Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Bentley Bentayga: Nový kráľ SUV

VIDEO
Sériové vozidlo je konzervatívnejšie než koncept, ponúka maximálny luxus a vďaka motoru 6.0 W12 je najrýchlejším vozidlom svojej triedy.
29 33 príspevkov 09.09.2015 / Marek Pokrývka

Tak a je to tu. Svet štyroch kolies sa dočkal oficiálneho odhalenia auta, ktoré sa chce do jeho historickej knihy zapísať hrubými písmenami. Volá sa trochu zvláštne: Bentley Bentayga. No ponúka úroveň luxusu i parametre, vďaka ktorým sa z neho stáva nový kráľ segmentu SUV.

Anglická automobilka Bentley odhalila svoje prvé SUV 29 fotografií v galérii Anglická automobilka Bentley odhalila svoje prvé SUV Zdroj: Bentley

Príbeh tohto modelu sa začal verejne písať v roku 2012 na pekinskom autosalóne. Automobilka z Crewe tu predstavila štúdiu EXP 9 F, ktorá sa však nestretla s pochopením a zožala množstvo kritiky za svoj dizajn. No britská firma sa nevzdala. Nanovo zamestnala tím kresličov i vývojárov a v priebehu troch rokov dotiahla projekt do zdarného konca.

Britský obor blízko 2,5-tonovej hranice

Bentayga vyzerá vo finále konzervatívnejšie než spomínaný koncept. V anglickom Crewe sa rozhodli upustiť od experimentov: sériovému vozidlu dali viac oblín a nasadili mu charakteristické dizajnové prvky známe z ostatných modelov. SUV tak má klasické zdvojené okrúhle svetlomety, pričom vonkajší pár je tvorený iba diódovým krúžkom. Aj hlavné jednotky však využívajú LED technológiu.

Oproti konceptu EXP 9 F je Bentayga konzervatívnejšia 29 fotografií v galérii Oproti konceptu EXP 9 F je Bentayga konzervatívnejšia Zdroj: Bentley

Vo vzhľade vozidla nájdeme množstvo ďalších prvkov typických pre produkty tejto značky. Maska chladiča, svalnaté zadné blatníky či veľké oválne koncovky výfuku, to všetko hovorí jasným štylistickým jazykom. No detaily ako je napríklad ochrana priestoru pod motorom vidíme na sériovom automobile pochádzajúcom z Crewe po prvýkrát.

Toto vozidlo nie je žiaden drobček. Jeho rázvoru chýba do trojmetrovej hranice zanedbateľných 8 mm a celková dĺžka dosahuje 5 141 milimetrov. Šírka zase s hodnotou 1 998 mm oblizuje dvojmetrovú métu. Ani za svoju výšku za Bentley nemusí hanbiť, keďže dosahuje 1 742 milimetrov. Na európske pomery je teda táto novinka poriadny obor. Zodpovedá tomu aj ponúkané obutie: základom sú dvadsiatky a na želanie si možno objednať ešte o jeden alebo dva palce väčšie disky.

Hmotnosť kolosu je skutočne nezanedbateľná: spolu s normovaným vodičom dosahuje 2 422 kilogramov. Pridajte jedného pasažiera a ste blízko 2,5-tonovej hranice, prípadne za ňou. Výrobca síce uvádza, že vďaka rozsiahlemu využitiu hliníka v konštrukcií ušetril 236 kíl, no jazýčkom na váhach hýbal opačným smerom interiér. Ten má ponúknuť absolutórium z hľadiska luxusu.

Jasný rukopis a najkvalitnejšie materiály

Podobne ako zvonku je aj vo vnútri cítiť jasný rukopis dizajnérov značky. Interiér presvetlený štandardnou sklenenou strechou má charakteristický vzhľad i rozloženie jednotlivých ovládacích prvkov. V skutočnosti je však valná väčšina použitých prvkov nová: palubná doska, centrálny tunel, volant, panely dverí... Všetky tieto dielce boli vytvorené len pre model Bentayga.

Interiér novinky dostal charakteristický dizajn áut Bentley 29 fotografií v galérii Interiér novinky dostal charakteristický dizajn áut Bentley Zdroj: Bentley

Snáď nikoho nezaskočí, že vo vnútri SUV sú použité len tie najkvalitnejšie materiály. Ozdobne prešívaná fajnová koža je dostupná vo viacerých farbách a dopĺňa panely z exotického dreva a kovové prvky. Samozrejmosťou je bohatá ponuka vybavenia: v štvormiestnom variante môžu byť všetky sedadlá masážne, k dispozícii sú odnímateľné tablety pre zadných pasažierov, audio Naim s výkonom 1 950 Wattov či internetové pripojenie cez Wi-Fi. Nehovoriac o množstve bezpečnostných a komfortných asistentov vrátane parkovacieho robota uľahčujúceho manipuláciu s obrom.

Anglická automobilka bude svoje SUV dodávať v dvoch konfiguráciách. Tá prvá bude mať v zadnej časti klasickú lavicu pre troch pasažierov, no alternatívu budú tvoriť dve samostatné kreslá oddelené lakťovou opierkou s odkladacími priestormi. Osobne vidíme preferencie zákazníkov na strane štvormiestnej verzie. Ľudia s peniazmi na Bentley sa predsa nemusia tlačiť, nie je to tak?

Anglické SUV môže mať vzadu dve samostatné kreslá 29 fotografií v galérii Anglické SUV môže mať vzadu dve samostatné kreslá Zdroj: Bentley

Vzhľadom na exteriérové rozmery je trochu prekvapujúci batožinový priestor, ktorý pojme 430 litrov. Toto však nie je žiadne sťahovacie auto. Kufor má aj príjemnejšie spôsoby využitia než nejaký sklad: možno ho vybaviť úložnými priestormi na piknikovú sadu, deky či dvojicu správne vychladených fliaš toho najlepšieho šampanského. Kto by sem radšej pchal nejaké tašky...

Najsilnejšie a najrýchlejšie SUV na svete

V srdci vozidla pracuje strojáreň s konfiguráciou W12. Tá je pre Bentley dlhé roky typická a šesťlitrový benzínový motor preto dostal šancu aj v novinke. Na túto úlohu ho automobilka špeciálne vyladila. Dvakrát prepĺňaný dvanásťvalec ponúka maximálny výkon 447 kW (608 k) pri šesťtisíc otáčkach. Krútiaci moment stroja dosahuje 900 Nm a dostupný je pritom už od 1 250 otáčok.

Dvakrát prepĺňaný dvanásťvalec dosahuje výkon vyše 600 koní 29 fotografií v galérii Dvakrát prepĺňaný dvanásťvalec dosahuje výkon vyše 600 koní Zdroj: Bentley

Vďaka týmto parametrom je Bentayga objektívne najsilnejším sériovo vyrábaným SUV na svete. To však nie je jeho jediné naj. Šprintom na stovku trvajúcim 4,1 sekundy sa síce produkt z Crewe „iba“ dotiahol na Porsche Cayenne Turbo S, ale vďaka maximálnej rýchlosti 301 km/h ide o rekordéra a zároveň prvého triedneho víťaza nad métou tristo kilometrov za hodinu. SUV však nemá byť rýchle iba v priamom smere. Dostalo totiž systém Bentley Dynamic Ride, aktívnu elektroniku pracujúcu v zákrutách proti silám zotrvačnosti. Tá má dopomôcť k dobrým jazdným vlastnostiam.

Samozrejme, stádo vyše šiestich stovák koní v stajni vážiacej takmer 2,5 tony treba niečím uživiť. Prívrženci zelenej iniciatívy budú mať pri pohľade na spotrebu vozidla asi zimomriavky. Britská automobilka hovorí o mestskom apetíte 19,2 l/100 km, pričom pri prudšom šliapaní po plyne to bude nepochybne ešte podstatne viac. Mimo ulíc si má motor pýtať 9,1 litra na sto. Mierne hrozivú úroveň majú aj emisie oxidu uhličitého: 292 g/km. Agregát však spĺňa normu Euro 6.

Dvanásťvalec spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou od ZF, samozrejmosťou je systém 4x4. Ten bežne posiela 60% krútiaceho momentu dozadu. Všetky partie pohonného reťazca boli posilnené tak, aby SUV zvládlo aj jazdu mimo spevneného povrchu. Tomu zodpovedá aj nastavenie elektroniky disponujúcej viacerými prvkami pre zdolávanie terénu.

Bentley Bentayga má byť doma na ceste i mimo nej 29 fotografií v galérii Bentley Bentayga má byť doma na ceste i mimo nej Zdroj: Bentley

V priechodnosti modelu Bentayga pomáha aj vzduchové pruženie s nastaviteľnou svetlou výškou, ktorého úlohou je však aj poskytnutie maximálneho komfortu pasažierom. A to na ceste i mimo nej. Podvozok pritom využíva adaptívne tlmiče. Sile a hmotnosti auta zodpovedajú brzdy: vpredu majú kotúče priemer 400 milimetrov, dozadu sa montujú 380-milimetrové taniere. Automobilka v Crewe skutočne nenechala nič na náhodu.

Na výrobe sa bude podieľať Slovensko

Živý debut absolvuje Bentley Bentayga už onedlho na pôde frankfurtského autosalóna. Prvé kusy nového kráľa triedy SUV by sa mali dostať do predaja začiatkom budúceho roka, no o ich cene zatiaľ nepadlo ani slovíčko. Celkom isté je, že rátať ju budeme v státisícoch eur. A definitívnym sa už dávnejšie stalo aj to, že na výrobe exkluzívneho auta sa bude podieľať Slovensko. Kompletná karoséria bude totiž dielom bratislavskej fabriky koncernu Volkswagen.


Video
Najnovšie články
Renault Arkana: SUV-kupé ide do predaja

S novým japonským SUV vybaveným zmiešaným pohonom je parkovanie hrou, výnimočná je tiež jeho urbanizovaná spotreba. Báť sa nemusí ani terénu. Naftu však celkom...

Test Honda CR-V Hybrid: V meste exceluje

Súdne ťahanice medzi košickým magistrátom a súkromnou firmou, ktorá donedávna prevádzkovala tamojšie parkovacie automaty, pretrvávajú. Mesto nesúhlasí...

Košice sa odvolajú proti rozhodnutiu súdu o parkovaní

Nemecký policajt konfrontoval pri smrteľnej havárii na diaľnici šoférov z Česka a Maďarska, ktorých pokarhal a naparil im pokutu.

Fotenie nehody: Polícia si zgustla na zvedavcoch

Kórejská novinka by mala byť lacnejšia než typ Stonic, po náčrtoch jej karosérie vydala automobilka aj obrázky interiéru.

Kia poodhalila kabínu chystaného SUV

Štúdia vychádzajúca z triedy GLE disponuje extra diódami, exteriérovými displejmi či volantom schopným zasunúť sa do palubnej dosky.

ESF 2019: Mercedes je opäť priekopníkom

Limitovaný model vznikol pri príležitosti 50. výročia filmu On Her Majesty’s Secret Service a vyhotovením evokuje vozidlo použité v ňom.

Aston Martin DBS: Špeciál s logami 007
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×