalo až 594 čitateľov, výrazne viac, než na jeho dnešných súperov.

Slabšou stránkou šiestej generácie typu Golf sú hlavne motory, predovšetkým oba benzínové 1.2 TSI a 1.4 TSI. Ich citlivým miestom je rozvodová reťaz a tiež jej napinák, ktorých porucha spravidla znamená vážne poškodenie motora. Odporúčame venovať pozornosť aj prípadnému šelestu pri studenom štarte, po ktorom zvykne nasledovať strata výkonu.

Golf šiestej generácie mal problémy najmä s benzínovými motormi, hnevať však môžu aj prevodovky DSG, či riadiaca jednotka motorov 1.6 TDI 33 fotografií v galérii Golf šiestej generácie mal problémy najmä s benzínovými motormi, hnevať však môžu aj prevodovky DSG, či riadiaca jednotka motorov 1.6 TDI Zdroj: Auto BILD

Zdrojom nepríjemností môžu byť aj prevodovky DSG. Ich sedemstupňová verzia trpela zvýšeným opotrebením spojkového obloženia aj nepríjemnou zvukovou kulisou, pri šesťstupňových, vyrobených od mája do júla 2009, zasa hrozili komplikácie pri radení, čo však automobilka vyriešila aktualizáciou programu.

Podľa správy TÜV patria medzi najčastejšie nedostatky úniky oleja, vybité silentbloky zadnej nápravy a tiež zadierajúce sa strmene jej bŕzd.

Na technické problémy auta reagoval výrobca viacerými servisnými akciami. Jedna z nich sa týkala rizika prasklín na vysokotlakových potrubiach motorov 2.0 TDI vyrobených od októbra 2008 do novembra 2010. Druhá bola zameraná na nedostatky riadiacich jednotiek agregátov 1.6 TDI z rokov 2010 a 2011, ktoré mali ťažkosti so štartom pri teplotách pod bodom mrazu.

Opel Astra 1.3 CDTI Sports Tourer

Prvá registrácia: 2/2011

Najazdené kilometre: 81 600

Cena: 9 900 eur

Astra štvrtej generácie je na trhu od roku 2009, nástupca sa predstavil tento rok na jeseň. K jej pozitívam patrí rozmerný batožinový priestor, ktorý je s objemom 1550 litrov z dnešnej trojice najväčší, pokrivkáva však ponukou miesta pre zadných cestujúcich, ten je s ohľadom na celkovú dĺžku auta 4,7 metra trochu sklamaním. Vpredu je však situácia podstatne lepšia a sedadlá sú pohodlné aj pri dlhých jazdách. Navyše si zaslúži pochvalu aj za nízku spotrebu paliva.

Opel Astra 1.3 CDTI Sports Tourer, r.v. 2011 33 fotografií v galérii Opel Astra 1.3 CDTI Sports Tourer, r.v. 2011 Zdroj: Auto BILD

Práve končiaca Astra má povesť spoľahlivého automobilu. V správe TÜV skončila v skupine trojročných na slušnom 25. mieste a v prieskume spokojnosti spotrebiteľov redakcie Auto Bild sa na ňu čitatelia sťažovali v 43 prípadoch, čo je ešte lepší výsledok. Model 1.7 CDTI navyše v redakčnom vytrvalostnom teste na 100 000 km dostal potešiteľnú známku 2+. Pozitívom pre záujemcov o ojazdené exempláre je i veľmi dobrá protikorózna ochrana karosérie.

Podľa výsledkov z aktuálneho hodnotenia TÜV sú najčastejším problémom tohto auta hrdzavejúce brzdové strmene zadnej nápravy a hrozia mu aj úniky oleja. Väčšina nedostatkov súvisí s elektroinštaláciou, čo platí aj pre chybný elektronický modul karosérie, ktorý môže spôsobovať vybíjanie akumulátora. Pri motoroch 2.0 CDTI s kódom A20DTH zasa z dôvodu chyby programu hrozí porucha vstrekovačov a softvér je zodpovedný aj za zlyhávanie regulácie sklonu svetlometov.

Astra J patrí k pomerne spoľahlivým automobilom, častejšie problémy jej môžu robiť len hrdzavejúce brzdové strmene zadnej nápravy 33 fotografií v galérii Astra J patrí k pomerne spoľahlivým automobilom, častejšie problémy jej môžu robiť len hrdzavejúce brzdové strmene zadnej nápravy Zdroj: Auto BILD

Astra J sa musela dostaviť do servisov aj počas zvolávacej akcie. Tá sa týkala sérií vyrobených v rokoch 2010 a 2011 a naprávala zlomenú vratnú pružinu spojkového pedálu. Drobným problémom tohto typu môžu byť aj ťažkosti so zaradením prvého prevodového stupňa, alebo spiatočky. V tomto prípade by však malo pomôcť úplne jednoduché nastavenie.

BANNER300

Ford Focus 1.6 TDCI

Prvá registrácia: 9/2011

Najazdené kilometre: 92 700

Cena: 9 850 eur

Tretia generácia typu Focus, označená kódom DYB, vyšla v Európe prvýkrát na cesty v apríli 2011. Minulý rok sa z neho po celom svete predalo okolo 1,1 milióna kusov, viac, než ktoréhokoľvek iného automobilu. Vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami pritom robí česť svojmu menu, aj povesti, ktorú vybudovali jeho predchodcovia.

Ford Focus 1.6 TDCI, r.v. 2011 33 fotografií v galérii Ford Focus 1.6 TDCI, r.v. 2011 Zdroj: Auto BILD

Pochvalu si zaslúži aj za pohodlie, komfortný posed a dobré bočné vedenie navyše zabezpečujú už aj sedadlá základnej verzie. Praktickému uplatneniu pomáha aj rozmerný kufor s plochým prahom, ktorého objem v základe dosahuje 490 l a možno ho zväčšiť až na 1 516 litrov.

Stále aktuálny Focus hodnotí najnovšia správa TÜV ako jeden z najspoľahlivejších automobilov. Medzi trojročnými sa s Audi A3 dokonca delí o prvú priečku ako jedno z dvoch najmenej poruchových svojho segmentu. Výborne obstál aj v prieskume spokojnosti zákazníkov redakcie Auto Bild, kde mu chyby vytkli len desiati čitatelia. Niet preto divu, že v redakčnom teste na 100 000 km skončil s celkovou známkou 1-.

Focus tretej generácie je jedným z najspoľahlivejších automobilov svojho segmentu, jeho majitelia sa sťažujú skôr na nedostatky v dielenskom spracovaní 33 fotografií v galérii Focus tretej generácie je jedným z najspoľahlivejších automobilov svojho segmentu, jeho majitelia sa sťažujú skôr na nedostatky v dielenskom spracovaní Zdroj: Auto BILD

So spoľahlivosťou tohto auta súvisí aj absencia nejakých typických chýb. Čo teda hnevá jeho zákazníkov? Niektorí sa sťažovali na výrobné vady, ako sú napríklad nerovnomerné medzery medzi palubnou doskou a A stĺpikom, hrkot obkladov pri B stĺpiku, nepresne osadené okrasné lišty, aj tesnenia dverí.

Iní majitelia zasa riešili ťažšie radenie nižších prevodových stupňov, nedostatky na čalúnení volantu, či chyby laku. Väčšinu z toho však výrobca odstránil v záručnej dobe. Okrem toho možno na nosníku zadnej nápravy nájsť povrchovú hrdzu, objektívne však treba dodať, že je to len vizuálny problém.

Facebook like button

Náš záver:

Je to možno prekvapivé, no Golf skončil v tomto porovnaní na poslednom mieste. Zaradili ho tam početné sťažnosti čitateľov magazínu Auto Bild v prieskume spokojnosti, aj slabšie výsledky v hodnotení TÜV. Opel a Ford majú podstatne menej nespokojných majiteľov, na trhu ojazdených automobilov sú lacnejšie a Astra ponúka tiež najväčší kufor a najnižšiu spotrebu. V sumáre úžitkových hodnôt ju však ešte o čosi predčí Focus.

Základné technické údaje:

 
Ford
Opel
Volkswagen
Typ/Model
Focus 1.6 TDCI
Astra 1.3 CDTI Sports Tourer
Golf Variant 1.6 TDI
Motor
turbodúchadlom prepĺňaný vznetový štvorvalec
Umiestnenie motora
vpredu naprieč
Zdvih. objem (cm³)
1560
1248
1598
Počet ventilov na valec
2
4
2
Pohon rozvodu
ozubený remeň
reťaz
ozubený remeň
Max. výkon (kW/k/ot./min)
70 (95)/3600
70 (95)/4000
77 (105)/4400
Prevodovka/
Počet stupňov
6-stupňová manuálna
5-stupňová manuálna
5-stupňová manuálna
Poháňané kolesá
predné
predné
predné
Rozmery d/š/v (mm)
4556/1858/1505
4698/1814/1535
4534/1781/1504
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť (kg)
1408/492
1575/535
1444/536
Objem nádrže (l)
53
55
56
Objem kufra (l)
490-1516
500-1550
505-1495
Hmotnosť prívesu brzdený/nebrzdený (kg)
1200/680
1400/730
1400/720
Zrýchlenie 0-100 km/h (s)
13,2
14,5
12,1
Brzdná dráha zo 100 km/h
zohriate/studené (m)
36,7/35,9
39,1/38,3
37,3/36,9
Spotreba (l/100 km)
5,2
5,0
5,5

Focus Media

Video
Najnovšie články
Mercedes-AMG: Viac sily pre duo GLC 43

Volvo má za sebou ťažký kvartál a naviac prišla ďalšia zlá správa: Švédi totiž musia globálne zvolať vyše milióna vozidiel pre problém s motorom, ktorý môže...

Volvo zvoláva po svete viac než milión vozidiel

Prudký rozvoj technológií v automobilovom priemysle sa čoraz viac dotýka i oblastí, kde by sme ho ešte pred niekoľkými rokmi vôbec neočakávali. Najnovšie...

Veľké inovácie: Toto už zvládne reflexná vesta

Malý hatchback prichádza na japonský trh s tvárou upravenou podľa aktuálnej podoby dizajnového jazyka Kodo. Okrem toho má komfortnejší podvozok a bude ponúkaný...

Mazda2 absolvovala plastickú operáciu

Prázdna pneumatika? Poradíme vám, ako rozpoznáte defekt, ak nemáte senzory tlaku v pneumatikách, ako sa správne zachovať a čomu sa vyhnúť, aby ste neohrozili...

Ako vymeniť defekt? Jednoduchý návod

Carlos Ghosn sa zjavne spamätal z prvotného šoku a vracia úder. Žaluje totiž Nissan aj Mitsubishi z protiprávneho postupu pri jeho odvolaní z funkcie...

Carlos Ghosn žaluje Nissan, požaduje milióny eur

Kým ešte donedávna všetko nasvedčovalo tomu, že ceny ropy a palív pôjdu nahor, minulý týždeň sa situácia obrátila. Aspoň dočasne to naznačuje určitú úľavu...

Ceny palív: Oplatí sa teraz brať plnú nádrž?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×