Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nové Audi A4: Natlačené technológiami

PRVÁ JAZDA   Sedeli sme za volantom najdôležitejšieho modelu so štyrmi kruhmi. Napriek povedomému dizajnu sa zmenil naozaj radikálne.
44 48 príspevkov 09.10.2015 / Marek Pokrývka

Mnohé prémiové automobilky majú v portfóliu produkty so šesťcifernými cenami, no máloktoré z nich skutočne žijú. Príkladom je tzv. veľká nemecká trojka. Audi, BMW i Mercedes ponúkajú aj exkluzívne autá za státisíce, ale ich kmeňovým teritóriom je stredná trieda.

Odjazdili sme prvé kilometre za volantom Audi A4 piatej generácie 44 fotografií v galérii Odjazdili sme prvé kilometre za volantom Audi A4 piatej generácie Zdroj: Auto BILD

V tomto segmente v súčasnosti pôsobí stále svieža trieda Comladený rad 3, ku ktorým sa počas leta pridalo nové Audi A4. Ide o piatu generáciu takto označeného vozidla. Samotná automobilka však do jeho rodokmeňa počíta aj modely 80, čím na počítadle naskočí číslo deväť. Či je táto dlhá evolúcia na výsledku cítiť sme zisťovali počas medzinárodnej prezentácie.

Odlišný vzhľad a prekopaný interiér

Ingolstadt je už niekoľko rokov pod paľbou kritiky za svoj prístup k dizajnu. Dôvodom pritom nie je nejaké všeobecné hodnotenie „nepáči sa mi“, ale prílišná podobnosť jednotlivých produktov z modelového portfólia. Premiéra novej á-štvorky bola vodou na mlyn týmto rečiam. Na prvý pohľad vyzerá povedome a nelíši sa veľmi od dosluhujúcej verzie. No zdanie môže klamať...

Sedan patrí koeficientom aerodynamický odporu k lídrom trhu 44 fotografií v galérii Sedan patrí koeficientom aerodynamický odporu k lídrom trhu Zdroj: Auto BILD

Naživo pôsobí Audi A4 piatej generácie inak než jej predchodca. Pri osobnom zoznámení sme si všimli pozmenené proporcie sedanu i modernejší vzhľad. Na tom sa podpísali nielen LED svetlá použité na oboch koncoch karosérie, ale aj jemné štylistické dotyky vo všetkých jej partiách. Vďaka nim pôsobí novinka dynamickejšie než dosluhujúci variant. Štyri kruhy sa však pri navrhovaní automobilu sústredili nielen na dizajn, ale aj na prúdenie vzduchu po jeho plechoch. S koeficientom aerodynamického odporu na úrovni 0,23 patrí nová á-štvorka k lídrom trhu.

Vo vnútri sú rozdiely ešte výraznejšie, po usadnutí za volant si piatu generáciu s predchodcom určite nepomýlite. A nie je to len odlišným kormidlom. Interiér je radikálne prekopaný: palubná doska dostala centrálnu konzolu s horizontálnou orientáciou namiesto vertikálnej a voľne stojaci displej multimediálneho systému. Navyše, namiesto analógového prístrojového panela môže za príplatok zamestnávať displej známy aj z ďalších modelov značky.

Po usadnutí za volant si nové Audi A4 s predchodcom nepomýlite 44 fotografií v galérii Po usadnutí za volant si nové Audi A4 s predchodcom nepomýlite Zdroj: Auto BILD

Kombinácia dvojice obrazoviek doplnených ďalšími digitálnymi okienkami patriacimi klimatizácii vyzerá pôsobivo. Hneď na prvý pohľad dáva najavo, že Audi A4 piatej generácie je natlačené technológiami. Navigácia so satelitnými fotografiami terénu, širokouhlá parkovacia kamera, head-up displej zobrazujúci aj asistenta úspornej jazdy, to všetko vytvára na palube všadeprítomnú high-tech atmosféru. Opomenúť nemožno ani plejádu bezpečnostných systémov. Ponukou vybavenia novinka svojho predchodcu jednoznačne zatieňuje.

Samotná automobilka priznáva, že na želanie si možno do vozidla strednej triedy dať takmer všetko, čím disponuje typ Q7. Novinka pritom nie je pozadu ani z hľadiska vyhotovenia. V nami skúšaných exemplároch pôsobil vnútorný priestor naozaj hodnotne, pod čo sa podpísalo aj použitie kvalitných materiálov na čele s kožou, drevom a kovom.

Interiér pôsobí hodnotne aj vďaka použitiu kvalitných materiálov 44 fotografií v galérii Interiér pôsobí hodnotne aj vďaka použitiu kvalitných materiálov Zdroj: Auto BILD

Naše pocity z interiéru podporovalo veľmi dobré odhlučnenie, aj pri diaľničnej rýchlosti vládne v novinke až podozrivé ticho. Medzigeneračne ide o veľké zlepšenie. Zmenili sa ja sedadlá a priestorové pomery, aj keď o nejakej revolúcii hovoriť nemožno. Nejaké tie milimetre však pribudli vo všetkých smeroch. Štyroch dospelých odvezie toto Audi bez najmenších problémov, aj vzadu sa pasažieri usadia s rezervou nad hlavou i pred kolenami. Z rastu exteriérových rozmerov neťažil iba batožinový priestor, ktorý si ponechal svoj základný objem 480 litrov.

V palete motorov prevláda nafta

Nové Audi A4 prišlo na svet so sedemčlennou paletou motorov, pričom z hľadiska počtu prevláda nafta. Na výber sú agregáty so štyrmi i šiestimi valcami a maximom od 110 kW (150 k) do 200 kW (272 k). Samotná automobilka je pyšná najmä na verziu 2.0 TFSI ultra, ktorá má ponúkať spojenie vysokého výkonu s nízkou spotrebou. Prepĺňaný benzínový dvojliter ponúka parametre 140 kW (190 k) a 320 Nm, no podľa papiera by mal v kombinovanom režime spotrebovať iba 4,8 l/100 km.

Tento model sme si počas medzinárodnej prezentácie nenechali ujsť. Pri jazde s ním sme sa presvedčili, že ide o zaujímavú voľbu. Zážihový štvorvalec je veľmi kultivovaný a podľa prvých čísiel aj pomerne úsporný, no v spolupráci so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou dáva sedanu dosť sily. Pod plynom sa ozýva príjemným športovým tónom, ktorý je však poriadne utlmený. Pri tejto motorizácii nás trochu prekvapilo dunenie prenášané do karosérie. Mohla za to prevodovka v ekonomickom režime, ktorá pri radení smerom nahor stláčalo pracovné tempo len k 1 300 otáčkam.

Piatu generáciu á-štvorky sme si okrem benzínového variantu ultra vyskúšali aj s najsilnejším naftovým agregátom. Trojlitrový šesťvalec v nás zanechal dojem nielen svojim vyrovnaným chodom, ale aj masívnymi svalmi. Výkon 200 kW (272 k) a krútiaci moment 600 Nm jednoducho musí byť cítiť. Motor pritom bezchybne kooperoval s osemstupňovým automatom a pohonom quattro.

Samotná automobilka je pyšná najmä na motorizáciu 2.0 TFSI ultra 44 fotografií v galérii Samotná automobilka je pyšná najmä na motorizáciu 2.0 TFSI ultra Zdroj: Auto BILD

Do tretice sme si sadli za volant modelu so základným srdcom 1.4 TFSI a manuálnou prevodovkou. Ide o slušnú štartovaciu priečku, na ktorú po prvých kilometroch nemôžeme povedať krivého slova. Aj tento motor pracuje kultivovane a slabý určite nie je. No k celkovému charakteru auta sa nám skôr hodia výkonnejšie verzie skombinované so samočinnou prevodovkou.

Stavebnica MLB Evo znížila hmotnosť

Počas jazdy sme sa zoznámili aj so systémom Predictive Efficiency Assistant. Ide o pomocníka znižujúceho spotrebu, ktorý spolupracuje s adaptívnym tempomatom i GPS. Dokáže napríklad odporučiť sňatie nohy z plynu. Vodič tak podľa jeho pokynov môže vo veľkej miere využívať plachtenie a pred začiatkom obce plynulo spomaliť na požadované tempo. Funkcií je však viac.

Už spomínané zmeny proporcií karosérie sú výsledkom použitia stavebnicovej platformy MLB Evo, ktorá bola po prvýkrát prezentovaná na druhej generácii typu Q7. Efekt mala aj na znížení hmotnosti. Podľa údajov výrobcu dosahuje odľahčenie pri niektorých modeloch až 120 kilogramov. Navyše, vozidlo má pohonnú jednotku posunutú smerom vzad, čo zlepšuje rozloženie kíl na jednotlivé nápravy a pozitívne vplýva na jazdné vlastnosti.

Na jazdné vlastnosti pozitívne vplýva použitie platformy MLB Evo 44 fotografií v galérii Na jazdné vlastnosti pozitívne vplýva použitie platformy MLB Evo Zdroj: Audi

V porovnaní s predchodcom je Audi A4 piatej generácie výrazne neutrálnejšie, nedotáčavé tendencie sa podarilo v slušnej miere potlačiť. Platí to pritom zhodne pre prednokolky i varianty quattro. Rozdiely medzi jednotlivými motorizáciami boli síce cítiť, no naladenie všetkých troch nami skúšaných zvládli inžinieri na výbornú. Platí to pre podvozok i riadenie.

BANNER300

Posun sa okrem toho odohral aj na strane komfortu. Od cesty preniká do interiéru nielen menej hluku, ale aj rázov od nerovností. Rukami nám však prešli iba verzie s adaptívnymi tlmičmi. Tie dobre reagovali na zmeny jazdných režimov: v komfortnom móde pekne žehlili cestu a v športovom sa zase starali o príkladné držanie stopy bez snahy vyletieť zo zákruty nosom napred.

Zdanie v tomto prípade naozaj klame

Piata generácia Audi A4 možno vyzerá na prvý pohľad takmer rovnako ako predchodca, ale zdanie v tomto prípade naozaj klame. A to celkom zásadne. Počas osobného zoznámenia sme sa presvedčili, že naživo sú dizajnové rozdiely neprehliadnuteľné. Pre interiér to platí dvojnásobne. Vnútorný priestor novinky vyzerá úplne odlišne než doteraz a svojho predchodcu jednoznačne zatieňuje z hľadiska materiálov, odhlučnenia, multimédií či bezpečnostných prvkov.

Piata generácia A4 na to nevyzerá, no zmenila sa výrazne k lepšiemu 44 fotografií v galérii Piata generácia A4 na to nevyzerá, no zmenila sa výrazne k lepšiemu Zdroj: Audi

Nová á-štvorka je natlačená mnohými technológiami a okrem spomínaných viditeľných prvkov ide aj o tie nenápadné. Stavebnicová platforma MLB Evo, odľahčená konštrukcia, adaptívne tlmiče i moderné motory prispievajú k výbornému pocitu z jazdy. Vozidlo má vyváženejší podvozok, je komfortnejšie a podľa tvrdení výrobcu poskytne viac výkonu pri nižšej spotrebe.

Po odjazdení prvých kilometrov za volantom najdôležitejšieho modelu so štyrmi kruhmi máme takmer výhradne pozitívne dojmy. Audi A4 na to nevyzerá, no zmenilo sa výrazne k lepšiemu. Či bude všetko do bodky platiť aj na slovenských cestách však ukáže až test.

 


Video
Najnovšie články
Nevídané Porsche: 356 RSR v štýle hot-rodu

Čakanie na kombi verziu BMW radu 3 sa skončilo. Praktický Bavor bude väčší, športovejší a neskôr dokonca ponúkne aj hybridný pohon.

Nové BMW 3 Touring: Rast v každom smere

Je známy fakt, že zákony vždy zaostávajú za technologickým rozvojom. Rovnaké pravidlo platí aj u elektrických kolobežiek, preto novela zákona o premávke túto...

Pozor na pokuty: Už sa týkajú aj kolobežiek

O Škode je známe, že sponzoruje športové podujatia. Cez zimu hrajú prím Majstrovstvá v ľadovom hokeji, cez letné obdobie zasa Tour de France. Teraz sa...

Karoq Velo: Originálna Škoda pre cyklistov

Renault v posledných dňoch zaznamenal poriadnu expanziu čerstvých modelov a to dokonca nechtiac. Na verejnosť sa dostali informácie a fotky tajných...

Renault: Tajné novinky odhalila séria únikov

V sobotu sa bude konať inaugurácia Zuzany Čaputovej do funkcie prezidentky SR bude časť centra Bratislavy uzatvorená, a to aj pre rezidentov.

Pre inauguráciu prezidentky uzatvoria centrum Bratislavy

Napätie medzi Renaultom a Nissanom sa naplno prejavilo po zatknutí Carlosa Ghosna a neúspešné rokovania o fúzii s Fiat Chrysler ho ešte vystupňovali.

V aliancii Renault-Nissan to vrie, napätie sa stupňuje
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×