Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Výmena kolies doma: Oplatí sa vôbec?

Niektorí motoristi si sami nedolejú ani kvapalinu do ostrekovačov, iní si trúfnu aj na náročnejšie práce. Oplatí sa im rozmýšľať nad výmenou kolies vlastnými silami?
14 55 príspevkov 22.10.2015 / Redakcia AUTO BILD

Dni sa výrazne skracujú a teploty klesajú, čo je neklamným znakom, že je najvyšší čas vymeniť letné pneumatiky za zimné, alebo si návštevu pneuservisu aspoň čo najrýchlejšie naplánovať. Priemerne zručný motorista to však pokojne môže zvládnuť aj vo vlastnej réžii, čím dokáže ušetriť čas a možno aj nejaké peniaze. Musí však mať samozrejme k dispozícii kompletné kolesá, teda pneumatiky obuté na diskoch.

Oplatí sa vymeniť si kolesá svojpomocne, alebo je lepšie navštíviť servis? 14 fotografií v galérii Oplatí sa vymeniť si kolesá svojpomocne, alebo je lepšie navštíviť servis? Zdroj: Auto BILD

Kto sa pre svojpomocnú výmenu rozhodne, bude potrebovať nejaké náradie, pričom na jeho kvalite sa rozhodne neoplatí šetriť. Ide v prvom rade o bezpečnosť a keďže to asi nechcete robiť len jednu sezónu, tak i o životnosť. Kto plánuje konkurovať profesionálom, mal by rozhodne investovať aspoň do poloprofesionálneho vybavenia a hobby ponukám v supermarketoch, na rozhraní oddelení so zeleninou a kozmetikou, sa vyhnúť širokým oblúkom.

Pozrime sa preto, krok za krokom, aký je správny postup výmeny kolies tak, aby sme sa s autom mohli bez rizika vybrať opäť na cestu. A zároveň si zhrňme komplikácie a riziká, ktoré nás pri tom môžu čakať.

Zdvihnutie auta

Aj taký zdanlivo jednoduchý úkon ako je zdvihnutie auta sa v niektorých prípadoch môže skomplikovať hneď v úvode. Dnes totiž mnoho z nich vo výbave vôbec nemá zdvihák a pre prípad defektu majú namiesto rezervného kolesa pribalenú dojazdovú sadu, pozostávajúcu z malého kompresora a látky, ktorá by mala prepichnutú pneumatiku utesniť.

Auto je pred zdvihnutím potrebné poriadne zabezpečiť proti pohybu 14 fotografií v galérii Auto je pred zdvihnutím potrebné poriadne zabezpečiť proti pohybu Zdroj: Auto BILD

Ak ho však aj výrobca pribalil, na kompletnú výmenu kolies to vôbec nie je najvhodnejšie náčinie. Dôvod je jednoduchý. Mechanické typy, ktoré sa na tento účel používajú sú síce schopné núdzovo zdvihnúť auto, no tiež musia zabrať v kufri čo najmenej priestoru. Celý proces s nimi je preto fyzicky namáhavý a tiež zdĺhavý. Oplatí sa teda zadovážiť si hydraulický zdvihák, najlepšie v pojazdnom prevedení. Za primeranú kvalitu počítajte s cenou približne od 50 eur vyššie.

Auto zásadne zdvíhajte len na rovnej ploche a vždy ho ešte predtým zabezpečte proti náhodnému posunutiu. Je nutné aspoň zaradiť prvý prevodový stupeň, alebo spiatočku a zatiahnuť ručnú brzdu. Ak pôsobí na zadné kolesá ako je zvykom a auto má predný pohon, ako väčšina súčasných, zablokujú sa tým kolesá oboch náprav. Ideálom je ešte podložiť kolesá na protiľahlej strane vhodnými klinmi.

Na zdvíhanie auta pri svojpomocných prácach je najvhodnejší pojazdný hydraulický zdvihák 14 fotografií v galérii Na zdvíhanie auta pri svojpomocných prácach je najvhodnejší pojazdný hydraulický zdvihák Zdroj: Auto BILD

Kolesové skrutky, resp matice povoľte ešte kým auto stojí všetkými štyrmi na zemi. Zabezpečte si na to radšej špeciálny kľúč s dlhším ramenom, alebo jeho krížovú verziu. Niekedy je dokonca jeho kúpa nevyhnutnosťou, keďže vo výbave vôbec žiadny nemusí byť, podobne ako zdvihák. A ak tam aj nejaký je, tvarom je riešený skôr tak, aby čo najvhodnejšie zapadol do nejakej priehradky, než aby sa s ním dobre pracovalo. V potrebnej kvalite sú dostupné už zhruba od 20 eur.

Pri inštalácii zdviháku si dajte pozor, kde, resp. za ktorú časť budete auto zdvíhať. Vhodnými miestom býva zväčša lem, kde sa spája vonkajší a vnútorný prah. Problémy môžu nastať, napríklad ak sú na ňom nalepené aerodynamické lišty, alebo je inak neprístupný. Využiť možno aj iný nosník, napríklad priečky pod podlahou karosérie.

Komplikácie a riziká: Je vhodné mať kľúč a zdvihák, ktorý nepatrí k štandardnej výbave. Hrozí nebezpečenstvo pádu auta, čo v tom najmenej bolestnom prípade môže skončiť napríklad poškodeným brzdovým kotúčom.

Demontáž kolies

Po zdvihnutí auta do dostatočnej výšky, takej že už i vymieňané koleso stratí kontakt so zemou a visí voľne vo vzduchu, demontujte už vopred povolené skrutky. Následne je možné sňať disk z náboja, pre istotu sa však ešte predtým uistite, že pneumatika má postačujúcu vôlu od podlahy, inak môže prísť k poškodeniu jeho dosadacej plochy.

Pri demontáži je vhodné použiť špeciálny kľúč s dlhším ramenom 14 fotografií v galérii Pri demontáži je vhodné použiť špeciálny kľúč s dlhším ramenom Zdroj: Auto BILD

Poznačte si na bok plášťa, kde bolo koleso namontované. Pri niektorých automobiloch, väčšinou s predným pohonom, je výhodné v záujme rovnomerného opotrebenia pneumatík striedať každú sezónu zadné kolesá za predné a naopak. Smer otáčania sa naopak zväčša meniť neodporúča a pri niektorých typoch dezénu je to dokonca nemožné. Rešpektujte odporúčania výrobcu.

Komplikácie a riziká: Nebezpečenstvo pádu auta, prípadne poškodenia dosadacej plochy disku, alebo náboja

Výmena kolies

Po demontáži kolesa využite situáciu a skontrolujte, vizuálne a prípadne aj mechanicky, časti podvozku a brzdového mechanizmu. Preverte stav manžiet na homokinetických kĺboch, prachoviek na čapoch, brzdových trubiek a hadičiek, tlmičov, aj opotrebenie brzdového kotúča. Ak nie je dané koleso zabrzdené, skúste ním pootáčať, či pri tom nevydáva nejaké neprimerané zvuky, naznačujúce napríklad zadrhávajúce brzdové platničky, či poškodený kĺb hnacieho hriadeľa.

Počas výmeny je vhodný čas na rýchlu inšpekciu náprav aj bŕzd 14 fotografií v galérii Počas výmeny je vhodný čas na rýchlu inšpekciu náprav aj bŕzd Zdroj: Auto BILD

Očistite, najlepšie drôtenou kefou, dosadacie plochy náboja od prípadných nečistôt, zvyškov maziva, alebo povrchovej korózie. Následne ich ošetrite zodpovedajúcim prípravkom, ktorý nielen chráni proti korózii, ale navyše aj vždy uľahčí následnú demontáž disku.

BANNER300

Pripravte si koleso, určené na danú stranu a nápravu. Je nadmieru dôležité, aby ešte predtým bolo vyvážené. Následná jazda s nevyváženými kolesom, či kolesami totiž zhoršuje jazdné vlastnosti vozidla a spôsobuje nadmerné opotrebenie pneumatík, i dielov zavesenia aj riadenia. To sa skôr či neskôr prejaví na nutnosti ich, v tomto prípade predčasnej výmeny.

Strata vyváženia počas prevádzky je úplne štandardná. Spôsobuje ju nerovnomerné opotrebenie pneumatiky pri zrýchľovaní, brzdení aj zatáčaní, ale tiež, a to najmä, cestné nerovnosti pôsobiace na jej štruktúru, aj na samotný disk. Na našich rozbitých cestách sa to žiaľ veľmi často týka aj tých kvalitnejších značiek. Na riadiacej náprave možno zväčša nevyváženosť cítiť vo volante, inak o nej vodič nemusí vôbec vedieť.

zdroj: Auto BILD 14 fotografií v galérii zdroj: Auto BILD Zdroj: Auto BILD

Na vyváženie kolesa je samozrejme potrebný špeciálny stroj, používaný iba v pneuservisoch, preto sa jeho návšteve tak, či tak vyhnúť nedá. Pritom stojí za úvahu, či už pri tej príležitosti nie je vhodné v pohodlí nechať na nich aj samotnú sezónnu výmenu. Zvlášť keď aktuálna taxa za vyváženie jedného kolesa je približne 2 až 3 eurá a výmena je od nej o dosť lacnejšia. Takisto je pravdepodobné, že budete služby servisu potrebovať, ak máte kolesá so snímačmi tlaku.

Komplikácie a riziká: Nutnosť navštíviť pneuservis z dôvody vyváženia kolies, resp. jeho kontroly. Nepohodlná inšpekcia podvozku počas samotnej výmeny. Nebezpečenstvo nedostatočnej kontroly stavu mechanických častíc aj samotného kolesa.

Montáž kolesa

Skontrolujte vizuálne disk, nezabudnite ani na jeho stredový otvor, ktorým je centrovaný na náboji. V prípade neoriginálnych diskov je jeho potrebný priemer často dosiahnutý hliníkovým, alebo častejšie plastovým krúžkom. Preverte pohľadom aj jeho stav. Pripravte si upevňovacie skrutky, resp. matice. Letné a zimné kolesá ich nemusia mať rovnaké, ak sú použité napríklad ľahkozliatinové disky na leto a plechové na zimu, budú rozdielne takmer určite.

Upevňovacie skrutky sa sprvu dotiahnu len zľahka, postupujte pritom do kríža 14 fotografií v galérii Upevňovacie skrutky sa sprvu dotiahnu len zľahka, postupujte pritom do kríža Zdroj: Auto BILD

Nasaďte disk na náboj tak, aby dosadol celou svojou plochou a zľahka dotiahnite upevňovacie skrutky. Pritom zásadne pokračujte postupne, s poradím do kríža, to znamená, že pritiahnite skrutku, ktorá je oproti, nie za sebou do kruhu. Po miernom dotiahnutí skrutiek až na doraz uvoľnite zdvihák a spustite auto na zem.

Facebook like button

Dotiahnite upevňovacie skrutky predpísaným krútiacim momentom. Ak používate originálne disky, jeho hodnotu nájdete v servisnom manuáli k autu, ak sú od iného výrobcu, potrebný krútiaci moment je uvedený v certifikáte k nim, alebo by ho mal uviesť aspoň ich predajca.

Záverečné dotiahnutie upevňovacích skrutiek je zásadne potrebné vykonať predpísaným krútiacim momentom 14 fotografií v galérii Záverečné dotiahnutie upevňovacích skrutiek je zásadne potrebné vykonať predpísaným krútiacim momentom Zdroj: Auto BILD

Potrebu dotiahnutia skrutiek momentovým kľúčom nepodceňujte. Tento typ spoja totiž nemá žiadne mechanické zabezpečenie a jeho pevnosť je daná výlučne trením v závite a dosadacích plochách a pružnou deformáciou jednotlivých spájaných častí. Ak teda silu iba odhadnete, nastávajú v podstate len dve možnosti. Buď dotiahnete skrutky slabo a hrozí ich povolenie, alebo to preženiete, čím zdeformujete dosadaciu plochu a uvoľnenie bude hroziť pri niektorej nasledujúcej výmene.

Potrebné hodnoty krútiaceho momentu pritom kolíšu v pomerne značnom rozsahu, približne od 80 do 150 Nm. Kľúč s potrebným rozsahom a v požadovanej kvalite sa dá zadovážiť približne od 60 eur. Čas od času by sa nemalo zabudnúť ani na jeho overenie, resp. ciachovanie, čo stojí približne polovičku tejto sumy.

Komplikácie a riziká: Potreba špeciálneho momentového kľúča. Nebezpečenstvo poškodenia disku.

Dodatočná kontrola

Aj keď ste všetko spravili podľa uvedeného postupu, výrobcovia odporúčajú po prejdení približne 20 až 50 kilometrov opätovne skontrolovať dosiahnutie upevňovacích skrutiek kolesa. Samozrejme, opäť pomocou momentového kľúča.


Video
Najnovšie články
Slovenský Aeromobil má nových investorov

Jedno z vrcholných podujatí motoristickej sezóny na okruhu SLOVAKIA RING prichádza začiatkom júla: FIA Majstrovstvá Európy preteky ťahačov (FIA ETRC) ako OMV...

Majstrovstvá Európy preteky ťahačov na okruhu SLOVAKIA RING

Česká fabrika Hyundai v Nošoviciach má za sebou úspešný a ziskový rok. V najbližšom období však očakáva problémy na trhu a v predstihu znižuje výrobu.

Nošovický Hyundai prosperuje, očakáva však problémy

Dočkali sme sa. Z SUV-kupé je legitímny trend a teraz sa jedno z nich bude môcť vybrať aj do tvrdého off-roadu.

Extrémne SUV-kupé: GLE do ťažkého terénu?

Renault postupne omladzuje modelové portfólio. Po novej generácii Clia na rad prichádza modernizovaný elektromobil. Model Zoe si množstvo vychytávok požičal...

Facelift pre Renault Zoe: Dojazd sa blíži ku 400 km

Projekt bratislavského obchvatu D4/R7 nedá poslancom parlamentu spať a opäť prišli na poslanecký prieskum. Podľa zúčastnených sa plán napojenia na D1 určite...

Poslanci: D4 sa na D1 určite nenapojí v roku 2020

Pokrok nemožno zastaviť a reaguje naň aj štát. Pochopiteľne, veď vozidlá s alternatívnymi pohonmi sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným...

Návrat šrotovného: Kedy a ako s ním ušetríte?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×