Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Dieselgate: VW vedel o softvéri už v roku 2007

Škandál Volkswagenu sa ďalej rozrastá. Zistilo sa, že vedenie koncernu vedelo o nelegálnosti softvéru minimálne od roka 2007. Medzičasom čoraz viac štátov sveta spúšťa vyšetrovanie a zavádza protiopatrenia.
2 32 príspevkov 28.09.2015 / Soňa Zverková

Hoci sa aféra Volkswagenu ešte len rozbieha a už na svetlo sveta presakujú potenciálne explozívne informácie. Niet divu, že škandál získal prezývku „Dieselgate“ inšpirovanú aférou Watergate, pre ktorú musel odstúpiť americký prezident Richard Nixon. Interná revízia vo Volkswagene musí preskúmať množstvo záznamov a protokolov a audítori odhalili závažné skutočnosti. Podľa nich totiž manažment koncernu už v roku 2007 vedel o manipuláciách s emisnými hodnotami.

Týždenník Bild am Sonntag poukazuje na list spoločnosti Bosch, ktorý je hlavným dodávateľom vstrekovacích systémov common-rail. Firma v ňom už roku 2007 reaguje na inštaláciu nelegálneho softvéru. Bosch upozorňuje, že síce tento softvér dodal, avšak výlučne na testovacie účely. Podľa jeho informácií je jeho používanie vo vozidlách v bežnej prevádzke v rozpore so zákonom. Vedel dodávateľ o nelegálnych úmysloch svojho najväčšieho zákazníka? Ako VW zareagoval na varovanie? Na tieto otázky Bosch odmietol zareagovať: „V rámci obchodných vzťahov s Volkswagenom sme viazaní dôverným vzťahom,“ povedal hovorca dodávateľa.

Ilustračná snímka. Zdroj: Reuters 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Reuters Zdroj: Reuters

Toto odhalenie však dokazuje predovšetkým jedno: ak aj dodávateľ vedel o machináciách, počet zasvätených musí byť oveľa väčší, než sa doteraz predpokladalo. Ďalšie informácie prináša nedeľné vydanie Frankfurter Allgemeine Zeitung, podľa ktorého istý technik už v roku 2011 upozorňoval na nelegálne praktiky týkajúce sa úrovne emisií. Dozorná rada počas piatkového rokovania, pri ktorom zvolila nástupcu Martina Winterkorna, tieto dokumenty dostala, avšak bez vysvetlenia, ako je možné, varovanie zostalo toľké roky bez odozvy.

Dozorná rada medzičasom najala externých audítorov, nakoľko je presvedčená, že interné vyšetrovanie nezaručuje dôkladné preskúmanie aféry. Kontrakt údajne získala americká advokátska kancelária Jones & Day. Volkswagen tak nasleduje príklad Siemensu, ktorý pri riešení veľkého korupčného škandálu pred niekoľkými rokmi najal audítorov spoza Atlantiku. Ak však externí vyšetrovania odhalia pochybenia manažérov, bude musieť koncern žiadať odškodné. To by ale nemal byť problém, keďže dozorná rada je tak či tak odhodlaná tento krok podniknúť.

Vyšetrovanie a protiopatrenia sa šíria

Ilustračná snímka. Zdroj: TASR 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: TASR Zdroj: TASR Čoraz viac krajín v celom svete spúšťa vlastné vyšetrovanie dcérskych spoločností Volkswagenu na svojom území, ohlásila sa už India, Čína alebo Mexiko. Európske štáty zvažujú miestami veľmi tvrdé opatrenia. Francúzsko a Veľká Británia mienia formou náhodného výberu preveriť desiatky vozidiel rôznych značiek, Taliansko zas plánuje preveriť 1000 vozidiel koncernu Volkswagen. Podľa slov talianskeho ministra dopravy Graziana Delriu ich každý test vyjde približne na 8 000 eur, ale túto investíciu považuje za odôvodnenú.

Belgický importér nemeckého koncernu preventívne pozastavil predaj zhruba 3 200 vozidiel s problematickými dieselovými motormi. Tamojšie ministerstvo hospodárstva predpokladá, že aféra sa dotýka asi pol milióna áut. Najtvrdšie opatrenia prijalo Švajčiarsko, ktoré s účinnosťou od dnešného dňa dočasne zakázalo registrácie problémových vozidiel. Podľa dopravného úradu Astra sa opatrenia nedotknú už zaevidovaných áut.


Video
Najnovšie články
Kia predstaví v Ženeve elektrickú štúdiu

Podľa expertov je budúcnosť mobility v zdieľaní namiesto vlastníctva. Do tejto budúcnosti sa spoločnými silami rozhodli investovať Daimler a BMW.

Daimler a BMW spoja sily v car sharingu

Okrem vlastných podpisov a 22-palcový kolies vybavil tuner bodykit SUV početnými dielcami, ktoré podčiarkujú dynamický štýl.

Range Rover Velar s kabátom Overfinch

Dynamicky štylizovaný variant bude nepochybne dostupný len so silnejšími motormi, ponuku rozšíri aj naftový mikrohybrid.

Hyundai Tucson: Na obzore je verzia N Line

Liftback nadväzuje na štúdiu 308 R Hybrid, rovnováha síl sa však preklopila v prospech elektriny. Zrýchlenie na stovku je vecou 4,3 sekundy.

Peugeot 508 napína svoje hybridné svaly

Terénne vozidlo sa má vyrábať v Nitre. Jeho interiér ponúkne oproti originálu viac luxusu i lepšie vybavenie, no nebudú v ňom chýbať ani robustné plasty.

Land Rover Defender: Aký bude zvnútra?

Hoci téma amerických ciel na európske a ázijské vozidlá momentálne nie je v popredí, stále predstavujú reálnu hrozbu. Hrozbu, ktorá by mohla stáť Volkswagen...

Americké clá môžu stáť Volkswagen miliardy
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×