Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rozvodový remeň je časovaná bomba motora

Ignorovať servisné intervaly sa nikdy nevypláca. V prípade nedodržania času výmeny rozvodového remeňa však hrozí vážne poškodenie motora. Aký drahý je tento servisný zásah na vašom aute? Pozrite si veľký prehľad cien.
8 76 príspevkov 01.10.2015 / Redakcia AUTO BILD

Nevyhnutnou súčasťou každého spaľovacieho motora je rozvodový mechanizmus, zabezpečujúci výmenu náplne vo valci. V prípade štvortaktných motorov sa používa konštrukcia s ventilmi, ktoré sú, až na zopár výnimiek z produkcie značiek Alfa Romeo a Fiat ovládané mechanicky, vačkovým hriadeľom. Jeho natočenie preto musí byť synchronizované s kľukovým hriadeľom, od ktorého je poháňaný.

Ozubený remeň je jedným z najdôležitejších aj najcitlivejších komponentov motora 8 fotografií v galérii Ozubený remeň je jedným z najdôležitejších aj najcitlivejších komponentov motora Zdroj: Auto BILD

Prevod môže byť vyriešený napríklad sústavou ozubených kolies, zvislým hriadeľom, v súčasnosti však dominuje reťaz, alebo špeciálny ozubený (rozvodový) remeň, ktorý sa od prvých prípadov použitia v 60-tych rokov významne rozšíril a dnes ho využíva asi polovica všetkých motorov. Jeho výhody sú zrejmé, je tichší, ľahší a nepotrebuje mazanie, na druhej strane však má obmedzenú životnosť, takže je potrebná jeho periodická výmena.

Návšteva servisu s týmto cieľom však nebýva práve radostná udalosť, pretože je takmer vždy potrebné počítať so sumou, ktorá (niekedy dosť výrazne) prekročí 300 eur. Aj preto, že spolu s remeňom sa menia aj ďalšie súvisiace diely, napínacie a vodiace kladky a často krát tiež čerpadlo chladiacej kvapaliny. Všetky sú v čase výmeny ľahko prístupné a samozrejme taktiež podliehajú opotrebeniu. Vhodné je pritom vymeniť aj remeň na pohon príslušenstva, samozrejme aj s jeho kladkami.

Nerešpektovanie intervalu výmeny rozvodového remeňa môže viesť až k jeho roztrhnutiu, čo znamená vážne poškodenie motora 8 fotografií v galérii Nerešpektovanie intervalu výmeny rozvodového remeňa môže viesť až k jeho roztrhnutiu, čo znamená vážne poškodenie motora Zdroj: Auto BILD

Táto investícia má svoje opodstatnenie, v opačnom prípade hrozí vážne poškodenie motora. Dá sa ľahko predstaviť, čo by sa stalo, ak by ozubený remeň nebol dostatočne napnutý, na niektorej z remeníc by preskočil, alebo sa dokonca roztrhol. Ventily by boli otvorené v nevhodnú dobu a tak je už len otázkou zlomku sekundy, kedy príde k ich stretu s piestom. So šťastím sa to môže skončiť len novými ventilmi a hlavou valcov. V smolnom prípade to však môže skončiť aj úplným zničením motora.

Len tak pre zaujímavosť, existujú, či skôr existovali aj agregáty, pri ktorých ani roztrhnutie remeňa nemuselo znamenať ich vážne poškodenie. Ventily s piestami sa v nich prakticky vôbec nemuseli stretnúť. Sú to však staršie konštrukcie s nízkym kompresným pomerom a žiadne vznetové jednotky ani súčasné zážihové medzi ne isto nepatria.

Kontrola je dobrá, no výmena potrebná

Aby sa zabránilo poškodeniu rozvodového remeňa, je potrebné dodržiavať pokyny výrobcu o intervaloch, v akých je potrebná jeho výmena. Okrem toho sa odporúča pozrieť sa naň aj medzičasom. V prípade potreby ho tak možno dodatočne napnúť, či objaviť v predstihu prípadné rodiace sa trhlinky. Niektoré automobilky dokonca kontrolu napnutia pomocou špeciálnych prípravkov priamo predpisujú.

Ani pravidelná kontrola však neznamená, že možno výrobcom motora prepísanú výmenu ignorovať či odkladať. Spomenutá vizuálna prehliadka má presne opačný dôvod: v prípade potreby, teda na pohľad zlého stavu remeňa ho vymeniť ešte skôr, ako to určuje pokyn v servisnom manuáli.

Interval výmeny až 240 000 kilometrov

Intervaly výmeny remeňa sa pri rôznych motoroch výrazne líšia, rozpätie sa pohybuje medzi 60 000 až 240 000 najazdenými kilometrami. K limitu prejdenej vzdialenosti pritom pristupuje aj časové obmedzenie, keďže remeň sa s vekom stáva tvrdší a krehkejší. Tu je obvyklá hranica päť až sedem rokov.

Hlavnou úlohou rozvodového remeňa je zosynchronizovať otváranie a zatváranie ventilov s pohybom piesta 8 fotografií v galérii Hlavnou úlohou rozvodového remeňa je zosynchronizovať otváranie a zatváranie ventilov s pohybom piesta Zdroj: Auto BILD

Je potešiteľné, že v poslednom čase sa predpísané intervaly niektorých výrobcov citeľne predĺžili. Napríklad u VW z 90 000 km, platných pre motor 1.9 TDI (rok výroby 2000), až na 210 000 km pri jeho nasledovníkovi 2.0 TDI z roku 2010. Prispeli k tomu aj zmeny v konštrukcii, keď pri nových agregátoch už ozubený remeň poháňa iba samotný rozvod, teda vačkové hriadele, takže je vystavený oveľa nižšiemu zaťaženiu.

BANNER300

Extrémy z opačnej strany možno nájsť najmä pri starších exotoch. Tak napríklad pre Maserati Ghibli z rokov 1992 až 1997 je predpísaná výmena každých 40 000 kilometrov a väčšina Ferrari z daného obdobia má intervaly ešte kratšie, zväčša polovičné.

Náklady závislé hlavne od trvania výmeny

Podobne ako sú rôzne intervaly výmeny remeňa, líšia sa aj náklady. Celková suma bude závisieť od zložitosti motora, od prístupnosti remeňa a ostatných dielov rozvodu a v neposlednom rade tiež od voľby servisu. Najdrahšie samozrejme zväčša vyjde autorizovaná prevádzka, no nemusí to byť pravidlo, keďže tam môže výmena trvať kratšie. Okrem toho sú i prípady, kedy si práce vyžadujú použitie prípravkov, ktoré inde k dispozícii ani nemajú, prípadne je s nimi práca rýchlejšia.

Pri poruche rozvodu je istý stret ventilov s piestami, no pri nepriaznivej zhode okolností hrozí dokonca poškodenie celého motora 8 fotografií v galérii Pri poruche rozvodu je istý stret ventilov s piestami, no pri nepriaznivej zhode okolností hrozí dokonca poškodenie celého motora Zdroj: Auto BILD

Čas výmeny podľa pokynov výrobcu je vo väčšine prípadov približne tri až osem hodín, v náročnejších prípadoch však môže prekročiť aj desať hodín a sú automobily, pri ktorých je pre výmenu remeňa potrebné demontovať motor z auta, čo môže zabrať i dva dni. Pri známej cene za normohodinu si je potom už ľahké spočítať aspoň približnú cenu opravy.

Autorizovaný servis by mal pritom účtovať sumu podľa času, ktorý na výmenu predpisuje výrobca, v nezávislej dielni je rozumné nechať si spraviť kalkuláciu vopred. Cena za samotný materiál pritom paradoxne pri rôznych automobiloch kolíše v oveľa menšom intervale, než suma za prácu.

Pre tých, ktorí by chceli ušetriť a rozhodli by sa pre výmenu vlastnými silami je vhodné pripomenúť, že neodborne vykonaná výmena je rovnako zlá, ba možno ešte horšia ako žiadna výmena. Je to isto práca, ktorá je určená iba pre skúseného, dostatočne zručného mechanika, samozrejme aj s primeraným dielenským vybavením.

Výmena rozvodového remeňa: Ceny a intervaly pre vybrané automobily
Automobil
Motor
Výkon
(kW/k)
Náklady na výmenu *
Interval výmeny
Alfa Romeo Giulietta
1.6 JTDM
77/105
340 eur
120 000 km/4 – 6 rokov
Alfa Romeo MiTo
1.4 16V
70/95
300 eur
120 000 km/4 – 5 rokov
Audi A3 (8P)
1.9 TDI
77/105
380 eur
120 000 km
Audi A3 (8P)
2.0 TDI
103/140
550 eur
120 000, 150 000, alebo 180 000 km (podľa typu motora)
Audi A4 (B8)
2.0 TDI
105/143
660 eur
180 000 km
Audi A4 Cabrio
2.0 TFSI
147/200
600 eur
180 000 km
Dacia Duster
1.5 dCi
79/107
360 eur
100 000 km/5 rokov
Dacia Sandero
1.4 MPI
55/75
360 eur
120 000 km/5 rokov, 80 000/4 roky, alebo 100 000/5 rokov (podľa typu motora)
Fiat 500
1.2 8V
51/69
250 eur
80 000 – 120 000 km/5 rokov
Fiat 500
1.4 16V
74/100
300 eur
80 000 – 120 000 km/5 rokov
Ford Fiesta (od 8/2008)
1.25
60/82
420 eur
160 000 km/8 rokov
Ford Fiesta Mk6 do 2008
1.4
59/80
390 eur
160 000 km/8 rokov
Ford Focus (II)
1.6 TDCI
66/90
400 eur
200 000 km/10 rokov
Ford Focus C MAX
1.6 Ti-VCT
85/115
400 eur
160 000 km/8 rokov
Ford Galaxy II
2.0 TDCI
85/115
530 eur
200 000 km (s automatickou prevodovkou 100 000)/10 rokov
Ford Kuga
2.0 TDCi
100/136
770 eur
200 000 km/10 rokov
Hyundai Tucson
2.0 CRDi
103/140
490 eur
120 000 km/8 rokov
Kia Cee'd
2.0
105/143
250 eur
135 000 km/6 rokov
Kia Picanto
1.1 LX
48/65
230 eur
od 60 000 km/4 roky kontrola, pri 90 000 km/6 rokov výmena
Oel Astra G, H
1.7 CDTi
59-81/80-110
310 eur
150000 km/10 rokov
Opel Astra (H)
1.6 Twinport
77/105
265 eur
150000 km/10 rokov
Opel Astra (J)
1.6
85/115
273 eur
150 000 km/10 rokov
Opel Insignia
2.0 CDTI
96/130
510 eur
120 000 – 150 000 km/10 rokov
Opel Mervia B
1.7 CDTi
96/130
355 eur
Medzi 90.000 a 150000 km/10 rokov
Opel Zafira B
1.6
85/115
300 eur
150 000 km/10 rokov
Renault Mégane III
1.6 16V
81/110
530 eur
120 000 km/6 rokov
Renault Twingo (II)
1.2 16V
56/76
325 eur
120 000 km/6 rokov
Seat Altea
1.6
75/102
310 eur
Kontrola pri 90 000 km, potom každých 30 000 km a v prípade potreby výmena
Škoda Octavia I
1.9 TDI
81/110
450 eur
Vizuálna kontrola každých 15 000 km, alebo 12 mesiacov
Škoda Octavia II
2.0 TDI
103/140
560 eur
120 000 – 150 000 km
Škoda Roomster
1.9 TDI
77/105
500 eur
Bez DPF 120 000 km, s DPF 150 000
Škoda Superb (Typ 3T)
2.0 TDI
125/170
600 eur
150 000 km
Škoda Superb I
1.9 TDI
96/130
540 eur
Do 07/2003 každých 90 000 km, od 08/2003 120 000 km
Škoda Yeti
2.0 TDI
103/140
700 eur
120 000 km
Toyota Avensis (2. generácia)
2.0 D-4D
85/115
530 eur
105 000 km
Volvo V60
D3
120/163
300 eur
180 000/6 - 8 rokov
VW Golf (IV)
1.4 16V
55/75
300 eur
Kontrola pri 90 000 km, potom každých 30 000 km
VW Golf (V)
1.4 16V
59/80
290 eur
Kontrola pri 90 000 km, potom každých 30 000 km
VW Golf (V)
1.6
75/102
290 eur
Kontrola pri 90 000 km, potom každých 30 000 km
VW Golf V GTI
2.0 TSI
147/200
630 eur
180 000 km
VW Passat (B7)
1.6 TDI
77/105
500 eur
210 000 km
VW Polo (V)
1.6 TDI
55/75
520 eur
210 000 km
VW Sharan II / Seat Alhambra
2.0 TDI
103/140
550 eur
210 000 km

* Cena je informačná a zahŕňa všetky predpísané práce a materiál, vrátane prípadného príslušenstva (napr. čerpadla chladiacej kvapaliny).

 


Video
Najnovšie články
Elektrický hyperšport chystá aj Lotus

Firmy by mali spolupracovať na vývoji nových elektrických áut Fordu na platforme Rivianu. Partnerstvo prinesie nový prístup k inteligentným a elektrickým autám...

Ford investuje 500 miliónov USD do startupu Rivian

Nájsť v mestách vhodné parkovacie miesto je čoraz ťažšie a vtesnať sa doň dupľom. Parkovacie kamery sú určite užitočným pomocníkom a dodatočná montáž nie je...

Nejde vám parkovanie? Takto ho zvládne každý

Atraktívny kórejský liftback dostal oranžový lak, karbónové doplnky, čalúnenie Alcantarou a najmä upravený pohon všetkých kolies.

Stinger GTS: Pripravený na jazdu šmykom

Facelift prináša decentné úpravy zahŕňajúce zadné svetlá s motívom britskej vlajky a tiež rozšírené možnosti individualizácie navonok i zvnútra.

MINI Clubman má za sebou malú plastiku

Na vojenskej prehliadke vozila dôstojníkov nemaskovaná ruská novinka, ktorá vznikla na základe sedanu a disponuje rovnakou technikou.

Luxusný kabriolet Aurus: Debut pri Kremli

Modely s 2,3-litrovým motorom majú vo verzii High Performance výkon 335 koní a viacero komponentov zdedených od osemvalcových kúskov.

Ford Mustang: Viac elánu pre štvorvalec
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×